Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mortul este vinovat

* mai mult, analizele au certificat şi că militarul consumase băuturi alcoolice * în plus, procurorii spun că plutonierul Costel Beşchea s-ar fi putut salva prin simpla retragere în interiorul transportorului, alegându-se astfel cu vătămări corporale ce nu i-ar fi pus viaţa în pericol * în acest context, anchetatorii l-au scos de sub urmărire penală pe şoferul autovehiculului, care a fost anchetat pentru ucidere din culpă

"Mortul e vinovat" - asta este concluzia procurorilor care au definitivat cercetările în cazul militarului strivit de TAB în urmă cu aproape trei ani. Anchetatorii spun că accidentul a avut la bază dirijarea greşită efectuată de plutonierul Costel Beşchea pe digul râului Siret, deoarece în acele momente se afla sub influenţa băuturilor alcoolice. În plus, ei sunt de părere că victima s-ar fi putut salva dacă s-ar fi retras în interiorul transportorului, fiind ieşită pe jumătate din turelă. Astfel, procurorii Parchetului militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti l-au scos de sub urmărire penală pe şoferul TAB-ului, care a fost cercetat pentru ucidere din culpă şi nerespectarea obligaţiilor şi măsurilor cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă.
Tragedia s-a petrecut în ziua de 5 noiembrie 2008, când Costel Beşchea (35 de ani) participa, alături de colegii din cadrul Batalionului 528 Cercetare "Vlad Ţepeş" Brăila, la un exerciţiu tactic. Acesta se desfăşura în raionul localităţilor Brăila-Muchea-Tuluceşti-Galaţi, în perioada 3 - 6 noiembrie, fiind a doua şedinţă de intenţie cu TAB-uri (transportor amfibiu blindat de cercetare). Singurele informaţii oferite de Ministerul Apărării Naţionale în acea perioadă dezvăluiau că "transportorul de tip C 79, în care se afla militarul, s-a răsturnat în apropierea podului de la Şendreni, la un viraj", împrejurările în care s-a petrecut incidentul urmând a fi cercetate de o comisie. Plutonierul a murit înainte ca echipajul SMURD să ajungă la faţa locului, trupul său fiind surprins sub greutatea autovehiculului. Ancheta derulată în cauză a urmărit toate aspectele ce ar fi putut conduce la această tragedie, începând cu modul în care au fost prelucrate măsurile de securitate în muncă şi terminând cu starea tehnică a blindatului. Potrivit ordonanţei de scoatere de sub urmărire penală, în urma verificării efectuate la ieşirea în cursă nu s-au constatat defecţiuni sau nereguli la transportorul respectiv, pe care a fost desemnat ca şofer sergentul Paul Marian B., iar şef de maşină plt. Beşchea. De asemenea, pregătirea pentru desfăşurarea exerciţiului tactic în raionul Poligonului Smârdan a cuprins şi luarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă.

27mort1"Puţin stânga, după care maxim dreapta"

În ziua de 4 noiembrie, la ora 11.00, subunitatea a început deplasarea pe itinerariul Poligon Smârdan-Galaţi-Şendreni-Raionul de aplicaţie, ce se afla în Lunca Siretului, în zona localităţii Şendreni. Accidentul s-a produs la km 8 al digului de pământ (atunci acoperit cu praf) care separă lunca râului Siret de câmpia ce mărgineşte municipiul Brăila. Digul - cu o înălţime de 4 metri, la fel ca şi lăţimea - era accesibil deplasării mijloacelor auto şi cu tracţiune animală pe un singur sens, nefiind deschis circulaţiei publice. În dreptul cantonului nr. 2, în direcţia localităţii Vădeni, exista o cale de acces spre râul Siret, drum ce avea o înclinaţie de circa 35-40% şi ale cărui părţi laterale erau taluzate şi acoperite cu iarbă. Spre acea zonă se îndrepta coloana formată dintr-un autocamion DAF, autovehiculul TAB în care se afla plt. Beşchea, precum şi un alt transportor. Ancheta a reliefat că autocamionul din fruntea coloanei a executat virajul la dreapta, s-a înscris pe calea de rulare şi a coborât digul, ajungând la liziera de pădure, fiind urmat apoi de TAB-ul condus de colegul victimei, ce trebuia să efectueze aceeaşi manevră. Din cauza configuraţiei terenului, pe de o parte, dar şi a construcţiei TAB-ului, în acea situaţie s-a impus ca manevra de virare şi coborâre să fie dirijată de şeful autovehiculului, plt. Beşchea. Rapoartele efectuate în dosar arată că raza de viraj a TAB-ului este mare datorită blindajului care împiedică blocarea roţilor din faţă, dar şi a limitării vizibilităţii din considerente de protecţie a militarilor aflaţi în interior. Plutonierul a dirijat operaţiunea din picioare, fiind ieşit cu partea superioară a corpului din cutia blindată, pentru mai multă vizibilitate asupra traseului.
27mort2
Plutonierul Costel Beşchea a fost înmormântat cu onoruri militare

Şeful autovehiculului din spate susţine în declaraţia sa că a auzit comenzile date de colegul său şi anume să facă "puţin stânga, după care maxim dreapta". Cu toate acestea, transportorul nu s-a înscris pe traiectoria optimă, ajungând cu roata stânga-faţă pe marginea pantei, TAB-ul începând să alunece tot mai mult pe partea stângă, pe terenul nisipos şi cu iarbă. Ulterior, a intrat în balans şi s-a răsturnat. Şoferul s-a ţinut cu mâinile de volan, însă, potrivit martorilor, plt. Beşchea nu a reacţionat în niciun mod, urmărind cu privirea roata din dreapta-faţă, dând impresia că nu se aştepta ca transportorul să se răstoarne. În aceste împrejurări, corpul victimei (de la mijloc în sus) a fost strivit între autovehicul şi sol, militarul suferind multiple şi grave traumatisme, ce au condus în scurt timp la deces. S-a intervenit imediat pentru eliberarea sa de sub TAB şi s-a încercat resuscitarea, însă fără succes. "Imediat după accident, conducătorul transportorului a fost testat cu privire la consumul de alcool, însă rezultatul a fost negativ. În schimb, victima, Beşchea Costel, cu ocazia necropsiei, s-a stabilit că avea în sânge o îmbibaţie alcoolică de 0,80 gr ‰, fapt ce atestă că în momentul producerii accidentului se afla sub influenţa băuturilor alcoolice. Din cercetări a rezultat că în raport de tipul autovehiculului şi configuraţiei terenului, dirijarea transportorului era necesară. Aceasta nu s-a făcut însă prin aprecierea corectă a distanţelor şi reperelor din teren, împietând asupra manevrei de coborâre a pantei. După cum se poate observa din analiza probelor şi elementelor tehnice relevate de datele de anchetă, victima se putea salva prin simpla retragere în interiorul autovehiculului, rezultând cel mult vătămări care nu i-ar fi pus viaţa în pericol", se arată în decizia procurorului.
În document se mai arată şi că nu au fost respectate anumite cerinţe prevăzute în manualul de instrucţie pentru blindate. Mai exact, şeful de autovehicul militar are obligaţia "să observe personal drumul şi să atragă atenţia conducătorului de autovehicul asupra respectării regulilor de circulaţie, iar în porţiunile greu accesibile să piloteze autovehiculul dacă este necesar" şi "să nu consume băuturi alcoolice". Pe de altă parte, aceste instrucţiuni nu reglementează în mod clar noţiunea de dirijare sau pilotare a autovehiculului ce rulează în afara drumurilor publice. Concluzia anchetatorilor este că în producerea accidentului nu se poate reţine vreo culpă în sarcina învinuitului, care a acţionat în acord cu cerinţele de moment ce impuneau pilotarea acestuia de către plt. Beşchea, pilotare ce s-a dovedit a fi defectuoasă, neinspirată şi pe fondul consumului de băuturi alcoolice.




Comentarii