Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mafia transportatorilor

Doi operatori braileni de transport persoane - "Duotex Com" (posesorul licentei pentru autogara "Pax") si "Aventin Trade" - se acuza reciproc de concurenta neloiala, in cadrul unui razboi a carui miza este un vad bun pentru imbarcat calatori, de linga Gara CFR. Fiecare dintre cele doua parti afirma despre firma rivala ca are in spate legaturi de tip mafiot care o ajuta sa-si inmulteasca profiturile incalcind legea. Implicit, fiecare se plinge ca i se fura clientii, cu acordul tacit al autoritatilor.
Alexe Papenov, administratorul "Duotex Com" reclama faptul ca "Aventin" detine, fara nici o autorizatie, o autogara in toata regula, exact vizavi de Gara CFR, de unde imbarca in permanenta calatori, fara ca Autoritatea Rutiera Romana, Agentia Braila, sa ia vreo masura. Asta in conditiile in care "Duotex" a deschis o autogara, cu acte in regula, tot linga gara, dar intr-un loc mai putin vizibil, in spatele restaurantului "Locomotiva". "De aproximativ doi ani de zile, ne adresam ARR, Agentia Braila, pentru intronarea legalitatii in domeniul rutier, iar aceasta institutie, care este platita din banul public, nu face decit sa protejeze interesele unei alte societati cu capital privat si sa provoace sicane unei societati ca a noastra, ce respecta legislatia in domeniu. Prin nenumarate adrese, am rugat ARR sa se implice in a stopa activitatea ilegala zilnica desfasurata de SC “Aventin Trade” SRL, in locatia organizata de aceasta, vizavi de Gara CFR Braila, locatie care nu are absolut nici o autorizatie si de unde se iau calatori in toate directiile, prejudiciind societatea noastra, care are licenta de autogara. ARR Braila nu a facut, insa, decit sa gaseasca tot felul de explicatii, fara sa intervina ferm in stoparea acestor ilegalitati, facind astfel posibil ca “Aventin” sa-si desfasoare nestingherit activitatea ilegala, ba chiar i s-a oferit protectie. Mai mult de atit, dupa fiecare sesizare, a urmat un control la sediul societatii noastre, pentru a ni se pune pumnul in gura", se arata intr-o sesizare semnata de Alexe Papenov. Acesta spune ca practicile neloiale ale celor de la "Aventin" ii provoaca o pierdere de cel putin 30% din profitul lunar. Papenov ne-a dat exemplul cursei Galati-Braila-Buzau-Brasov: "Noi avem licenta pentru aceasta cursa, iar ei au pentru Galati-Brasov, fara oprire in Braila si Buzau. Cu toate astea, opresc si la Braila si la Buzau, cu citeva minute inainte de sosirea masinilor noastre, si ne fura aproape toti calatorii. La Braila, toata lumea care vrea sa plece spre Brasov, sau in alte locatii, se duce sa se intereseze la sediul lor, ca e mai vizibil, chiar in fata garii, iar ei fac imbarcari acolo, desi nu au licenta pentru asa ceva. Este o incalcare flagranta a legii, pe care ARR Braila o trece cu vederea. S-au dat citeva amenzi unor soferi, pentru nerespectarea orelor de plecare, sau asa ceva, dar de faptul foarte grav ca acea autogara functioneaza ilegal nu se leaga nimeni. In schimb, de cite ori am facut reclamatii, tot noi am fost controlati. Ce sa intelegem de aici, nu ca exista interese, pentru a li se tine partea, in defavoarea noastra?", se intreaba Papenov. Tot acesta isi acuza competitorii ca apeleaza la practici de-a dreptul mafiote, pentru a-l scoate de pe piata. "Au o intelegere cu batausi din cartierul Obor, pentru a-i intimida pe soferii nostri. Am avut foarte multe incidente in statia de linga "Billa" 2, de pe Sos. Rimnicu Sarat. Soferii care au curse judetene sint amenintati si chiar batuti, iar multi renunta de frica si pleaca de la firma noastra. Chiar si la dispecerat, au intrat peste noi, au batut dispeceri. Si mie mi-au tras o ranga in cap, acum doi ani. S-au facut plingeri la Politie, dar nu s-a luat nici o masura, fiindca soferilor agresati le-a fost frica sa depuna marturie la Tribunal", ne-a declarat administratorul autogarii "Pax". Acesta spune ca a investit miliarde de lei vechi, pentru amenajarea, dupa cerintele noilor legi, a autogarei din spatele restaurantului "Locomotiva", ca are 17 mijloace de transport, cele mai multe fabricate dupa 2003, si 32 de angajati, dar ca, din cauza concurentei neloiale, reuseste foarte greu sa isi consolideze activitatea, desi face totul legal.

"De ani de zile ma chinui sa iau o aprobare de la CLM"

De cealalta parte, Nicolae Zaharia, administratorul "Aventin Trade", spune ca acuzatiile lui Papenov sint doar fabulatii. Zaharia il acuza, la rindul sau, pe Papenov ca are legaturi cu politicieni cu putere de decizie si ca trage sfori pentru a-l impiedica sa-si autorizeze autogara. "Noi am fost primii care am avut ideea de a deschide o autogara chiar in vecinatatea garii. Intre anii 2000 si 2005, autogara a functionat cu licenta, cu tot ce trebuie, dar apoi s-a schimbat legislatia si, fiindca nu aveam peroane pentru autobuze, a trebuit sa pastram aici doar un punct de lucru si sa incheiem un contract de colaborare cu vechea autogara “Atlas”, aflata la citeva sute de metri distanta. De acolo se imbarca, la ora actuala, calatorii, pentru cursele cu licenta, iar de la punctul de lucru de linga gara pleaca doar curse ocazionale, adica grupuri care inchiriaza mijloace de transport catre o anumita destinatie. Legea permite asa ceva. Mai grav este ca demersul nostru de amenajare peroane, pentru licentierea activitatatii de autogara la actualul sediu, a fost respins de citeva ori, in Consiliul Local Municipal. Si eu pot sa il acuz pe Papenov, de exemplu, ca s-a laudat unui sofer de-al nostru ca el are relatii si ca n-o sa vedem niciodata autorizatie pentru amenajarea peroanelor. Am cheltuit zeci de milioane, pentru toate actele necesare, cu proiect si tot ce trebuie si, nu stiu cum, si nici de ce, nu ni se da aprobare. Lui i s-a dat autorizatie imediat, nici nu terminase de construit sediul autogarii, care nici macar nu cred ca respecta toate conditiile legale. Legea cere sa ai minim doua toalete, doua intrari pentru calatori in sala de asteptare, iar el nu prea are cum sa intruneasca aceste conditii, la cit de mic are sediul ala. Aici am amenajat o sala de asteptare dupa toate standardele, dar nu putem s-o folosim, fiindca nu sintem lasati sa facem peroanele si sa licentiem autogara", ne-a declarat Nicolae Zaharia. Acesta respinge categoric acuzatiile potrivit carora "Aventin" ar avea legatura cu gasti de cartier care sa fie folosite pentru intimidarea concurentilor. "Exista Politie, exista Procuratura, sa faca plingere acolo. Noi nu avem nici o treaba cu asa ceva". Ca sa demonstreze ca Alexe Papenov face reclamatii nefondate, Zaharia ne-a aratat o licenta de traseu, datata 5 septembrie 2007, din care reiese ca, pe traseul Brasov-Galati, "Aventin" are voie sa faca statie si in Braila si Buzau. "Aveam deja licenta pe acest traseu si am reinnoit-o", a precizat el. Seful "Aventin" acuza, la rindul sau, concurentii de la "Pax" ca nu-si respecta caietele de sarcini din licentele de traseu, dind exemplul aceleiasi rute Brasov-Galati. "“Pax”-ul are licenta Brasov-Braila, dar cu toate astea face capat de linie la Galati. Si pe cursele judetene s-a bagat peste noi, si asta chiar cu sprijinul Consiliului Judetean, care i-a aprobat o suplimentare de traseu. Adica, pe anumite rute, ei aveau niste ore de plecare, noi aveam alte ore de plecare. Mai nou, li s-a dat autorizatie pentru mai multe ore de plecare care, culmea, pica exact peste orele noastre. Asta este concurenta loiala?!". Zaharia spune ca, pina acum citiva ani, a fost prieten la catarama cu Papenov, dar ca nu mai vorbeste cu acesta, de cind s-a dovedit ca nu are cuvint. "La o licitatie, mi-a suflat un traseu, desi imi promisese ca nu se baga peste el. N-am cum sa-i iert gestul asta, ca investisem o gramada de bani intr-o masina, special pentru traseul respectiv. Daca avea caracter nu facea asa ceva, iar acum tot el ma reclama peste tot. Zice ca-i fur eu calatorii pe relatia Brasov. Pai, noi am bagat pe cursa asta doua autobuze de ultima generatie, iar ei au microbuze. Cu ce prefera omul sa calatoreasca pe o asemenea distanta, cu un autobuz de 50 locuri sau cu un microbuz de 15?", conchide seful de la "Aventin Trade".

"Daca ma reclama si la Parchet, il dau in judecata, pentru calomnie!"

Din punctul de vedere al Agentiei Braila a Autoritatii Rutiere Romane, acuzatiile formulate de patronul de la "Pax" sint nefondate. "Omul acesta m-a reclamat peste tot, a ajuns chiar si la DNA, dar toti cei care ne-au verificat au constatat ca sesizarile sale sint nefondate. In ultima vreme, ma ameninta ca face plingere la Parchet. Abia astept sa o faca, sa il dau in judecata, pentru calomnie", ne-a declarat Constantin Mihaila, seful de agentie. Acesta spune ca a dispus verificari de fiecare data cind a primit sesizari de la "Duotex Com", pe adresa "Aventin Trade". "De cite ori s-a constatat ca nu se respecta caietele de sarcina, in privinta locului sau orei de plecare, s-au aplicat sanctiuni. Si trebuie sa precizez ca s-au gasit nereguli de ambele parti, si de la “Pax” si de la “Aventin”. Au fost sanctionati soferii, fiindca asa prevede noua legislatie. Inainte de schimbarea legii, am amendat si societatea, in speta “Aventin”, pentru ca nu a plecat de pe peronul specificat in licenta de traseu. In momentul de fata, ei au contract cu autogara “Atlas” si, in general, pleaca de acolo. Cei de la “Pax” spun ca “Aventin” respecta caietul de sarcini doar cit se fac controale. Au fost perioade cind am asigurat permanenta, in sensul ca in fiecare zi aveam un inspector acolo. Dar nu pot sa fac tot timpul asta, ca sintem doar 4 inspectori pentru tot judetul", ne-a spus Mihaila. Intrebat de reporter, concret, despre traseul Galati-Brasov invocat de cei doi competitori, seful ARR Braila a precizat ca, mai nou, de la inceputul lunii septembrie, "Aventin" a obtinut licenta si pentru statie in Braila si Buzau. Aceasta declaratie contrazice, insa, afirmatiile conducerii "Aventin", care sustine ca, pe 5 septembrie, doar s-a reinnoit o licenta existenta deja. Asadar, cel putin pina pe 5 septembrie, parte din acuzatiile conducerii firmei "Pax" se confirma.
In ce priveste refuzul consilierilor locali de a permite firmei "Aventin Trade" sa amenajeze peroane linga sediul din apropierea garii, varianta oficiala este ca nu se doreste sacrificarea spatiului verde. "Cererea formulata de firma respectiva n-a trecut de CLM, fiindca este vorba despre un perimetru destinat spatiului verde. Trebuie sa gasim o solutie pentru aceasta problema", ne-a declarat primarul Constantin Cibu. Administratorul "Aventin Trade", Nicolae Zaharia, sustine, insa, ca nu exista intentia de a se taia nici unul dintre copacii existenti in fata sediului fostei si, posibil - din punct de vedere legal -, viitoarei autogari.




Categorie articol: 

Comentarii