Mergi la conţinutul principal

Noul Cod Rutier baga frica-n soferi si pietoni

Cursele ilegale intre soferi, refuzul medicilor de a-i "turna" la Politie pe soferii inapti, blocarea carosabilului de catre manifestanti, nesemnalizarea lucrarilor sau obstacolelor de catre administratorii drumurilor si consumul de alcool chiar si dupa comiterea unui accident - acestea sint citeva dintre infractiunile introduse in noul Cod Rutier, ce va intra in vigoare peste doua saptamini. Tot la capitolul "Noutati", Legea 49/2006 prevede ca pietonii accidentati in timp ce traverseaza neregulamentar poarta intreaga vina, ca motociclistii si conducatorii de motoscutere sint obligati sa circule in permanenta cu luminile de intilnire aprinse, in timp ce soferii vor actiona farurile doar pe autostrazi si drumuri europene. Automobilistii vor putea folosi detectoarele de radar, insa aparatele de bruiere a sistemelor de supraveghere si monitorizare a traficului vor ramine interzise.
Datorita noului sistem de penalizare, soferii cu dare de mina - obisnuiti sa achite mormane de amenzi si sa ignore legea ulterior - vor ramine fara permise, in momentul in care vor acumula 15 puncte.
Astfel, daca intr-un interval de 6 luni, un sofer a fost prins de Politie trecind neregulamentar la nivel cu o cale ferata, apoi este "prins" de radar depasind viteza legala cu peste 41 km/h si, in final, este surprins cu autoturismul pe linia de tramvai, isi poate lua la revedere de la "carnet", pe o perioada de 30 de zile. Mai mult, daca a fost somat sa se prezinte la Politia Rutiera ca sa predea permisul si nu s-a conformat, soferul respectiv primeste un "bonus" de alte 30 de zile, avind, astfel, la dispozitie, doua luni intregi pentru a rasfoi noul Cod Rutier si a medita la predeverile acestuia.
Trebuie precizat ca, in afara de punctele de penalizare, soferii vor primi si amenzi mai mari decit cele care se dau in prezent. Astfel, fiecare punct de penalizare va atrage automat si o amenda echivalenta cu 10% din salariul minim brut pe economie, adica 330.00 lei vechi in prezent.

Se da liber la calcat pietoni neatenti

Unul dintre cele mai importante articole introduse in noul Cod Rutier este cel care prevede ca soferii care circula regulamentar si se trezesc cu vreun copil nesupravegheat sau vreo batrinica neatenta sub rotile vehiculului vor fi absolviti de orice vina.
"Pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere, poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul vehiculului a respectat regulile de circulatie", se precizeaza in Legea 49/2006. Pe de alta parte, soferii care nu acorda prioritate pietonilor aflati in traversare vor ramine fara permis in doi timpi si trei miscari si vor merge pe locul din dreapta sau pe jos, pe o perioada de 30 de zile. Spre deosebire de actualul Cod Rutier, cel care va intra in vigoare pe 21 septembrie prevede ca soferii trebuie sa acorde prioritate "pietonilor angajati in traversare regulamentara, prin locuri special amenajate, aflati pe sensul de deplasare al vehiculului".
Comisarul Dorel Vilsan, adjunctul sefului Serviciului Politiei Rutiere, ne-a marturisit ca articolul referitor la responsabilitatea pietonilor ar putea conduce la disciplinizarea acestora: "Neglijenta pietonilor este una dintre cauzele principale ale accidentelor din ultimii ani. Poate ca o parte din vina o avem si noi, pentru ca am fost indulgenti si, in loc sa aplicam sanctiuni drastice, am dat avertismente si am incercat sa-i facem sa constientizeze riscurile la care se expun. Nu-i puteam amenda cu cite 300.000 lei pe pensionarii care se intorceau de la piata si traversau neregulamentar, sau pe liceenii care au in buzunare doar banii de un covrig..."

Medicii care refuza sa "toarne" risca sa ajunga in puscarie

In noul Cod Rutier au fost introduse mai multe infractiuni noi, una extrem de importanta fiind aceea potrivit careia medicul de familie este obligat sa anunte Politia, in conditiile in care constata ca unul dintre pacientii sai este inapt sa sofeze.
"In caz contrar, daca pacientul respectiv comite un accident mortal sau raneste grav pe cineva si se constata ca evenimentul s-a produs din cauza afectiunilor medicale - un infarct la volan, o criza de epilepsie etc. -, doctorul care l-a tratat si nu a anuntat Politia este pasibil de pedeapsa cu inchisoarea sau de o amenda penala", ne-a precizat cms. Vilsan.
Celebra tactica la care apelau soferii turmentati, aceea de a trage cite o dusca imediat dupa accident, pretextind ca au baut ca sa-si revina din soc, va fi inutila. Asta deoarece noul Cod Rutier prevede ca este infractiune "fapta conducatorului auto sau a instructorului de a consuma alcool, produse sau substante stupefiante, ori medicamente similare acestora dupa producerea unui accident de circulatie, pina la recoltarea probelor biologice sau testarea cu dispozitivul etilotest".
Tot infractiuni sint si actiunile de distrugere intentionata de indicatoare si semafoare, organizarea de curse auto si participarea la aceste raliuri ilegale si lasarea fara supraveghere a vehiculelor care transporta substante periculoase. De asemenea, vor raspunde penal administratorii drumurilor si cailor ferate care nu semnalizeaza obstacolele si lucrarile de pe carosabil, respectiv trecerile la nivel cu cale ferata, daca din cauza acestora se produce un accident rutier.

Punctele - spaima soferilor ilegalisti

Cms. Vilsan ne-a explicat ca, potrivit noului Cod Rutier, se penalizeaza cu 2 puncte - si, implicit, amenda de 660.000 lei veci - vorbitul la telefon in timpul sofatului (cu exceptia mobilelor cu sistem hands-free), stationarea neregulamentara, refuzul de a prezenta documentele politistilor sau de a-i lasa pe acestia sa efectueze verificari la autovehicul, depasirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime legale, efectuarea de manevre ilegale de mers inapoi sau de schimbare neregulamentara a benzii, precum si nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta.
Cu 3 puncte si amenda de 990.000 lei sint "premiati" soferii care calca acceleratia cu 21-30 km/h peste limita admisa de lege, cei care tamponeaza masinile din fata deoarece nu au pastrat suficienta distanta, aceia ce prefera sa intre pe linia de tramvai in zona refugiilor pentru pietoni si ignora indicatorul "Ocolire" etc.
Abaterile cele mai grave, care se penalizeaza cu cite 6 puncte (circa 2 milioane lei vechi amenda), sint: refuzul de a permite verificarea tehnica a vehiculului, ignorarea semnalelor agentilor de cale ferata care dirijeaza circulatia la barierele CFR, depasirea cu 41-50 km/h a limitei de viteza, stationarea ilegala pe autostrada, ignorarea indicatoarelor la traversarea caii ferate, patrunderea neregulamentara intr-o intersectie semaforizata, daca fapta este urmata de blocarea circulatiei, precum si schimbarea directiei de mers pe linie continua.
Potrivit noului Cod Rutier, soferii care acumuleaza 15 puncte intr-un interval de 6 luni vor ramine fara carnete pe o perioada de 30 de zile, iar daca acestia recidiveaza si string iarasi 15 puncte in urmatoarele 12 luni, vor fi obligati sa stea pe dreapta 60 de zile.
In cazul in care posesorul permisului este sofer de autobuz sau vatman si calca pe bec intr-o perioada de 6 luni de la ultima suspendare a carnetului, va primi un "bonus" de inca 30 de zile, pe linga sanctiunea aplicata.
"Serviciul de Politie Rutiera va tine o evidenta computerizata a sanctiunilor aplicate, iar in momentul in care un conducator auto va avea 15 puncte, va fi invitat la sediu, pentru a i se suspenda permisul. In conditiile in care cel in cauza nu se va prezenta, i se va prelungi perioada de suspendare a permisului, cu inca 30 de zile. Punctele de penalizare se anuleaza la implinirea termenului de 6 luni de la data constatarii contraventiei", ne-a precizat cms. Vilsan.
Daca cei care circula cu masina din comoditate vor ramine indiferenti atunci cind vor redeveni pietoni, nu acelasi lucru se poate spune despre cei care-si cistiga piinea din sofat. In conditiile in care vor fi prinsi incalcind legea, cei angajati ca soferi ar putea sta pe bara luni in sir, existind chiar si riscul de a ramine fara slujbe.

Soferii de rable vor ramine fara carnete si taloane

Una dintre abaterile care conduc la suspendarea permisului, pe o perioada de 90 de zile, este sofatul unui vehicul cu defectiuni grave la sistemul de frinare sau la mecanismul de directie. Trei luni vor sta pe dreapta si soferii inregistrati de radar cu mai mult de 50 km/h fata de viteza maxima admisa, precum si cei care trec ilegal pe la barierele sau semibarierele CFR.
"Doar" doua luni vor fi pietoni soferii care intra pe culoarea rosie a semaforului si provoaca direct sau indirect un accident sau o tamponare, cei care ruleaza pe contrasens si aceia care ignora coloana oficiala.
"Tot fara permis - pentru 30 de zile - vor ramine si cei care se aventureaza in depasirea unor coloane de vehicule oprite la semafor sau la trecerile la nivel cu cale ferata, cei care nu acorda prioritate pietonilor sau altor vehicule, cei care ignora semnalele politistilor si cei care efectueaza depasiri periculoase.
Fara certificat de inmatriculare pot ramine conducatorii auto care circula noaptea cu farurile si lampile de semnalizare stinse, cu vehicule ce prezinta defectiuni la sistemul de frinare, cu masini zgomotoase sau care emit noxe poluante peste limitele legale, care nu au montate placutele de inmatriculare s.a.m.d.", a mai adaugat cms. Vilsan.
Potrivit Codului Rutier, politistii pot imobiliza un vehicul daca exista indicii ca acesta ar face obiectul unei fapte de natura penala, daca acesta nu are montate placutele cu numarul de inmatriculare, daca soferul refuza sa se legitimeze sau este beat ori drogat, daca exista suspiciuni ca soferul sau unul dintre pasageri ar fi comis o infractiune si, nu in ultimul rind, daca vehiculul depaseste greutatea admisa de lege ori deterioreaza carosabilul.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro