Mergi la conţinutul principal

Noile reguli gramaticale sint obligatorii la examenele nationale

Inspectorul de limba romana, Ana Maria Zlavog, a participat,
saptamina trecuta, la un seminar de lingvistica, in care s-au dezbatut probleme legate de receptarea de catre elevi, profesori si publicul larg a noilor reguli de ortografie, ortoepie si punctuatie potrivit noului Dictionar Ortografic, Ortoepic si Morfologic, cunoscut mai degraba ca "DOOM 2". Seminarul a avut loc la Bucuresti, si a avut ca invitati reprezentanti din Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT) si Institutul de Lingvistica "Iorgu Iordan - Al. Rosetti" al Academiei Romane. "Incepind din acest an, noile reguli gramaticale in vigoare dupa aparitia noului Dictionar Ortografic, Ortoepic si Morfologic sint obligatorii la examenele nationale: teste nationale si bacalaureat, insa baremele nu vor cuprinde depunctari prea mari daca ele nu sint aplicate in totalitate", a explicat inspectorul Ana Maria Zlavog.

Elevii se pot exprima in scris folosind si cuvinte la moda

Cu alte cuvinte, la examenele din acest an, elevii vor fi "taxati" la note daca nu vor scrie "niciun" si "nicio" in loc de variantele "nici un" si "nici o". Ei trebuie sa fie atenti pentru ca atunci cind nici si un/unul/o/una sint doua cuvinte diferite, apartinind unor parti de vorbire distincte, se pastreaza scrierea lor separat, in enunturi precum "N-a venit nici unul, nici altul", "El nu e nici un dusman, dar nici un prieten". In ceea ce priveste adverbul "odata", el va intra in locutiuni in modul urmator: "Odata ce ai promis, respecta-ti cuvintul!" sau "Odata cu trecerea timpului, i-am descoperit adevarul". Se scriu separat "o data", in "o data memorabila", " o data la doua luni".
Fata de editia precedenta, DOOM-ul contine 2.500 de cuvinte noi, majoritatea de origine engleza, care au intrat in limba romana odata cu produsele, conceptele sau tehnologiile straine pe care le denumesc. Astfel, acum sint acceptate in limba romana notiuni precum brand, broker, dealer, trend, paparazzi, lobby, rating. Din categoria cuvintelor la moda se mai pot folosi corect si bip, fifty-fifty sau hip-hop. In privinta articularii termenilor straini, dupa recenta editie a DOOM-ului, corect este: bossul, brokerul, dealerul, linkul, weekendul, curriculumul. Daca insa partea finala a cuvintului se pronunta altfel de cum se scrie, articolul se desparte de cuvint prin cratima. Astfel, scrierea corecta este: mouse-ul, service-ul, site-ul, show-ul.
La substantivul imprumutat din engleza "mass-media" s-a admis folosirea lui ca feminin singular: "mass media actuala", cu forma de genitiv-dativ "mass mediei".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro