Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mopediştii, "piloţii kamikaze"

* pe semestrul I al acestui an, conducătorii de mopede din judeţul Brăila au fost implicaţi în nouă accidente rutiere ce au avut la bază nerespectarea regulilor de circulaţie* scuteriştii au fost găsiţi vinovaţi în şase dintre ele * din iulie, odată cu încălzirea accentuată a vremii, şi evenimentele rutiere în care au fost implicaţi mopediştii au crescut: cinci accidente de la începutul lunii * din anul 2013, mopediştii ar putea avea nevoie de permis de conducere, asta dacă va fi adoptat proiectul de lege al MAI

Mulţi dintre mopediştii brăileni habar nu au regulile de circulaţie şi totuşi se "aruncă" în trafic fără nicio grijă. Aceştia nu semnalizează, merg pe mijlocul benzilor, nu respectă culoarea semaforului, fac slalom printre maşini, se urcă chiar şi pe trotuar, fiind un real pericol atât pentru ei înşişi, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Se cunoaşte faptul că, pentru a se putea deplasa pe drumurile publice, în momentul de faţă conducătorii de mopede trebuie să fie absolvenţi ai unui curs de legislaţie rutieră, însă mulţi dintre ei par să uite ce au învăţat sau pur şi simplu aleg să circule fără să participe la orele destinate învăţării regulilor de circulaţie.

00moped3Mopediştii încă mai sunt un real pericol în trafic

Brăilenii aleg aceste vehicule pe două roţi ca principal mijloc de transport pentru uşurinţa cu care se pot "strecura" în trafic. Însă, în cazul în care nu cunosc bine regulile de circulaţie şi pornesc într-o astfel de "aventură" pe şosele, se poate ajunge în câteva secunde la adevărate tragedii. Nu de puţine ori, mergând pe stradă, poţi vedea cum unii dintre aceşti indivizi nu poartă cască de protecţie aşa cum prevede legea, intră în depăşiri neregulamentare, merg pe mijlocul drumului sau chiar pe trotuar, nu semnalizează efectuarea manevrelor, fac greşeli şi stânjenesc traficul producând deseori accidente rutiere. O echipă "Obiectiv - Vocea Brăilei" a efectuat muncă de teren timp de câteva zile pentru a observa comportamentul mopediştilor în trafic. Chiar dacă, spre deosebire de ceilalţi ani, situaţia pare că s-a îmbunătăţit, nu pot fi ignorate câteva cazuri care se "zbat" parcă să demonstreze contrariul. Reporterii noştri au văzut cu această ocazie câteva episoade foarte interesante ce au avut loc pe străzile municipiului. Un caz a fost al unui bărbat care a ales să circule cu mopedul pe strada Şcolilor într- una din serile săptămânii trecute. Omul purta cască de protecţie, însă avea un băieţel de nici 10 ani în faţa sa, iar locul din spate era ocupat de o femeie. Niciunul dintre pasageri nu avea echipament de protecţie şi la cea mai mică greşeală a bărbatului s-ar fi putut accidenta grav sau chiar şi-ar fi putut pierde viaţa. Un alt caz a fost al unui tânăr care s-a încadrat în trafic în mijlocul unei intersecţii fără să se asigure, asta după ce a mers câţiva metri pe trotuar, printre pietoni. Pe lângă acestea, mopedistul purta casca de protecţie ca pe o şapcă, adică deasupra capului, faţa rămânându-i descoperită. De asemenea, într-o altă zi, doi tineri urcaţi pe un scuter au început să facă slalom printre oamenii ce se plimbau în Parcul "Monument", stânjenind clar persoanele ieşite să se relaxeze. Însă cele mai multe cazuri în neregulă îi au ca protagonişti pe tinerii teribilişti, care merg pe mopede fără a purta cască, nu ţin cont de regulile de circulaţie şi se deplasează chiar şi pe a doua bandă, deranjându-i pe şoferii de autoturisme. La un astfel de episod a fost martor şi un reporter al ziarului nostru. Doi tineri la bustul gol, urcaţi pe un moped, au intrat fără să semnalizeze pe Calea Galaţi venind de pe o stradă lăturalnică. Conducătorul mopedului, dorind probabil să îşi sperie pasagerul, a luat o mână de pe ghidon şi s-a deplasat aşa câţiva metri. Niciunul dintre cei doi nu purta cască. Astfel de situaţii sunt deseori întâlnite pe străzile brăilene, iar poliţiştii nu pot decât să aplice amenzi, asta în cazul în care îi prind în flagrant pe mopediştii care circulă după propriile reguli.

Numărul mopedelor în oraşul Brăila s-a dublat în ultimii 3 ani

Odată cu venirea sezonului cald a crescut şi numărul mopedelor pe şosele, prin urmare şi posibilitatea producerii de accidente a devenit mai mare. În primele şase luni ale lui 2011, numărul contravenţiilor a depăşit o sută. "În primul semestru al anului s-au înregistrat nouă accidente rutiere în care au fost implicaţi mopedişti, şapte grave şi două uşoare, şase dintre acestea producându-se din vina conducătorilor de mopede. Evenimentele s-au soldat cu o persoană decedată, şase răniţi grav şi doi răniţi uşor", ne-a declarat inspector Liviu Bonţescu din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Brăila. Sursa citată a mai adăugat că de la începutul anului s-au aplicat 125 de amenzi contravenţionale conducătorilor de vehicule pe două roţi, cauzele fiind lipsa căştii de protecţie şi lipsa documentelor sau a atestatului care să facă dovada că au absolvit un curs de legislaţie rutieră.

În luna mai, Ministerul Administraţiei şi Internelor a supus dezbaterii publice un proiect de lege conform căruia din anul 2013 mopedele şi triciclurile ar putea intra în categoria autovehiculelor. Cu alte cuvinte, cei interesaţi ar putea să circule cu acestea numai după ce au obţinut un permis de conducere. Conform documentului prin care s-a făcut expunerea de motive pentru emiterea actului normativ amintit, în ultimii ani numai conducătorii de mopede au produs în România 5.201 evenimente rutiere în urma cărora şi-au pierdut viaţa 242 de persoane, iar alte 5.733 au suferit vătămări corporale. De asemenea, un lucru demn de menţionat este faptul că numărul vehiculelor de acest gen se află într-o continuă creştere. Conform informaţiilor oferite de Serviciul de Transport Public Local de Călători Brăila, în anul 2008 erau înregistrate 1.508 de mopede, iar în prezent numărul lor a crescut în oraşul nostru până la 3.090.

00moped4În 2011 mopediştii brăileni au fost implicaţi în multe accidente grave

De la începutul anului, conducătorii de scutere au fost cauzatorii unor evenimente rutiere nu tocmai uşoare. Aproape în fiecare lună mopediştii au ajuns la spital după ce au produs accidente rutiere. În luna aprilie, un mopedist în vârstă de 18 ani nu a adaptat viteza la condiţiile de trafic şi a intrat într-un autoturism, fiind proiectat într-un stâlp din beton. Incidentul s-a petrecut pe Calea Călăraşilor, la intersecţia cu strada Griviţa, iar în urma celor întâmplate tânărul a fost internat în spital. Un alt caz asemănător a fost cel al unui bărbat de 51 de ani din municipiu care în luna iunie a băut câteva pahare, s-a urcat împreună cu un prieten pe moped şi a pornit la drum. Brăileanul nu a frânat la timp şi a intrat într-un autoturism care se afla în faţa sa. În urma accidentului ambele persoane aflate pe scuter au fost grav rănite. Este clar că, în cazul ciocnirii dintre un scuter şi o maşină, conducătorul vehiculului pe două roţi este cel care suferă cele mai multe leziuni, însă nu putem spune acelaşi lucru atunci când un pieton este lovit de un moped. Două astfel de incidente s-au întâmplat în lunile aprilie şi mai. În primul dintre acestea, un scuterist în vârstă de 16 ani, aflat pe Calea Călăraşilor la intersecţia cu strada Franceză, a surprins şi accidentat o fată de 18 ani pe trecerea de pietoni, iar apoi a fugit de la locul faptei, fiind depistat ulterior. În luna mai, un bărbat de 69 de ani a suferit răni grave după ce a fost lovit pe trecerea de pietoni de un moped condus de un brăilean de 65 de ani, care nu a respectat semnificaţia culorii roşii a semaforului. Există, desigur, şi cazuri în care mopediştii se autoaccidentează, aşa cum a păţit un tânăr de 18 ani, în luna februarie, care s-a dezechilibrat în timp ce se afla pe vehiculul cu două roţi şi a căzut, rănindu-se serios. De la începutul lunii iulie, în judeţul Brăila au avut loc cinci accidente rutiere în care au fost implicaţi mopedişti, iar în patru dintre ele aceştia au fost găsiţi vinovaţi.




Comentarii