Mergi la conţinutul principal

O ţară, două legi RCA. Guvernul şi Parlamentul se calcă în picioare la reglementarea pieţei

La o zi după ce Guvernul a emis Ordonanța de Urgență privind RCA, Parlamentul dezbate în plen o lege cu același subiect, inițiată de mai mulți senatori PSD, adoptată de Senat și care a primit vot faborabil de la majoritatea comisiilor parlamentare.

O țară, o singură piață a asigurărilor auto, două legi diferite, elaborate de entități diferite. Aceasta este situația reglementării răspunderii civile auto RCA. Escaladarea prețurilor la polițele auto în ultimii 1-2 ani a scos săptămâna trecută, pe străzi și drumuri naționale, mii de transportatori din România. Graba de a reglementa situația sau dorința oficialilor de a atrage simpatia transportatorilor și electoratului au creat situații aberante.

La o zi după ce Guvernul a adoptat OUG privind RCA, în dezbaterea din plen de la Parlament a intrat propunere legislativă inițiată de mai mulți parlamentari PSD.

Ce prevede OUG Guvernului

Actul normativ apărut luni seară în Monitorul Oficial prevede că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va fixa în 30 de zile preţuri maxime la RCA pentru următoarele şase luni, ca o măsură temporară, iar firmele de asigurări care nu plătesc la timp despăgubirile riscă amenzi care încep de la 1.000 de lei și pot ajunge la un milion lei.

Proiectul a fost solicitat de către transportatorii rutieri. Executivul a aprobat miercuri Ordonanţa de urgenţă propusă de către Ministerul Finanţelor, însă actul normativ a fost publicat abia luni seară în Monitorul Oficial.

Actul normativ introduce un mecanism temporar de blocare a preţurilor poliţelor RCA pentru şase luni.

Astfel, un articol al OUG prevede că, "pentru o perioadă de şase luni, (..) ASF va calcula un tarif de referinţă cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăţilor efective de daune achitate de către asigurătorii RCA din piaţă şi raportate la frecvenţa statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule", se arată în actul normativ.

Ordonanţa prevede că, în 30 de zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, "ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA".

Până în prezent, ASF a anunţat care ar putea fi preţul maxim al poliţelor RCA pentru camioanele cu masa mai mare de 16 tone, şi anume 7.500 lei. Pentru alte categorii de vehicule nu există preţuri anunţate public.

Este pentru prima dată după intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, când Guvernul introduce un mecanism temporar de control al preţurilor, măsură permisă de legislaţia europeană în situaţii excepţionale.

De asemenea, actul normativ prevede posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA, pe perioada suspendării dreptului de circulaţie a maşinii sau pe perioada imobilizării.

"În situaţia producerii riscului pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii, acesta având drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului", se arată în document.

Ordonanţa introduce şi procedura de compensare directă în cazul asigurărilor RCA.

"Astfel, în baza unei clauze contractuale opţionale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obţinerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate", se arată în actul normativ.

O altă noutate este posibilitatea răscumpărării unei părţii din prejudiciu suportată de asigurat.

"Prin contractul RCA, părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate", menţionează documentul.

O lege mai veche și în Senat

Adoptarea OUG a venit însă în situația în care pe circuitul legislativ din Parlament se afla de luni bune o propunere de modificare a prevederilor RCA. Săptămâna trecută, parlamentarii din Comisia de buget-finanţe a Senatului au promis transportatorilor că noua lege a RCA va fi adoptată în această lună în forma discutată şi agreată la negocierile purtate până acum.

Proiectul legii RCA se află în discuţie în Parlament încă din luna februarie a acestui an şi a suferit mai multe modificări în urma negocierilor purtate între parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi transportatori.

Reprezentanţii transportatorilor au solicitat de mai multe ori Guvernului să aprobe o Ordonanţă de Urgenţă prin care să îngheţe tarifele RCA, motivând solicitarea prin dezechilibrul existent pe piaţă şi de lipsa unei concurenţe reale.

Amenda ridicolă de 1.000 de euro

Înt-un comunicat de presă remis marți dimineață, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) solicită însă Parlamentului ”să amâne cu o săptămâna-două votul în plen” pentru a avea timp să fie analizate atât propunerile Guvernului cât și cuprinse în proiectului de Lege parlamentar. COTAR afirmă că sancțiunea aplicată în cazul refuzului de plată a despăgubirilor, și care pornește de la 5.000 de lei, este prea mică. ”Considerați că o amendă de 5.000 de lei pentru neplata daunelor în termen legal are rolul de determina o multinațională să respecte legea? Considerați că persoanele propulsate pe criterii strict politice în Consiliul ASF, care își primesc salariile astronomice din taxele plătite de către asiguratori, vor aplica amenzi usturătoare firmelor care încalcă legea? Experiența ne-a confirmat că nu”, spune COTAR. Asociația amenitește că în Italia sancțiunea este de 60.000 de euro pe dosar de daună neplătit.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro