Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Noi reguli pentru tezele cu subiect unic la limba si literatura romana

Ministerul Educatiei a redactat citeva precizari referitoare la tezele cu subiect unic de la limba si literatura romana de la clasa a VII-a. Acestea vizeaza atit fondul, adica materia pe care elevii trebuie sa o parcurga pina la sustinerea tezelor, dar si chestiuni de forma, in special la modul in care elevii isi pot corecta eventualele greseli facute la redactarea rezolvarilor sau dupa, atunci cind isi recitesc teza.

La sfirsitul tezei apare o noua sectiune, "Corecturi"

Tezele cu subiect unic la clasa a VII-a vor dura 120 de minute, 90 de minute fiind alocate pentru rezolvarea efectiva a subiectelor. Alte 15 minute vor fi alocate pentru citirea repetata, cu atentie, a textului la prima vedere si ultimele 15 minute se aloca pentru autocorectarea lucrarii scrise.
La autocorectare, ceea ce se considera ca este gresit se trece intre paranteze rotunde si se taie cu o singura linie orizontala, fara numerotare. Corecturile de mici dimensiuni, care nu presupun stersaturi sau taieturi - semne ortografice si de punctuatie, semne diacritice, adaugarea unei litere initiale sau finale etc - vor fi facute direct pe textul lucrarii scrise, fara numerotare. Interventiile care presupun adaugiri sau modificari in structura unor cuvinte, grupuri de cuvinte, scurte fragmente, nu se fac direct pe textul scris, ci se numeroteaza de catre elev, cu cifre arabe (1, 2, 3...), in locul pe care intelegerea sau cursivitatea textului o impune. La sfirsitul lucrarii scrise, dupa rezolvarea ultimului subiect al tezei, se introduce o sectiune speciala, "Corecturi", in cadrul careia se reia numerotarea si se scriu respectivele adaugiri sau modificari.
Dupa expirarea timpului oficial de desfasurare a tezei cu subiect unic, la predarea lucrarii scrise, profesorul asistent sau supraveghetor va trece in borderoul de predare-primire numarul total al corecturilor efectuate, intr-o rubrica speciala, "Numar de corecturi", urmate de semnatura elevului. Inainte de distribuirea subiectelor pentru teza, elevilor li se vor reaminti procedurile de
efectuare a autocorectarii textului lucrarii scrise. Daca elevul constata ca unul dintre subiectele rezolvate pe lucrarea scrisa este total sau partial gresit si ca dispune de timp pentru rescrierea corecta, pune textul intre paranteze rotunde, taie fiecare dintre rinduri cu cite o linie orizontala, numeroteaza textul anulat, iar la sectiunea "Corecturi" de la finalul lucrarii va rescrie corect intregul subiect marcat cu acelasi numar de ordine. Daca elevul constata ca trebuie sa intervina partial in rezolvarea redactata poate corecta textul scris numerotind in ordine crescatoare locul fiecarei interventii. Daca sint prea multe interventii pe text se poate anula intregul text si va proceda asa cum am scris mai sus.
Ministerul Educatiei a mentionat in aceste precizari privind desfasurarea tezelor cu subiect unic ca este absolut necesar ca elevii care sustin teza cu subiect unic sa fie corect informati de catre profesorii indrumatori despre specificul subiectelor pentru teza si despre modalitatile de interventie acceptate pe textul lucrarii scrise pentru a se preintimpina eventualele situatii litigioase.

Pot aparea si subiecte care vizeaza notiuni studiate in clasele a V-a si a VI-a

Subiectele la disciplina limba si literatura romana pentru clasa a VII-a vizeaza evaluarea urmatoarelor abilitati: intelegerea unui text literar dat, scrierea reflexiva, imaginativa si scrierea despre textul literar. Pentru limba romana sarcinile de lucru presupun: recunoasterea si operarea cu elemente de fonetica si vocabular pe un text la prima vedere - selectarea, aplicarea, analiza, compararea si interpretarea unor fapte de limba existente in textul dat sau pornindu-se de la statutul acestora din text, se va cere sa fie evidentiate intr-un alt context de comunicare.
In semestrul I pot aparea si una sau doua cerinte vizind notiuni de morfosintaxa studiate in anii anteriori si actualizate, conform activitatilor de invatare prevazute in programa scolara in vigoare. Pe semestrul al II-lea accentul se va deplasa catre morfosintaxa si sintaxa propozitiei, aparind una sau doua cerinte cu privire la notiuni de vocabular identificate in textul dat.
Pentru domeniul lectura se vor evalua: capacitatea de receptare a mesajului scris - identificarea modalitatilor specifice de organizare a textului epic si a procedeelor de expresivitate in textul liric, si capacitatea de exprimare scrisa - rezumarea textului, comentarea semnificatiilor unei secvente din text, procedee de expresivitate artistica, exprimarea motivata a unui punct de vedere personal, scrierea reflexiva - inspirata din experienta personala, si scrierea imaginativa - compuneri libere. In evaluarea capacitatii de exprimare scrisa vor fi acordate punctaje detaliate pentru: continut, redactare, calitatea exprimarii - coerenta, registrul de comunicare, stil si vocabular adecvate, ortografie, punctuatie, asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitate.
Evaluarea capacitatii de exprimare scrisa printr-o compunere de tipul eseului structurat sau nestructurat va presupune realizarea unor sarcini. Pentru semestrul I acestea sint: realizarea unor descrieri prin ordonarea coerenta a detaliilor, redactarea unor texte narative si dialogate, rezumarea unor texte narative la prima vedere, prezentarea unor modele reprezentative pentru virsta si optiunile personale, exprimarea unui punct de vedere personal referitor la o tema adecvata virstei. Pentru semestrul II sarcinile presupun: caracterizarea personajelor din texte studiate, ilustrarea unor trasaturi ale genului epic sau liric in texte apartinind urmatoarelor specii literare studiate - balada culta, nuvela, imnul, exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text studiat sau la prima vedere, prezentarea unor modele reprezentative pentru virsta si optiunile personale - personalitati din diferite domenii, personaje.




Categorie articol: 

Comentarii