Mergi la conţinutul principal

Paralele inegale

Cu mult timp inainte sa intram in UE am inceput sa ne plingem de salarii. Costurile utilitatilor, serviciilor si ale diverselor produse se aliniau deja la niveluri occidentale, dar puterea de cumparare a oamenilor a stagnat, in cel mai bun caz, atunci cind nu a crescut cu viteza melcului. Astazi, la citeva zile de la marea intrare, Romania inca nu are o grila a salariilor. Ma refer la stufosul sector bugetar, si nu la sectorul privat, unde angajatorii isi pot face propria politica salariala. Criteriile actuale dupa care se evalueaza si se rasplateste valoarea muncii in sectorul de stat se refera doar la cei marunti - micii functionari, medici si profesori. La virful ierarhiei, standardele pe baza carora se trec lefurile in contractele de munca nu mai au nici o noima. Asa se face ca presedintele tarii are - conform propriei declaratii de venituri - un salariu cam cit cel al prefectului unui judet ca Braila. Dar cei doi pot fi depasiti cu usurinta de un judecator sau un procuror cu ceva vechime. Si parlamentarii pot atinge venituri la fel de consistente daca isi adauga in palmaresul mandatului mai multe functii - si nu ma refer la o eventuala a doua slujba pe care alesul sa o ocupe in timp ce chiuleste de la sedintele legislativului.
Altii gasesc solutii ingenioase - si perfect legale - sa-si rotunjeasca veniturile. Bunaoara, angajatii din domeniul justitiei tot descopera de citiva ani ca nu li se platesc anumite drepturi stipulate de lege. A fost o simpla joaca de copii ca problemele sa se reglementeze in instanta, adica taman in propria ograda, iar reclamantii sa incaseze o caruta de bani. Pentru politisti, insa, acelasi tip de problema nu a avut rezultatul scontat. Iar in ceea ce-i priveste pe profesori, cu chiu cu vai si-au scos paralele de naveta - si nici pe acelea nu le-au obtinut integral in unele cazuri. De unde se vede ca democratia nu-i aceeasi pentru toti.
Concluzia este ca, in lipsa unei grile nationale unitare de ierarhizare a salariilor, romanul de rind se va izbi in continuare de viciile de procedura invocate de presedinte in ultima sedinta a CSM, de iresponsabilitatea generalizata la nivel inalt si de lipsa de interes a bugetarilor, dar si de tentatia de a da ori a lua mita. Si pina la elaborarea unei asemenea grile - care exista in mai toate tarile Uniunii Europene - vom continua sa vedem pensionari ocupind functii cu salarii, bugetari calare pe doua sau mai multe posturi - precum demnitarii descurcareti cu functii suplimentare in diverse consilii de administratie si comisii de privatizare, precum si foarte multi romani nemultumiti de insuficienta rasplata materiala a muncii lor.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro