Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Pentru mine, Antigona reprezinta viata, iar Creon supravietuirea"

Regizorul Emmanuel RAY a montat multe texte clasice pe scena teatrului din Chartres, unde este director de mai multi ani. Spectatorii au putut gusta drame, comedii, semnate de Alfred de Musset, Samuel Beckett, Molière. In unele dintre aceste spectacole a si jucat, demonstrindu-si calitatile de actor. Brailenii au putut aprecia viziunile sale in "L?Annonce faite à Marie" de Paul Claudel, care s-a jucat in sala "Studio" cu ocazia primei editii a festivalului "Zile si nopti de teatru european la Braila". Dupa premiera spectacolului "Antigona" de Sofocle montat la Teatrul "Maria Filotti", regizorul Emmanuel Ray a acordat un scurt interviu ziarului nostru. - De ce Mihaela Trofimov in rolul Antigonei?- Am facut un stagiu cu toti actorii in aprilie si cind am inceput sa lucrez cu Mihaela am fost sedus de cum lucreaza, modul in care abordeaza scena. In afara de asta, mai aveam in vedere o alta actrita, pentru ca aveam doua viziuni ale Antigonei. Una era violenta, revoltata, revendicativa, iar cealalta era ceva mai blinda. Cu Mihaela am ales-o pe cea mai revoltata. Am lucrat mult la Antigona si acum sint foarte multumit ca am ales-o pe Mihaela. - Cum ati lucrat cu ceilalti actori?- Am lucrat intr-o relatie de incredere, am muncit foarte mult la improvizatie, la intelegerea personajului. Am construit o relatie foarte puternica si cu Valetin Terente in rolul lui Creon. Rolul sau este gigantic. Cu toti actorii am muncit constant, in fiecare zi, chiar daca a fost dificil pentru mine sa lucrez, pentru ca fiecare actor are si alte spectacole in acelasi timp. - Scenografia este asa cum ati gindit-o?- Toata piesa se bazeaza pe ideea lucrului cu luminile, de aceea am lucrat cu Natascha, care cred ca a facut o treaba foarte buna. - E un spectacol pentru toate virstele?- Pot veni tineri incepind de la 15 ani. - Antigona este un model pentru femeia moderna?- Am ales aceasta piesa pentru ca este foarte contemporana, mai degraba atemporala. Toti traim sau supravietuim. Antigona vrea sa traiasca, are nevoie de idealul ei, de legea divina. E pasionata de ceea ce a facut sa traiasca in ea insasi, iar Creon trebuie sa conduca o cetate, sa supravietuiasca. El trebuie sa ia decizii, vrea sa fie respectate, insa e sigur de un singur lucru, ca puterea te innebuneste. Eu nu vorbesc aici de marii dictatori, ci de micii dictatori care sintem noi. Nu trebuie sa privim greseala numai la vecini, ci si la noi. Eu cred in aceste lucruri. Creon vrea intotdeauna puterea, pentru ca e om. E vorba de putere in toate micile relatii, de cum vrem sa convingem lumea. Puterea ne face absolutisti. Pentru mine Antigona reprezinta viata, iar Creon supravietuirea. Am vrut sa tratez puterea sub toate aspectele ei. In Creon putem sa-l vedem atit pe Robinson Crusoe, pe Iisus sau pe Richard al III-lea, pentru ca este vorba de aberatia puterii. Am o mare simpatie pentru Creon, si pentru actor, si pentru personaj, pentru ca imi plac omul si marile sale calitati, dar si defectele. Atita vreme cit esti om te confrunti cu calitati si defecte. - Antigona este altruista?- Este respectuoasa cu viata, dar si cu memoria. Trebuie sa ne amintim de unde venim. Am putea crede ca e egoista fata de sora sa Ismena, dar ea are o misiune. Ismena este acolo pentru ca Antigona sa mearga pina la capat. - Va ajunge acest spectacol si in Franta?- Sper ca mai intii sa mearga la Bucuresti, apoi voi incerca sa organizez in regiunea mea cinci - sase reprezentatii, la Burges, Blois, Chartes, insa probabil in 2007 sau 2008.




Categorie articol: 

Comentarii