Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Horatiu Malaele a oferit o seara efervescenta in "Mascariciul"

Joi seara, brailenii s-au bucurat de spectacole care au pus in valoare personalitatile unor artisti deosebiti.De la ora 17.00, in sediul Muzeului Brailei a avut loc recitalul "Cioran" al Genovevei Preda. Desi a luat prin surprindere recitarea in limba franceza a textelor cioraniene, cei care au inteles au apreciat prestatia actritei. Un moment mai special, care a facut nota aparte in festival. Criticul Liviu Groza a apreciat ca momentul a fost totusi interesant, ca Genoveva Preda s-a dorit doar un purtator de mesaj, nu un interpret, dar ca, din pacate unii spectatori nu au inteles limba franceza.S-a marsat pe comedie si s-a evitat patetizarea finalului, un pacat care se face des cu CehovCel de-al doilea eveniment al serii a fost "Mascariciul", un spectacol dupa Cehov, realizat chiar de cei doi interpreti, Horatiu Malaele si Nicolae Urs. Reprezentatia a fermecat intreaga sala a Teatrului "Maria Filotti", toti fiind subjugati de jocul genial al lui Horatiu Malaele. Acesta a primit replica de la actorul Nicolae Urs, un actor exceptional care nu numai ca a stiut sa puna in valoare personalitatea protagonistului, dar a stiut sa se faca vizibil si pe sine. S-a ris in hohote la "Mascariciul", spectatorii emptizind cu actorii care au evidentit magistral comicul situatiilor tragice. S-a aplaudat la scena deschisa de nenumarate ori, iar in final mai bine de zece minute au fost chemati actorii la rampa. O seara efervescenta.Criticul Liviu Groza a spus ca joi seara Horatiu Malaele a fost intr-o forma exceptionala si ca s-a completat foarte bine cu Nicolae Urs. "S-a marsat pe comedie si s-a evitat patetizarea finalului. Finalul a fost grav, tensionat, dar nu patetic, un pacat care se face des cu bietul Cehov", considera Liviu Groza.Adolscentii, care au fost in numar mare la spectacol, s-au intrebat chiar daca regizorul piesei "Mascariciul" s-a inspirat din filmul "Luminile rampei" al lui Chaplin sau Chaplin s-a inspirat din Cehov. Cum la discutiile de vineri dimineata nu au fost prezenti protagonistii, la aceasta intrebare a incercat sa raspunda criticul Liviu Groza. "Exista o multime de filme, spectacole de teatru, care pun in discutie conditia artistului. este o tema importanta si e inevitabil sa nu se produca astfel de suprapuneri. Horatiu Malaele merge pe actoria care completeaza textul, pe formule accesibile publicului", a mai spus Liviu Groz.Dramaturgul Doru Motoc a sesizat ca la ambele spectacole prezentate joi seara, "Mascariciul" si "Pasarea maiastra - Maria Tanase", atentia s-a deplasat spre personajele din rindul al doilea, Nicolae Urs si scriitorul. "Nu e usor sa joci linga Horatiu Malaele. El, cu generozitate, si-a lasat partenerul sa fie vizibil, iar scriitorul stia sa taca in atitea feluri ca-ti tiuiau urechile, cum spunea Nichita Stanescu. Cred ca a fost mai interesant sa privesti decit sa asculti, in spectacolul Adrianei Trandafir despre Maria Tanase, pentru ca discursul era expozitiv", crede dramaturgul Doru Motoc."Au fost ezitari, dificultati in a sustine rolul la un nivel inalt"Ultimul spectacol al serii de joi, "Pasarea maiastra - Maria Tanase", in care a jucat Adriana Trandafir, nu a fost foarte apreciat de critici, desi el a adus in prim plan un simbol. "Au fost ezitari, dificultati in a sustine rolul la un nivel inalt, insa in final s-a reusit realizarea acestui portret al Mariei Tanase. Momentele muzicale au fost deosebit de emotionante si au accentuat anumite trasaturi ale artistei omagiate. Cred ca scenariul nu este prea reusit, finalul este ratat, iar simbolistica folosita este distrusa prin folosirea unei muzici psihedelice. Ar trebui renuntat la acest final pentru ca este bizar si se pierde empatia cu spectatorii", considera Liviu Groza. Dramaturgul Dumitru Crudu considera ca defectul spectacolului sta tocmai in faptul ca este prea informativ si ca poate ar fi interesat mai mult partea umana. El a mi spus ca scenariul este foarte schematic, tonul folosit este prea declarativ si spectacolul pierde mult din acest motiv. Directorul de scena Victor Ioan Frunza a aratat apoi ca spectacolul nu este nici macar foarte nou. "Este un spectacol care conserva personalitatea Mariei Tanase, dar este unul vechi. A fost scris in a doua jumatate a secolului XX si unele replici suna nenatural. Ar fi trebuit scoase".




Categorie articol: 

Comentarii