Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mircea Bodolan, război total!

* Bodolan este nemulţumit şi de lipsa de profesionalism şi atitudinea actorilor * în viziunea sa, actorii brăileni se cred excepţionali, când de fapt sunt doar buni sau foarte buni * regizorii angajaţi sunt o prostie din punctul său de vedere şi îşi doreşte numai regizori colaboratori * pe alţi angajaţi îi acuză că vindeau biletele de două-trei ori pentru propriul beneficiu

Actorii, regizorii, angajaţii teatrului şi Primăria sunt atacaţi frontal de managerul Teatrului "Maria Filotti", Mircea Bodolan. El se declară profund nemulţumit de faptul că unii angajaţi cred că au dreptul să facă orice fără ca cel pus să conducă instituţia să poată avea un cuvânt de spus şi că Primăria nu îl ajută să aibă instrumentele necesare pentru a-şi pune în aplicare planul managerial. Războiul a fost declarat ieri, într-o conferinţă de presă ce a durat nu mai puţin de două ore.
"De şapte luni tot încerc să discut oficial despre noua organigramă a instituţiei, care să-mi permită să duc la îndeplinire obiectivele pe care mi le-am propus în proiectul managerial şi care a fost aprobat de Primărie atunci când am susţinut concursul, însă nu s-a făcut nimic! Personalul teatrului vrea ca lucrurile să meargă la fel ca până acum şi managerul să plece. Eu nici nu mai înţeleg cine m-a angajat, cui dau socoteală pentru ceea ce fac", a explicat Mircea Bodolan. Pentru a argumenta de ce este nevoie de o nouă organigramă, managerul Mircea Bodolan a dat exemplul postului de secretar literar care, deşi era unic, a fost desfiinţat atunci când s-au făcut reduceri în aparatul administrativ, profitându-se de faptul că nu era nimeni angajat, fără să se ţină cont că un teatru nu poate funcţiona fără un secretar literar. Mai mult, susţine că un teatru ca cel de la Brăila are nevoie de minim 40 de actori, în timp ce acum sunt angajaţi doar 19, din care două actriţe sunt în concediu postnatal, deci ar trebui angajaţi actori. O altă nemulţumire este aceea că postul de specialist în Relaţii Publice este ocupat de o persoană specializată în managementul afacerilor care ar putea să ajute teatrul mult mai bine ocupând o poziţie în biroul de marketing al teatrului. Bodolan a mai anunţat şi că pentru postul de PR a discutat deja cu fostul director, Veronica Dobrin, care are relaţii şi experienţă în teatru şi ar putea ajuta foarte mult din această poziţie. Contactată de redactorii "Obiectiv", Veronica Dobrin a infirmat că va începe o colaborare cu Teatrul "Maria Filotti", declarând că are multiple probleme de sănătate şi de familie, care o împiedică să facă un pas în acest sens.
Continuând ideea, Mircea Bodolan şi-a făcut publică dorinţa de a externaliza anumite servicii. El şi-ar dori să transforme Agenţia de bilete în serviciu de marketing, care să vândă spectacole, nu bilete. "Se întârzie cu organigrama tocmai ca să nu se întâmple aceste lucruri, să nu plece ei, să plec eu. Dacă avem organigramă, fiecare va şti ce are de făcut şi va răspunde pentru activitatea lui".
O problemă importantă abordată în conferinţa de presă a fost şi diferenţa dintre numărul de bilete vândute şi numărul de persoane din sală. Mircea Bodolan spune că nu e posibil ca sala să fie plină şi biletele vândute doar pentru jumătate. De aceea, a pus fochistul, îmbrăcat în smoking, să supervizeze intrarea spectatorilor în sală. Rezultatul a fost dublarea numărului de bilete vândute chiar de a doua zi, dar şi un număr mare de scandaluri în teatru. Practic, spune Bodolan, acelaşi bilet era vândut de două, trei ori. "Nu pot să spun «aţi furat!», dar lucrurile nu mai pot continua aşa".

Fără regizori angajaţi!

Nici regizori angajaţi nu mai doreşte Mircea Bodolan, care susţine că, odată intraţi în organigrama teatrului, regizorii nu mai respectă termenele şi apar cheltuieli colaterale ce fac astfel mai eficientă contractarea unui regizor colaborator, chiar dacă aparent este plătit mai mult. "Radu Nichifor a făcut un spectacol excepţional, dar în loc să scoată spectacolul în toamnă, aşa cum am stabilit, a ieşit abia după şase luni şi în tot acest timp am pierdut 2.000 de spectatori plătitori. Eu nu am avut un instrument pentru a-l putea obliga pe Radu să respecte termenul. Şi mai sunt şi alte servicii pe care vreau să le externalizez, pentru că sunt pietre de moară de gâtul teatrului, care îi afectează rentabilitatea. În 2011 nu ai cum să nu vorbeşti de rentabilitate. Nicăieri în lume nu s-a pomenit să se prevadă de la început cheltuieli foarte mari pentru un spectacol pe care să-l vadă la o reprezentaţie doar 63 de spectatori, adică să se meargă la sigur pe pierderi", a explicat Mircea Bodolan, făcând aluzie la spectacolul "Identităţi", pus în scenă de Victor Ioan Frunză. Directorul de la "Maria Filotti" se plânge că pentru acest spectacol se foloseşte tot spaţiul teatrului, dar nu pot fi vândute decât 63 de bilete la o reprezentaţie şi, astfel, se merge mereu în pierdere. De altfel, Bodolan a continuat tirada împotriva lui Frunză, acuzându-l de faptul că în şapte luni nu a venit niciodată în teatru, deşi l-a chemat oficial la lucru în trei rânduri, dar că în această perioadă regizorul şi-a primit salariul. "Mie îmi scrie pe frunte papagal parţial color? Eu am venit aici să mă umilesc, să slugăresc pe cineva? Să dau satisfacţie unor oameni lipsiţi de obraz care nu fac decât să mă saboteze şi să mă bârfească pe la colţuri? Şi eu să mă rog de el să vină la serviciu? Păi de ce nu mă rog şi de Cati Toea? Păi ce? Vrei să-mi ia gâtul ăştia pe care-i cunosc de o viaţă întreagă, să-mi zică: ce faci măi, mie de ce nu-mi dai telefon să mă chemi la serviciu? El nu ştie să vină la teatru să mă întrebe pe ce ia el salariu de şapte luni de zile, dar cum ies din oraş, este la doamna Antonescu sau la doamna Ciocan. Ce-o mai dăm cotită?", a explodat Bodolan, sugerând că în spatele conflictelor din teatru este o conspiraţie de care administraţia publică locală si unii angajaţi ai instituţiei nu sunt străini.
Managerul teatrului este nemulţumit şi că actriţa Liliana Ghiţă caută tot felul de motive inventate, boală sau bursă în Anglia, ca să nu vină în teatru, sabotând astfel spectacolele şi că Primăria o protejează. Nici Liviu Pintileasa nu a scăpat de înţepăturile lui Bodolan, actorul din "Omul pernă" fiind acuzat de atitudine duplicitară.
În ceea ce priveşte demisia pe care ar putea să i-o ceară primarul Aurel Simionescu pentru că tensiunile din teatru s-au amplificat în ultima perioadă, Mircea Bodolan a precizat că nu ia în considerare un asemenea gest decât dacă se va dovedi că ceea ce a făcut contravine legilor sau celor asumate prin proiectul de management. "Dar dacă tot ce e acum e rezultatul unor veşnice conflicte iscate de aceiaşi oameni, nu mă voi sfii eu să le cer acelor oameni să plece. Nu actorii m-au angajat pe mine, nu eu am creat situaţia de conflict dintre ei", precizează Bodolan.

"Actori buni şi foarte buni au carenţe la dicţie şi impostaţie"

Managerul teatrului a adus în discuţie şi "mentalităţile greşite" ale actorilor, cultivate mult timp de persoane care nu şi-au urmărit decât propriul interes, care i-au învrăjbit unii împotriva altora. "Fronda actorilor faţă de management vine din faptul că refuză să creadă că ceea ce fac este în interesul lor. Eu am observat, de exemplu, că actori buni şi foarte buni au carenţe la dicţie şi impostaţie şi discutasem cu cel mai bun profesor de la Bucureşti, Olga Delia Mateescu, să vină la Brăila pentru un workshop. Am crezut că vor fi încântaţi, însă ei, dimpotrivă, s-au supărat şi au spus că îi trimit din nou la şcoală. Asta ţine de mentalitate. Li s-a indus ideea că sunt excepţionali, dar cine a făcut asta nu s-a gândit şi la repercusiuni. Convingerea că ei sunt cei mai buni este devastatoare. Sunt convins că doar lărgirea trupei va rezolva animozităţile create, dar pentru a angaja actori e nevoie de o nouă organigramă. Pentru că de aceşti actori se trage foarte mult, în toate spectacolele, sunt obosiţi, nervoşi. E normal. Dar nu e firesc să iasă scandal atunci când spun că vreau să le normez munca, să nu mai muncească unii foarte mult şi alţii prea puţin", explică Mircea Bodolan. Mai mult, managerul a declarat că actorii, dacă nu sunt de acord cu ceea ce a gândit scenograful, de pildă, nu îmbracă costumul, dacă nu sunt de acord cu viziunea regizorală, nu joacă şi de aceea lucrurile merg prost în teatru. De asemenea, Bodolan susţine că de la spectacolul Cătălinei Buzoianu, "Chira Chiralina", în care a jucat şi el, nu s-a mai pus niciun spectacol de valoare cu care trupa să ia vreun premiu. A recunoascut că unele spectacole au fost premiate pentru regie, pentru scenografie, dar acestea oricum aveau în prim plan actori colabolatori. "Faptul că toate spectacolele premiate aveau în centru actori din afară nu spune nimic? Nu se poate ca atunci când întrebi un regizor de ce nu a ieşit spectacolul, să spună că nu are cu cine să lucreze", a mai declarat Mircea Bodolan. Vom reveni.

Regizorul Cristian Theodor Popescu va monta la Brăila piesa "Urâtul"

La finalul conferinţei, managerul Mircea Bodolan a anunţat că astăzi, trupa Teatrului "Maria Filotti" va pleca la Shumen, Bulgaria, la festivalul de teatru de acolo. Brăilenii vor prezenta spectacolul lui Radu Afrim, "Sufletul. Puncte de veghere", scris de Dimitri Dinev, autor bulgar.
O nouă producţie a teatrului va ieşi săptămâna viitoare, "La vânătoare" de Feydeau, pusă în scenă de sufleurul Cati Toea. În jurul datei de 1 iunie vor ieşi şi spectacolele de teatru-sport din cadrul Olimpiadei de Improvizaţie şi "Domnului Profesor, cu dragoste!", la care copiii selectaţi lunile trecute lucrează cu o coregrafă din Anglia.
Pe 4 iunie este aşteptat şi regizorul Cristian Theodor Popescu, care urmează să monteze spectacolul "Urâtul", de Marius von Mayenburg, o montare cu care teatrul intenţionează să participe la festivaluri. La capitolul planuri, managerul Mircea Bodolan a mai anunţat un spectacol cu Adriana Trandafir, o prelucrare pentru one woman show a piesei scrise de Cornel Cristei, "Visul unei nopţi de gală", care a fost jucată de Alin Florea. De asemenea, va fi reconstituit de Mircea Bodolan spectacolul "Omul care a văzut moartea" montat de Marius Popescu, în rolul principal urmând să fie distribuit Tudorel Filimon, binecunoscut unui anumit public din serialul "La Bloc". Tot în acest sfârşit de stagiune va veni şi Radu Afrim la Brăila, pentru a reface spectacolul "Omul pernă", întrucât Eugen Jebeleanu, care are unul dintre rolurile principale, este plecat la Paris şi nu mai poate juca.




Categorie articol: 

Comentarii