Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Noi deocamdata am ramas cu demnitatea de dascal in care se arunca cu Hardau-l de noroi"

"Unii dintre noi pur si simplu nu mai rezista. Asteptam un semn de atita vreme degeaba. Ne lasa nervii. Ne gindim si la copii, ca trebuie sa le predam, sa le punem note si timpul ramas este scurt, trebuie sa dea teze, ne gindim si la noi, la profesori, ca nu vom avea bani. S-a ajuns intr-o situatie imposibila", a spus ieri directorul Liceului "Cerna", prof. Doina Bunea.Conflictul de munca din sistemul de invatamint s-a acutizat dupa trei saptamini, cind toata lumea astepta ca negocierile sa se finalizeze cu o solutie acceptabila pentru ambele parti. La nivel national erau joi, sapte profesori in greva foamei, intre care si un profesor brailean, Mircea Romeo Dan, liderul sindical al salariatilor de la Grupul Scolar "Brancoveanu", iar ieri si-a declarat intentia de a face acelasi gest si profesoara Petrica Plopeanu de la Liceul Teoretic "Panait Cerna". Cind au aflat acest lucru, colegii, care stiau ca profesoara este unic intretinator de familie si are o sanatate precara au incercat si au reusit sa o convinga sa renunte la acest gest care putea sa-i fie fatal. "Averea ei cea mai mare sint copiii si pentru ei am convins-o sa renunte, altminteri nu am fi reusit pentru ca este o femeie dintr-o bucata si face mereu ceea ce-si propune. Si familia, fetele ei, au fost ingrozite cind au auzit-o ce vrea sa faca, insa cred ca am reusit sa o convingem ca este mai bine sa renunte. Situatia este grava daca nu incepem cursurile, daca nu se ajunge la un compromis", a explicat directorul adjunct al liceului, prof. Aura Liliana Gheorghiu. Ieri, presedintele Sindicatului Invatamint Braila, Valeriu Partene, a spus ca situatia devine din ce in ce mai grava, ca, din cite cunoaste, la nivel national numarul profesorilor intrati in greva foamei a ajuns la 14. "La aceasta ora nu mai avem nici un fel de negocieri. Guvernul este hotarit sa nu mai dea nimic pentru educatie. Probabil ca are intiietate pozitia presedintelui Traian Basescu. Acesta, atunci cind a venit la negocieri acum zece zile, a spus ca putem sa stam in greva si cinci ani ca nu vom primi nimic. Noi am cerut o marire de 10% de la inceputul anului si o alta de 8% de la 1 septembrie. Probabil ca daca s-ar fi negociat si Guvernul ar fi inteles ne-am fi multumit si cu mai putin pentru ca vedeam un semnal de bunavointa. Colegii se simt jigniti de atitudinea Guvernului Romaniei si vor sa mearga pina la capat, chiar daca acum nu stiu care este capatul. In aceasta situatie eu nu vad decit doua solutii: ori Guvernul are intelepciunea si ne da ceva, ori ministrul Hardau isi da demisia pentru ca nu poate sa gestioneze criza. Ar fi al doilea ministru al Educatiei intr-o luna si jumatate. Noi deocamdata am ramas cu demnitatea de dascal in care se arunca cu Hardau-l de noroi. Mi se parea normal ca la negocieri ministrul sa ia apararea dascalilor, insa nu s-a intimplat asa. Tot ce s-a oferit minerilor, muncitorilor de «Tractorul», si parlamentarilor pentru masini noi si mai stiu eu ce dotari, adica patru milioane de euro, ar fi ajuns pentru o crestere salariala medie de 14%, adica 9% pentru tineri si 5% pentru ceilalti", a mai spus presedintele SIB, Valeriu Partene. Numai 10% dintre profesori au intrat saptamina trecuta la oreCa situatia a cam scapat de sub control si oamenii pur si simplu nu mai stiu ce sa faca, o demonstreaza si situatia cu cadrele didactice si scolile care sint in greva. Pe 24 noiembrie nu faceau greva aproape 500 de cadre didactice, dintr-un total de 4.141, in timp ce ieri se mai aflau la catedra 424 de dascali, adica 75 de cadre didactice au renuntat sa mai faca ore si au revenit la protest. Pe 24 noiembrie, in judetul Braila, se faceau ore complet in doar 13 unitati scolare din mediul rural, iar ieri, numarul acestor unitati a scazut la sapte. Pe de alta parte, numarul unitatilor scolare care se afla in greva partiala a crescut, de la 31 - 13 in mediul rural si 18 in oras, la 34 - 16 in mediul rural si 18 in mediul urban. Este clar, profesorii, in special in mediul rural unde legatura cu comunitatea locala este mult mai strinsa, sint nehotariti, ezita intre a-si exercita dreptul lor de a face greva si dreptul copiiilor de a invata, fiind constienti ca si lor le va fi greu, nu numai elevilor, sa predea si sa evalueze atita materie cit s-a pierdut in trei saptamini. La ultimele negocieri cererile profesorilor s-au concretizat in: marire salariala de 10% de la 1 ianuarie si 8% de la 1 septembrie, reesalonarea materiei si plata orelor pierdute, si mentinerea titularizarii. La toate acestea raspunsul Guvernului a fost categoric "Nu!". In invatamint e nevoie de salarii mai mari, pentru ca, spun sindicalistii, profesorii valorosi vor pleca din sistem. Este adevarat, insa la negocieri nu s-a discutat nici un moment aceasta problema, ci marirea globala a salariilor. Toti profesorii din sistem merita salarii mai mari? Nimeni nu poate sa spuna acest lucru, iar solutia este, asa cum nu prea vor sa creada liderii sindicali, in descentralizare, in autonomia scolilor. Conducerile scolilor trebuie sa aiba puterea de a stimula substantial profesorii buni si trebuie sa aiba si cu ce. O lege a salarizarii, care impune salarii in functie de vechime si de studii nu rezolva problema salariala din sistem. Cu toate riscurile aferente, cum ar fi faptul ca directorul ar putea premia dascalii dupa alte criterii decit cele calitative, descentralizarea si autonomia scolilor trebuie sa devina o realitate. Majoritatea profesorilor sint de acord cu salarii mai mari doar pentru cei buni, insa, ciudat, atunci cind se negociaza nu se discuta despre asa ceva. In acest context, profesori buni nu sint numai aceia ai caror elevi obtin rezultate la olimpiade. Cei care ii evalueaza pe profesori trebuie sa invete sa faca evaluari pe verticala, sa observe cit a progresat un elev si rezultatele lui la examenele nationale. Grilele care tin cont numai de vechime nu au nici o valoare. Valoarea unui profesor, data de experienta, trebuie sa se cuantifice in calitate sporita si rezultate mai bune la clasa. Doar atunci cind vor fi propuse astfel de criterii, de mecanisme de recompensare, guvernantii nu vor putea da inapoi, iar fondurile, putine cite sint, vor ajunge la cei care merita. Presedintele Sindicatului Invatamint Braila, Valeriu Partene a spus ca niciodata, in negocierile din cele trei saptamini, nu s-a pus problema unei cresteri salariale pentru profesorii care sint cu adevarat buni si isi fac datoria. "Recunosc, nici in sistemul nostru nu sint toti profesorii buni asa cum in nici un domeniu nu sint toti buni. Este imposibil. Insa pentru a recompensa profesorii buni avem instrumente: premierea din acel 2% din fondul de salarii, gradatia de merit, salariul de merit si alte premii". Cert este ca greva din educatie continua, ba mai mult, situatia a scapat de sub control, Guvernul pare incapabil sa ajunga la o intelegere cu sindicatele, asa incit, daca nu intervine o negociere peste noapte, scolile vor ramine inchise pentru cea de-a patra saptamina consecutiv.




Categorie articol: 

Comentarii