Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Gropile terorii

• o uriaşă spărtură apărută în carosabilul de pe drumul judeţean DJ 221, între Şuţeşti şi Ianca, a avariat serios trei automobile, în interval de numai o oră, pe parcursul zilei de sâmbătă, 17 martie • posesorii maşinilor au ajuns cu ele în service, dar măcar se bucură că au scăpat cu viaţă • unul dintre ei a ratat la milimetru un copac de pe marginea şoselei, după ce a tras de volan ca să evite groapa • ironia face ca tronsonul de drum respectiv să facă parte din “drumul mării”, pentru modernizarea căruia există un buget de peste 90 milioane de lei • deşi se vorbeşte de câţiva ani despre această investiţie, deocamdată lucrurile au ajuns abia în faza proiectului tehnic • abia la anul, prin primăvară ar putea începe lucrările propriu-zise, dar asta doar dacă nu or să apară contestaţii la licitaţii, ceea ce e greu de crezut • CJ promite, totuşi, că până la marea modernizare va plomba provizoriu gropile periculoase, cu firma care va fi stabilită câştigătoare a contractului de reparaţii a drumurilor judeţene • pentru acest contract, licitaţia a început în vara anului trecut şi nu s-a terminat nici până la ora actuală, din cauza contestaţiilor

 

O groapă de vreo 40 centimetri adâncime, întinsă pe aproape toată lăţimea şoselei, dar şi alte gropi mai mici dar la fel de adânci din jurul ei pun la grea încercare abilităţile şoferilor care tranzitează drumul judeţean 221, ce leagă comuna Şuţeşti de oraşul Ianca. Sâmbătă, 17 martie, nu mai puţin de trei maşini au fost avariate, în mai puţin de o oră, în acel mini -”triunghi al Bermudelor”. Suspensii făcute praf, băi de ulei sparte, cauciucuri tăiate - cam acesta este palmaresul gropii de pe DJ 221. Sâmbătă, lucrurile ar fi putut lua o turnură de-a dreptul tragică, deoarece unul dintre şoferi, în încercarea de a evita spărtura din carosabil, a tras de volan spre dreapta cât a putut şi a ajuns în şanţ, după ce a trecut milimetric pe lângă un copac aflat pe marginea drumului. La faţa locului, au fost chemaţi, preventiv, pompierii din Ianca, pentru a se asigura că autoturismele avariate nu prezintă pericol de explozie.

Un reporter al cotidianului nostru s-a deplasat, sâmbătă după amiază, la faţa locului, însă l-a mai găsit doar pe unul dintre şoferii care a avut ghinionul să facă “cunoştinţă” cu uriaşa groapă. Este vorba despre Adrian Agache, posesorul unui autoturism Audi. În timp ce reporterul nostru stătea de vorbă cu acesta, bărbatul era foarte atent cu ceilalţi şoferi care circulau pe şosea, atenţionându-i că acolo se află o mare groapă. “Las-o, frate, mai uşor, să nu păţeşti ca mine!”, striga el către ceilalţi participanţi la trafic.

“Veneam de la Şuţu, mă duceam până la Plopu. Aveam viteză şi n-am mai avut timp să frânez, pentru că am observat groapa în ultimul moment. Nu e nici măcar semnalizată. Înclusiv baia mi-am lovit-o, că astea-s gropi de 40 centimetri şi n-ai cum să le ocoleşti, ori prin stânga, ori prin dreapta, tot în groapă mare dai. Pe lângă mine, au păţit-o şi alţi doi şoferi. Unul avea un Audi, iar celălalt un Volkswagen. Eu făceam pana şi n-am mai apucat să-i anunţ. Am auzit doar «zdrang-zdrang, buf!». Unul dintre ei a ajuns în şanţ, avea numere de Bacău. M-am dus la Poliţie, am sesizat groapa, iar când m-am întors la maşină, am găsit şi baltă sub maşină, adică mi-am lovit tare baia de ulei. Mi-am îndoit şi janta, am schimbat cauciucul... Măcar să pună o cracă, pe aia o vede omul. Le-am zis poliţiştilor să pună o cracă, mi-au răspuns că nu le pasă. Păi, dacă lor nu le pasă, ălora de la Drumuri nu le pasă, atunci cui?”, se întreabă retoric Adrian Aghache. Acesta a mai remarcat şi faptul că cineva, nu se ştie cine, a pus o vestă reflectorizantă într-un copac, pe post de avertisment. De altfel, singurul avertisment legat de gropile periculoase! “Uitaţi-vă hal de semnalizare! Dacă ei cred că aia-i semnalizare.... Hai, ziua ca ziua, dar noaptea? Vine unul noaptea, mai sunt tinerii ăştia cu BMW care merg cu 100 km/h. Ce fac ei? Păi, groapa asta e moarte sigură! Eu, personal, cam de 3-4 ori pe an merg pe drumul ăsta şi niciodată n-a fost bun. Mai ales după ce trece iarna, apar ditamai gropile. Astă vară l-au cârpit, nu asfaltat. Asta-i smoală cu nisip ce pun ei aici! Iau preţ de super-asfalt, şi la prima ploaie apar gropile”, ne-a mai spus şoferul revoltat. Un alt participant la trafic, care oprise pentru a-l ajuta pe Adrian Agache, ne-a avertizat că există tronsoane de drum chiar mai rele decât cel dintre Şuţeşti şi Ianca. “Să ştiţi că drumul Bordei Verde - Viziru e mult mai rău ca ăsta! Să nu circulaţi pe acolo! Gropile de aici sunt mici faţă de alea de acolo!”, ne-a avertizat bărbatul.

 

Zeci de milioane de lei alocate de Uniunea Europeană aşteaptă să fie folosite pentru eliminarea gropilor

Ironia face ca atât DJ 221 Ianca - Şuţeşti, cât şi DJ 211A Bordei Verde - Viziru, aceste troansoane de drum care în prezent sunt atât de distruse încât reprezintă un real pericol pentru şoferi, sunt planificate de câţiva ani pentru o operaţiune de modernizare. Asta deoarece tronsoanele în cauză fac parte din coridorul de transport care leagă judeţele din Moldova de litoralul românesc. Este vorba despre celebrul “drum al mării” care, pe teritoriul judeţului nostru traversează localităţile Gulianca, Ariciu, Mihail Kogălniceanu, Boarca, Racoviţa, Custura, Gradiştea Şuţeşti, Ianca, Bordei Verde şi Viziru. După cum se ştie, o parte din “drumul mării”, mai exact de la Viziru până la comuna Mihai Bravu, aflată la graniţa cu judeţul Ialomiţa, a fost modernizată în urmă cu câţiva ani. Despre reabilitarea porţiunii dintre Gulianca şi Viziru se vorbeşte de ani de zile. A şi fost accesată o finanţare europeană de câteva zeci de milioane de lei, însă deocamdată lucrurile se află în faza realizării proiectului tehnic. Abia spre finele acestui an ar trebui să se lanseze licitaţia pentru stabilirea unui constructor. Pe lângă aceasta, trebuie lansată şi o licitaţie pentru asistenţa tehnică a proiectului, o licitaţie pentru serviciile de informare - promovare şi încă o licitaţie pentru serviciul de auditare. Conducerea Consiliului Judeţean speră că până în luna aprilie a anului viitor toate licitaţiile vor fi finalizate, astfel încât să se poată da startul lucrărilor. Asta se va întâmpla, însă, doar dacă nu vor apărea binecunoscutele contestaţii, care ar putea amâna deschiderea şantierului pe un termen nedefinit. Iar având în vedere valoarea investiţiei, este de aşteptat să fie o concurenţă acerbă pentru “prinderea” contractelor, astfel că probabilitatea apariţiei contestaţiilor este foarte mare.

Investiţia are un buget prevăzut de 93,4 milioane de lei, din care valoarea împrumutului nerambursabil primit de la Uniunea Europeană este de 78,6 milioane de lei, contribuţia nerambursabilă de la bugetul naţional este de 12,2 milioane de lei, iar contribuţia cu care vine Consiliul Judeţean este de 1,85 milioane de lei. 

 

Până la modernizarea cea mare, se speră să înceapă odată reparaţia cea mică

Modernizarea “drumului mării”, din care fac parte DJ 221 Şuţeşti - Ianca şi DJ 211A Bordei Verde - Viziru presupune refacerea fundaţiei, turnarea unui strat nou de asfalt, refacerea acostamentelor. Este vorba, aşadar, despre o lucrare complexă. Totuşi, până se va ajunge aici, pe cele două tronsoane de drum este nevoie urgentă de astuparea gropilor care pun circulaţia auto în pericol. Conducerea Consiliului Judeţean spune că este conştientă de acest lucru şi că se va face o plombare a gropilor respective, în cadrul contractului de întreţinere drumuri ce va fi pus în practică anul acesta. “Într-adevăr, cele două tronsoane de drum sunt foarte dificil de circulat la ora actuală. Incidentele petrecute sâmbătă pe DJ 221 Şuţeşti - Ianca ne-au fost aduse la cunoştinţă oficial de Poliţia Rutieră, care ne-a solicitat în scris să specificăm cine este administratorul acestui drum. Administrator este Consiliul Judeţean şi atât drumul dintre Şuţeşti şi Ianca cât şi cel dintre Bordei Verde şi Viziru vor intra cu prioritate în reparaţii, imediat ce vom avea un câştigător al licitaţiei pentru întreţinerea drumurilor din judeţ. La ora actuală, licitaţia este finalizată, a câştigat o firmă din Bucureşti, însă un alt participant a formulat contestaţie. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a respins contestaţia respectivă, însă firma în cauză a mers mai departe, deschizând proces în instanţă. Procesul ar fi trebuit să aibă ultimul termen astăzi, luni, 19 martie, însă judecătorii au amânat pronunţarea verdictului pentru data de 26 martie. Aşteptăm sentinţa finală prin care se va stabili dacă vom semna contractul cu firma care a câştigat licitaţia sau cu firma care a formulat contestaţia. Oricum ar fi, contractul va fi semnat cu una dintre cele două firme, iar din luna aprilie, imediat cum se încălzeşte vremea, vom începe lucrările. În conformitate cu caietul de sarcini, toate reparaţiile trebuie efectuate în cel mult două luni de la deschiderea şantierului, deci până cel târziu în luna iulie n-ar mai trebui să avem pe drumurile judeţene probleme în genul celor apărute sâmbătă, pe tronsonul dintre Şuţeşti şi Ianca. În urma unor probleme de genul acesta, au fost şoferi care au acţionat Consiliul Judeţean în judecată. În momentul de faţă, avem patru procese în instanţă, pentru incidente petrecute în perioada 2015 - 2017”, ne-a informat Ionel Epureanu, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Brăila.

După cum v-am mai informat, firma care a câştigat licitaţia pentru întreţinerea drumurilor judeţene este “Hidrosalt” Bucureşti, iar firma care a contestat este “Cricons” Galaţi. Acestea se “bat” pentru un buget de circa 15 milioane de lei alocat de CJ Brăila pentru reparaţii prin plombări, covoare asfaltice sau pietruiri. Mai exact, cu aceşti bani ar trebui făcute, anul acesta, plombări pe 60.000 metri pătraţi de carosabil, pietruiri pe 31 kilometri, covor asfaltic pe 63 km, montarea a 320 indicatoare rutiere, marcaje longitudinale pe 54 km, marcaje transversale pe 228 mp, montare de parapeţi metalici pe 1.088 metri liniari. Toate aceste lucrări au termen de finalizare două luni de la data lucrări, după cum a subliniat vicepreşedintele Ionel Epureanu.

 

COAUTOR ARTICOL: 



Categorie articol: 

Comentarii