Mergi la conţinutul principal

Ne fură la apă!

* când au sesizat situaţia companiei, aceasta a ridicat contorul reclamat şi, în urma verificării metrologice în propriul laborator, l-a declarat, stupoare!, perfect funcţional * de cealaltă parte, asociaţiile profesionale ale preşedinţilor şi administratorilor de bloc spun că, de fapt, cazul este o dovadă clară a unui furt generalizat, cu apometre măsluite * Metrologia Legală Brăila aşteaptă aparatele de măsură pentru verificări în laboratorul propriu

O asociaţie de proprietari din municipiu are dovada clară că a fost încărcată nejustificat ani de zile la plata facturilor de apă curentă. Disperaţi că lună de lună apar diferenţe foarte mari între consumul comunicat de locatari şi indexul apometrului general de la subsolul de bloc, proprietarii şi-au cumpărat propriul aparat de măsură. Identic cu cel proprietate a companiei de utilităţi şi în funcţie de care, oficial, se stabileşte cuantumul facturii lunare către blocul respectiv. Surpriza oamenilor a fost de proporţii pentru că suspiciunile li s-au adeverit: aparatul lor de măsură a înregistrat consumuri mai mici decât cel al companiei de apă-canal. Din calculele conducerii asociaţiei, diferenţele dintre cele două apometre acoperă fix consumurile care nu i-au ieşit la socoteală administratorului de bloc în ultimii 10 ani.
În faţa acestei dovezi, asociaţiile profesionale ale preşedinţilor precum şi administratorilor de bloc susţin la unison că, de fapt, este un furt generalizat prin facturi, pus la cale de furnizorul local de servicii de apă-canalizare.
Pusă în faţa unei astfel de evidenţe, compania de apă-canal susţine că, de fapt, apometrul celor de la asociaţie ar avea o problemă, mai ales că nu a fost montat cu o firmă autorizată.
Singura modalitate de a stinge toate aceste suspiciuni este ca ambele apometre să fie verificate într-un laborator independent, aşa cum este cel al Serviciului Judeţean de Metrologie Legală Brăila, iar instituţia locală a lansat o invitaţie în acest sens, pentru luna septembrie.

Coşmarul oricărui proprietar de apartament este lista lunară de întreţinere, mai cu seamă capitolul privind împărţirea diferenţelor la consumul de apă potabilă între citirile raportate de fiecare apartament în parte şi factura emisă de Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila. În funcţie de numărul de apartamente din fiecare asociaţie, în medie, aceste diferenţe ajung undeva la 30% din cantitatea de apă facturată oficial de companie. Ajunsă la disperare din cauza acestei situaţii, conducerea unei asociaţii din zona Hipodrom a luat taurul de coarne şi a propus membrilor să cumpere propriul contor de apă. Pentru asta au cheltuit suma de 1.000 lei şi şi-au achiziţionat un aparat de măsură "idem, identic şi la fel" cu cel pe care CUP Dunărea îl are montat la limita de proprietate a asociaţiei lor. Aparatul a fost cumpărat de la un importator din Satu Mare, omologat şi verificat metrologic cu certificat emis în acest sens. "În luna noiembrie 2009, CUP Dunărea, la solicitarea noastră, a schimbat apometrul general de apă rece din cauza diferenţelor de aproximativ 121 mc/lună înregistrate până la acel moment. Cu noul apometru montat de CUP Dunărea în perioada decembrie 2009 - iunie 2012 s-au înregistrat diferenţe de apă de aproximativ 76 mc/lună. Ca urmare a acestei diferenţe de apă, Adunarea Generală a asociaţiei noastre, din martie 2012, a hotărât achiziţionarea şi montarea unui apometru general, cu care să verificăm dacă apometrul general al CUP Dunărea înregistrează corect. Ca urmare a acestei hotărâri, în data de 18 iulie s-a achiziţionat un apometru general identic cu cel al CUP Dunărea, adică aceeaşi clasă de precizie, aceeaşi firmă producătoare şi acelaşi diametru. Apometrul achiziţionat de noi a fost verificat metrologic în data de 7 decembrie 2011 la importatorul autorizat din Carei, al producătorului. În urma verificărilor zilnice s-a constatat că apometrul CUP Dunărea nu înregistra identic cu apometrul nostru cu aproximativ 2,5 mc/zi în plus. La un calcul simplu rezultă că diferenţa de 2,5 mc/zi înseamnă aproximativ 75 mc în plus pe o perioadă de o lună. Coincidenţă sau nu, diferenţele constatate de noi înainte de montarea propriului aparat de măsură se situau la valoarea de 76 mc/lună!", ne-a declarat Florin Ujică, preşedintele Asociaţiei nr. 349 a blocului A16, de pe strada Hipodrom.
Cu titlu informativ, un metru cub de apă rece poate ajunge în jurul valorii de 7 lei, chiar şi mai mult în lunile ploioase, şi undeva la peste 6 lei, în lunile sărace în precipitaţii.

Apometrul reclamat de AP 349 a fost declarat admis pe standul CUP Dunărea

Sursa citată povesteşte că a cerut imediat verificarea metrologică a apometrului CUP Dunărea, iar la finele lunii iulie reprezentanţii companiei de utilităţi au ridicat aparatul de măsură şi au notat un consum de 129 mc, în timp ce contorul proprietatea asociaţiei înregistrase numai 99 mc, cu alte cuvinte o diferenţă în plus de circa 30,3%. Totuşi, în mod surprinzător, la verificarea metrologică a apometrului CUP Dunărea pe propriul stand a reieşit că aparatul avea o eroare de înregistrare de numai 1,8 procente, adică se încadra în marja maximă admisă de plus/minus 2%. "Am solicitat să se întocmească şi să ni se predea un exemplar al buletinului de verificare metrologică, dar am fost refuzaţi, motivat de faptul că verificarea metrologică se face numai o dată la 5 ani şi că nu se mai întocmeşte un alt buletin. Cum s-a putut ajunge la o asemenea situaţie în care apometrul CUP Dunărea să se încadreze în marja de eroare admisă în contextul în care aparatul nostru arăta diferenţe de circa 30%? În opinia noastră, acest lucru nu se putea întâmpla decât prin manevrarea parametrilor de verificare metrologică, mai precis a volumului de apă care trece prin apometru atunci când este pus pe standul de verificare metrologică aparţinând celor de la CUP Dunărea. În timpul verificării, apa era trecută printr-un rezervor etalon, care avea ataşat pe lângă el un tub de sticlă care comunică la bază cu rezervorul pe principiul vaselor comunicante. Acest tub de sticlă avea ataşat un etalon în litri. În timpul verificării, când apa ajungea în tub la un nivel care pe etalon era indicat 200 litri se oprea procedura de verificare, iar noi trebuie să-i credem pe cuvânt că prin apometru au trecut 200 litri de apă, chiar dacă nu putem verifica dacă este aşa sau nu. În opinia noastră, dacă ai un apometru măsluit şi la o verificare trebuie să dovedeşti că el este de fapt bun, adică eroarea de măsurare se află în marja de eroare de plus/minus 2%, există două posibilităţi: ori este mutat etalonul mai jos în rezervorul etalon, ori este introdus un obiect în rezervorul etalon. Noi am încercat să vedem dacă mai există şi un alt stand de probă în oraş, pentru a face o verificare metrologică de control, însă cei de la Metrologie Legală Brăila ne-au spus că standul lor este în revizie şi nu este disponibil. Cu alte cuvinte, CUP Dunărea are acum singurul stand de verificare metrologică autorizat din oraş. Ceea ce nu este corect, pentru că iată, se pot ivi situaţii cum este cea de la noi şi nu există o verificare de control a tuturor apometrelor", a mai spus Ujică.
Întrebat care este ţinta demersurilor asociaţiei pe care o conduce, sursa citată a precizat: "Cazul descoperit de noi ridică un mare semn de întrebare legat de corectitudinea înregistrărilor la apometrele montate de CUP Dunărea la toţi consumatorii şi în funcţie de care se face facturarea lunară. Noi nu vrem altceva decât ca instituţiile şi organele competente să se sesizeze legat de acest caz, să ancheteze cu responsabilitate şi atenţie pentru detalii, iar dacă se confirmă suspiciunile noastre, compania de utilităţi să fie trasă la răspundere", a încheiat preşedintele de la AP 349.

"Se poate discuta despre un furt generalizat"

Cazul descoperit la blocul A16, de pe strada Hipodrom, a ridicat mingea la fileu asociaţiilor profesionale ale preşedinţilor şi administratorilor de bloc, care de mai mulţi ani contestă acurateţea înregistrărilor cu apometrele companiei de utilităţi. Acum, acestea discută deschis despre un furt în masă realizat de CUP Dunărea, prin măsluirea aparatelor de măsură. "Noi, de mai mulţi ani avem serioase dubii în ce priveşte aceste apometre ale CUP Dunărea şi iată că acest caz de la A16 nu face altceva decât să ne confirme suspiciunile. Iar asta, mai ales din cauză că nu avem o instalaţie martor la verificările metrologice făcute de compania de apă-canal. Iată că s-a găsit un brăilean care să demonstreze că, de fapt, se fură apă de la proprietarii de apartamente şi nu numai, dar nimeni nu ia o măsură legat de acest caz. Mă miră lipsa de reacţie din partea reprezentanţilor administraţiei publice locale faţă de aceste practici care nu sunt de azi, de-ieri, ci de ani de zile", ne-a declarat Marian Covache din partea Federaţiei Uniunea Asociaţiilor de Proprietari Brăila.
Acelaşi punct de vedere este susţinut şi de către asociaţia profesională a administratorilor de bloc; "În mod clar, se poate discuta despre un furt generalizat prin apometrele astea care, culmea, sunt proprietatea CUP Dunărea şi sunt verificate metrologic tot de ei, pe standul lor metrologic. Adică ei centrează şi tot ei dau cu capul. După părerea mea, ar fi trebuit ca aceste apometre de la limita de proprietate să dispară mai ales că majoritatea apartamentelor au contori de apă şi astfel se putea face contract individual cu fiecare apartament în parte şi nu mai existau discuţii", ne-a declarat Ionel Istodor, preşedinte al Asociaţiei Judeţene a Administratorilor de Imobil (AJAI) Brăila.

Apometrul nu a fost montat cu o societate autorizată

De cealaltă parte, Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila respinge orice acuzaţii legate de corectitudinea înregistrărilor făcute de apometrele proprii. "Apometrul asociaţiei a fost montat în subsolul blocului şi nu în căminul de apometre, unde avea loc suficient şi unde, în mod normal, ar fi trebuit montat. Apometrul nu a fost montat cu o societate autorizată, conform reglementărilor metrologice în vigoare şi nici nu a fost sigilat, astfel că poate fi oricând, şi de oricine, demontat şi remontat. Atât apometrul verificat în regim de reclamaţie cât şi cel cu care a fost înlocuit de noi înregistrează diferit faţă de cel montat în subsol (în plus), concluzia logică ar fi că al treilea apometru are o problemă. Am propus asociaţiei verificarea pe stand în acelaşi timp a celor două apometre, lucru refuzat categoric. De ce? Standul de verificări metrologice apometre este etalonat periodic de către SJML (Serviciul Judeţean de Metrologie Legală - n.r.), ultima verificare şi etalonare fiind în luna mai 2012. Standul este produs de firma SYMET Germania, este atestat şi omologat, fiind total interzisă efectuarea oricărei modificări de orice natură. Verificarea apometrelor la termenele scadente metrologic se face şi în prezent de către CUP Dunărea, fără niciun fel de cheltuială din partea utilizatorilor", a venit răspunsul din partea CUP Dunărea, semnat de directorul general, Mihail Chiriţă.
La rândul său, viceprimarul Alexandru Dănăilă, cel care are în competenţă CUP Dunărea, a explicat că "toate apometrele proprietatea CUP Dunărea sunt de cea mai înaltă clasă de precizie în ce priveşte înregistrarea consumului de apă, adică clasa C. În ce priveşte aparatele de măsură din apartamente, acestea în funcţie de poziţionarea lor, sunt de clasă inferioară de precizie adică A sau B şi de aici apar diferenţe mari. Legat de cazul de la AP 349, dat fiind faptul că apometrele CUP Dunărea au avizele de metrologie, cu siguranţă nu pot funcţiona decât în parametrii legali şi în limitele de erori admise de legislaţie".

"Veniţi cu apometrele pe standul nostru!"

Serviciul Judeţean de Metrologie Legală (SJML) Brăila a confirmat faptul că are cunoştinţă despre cazul de la blocul A16, chiar dacă nu există o reclamaţie în scris din partea asociaţiei şi a venit cu o propunere împăciuitoare, menită să elimine orice suspiciuni legate de corectitudinea înregistrărilor apometrelor: "Preşedintele asociaţiei a venit aici, la sediu şi a povestit situaţia. Invitaţia noastră deschisă adresată atât asociaţiei respective, cât şi companiei de apă-canal este de a veni cu apometrele la verificare pe standul nostru. Deocamdată, instalaţia noastră este în revizie tehnică pentru etalonarea anuală, dar imediat ce se termină, adică la începutul lunii septembrie, putem face o verificare simultană a celor două aparate de măsură pe standul nostru", ne-a declarat Corneluşa Pantalon, şef serviciu SJML Brăila. De asemenea, sursa citată a punctat faptul că montarea apometrului cumpărat de proprietarii de la blocul A16 nu s-a făcut, totuşi, cu o firmă autorizată, aşa cum cere legea.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro