Mergi la conţinutul principal

Liber la tupeu în trafic

Liderii administraţiei brăilene nu îşi fac mari speranţe în privinţa rezolvării prea curând a problemei samsarilor de maşini şi a şoferilor care îşi parchează automobilele în locuri nepermise, în contextul tensiunilor apărute pe "radarul" guvernamental. Mai exact, decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) din luna mai, prin care a fost declarată neconstituţională ridicarea de maşini ca urmare a unei hotărâri CLM, a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 526 din 15 iulie. Cu alte cuvinte, samsarii şi şoferii nesimţiţi au primit din nou liber să revină la vechile practici. Şi, după cum spune Poliţia Locală, au revenit: deja au început să reapară maşini scoase la vânzare în locaţii neautorizate, cum ar fi intersecţia străzii Şcolilor cu Bulevardul Dorobanţilor, iar în zona teraselor cele mai frecventate, cum e cea din fostul sediu "Romtelecom" sau cele de la module, de pe Calea Călăraşilor, este din nou plin de maşini "de fiţe", parcate alandala.
"Ne confruntăm din nou cu situaţia pe care o aveam înainte de luna august 2013, când am început să ridicăm maşinile pe platformă. Adică, după ce au văzut că nu mai avem voie să folosim platforma, samsarii au început să aducă maşini cu anunţ de vânzare în geam, în diferite zone din oraş. Probleme mai sunt şi cu cei care ies la terase şi vor să aibă maşina la doi paşi, chiar dacă asta înseamnă să parcheze în zonă interzisă. Ne confruntăm cu astfel de situaţii pe scuarul din faţa Palatului Telefoanelor, de pe Bulevardul Independenţei, dar şi pe Calea Călăraşilor, la module, unde se parchează în spic, ocupându-se un sens de mers pe toată lăţimea sa. Când apăream cu platforma, imediat apăreau şi şoferii ca să îşi mute maşinile. Acum, dacă ştiu că nu mai avem voie să le ridicăm, nu prea ne mai bagă în seamă. Le dăm amenzi, dar ştiţi cum e cu amenzile astea: unii le plătesc, alţii nu... Plus că sunt şi unii mai recalcitranţi, care ne înjură, ne ameninţă...", ne-a declarat Seny Ciurea, şeful Biroului Rutier din cadrul Poliţiei Locale Brăila. Acesta mai spune că platforma era de mare ajutor şi pentru deblocarea unor sectoare de străzi care se află în reparaţii. "Unii şoferi îşi parchează maşinile chiar în zonele unde se lucrează la refacerea carosabilului. Am primit solicitări pentru ridicarea unor astfel de maşini, care blocau şantierul, în perioada când foloseam platforma. În prezent, dacă mai apar situaţii de genul acesta, nu avem altă posibilitate decât să aşteptăm până când şoferul binevoieşte să vină să îşi mute maşina. Uneori, durează ore întregi până când vreun astfel de şofer apare la faţa locului, timp în care lucrările de reparaţii sunt ţinute în loc", ne-a explicat reprezentantul Poliţiei Locale.
Pentru a se reveni la măsura ridicării autoturismelor parcate ilegal, singura soluţie vine de la nivel guvernamental, prin emiterea unui nou act normativ. Acest lucru pare, însă, foarte puţin probabil, în contextul luptei pentru putere dintre PSD şi PNL şi a anchetei deschise de procurorii DNA pe numele premierului Victor Ponta.

Simionescu: "Lucrurile se mişcau ca intervenţie, dar şi ca o formă de coerciţie"

Contactat de către redactorii "Obiectiv - Vocea Brăilei" pentru a vedea în ce măsură administraţia locală ar putea solicita o rezolvare a problemei de la nivel central, primarul Aurel Simionescu ne-a comunicat că deja a ridicat subiectul, însă deocamdată nu a primit niciun răspuns clar. "În prezent, eu am o hotărâre care este suspendată. Dar este foarte posibil - şi aşa ar fi normal -, ca hotărârea de nivel guvernamental să facă o trimitere la hotărârile de nivel local. Categoric. Guvernul trebuie să dea o hotărâre cadru, după care fiecare localitate trebuie să îşi aşeze lucrurile. Pentru că nu se compară municipiul Mangalia cu municipiul Brăila, ca să dau un exemplu. Lucrurile sunt separate. Dar după cum vedeţi, probabil că numai asta nu e problema Guvernului astăzi", a declarat Simionescu, făcând referire la tensiunile apărute la nivel central. Acesta a ţinut să sublinieze că rezolvarea situaţiei şoferilor nesimţiţi nu a fost singurul aspect ridicat la nivel central, ci a făcut parte dintr-o serie de alte probleme importante. "Sper să ajungem la o formulă prin care să avem această hotărâre de Guvern. În ultimul Comitet Director pe care l-am avut la Bucureşti, am reluat, printre altele şi această chestiune. Mai aşteptăm şi o situaţie legată de câini, norme şi altele. Tot aşa, chestiuni care stau pe undeva... Noi am făcut acest demers, dar repet, nu singular, este vorba de o serie de lucruri care trenează de mai multă vreme şi care ar avea nevoie de o soluţie. Mai ales dacă e vorba de o decizie a Curţii", a mai spus Simionescu, subliniind că regretă suspendarea hotărârii CLM care dădea posibilitatea ridicării maşinilor parcate neregulamentar. "Lucrurile se mişcau din două puncte de vedere: o dată ca intervenţie, dar se mişcau şi ca o formă de teamă, să spunem, coerciţie. Mă refer din punct de vedere comportamental. «Nu las autoturismul aici, pentru că ştiu că ăştia au o maşină şi mi-o ridică». Vom vedea ce se va întâmpla", a conchis sursa citată.

Este oficial: consiliile locale nu mai au dreptul să reglementeze proceduri de ridicare a maşinilor parcate ilegal

"Admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi, în consecinţă stabileşte că: în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 128 alin. (1) lit. d), art. 134 alin. (2) şi art. 135 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art. 3 alin. (1), art. 5, art. 36 alin. (1), alin. (2) lit. d) şi alin. (6) lit. a) pct. 13 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 21 lit. b) si art. 24 lit. d) din Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art. 64 şi art. 97 alin. (1) lit. d) şi alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale". Aşa arată decizia ÎCCJ, care a fost publicată pe 15 iulie în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 526. Publicarea documentului de mai sus, "bate în cuie" faptul că Hotărârea Consiliului Local Municipal nr. 190 din 2013, prin care s-a stabilit că autoturismele parcate în locuri nepermise, precum şi cele scoase la vânzare şi expuse pe domeniul public pot fi ridicate pe o platformă specială şi transportate într-un depozit al municipalităţii, este suspendată.
Reamintim că, potrivit respectivei hotărâri a CLM, pentru a-şi recupera maşina, proprietarul trebuia să achite mai întâi o amendă contravenţională, cuprinsă între 200 şi 400 lei, cu posibilitatea de a achita numai jumătate din valoarea sancţiunii în 48 de ore. De asemenea, şoferii îşi puteau lua maşina din depou doar după ce făceau dovada plăţii amenzii şi după achitarea unei taxe de 325 lei, reprezentând contravaloarea deplasării autospecialei-platformă şi a operaţiunii de sigilare, precum şi o taxă de 380 pentru fiecare zi în care autoturismul s-a aflat în spaţiul de depozitare. Precizăm că ridicarea autoturismelor parcate ilegal era dispusă de Poliţia Locală şi executată efectiv de "Braicar". De la începutul anului 2015 şi până la decizia ÎCCJ, în Brăila au fost ridicate 42 de autoturisme.
Nu este mai puţin adevărat că, de multe ori, şoferii sunt nevoiţi să parcheze maşina ilegal din simplul motiv că nu au altă posibilitate. Locurile de parcare sunt din ce în ce mai puţine în municipiul Brăila, în contextul înmulţirii exponenţiale a numărului de autoturisme, în ultima perioadă. Reprezentanţii Poliţiei Locale au precizat tot timpul, în perioada când ridicarea maşinilor de pe domeniul public era legală, că nu aplică această măsură decât în acele situaţii când este evidentă reaua-voinţă a conducătorilor auto care, deşi ar fi avut posibilitatea de a-şi parca maşina în spaţii autorizate, au lăsat-o în zone interzise doar pentru că nu au vrut să se deranjeze mergând pe jos câţiva zeci de metri.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro