Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mafia transportatorilor buseste legea

In domeniul transportului de calatori, la Braila legea este calcata pe trecerea de pietoni. Bineinteles, propozitia de mai sus este o figura de stil, insa se bazeaza pe fapte reale - vorba producatorilor de film. Concret, ne referim la operatorul de transport persoane "Aventin Trade", care face zilnic statie linga Gara CFR, incalcind nu doar regulile de circulatie, ci si prevederile legale din domeniul sau de activitate. Pe de o parte, fiindca nu exista peroane adecvate, autocarele sint oprite exact pe o trecere de pietoni, blocind aproape in intregime un sens de mers, ceea ce duce la incurcarea circulatiei si la un mare risc de producere a unor accidente. Pe de alta parte, firma de transport incalca flagrant licentele acordate de Autoritatea Rutiera Romana, care nu prevad dreptul de stationare in respectiva locatie. Iar asta spre disperarea altor operatori, ce reclama ca, prin aceste opriri, li se face concurenta neloiala si li se fura calatorii. Alexe Papenov, administratorul "Duotex Com" SRL, firma ce detine autogara "Pax", "tipa" de aproape doi ani despre aceste ilegalitati, insa din cite se pare nu-l aude nimeni. Mai exact, cine ar trebui sa-l auda si sa ia masuri ridica din umeri si spune ca n-are ce sa faca. V-am mai informat in cotidianul nostru despre razboiul fatis purtat de cele doua firme, razboi a carui miza o reprezinta calatorii "agatati" in zona Garii. Pe scurt, lucrurile stau asa: si "Aventin Trade" si "Duotex Com" au deschis, in urma cu circa cinci ani, cite o autogara, vizavi de Gara CFR, primul in spatiul unei foste Alimentare, celalalt intr-o fosta Frizerie. Acum doi ani, legea s-a schimbat iar cele doua "autogari" nu au mai primit licenta de functionare, fiindca nu indeplineau parametri de confort si siguranta pentru calatori. In consecinta, "Duotex Com" s-a mutat, tot linga Gara, dar intr-un loc mai retras, in spatele restaurantului "Locomotiva", unde si-a amenajat o mica autogara, prevazuta cu peroane, toalete pentru clienti si ce mai cerea legea. La rindul sau, "Aventin Trade" si-a dat jos sigla de autogara de pe spatiul din fata Garii si a mentinut acolo doar un punct de lucru, pentru imbarcarea calatorilor, incheind contracte de peron cu vechea autogara "Atlas", aflata la citeva sute de metri distanta, linga podul "Apollo". Ca sa poata functiona, totusi, cu autogara linga Gara, unde este vadul cel mai bun pentru calatori, conducerea "Aventin" si-a amenajat o sala de asteptare in spatiul fostei Alimentare si a depus un proiect la Consiliul Local Municipal, pentru desfiintarea spatiului verde invecinat si amenajarea citorva peroane. Proiectul n-a fost aprobat, desi a fost supus atentiei consilierilor de mai multe ori. Cei de la "Aventin" spun ca la mijloc ar fi interese politice si ca li se baga bete in roate, in beneficiul concurentei. Se pare, insa, ca ei solicita ca spatiul respectiv sa li se concesioneze prin incredintare directa, nu prin licitatie publica, cerere considerata ilegala de majoritatea consilierilor locali.

Caietul de sarcini se respecta doar pe hirtie

Asa stind lucrurile, calatorii lui "Aventin" trebuie imbarcati de pe peroanele "Atlas". Asta se intimpla, insa, doar teoretic fiindca practic, dupa cum se poate vedea in imaginile alaturate, se face statie tot linga Gara, unde calatorii sint mai usor de prins. "Ei fac opriri pentru toate cursele pe care le au, fie ca sint catre Piatra Neamt, Brasov, Sibiu sau Suceava. Incalca legea de doua ori, o data pentru ca nu respecta caietele de sarcini, unde scrie ca statia se face la peroanele autogarii "Atlas", iar in unele cazuri pentru ca, pur si simplu, nici nu au in caietul de sarcini statie pentru Braila. Este cazul cursei Galati - Brasov, pentru care nu au statie in Braila, insa opresc in fiecare zi, la ora 16.00, linga Gara, furindu-ne calatorii pentru cursa pe care o avem noi, exact pe acest traseu, cu licenta in regula. Oamenii stiu ca linga Gara se pot urca in autocar si pleaca cu masinile lor, ca asa s-au obisnuit. Nu sta calatorul sa-si bata capul ca ei nu au licenta pentru stationarea asta! Iar noi, pentru ca avem autogara intr-un loc mai putin cunoscut, raminem fara clienti. Ieri (luni n.n.), de exemplu, masina noastra a plecat cu trei calatori, iar a lor cu zece. La 30 lei pretul biletului, am pierdut 300 lei, numai la o cursa. Si asta cu legea de partea noastra, dar daca autoritatile in drept sa ia masuri nu se implica, ce putem face?!", ne-a declarat Alexe Papenov. Seful autogarii "Pax" considera ca vina pentru tergiversarea acestei situatii inacceptabile apartine Agentiei Braila a Autoritatii Rutiere Romane (ARR), care nu-si face datoria. "In conditiile in care, saptamina trecuta, am participat la o intilnire cu conducerea de la Bucuresti a ARR si am primit asigurari ca o sa se ia masuri, iar eu vad ca lucrurile continua exact in aceeasi maniera ca pina acum, ce-as putea sa inteleg? De doi ani fac reclamatii si n-am observat sa se faca vreun control la orele de virf, respectiv intre 15.00-15.15 si 16.00-16.15, cind “Aventin” imbarca zeci de oameni in statia ilegala de linga Gara. Macar o data pe luna sa se fi facut, si poate ca i-ar mai fi descurajat. Mai apare cite un inspector dimineata, care amendeaza soferii, pe motiv ca ei incalca legea oprind unde nu trebuie, insa nu se ia nici o masura impotriva firmei, pentru intronarea legii. Din contra, de cite ori facem reclamatie, inspectorii ARR Braila vin la noi in control, pentru a ne inchide gura", ne-a mai spus Papenov.

"De ce nu si-or fi vazind unii de treaba lor..."

Constantin Mihaila, seful ARR, Agentia Braila, se declara exasperat de reclamatiile repetate facute de Alex Papenov la adresa "Aventin" si arunca cu noroi in ambele firme: "I-am sanctionat pe amindoi, de fiecare data cind i-am prins ca nu respecta orele de plecare si locurile de stationare mentionate in licentele de traseu", ne-a declarat Mihaila. Intrebat de ce nu rezolva, totusi, odata pentru totdeauna, problema stationarilor ilegale facute de "Aventin", linga Gara CFR, Mihaila se cam incurca, insa, in declaratii. Ba se plinge ca are prea putini inspectori - doar 5 pentru un volum imens de munca - ba ca inspectorii nu trebuie priviti ca niste simpli paznici care sa stea sa pindeasca pe linga Gara, ba ca situatia ar fi doar de competenta Politiei Transporturilor Feroviare. Pina la urma, seful ARR Braila ne-a marturisit ca, dupa discutiile purtate, saptamina trecuta, cu sefii de la Bucuresti, a convenit cu Politia TF ca, pentru o perioada, statia ilegala a "Aventin" sa fie tinuta sub observatie, de un inspector rutier si un politist TF, daca nu zilnic, macar de citeva ori pe saptamina. Mihaila a precizat, totusi, ca supravegherea se va face doar dimineata si nu la orele virfului de sarcina reclamat de Papenov, pe motiv ca nici inspectorii rutieri nu au suficient timp la dispozitie si nici Politia TF nu poate asigura decit un singur agent pentru astfel de actiuni. Comisarul Costel Crintea, seful Biroului Politiei Transporturi Braila, ne-a spus, insa, ca nu s-a pus niciodata problema ca un politist sa insoteasca de mai multe ori pe saptamina un inspector ARR. "Noi am actionat, intr-o singura dimineata, in baza unei solicitari scrise primite de la ARR Braila, in sensul ca l-am insotit pe inspectorul respectiv, pentru a-l sprijini in timpul controlului. Nu ni s-a solicitat sa facem astfel de controale periodic si nici nu am avea cum sa dam curs unei astfel de cereri. De fapt, rezolvarea problemelor existente intre cele doua firme nici nu intra in competenta Politiei Transporturi. Am actionat o data, fiindca am primit hirtie scrisa de la ARR si probabil ca vom mai actiona o data, in zilele urmatoare, dar asta nu inseamna ca de acum inainte voi detasa un om sa se ocupe permanent de aceasta situatie", ne-a declarat comisarul Crintea.
In ceea ce-l priveste, Nicolae Zaharia, administratorul firmei "Aventin Trade", se declara scirbit de reclamatiile concurentilor. "Vad ca unii n-au alta treaba decit sa stea toata ziua sa se uite la ce fac vecinii. De unde stie el (Papenov n.n.) ca eu n-am licenta pentru cursa de Brasov de la ora 16.00? Da' ei de ce fac statie la Braila, la 14.30, pentru cursa Galati - Focsani, daca n-au trecuta in caietul de sarcini statia asta?! Umbla tot timpul cu reclamatii, in loc sa-si vada de treaba lor... Ma chinui de 3 ani de zile sa imi autorizez autogara, iar lui i s-a dat licenta imediat pentru autogara, si cica tot eu am relatii politice! Ce sa mai vorbim, ca n-are rost. Lasa-i pe ei sa reclame ce-or vrea, eu nu mai comentez nimic...", ne-a declarat Zaharia.
In fata afirmatiei acestuia, Papenov a sarit ca ars: "Vedeti cum dezinformeaza? Avem licenta pentru cursa Galati - Focsani, iar soferul pleaca din Braila la 14.00 - 14.30, ca sa poata pleca de la peron, din Galati, la 16.00. Dar nu ia pe nimeni de la Braila ca nici n-ar avea pe cine. Pai, ce calator pleaca de la Braila spre Focsani prin Galati, stiind ca are de asteptat aproape doua ore, pina la 16.00? Iar asta in conditiile in care exista curse directe Braila - Focsani, efectuate de alti operatori", ne-a declarat Alexe Papenov.




Categorie articol: 

Comentarii