Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Generaţii pierdute

• examenul de bacalaureat se doveşte a fi aproape imposibil de trecut pentru elevii de la liceele tehnologice • la nivelul judeţului Brăila, în ambele sesiuni, la toate cele zece licee promovabilitatea a fost sub 50%, existând chiar unităţi în care nimeni nu a luat examenul • create în 2009 ca o alternativă la şcolile profesionale, liceele tehnologice dovedesc de 10 ani încoace că nu reuşesc să îşi atingă obiectivul, acela de a oferi elevilor o dublă şansă: calificare, dar şi diplomă de bacalaureat • sunt şi exemple de reuşită, însă mult prea puţine în comparaţie cu numărul mare de elevi care urmează această formă de învăţământ

 

De ce să mai finanţăm liceele tehnologice, dacă nici măcar un elev dintr-o generaţie nu reuşeşte să promoveze examenul de bacalaureat? De ce să mai alocăm resurse pentru funcţionarea acestor unităţi de învăţământ, dacă cei  mai mulţi dintre elevi nici măcar nu ajung să dea BAC-ul? Sunt întrebări care tot plutesc în aer de câţiva ani încoace, iar o explicaţie exactă este greu de găsit. Şi asta pentru că succesul sau insuccesul acestor licee depind de mai mulţi factori, cum ar fi: slaba pregătire a elevilor, dezinteres, din partea lor, dar şi a  profesorilor, structura examenului de bacalaureat care nu îi avantajează, lipsa implicării familiei şi, foarte important, mediul social din care provin. Cert este că, înfiinţate în 2009 ca o alternativă la şcolile profesionale, desfiinţate din pix de Ecaterina Andronescu, pe atunci ministru al Educaţiei, liceele tehnologice dovedesc de 10 ani încoace că nu reuşesc să îşi atingă obiectivele. Dacă pe hârtie aceste unităţi îşi propun să ofere elevilor calificarea într-o meserie şi, în acelaşi timp, posibilitatea de a obţine diplomă de bacalaureat, realitatea din teren ne arată că, de fapt, sunt nişte struţo-cămile care nu oferă nimic, nici calificare, nici diplomă. Şi nici nu era greu de intuit eşecul acesta, câtă vreme din start programa a prevăzut prea puţine ore de practică şi prea multă materie, deşi vorbim de elevi admişi în majoritate cu note sub 5, ba chiar cu 1 sau 2. Sunt şi exemple de reuşită, însă prea puţine, iar asta se vede în numărul mic de absolvenţi care se înscriu la bacalaureat şi în numărul şi mai mic al celor care şi promovează examenul. Recent, Ministerul Educaţiei a decis să “ia taurul de coarne” şi să oblige elevii care au medii de admitere sub 5 să meargă la şcolile profesionale. E un prim pas spre normalizare, o măsură salutată de directorii liceelor tehnologice brăilene.

 

Doar un sfert promovează bacalaureatul

 

Rezultatele la examenele de bacalaureat din această vară, atât în prima, cât şi în a doua sesiune, confirmă încă o dată faptul că elevii de la liceele tehnologice nu fac faţă acestui examen. Nici măcar după două, trei sau cinci încercări, tinerii tot nu reuşesc să treacă de “examenul maturităţii”. Datele oficiale ne arată că în judeţul nostru la niciunul dintre cele 10 licee tehnologice nu s-a înregistrat o promovabilitate de 50%, fiind licee chiar şi cu 0% promovabilitate. Este cazul Liceul “Gh. K. Constantinescu” - 0% promovabilitate şi în prima şi în a doua sesiune. Trebuie însă precizat că la acest liceu nu a existat în anul şcolar precedent clasă de a XII-a la zi.

O situaţie asemănătoare s-a înregistrat şi la Liceul Tehnologic “Grigore Moisil”, care nu a avut nici o clasă de a XII-a, clasa fiind desfiinţată ca urmare a numărului mic de elevi. În examenul de bacalaureat au intrat astfel 5 candidaţi din seriile anterioare, dar niciunul nu a promovat. În sesiunea a doua au participat 7 candidaţi, dintre care doar unul a promovat, rata fiind de 14,29%.

La Liceul Tehnologic “Anghel Saligny” promovabilitatea în vară a fost de 16,67%. În examen au intrat doar 6 absolvenţi şi doar unul a reuşit să promoveze. Rezultate slabe au fost şi în sesiunea de toamnă, când promovabilitatea a fost de 5,26%. Atunci au fost 19 candidaţi prezenţi, dintre care doar unul a luat bacul.

Doar un sfert dintre absolvenţi au reuşit să promoveze bacalaureatul la Liceul Tehnologic “Ed. Nicolau”. În vară, rata de promovare a fost de 24,24%, din 33 candidaţi prezenţi, 25 fiind declaraţi respinşi. Apoi, în sesiunea de toamnă, rata a fost de 6,52%, din 46 candidaţi prezenţi 40 fiind declaraţi “respinşi”.

Liceul Tehnologic “Panait Istrati” a avut în vară o rată de promovare în prima sesiune de 21,88%, din 32 prezenţi 7 au promovat, iar în toamnă de 10%, din 20 candidaţi prezenţi doar doi reuşind să obţină media 6. Colegiul Tehnic “C. D. Neniţescu” a avut o promovabilitate de 32,26% în prima sesiune, iar Colegiul Economic “I. Ghica” de 47,54%.

Rezultatele au fost slabe şi la liceele din judeţ. La Liceul Tehnologic “Nicolae Oncescu” Ianca promovabilitatea în vară a fost de 33,33%, din 9 candidaţi prezenţi doar 3 reuşind să ia examenul. Rezultatul nu s-a mai repetat şi în a doua sesiune, când promovabilitatea a fost 0% - din 5 prezenţi nu a luat niciunul BAC-ul. La “Matei Basarab” Măxineni promovabilitatea a fost de 31,25%, în timp ce la “Nicolae Titulescu” Însurăţei de 47,83%.

 

Ruptura începe la admiterea la liceu

 

Ne-am întrebat de ce an de an foarte puţini elevi reuşesc să treacă de “examenul maturităţii” şi am luat legătura cu managerii mai multor licee tehnologice unde rezultatele au fost extrem de slabe.

Spre exemplu, Gabriela Panait, directoarea liceului “Panait Istrati”, susţine că problemele încep încă din clasa a IX-a, odată cu admiterea la liceu, când sunt repartizaţi copii cu medii de 2, 3 sau 4. “Cum se ajunge aici, cred că e greu de spus în câteva cuvinte. Eu nu puteam să îi oblig pe elevi să participe la orele de pregătire pentru bacalaureat, dar colegilor le-am urmărit graficele de pregătire. Nu ştim cum să îi determinăm să înveţe, cred că nici noi nu ştim cum s-o facem, iar ei nu îşi doresc, sunt inconştienţi. Cred că avem într-adevăr nişte probleme, vom vedea care e rezolvarea. Legat de liceele tehnologice, ar trebui să controlăm intrările. Dacă la intrări avem copii cu media 1 şi ceva, cum putem să îi creştem? Pe de altă parte, se întâmplă ceva cu generaţia aceasta, ei nu mai sunt interesaţi. Doar avem un elev care a intrat în 2007 şi acum e colegul nostru de catedră! Sunt aceiaşi profesori de atunci. Nu se punea problema aşa... profesorii nu-şi fac treaba. Ţine şi de ce se întâmplă în societate, şi de educaţie”, ne-a explicat aceasta.

Aceeaşi poziţie a avut-o şi prof. Mirela Cazacu, directoarea Liceului Tehnologic “N. Oncescu” Ianca. “Fiind liceu tehnologic, la noi intră puţini cu medii peste 7, iar acest lucru se cunoaşte la bacalaureat. Pe unii reuşesc să îi ridice domnii profesori, chiar se munceşte cu ei. Nu e numai vina elevilor, dar în cea mai mare parte da. Noi încercăm să îi ajutăm, facem pregătiri cu ei, inclusiv vara, dar rezultatele nu apar, pentru că nu este prezenţă. Unul-doi vin la pregătire, domnii profesori sună după ei, dar nu vin. Nu sunt toţi la fel, bineînţeles. De exemplu, la sesiunea din vară am avut o fetiţă care a luat bacalaureatul. Dar ea a fost constantă, a muncit tot anul şi rezultatele au venit. Trebuie să existe şi voinţă din partea lor”, susţine prof. Mirela Cazacu.

Managerii de şcoli ne-au spus că muncesc foarte mult cu aceşti copii pentru a le creşte nivelul. Mulţi însă nici nu îşi doresc să susţină bacalaureatul, fiind convinşi că nu îi ajută cu nimic mai departe.

“La noi intră copiii cu 3 şi îi aducem la 5. Este o ultra performanţă faţă de alte licee. Performanţa eu o văd mai mare la liceele tehnologice decât la cele teoretice. Noi o luăm practic de la 0. Sunt unii care nu ştiu să scrie, deşi au terminat un gimnaziu. Să ai unul, doi, trei în clasă care au problema aceasta şi să îi aduci de la nivelul acesta la bacalaureat, deja e şcoală de excelenţă aş putea zice. Iar majoritatea nu vor să susţină bacalaureatul. Am avut ore la clasa a XII-a şi îmi spuneau «La ce să dau bacalaureatul?» «Să fac facultate să stau acasă?». Şi situaţia materială e problema. Am avut un copil în anii anteriori care nici nu avea curent acasă, încărca telefonul la şcoală. Copilul era bun, dar nu avea posibilităţi”, ne-a declarat Mona Marcu, directoarea Liceului Agricol.

Despre faptul că profesorii de la liceele tehnologice muncesc mult mai mult cu elevii ne-a vorbit şi prof. Alexandru Diţă, directorul Liceului “Grigore Moisil”.

“Nouă ne vin copii cu 2, 3, 4. Noi facem ce putem cu ei, dar ăştia sunt, de ce să ne ascundem? Şi în condiţiile acestea e mare lucru când îl duci pe unul în BAC şi îţi promovează. Noi muncim mai mult cu ei faţă de cei de la liceele teoretice, unde vin cu medii de 8-9 şi îţi iau bacul fără să clipească. Ar trebui cifra de şcolarizare să fie făcută de aşa manieră încât elevii buni să fie distribuiţi la toate liceele. Nu poţi să ţii ştacheta la o înălţime pentru toţi copiii, n-ai cum! Îi duci pe cei care poţi. Chiar dacă aş avea eu soluţii, nu pot fi toate aplicate, pentru că societatea s-a schimbat. Ideea este că cei care termină şcoala la noi oricum fac un mare progres faţă de zona din care i-am luat. Care vor să înveţe, obţin şi o calificare şi au şi un salt calitativ ca note. Noi chiar ne ocupăm de ei, muncim, clar un progres  se simte. Niciodată nu o să vezi că avem un elev bun, de 8, şi termină cu 6. Paradoxul e că te chinui cu el şi tot tu eşti arătat cu degetul că de ce nu ia bacul”, afirmă acesta.

 

Sărăcia şi neimplicarea familiilor, un alt factor

 

Directoarea Liceului Tehnologic “Ed. Nicolau” este de părere că, la fel de important este şi faptul că elevii nu au parte de susţinere din partea familiei.

“În primul rând, sunt factorii de natură socială, faptul că aceşti elevi înscrişi la liceele tehnologice se confruntă cu probleme de natură financiară, probleme legate de navetă, probleme familiale, părinţi plecaţi în străinătate, lipsa de implicare suficientă din partea părinţilor, toate aceste lucruri îşi pun amprenta asupra acestor copii şi atunci, concentrarea lor nu mai este la cote la şcoală. Copiii au nevoie de implicarea familiei, au nevoie de linişte acasă, au nevoie de condiţii ca să îşi poată desfăşura activitatea şi să obţină rezultate bune. Se întâmplă să vină în clasa a IX-a cu lacune în cunoştinţe. Sunt destul de mari aceste goluri, iar recuperarea materiei reprezintă un efort susţinut pe care ei nu îl pot depune fără implicarea familiei. Doar dacă ne unim forţele şcoală-familie-societate-agenţi economici, doar aşa putem să îi ajutăm”, ne-a spus Magdalena Ene, directoarea Liceului Tehnologic “Ed. Nicolau”.

 

Structura examenului de bacalaureat nu îi avantajează

 

Asta susţine directoarea Liceului Tehnologic “A. Saligny”, prof. Adriana Dumitrescu, în condiţiile în care elevii fac şi materii de specialitate, dar la BAC dau probe la aceleaşi discipline ca cei de la liceele teoretice.

“Au fost discuţii despre ce fel de bacalaureat dau aceşti copii. Pe lângă materiile de cultură generală pe care le fac la fel ca elevii de la liceele teoretice, la liceele tehnologice se adaugă modulele de specialitate pe care ei le parcurg tot anul, practică ... lucrurile acestea nu se găsesc la elevii de la teoretice. Materiile de specialitate, noi avem mai multe rubrici, la nivel de minister s-a pus ani de zile această problemă. Ei pot sau nu pot face faţă unui bacalaureat care se desfăşoară pe structura acestui program, cu subiecte care sunt pe o structură fixă, cu grad de dificultate într-adevăr diferit, însă stuctura subiectelor, itemii, cerinţele sunt aceleaşi şi atunci gradul de dificultate nu se poate cuantifica. Să se dea un balacaureat tehnic, unde ei să dea şi discipline de specialitate. Actualul bacalaureat nu îi avantajează pe elevii de la liceele tehnologice”, ne-a declarat prof. Adriana Dumitrescu.

 

Liceul tehnologic între eşec şi poveşti de succes

 

Examenul de bacalaureat s-a dovedit a fi un eşec continuu pentru un absolvent al Liceului Agricol. Potrivit declaraţiilor directoarei Mona Marcu, acesta încearcă de 9 ani să promoveze “examenul maturităţii”, însă de fiecare dată se “împiedică” de biologie. Tânărul are peste 5 la română şi matematică, iar în vară a susţinut pentru a optsprezecea oară proba şi tot nu a reuşit să obţină 5. A încercat apoi din nou în sesiunea de toamnă. Nici încercarea cu numărul 19 n-a fost cu noroc.

La polul opus, există şi poveşti de succes. Este cazul elevilor de la seral şi frecvenţă redusă de la Liceul “Panait Istrati”, care au promovat cu toţii examenul. Desigur, la acest rezultat a contribuit şi interesul elevilor, dar şi implicarea exemplară a profesorilor. Mai exact, din 9 candidaţi, 6 au reuşit să obţină diploma de BAC.




Categorie articol: 

Comentarii