Mergi la conţinutul principal

Gaura neagră de lângă oraş

Acuzaţii grave la adresa primarului de la Cazasu, social-democratul (fost PRM-ist) Anton Tudorel: achiziţii publice fără licitaţie, după bunul plac, către firme de casă, cheltuirea banului public pe investiţii fără logică, dar scumpe, şi care se degradează accelerat, de bine ce-au fost gândite şi executate. Toate acestea se concentrează în declaraţiile consilierilor comunali din opoziţie, precum şi ale oamenilor de afaceri din Cazasu. Oamenii se întreabă dacă nu cumva există o legătură directă între realizarea noului dispensar cu extrem de mari "economii" la materialele de construcţii şi faptul că fix în aceeaşi perioadă s-a ridicat semeaţă şi vila primarului. O minunăţie cu etaj. De execuţia proiectului cu dispensarul s-a ocupat o firmă cu obiect principal de activitate comerţ. Evident, atribuirea acestui contract s-a făcut prin achiziţie directă. Un alt semn de întrebare au şi în ce priveşte oportunitatea extinderii iluminatului stradal fix pe uliţa din spatele curţii primarului de unde, practic, începe câmpul. Asta, în timp ce Cartierul Tinerilor din Cazasu este îngropat în noroi, la fel ca şi drumul de acces până acolo. Nici la proiectul de modernizare a stadionului din comună lucrurile nu sunt în regulă: WC-urile nu au aerisire, duşurile nu au scurgeri în pardoseală, iar clădirea vestiarelor, deşi a costat enorm, arată ca ciuruită de gloanţe.

Sute de mii de euro cheltuiţi prin atribuiri directe de contracte

Potrivit informaţiilor prezentate de către Primăria Cazasu, în perioada 2012 până în prezent, autoritatea locală a derulat 11 proiecte investiţionale cu o valoare totală de 12,197 milioane lei, din care cel mai mare contract are o valoare de 10,9 milioane lei, constând în lucrări de reprofilare şi asfaltare străzi comunale. Este de altfel şi singura licitaţie organizată de Primăria Cazasu pentru lucrările de investiţii din ultimii ani. Contractul a fost încheiat cu SC "Tancrad" SRL Galaţi, una dintre firmele cu lipici la banul public în judeţul nostru. În rest, celelalte contracte de investiţii au fost atribuite prin achiziţii directe, cu o singură excepţie: contractul privind lucrările de extindere a reţelei de alimentare cu energie electrică din 2012, în valoare de aproape 74.000 lei, atribuit prin cerere de ofertă către "Electromontaj" Bucureşti - sucursala Galaţi. Cu alte cuvinte, sute de mii de euro din bani publici, fie ai comunei, fie ai Consiliului Judeţean, au fost cheltuiţi după bunul plac al autorităţii locale, iar rezultatele se văd cu ochiul liber: obiective publice mult prea scumpe, executate fără logică, precum şi clădiri care arată jalnic, deşi au fost date în folosinţă de puţină vreme.

Noul dispensar este gol de aproape un an

Unul dintre proiectele importante ale administraţiei de la Cazasu este realizarea noului dispensar al comunei. Lucrările au fost finalizate în 2015 şi au costat 419.121,21 lei (234.121,21 lei de la bugetul comunei şi 185.000 lei de la bugetul Consiliului Judeţean Brăila). De execuţie s-a ocupat firma "Vevariz Instal" SRL (asociat unic Viorica Plopeanu), societate care are obiect de activitate principal, atenţie, "comerţ cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice în magazine specializate". Contractul a fost semnat în urma achiziţiei directe de pe SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) şi la data la care reporterii "Obiectiv" au făcut documentarea acestui material clădirea era închisă, iar la interior nu se vedea niciun fel de mobilier sau aparatură medicală. În mod ciudat, fosa septică a clădirii a fost amplasată chiar în parcarea dispensarului, în zona unde sunt amplasate trei băncuţe, pe care, teoretic, pe timp frumos, vor aştepta pacienţii până să intre la medic. Burlanul care colectează apa pluvială se termină brusc într-o dală de beton la baza treptelor de intrare în clădire şi se observă cum apa se infiltrează spre fundaţie. Cu ce efect? Cel mai probabil, se va vedea peste nu multă vreme. Cimentul folosit pentru realizarea rampei de acces spre parcarea dispensarului s-a măcinat deja, la fel ca şi cel care acoperă zona fosei septice şi arată după ieşirea din iarnă ca un pietriş grosier.
"La momentul la care lucrarea la dispensar era la roşu, cum se spune, se vedea clar că centura de sus şi fundaţia nu fuseseră turnate corespunzător, în sensul că se vedea armătura, iar în fundaţie fusese băgat inclusiv gunoi şi turnat beton peste el. La centura de sus erau goluri mari între beton şi armătură, de puteai să bagi mâna între ele. Ca să nu mai amintesc şi de lemnul folosit pentru căpriori, că avea dimensiunea de 8 pe 8 centimetri,deşi ar fi trebuit să fie undeva ca grosime a profilului folosit de 10/12 sau 12/15 cm. Balastul cu pământ s-a turnat la roabă şi nu s-a folosit marfă sortată aşa cum trebuia, adică s-a folosit balast excavat din râu şi avea pământ în el. Păi, la o astfel de clădire se bagă marfă sortată, nu balast cu pământ în el! Am făcut şi poze în care se văd clar toate aceste nereguli. Am încercat să aduc în discuţia consiliului local şi a primarului această problemă, dar mi s-a spus că nu e treaba mea. Întâmplător sau nu, în aceeaşi perioadă s-a construit şi casa primarului. Adică fix în aceeaşi perioadă în care s-a turnat betonul la dispensar s-a ridicat fundaţia şi centura de la casa primarului", ne-a declarat Stoian Nicolae, unul dintre oamenii de afaceri din comună.

Haznaua dispensarului, chiar sub geamurile cabinetelor medicale

Despre cum s-a derulat investiţia şi cum arată clădirea dispensarului, medicul de familie care activează în comună, dr. Costică Ene, s-a arătat dezamăgit. În primul rând, doctorul susţine că nu a fost consultat cu privire la compartimentarea clădirii şi nivelul de finisaje interioare necesare pentru încadrarea în regulamentele privind construcţiile cu destinaţie dispensar. O altă îngrijorare se leagă de costurile cu întreţinerea cabinetului său din viitorul dispensar. "Clădirea este destul de mare şi va presupune costuri ridicate în ce priveşte încălzirea ei pe timpul sezonului rece. Nu ştiu dacă facturile la încălzire le voi putea suporta din decontările pe care le fac lunar la Casa de Sănătate pentru serviciile medicale prestate aici, în localitate. Nici nu cunosc dacă, de exemplu, aş putea, în primă fază, până vin, de ce nu, şi alţi medici, inclusiv un stomatolog, încălzi doar camerele pe care le voi ocupa cu cabinetul meu. (...) Aţi văzut cum fosa septică a fost în mod ciudat poziţionată aproape sub geamurile dispensarului, în loc să fi fost amplasată în spatele clădirii. Vă daţi seama că pe timp de vară nu vom putea, din cauza mirosului, să stăm cu geamul deschis", ne-a declarat sursa citată.
Nici consilierii din opoziţie nu văd cu ochi buni rezultatul final al acestui proiect: "La dispensar a fost o problemă în sensul că valoarea proiectului depăşea pragul de la care era obligatorie organizarea unei licitaţii, aşa că a fost modificat proiectul astfel încât să se încadreze sub acea valoare şi să se poată organiza achiziţie directă. Şi nu este un caz singular: deşi avea dispoziţia clară, prin hotărâre de consiliu local, ca lucrările la un alt proiect, pietruirile executate în 2014, să se atribuie în urma unei licitaţii, domnul primar nu a respectat decizia şi s-a făcut tot achiziţie directă. Adică este o practică asta cu achiziţia directă, la fel cum s-a întâmplat şi la proiectul cu stadionul, de exemplu, unde proiectul a fost fracţionat în lucrări mai mici, de până în 10.000 euro, ca să se încadreze sub pragul valoric despre care vorbeam mai devreme", ne-a declarat consilierul local din partea PNL, Bardaş Florenţiu.

Modernizare cu cântec la stadion

Un alt proiect major al Primăriei Cazasu este cel care a vizat modernizarea stadionului, unde autoritatea locală a cheltuit în total aproape 187.000 lei, fără TVA, fracţionat în două contracte: construcţie tribune şi realizarea împrejmuirii terenului (56.820 lei, bani de la bugetul local - de care s-a ocupat firma "Betconvil" SRL, afacerea familiei Fătu) şi realizarea vestiarelor (aproape 130.000 lei, la fel banii provenind exclusiv de la bugetul local al comunei, proiect executat de SC "Ploraz Cons" - asociat unic Ionel Plopeanu).
Reporterii "Obiectiv" au găsit acolo pe timpul documentării un gazon pe care se chinuia să-l "întreţină" cu forţe proprii o turmă mică de oi, cel mai probabil băgate la păscut de vreun gospodar riveran stadionului. Clădirea vestiarului are deja tencuiala exterioară desprinsă în mai multe locuri şi arată ca şi cum ar fi fost ciuruită de gloanţe. În interior, prin geamul spart de la uşa de acces se văd gresii murdare, scaune, bănci şi câteva echipamente sportive. În spatele vestiarelor, chiar la stradă, este amenajată un fel de chiuvetă din tablă, cu mai multe robinete, a cărei utilitate este un mister, dat fiind faptul că proiectul a fost totuşi prevăzut cu grup sanitar la interior. Imediat lângă tribună este montată o cabină din tablă, cel mai probabil WC-ul destinat spectatorilor. "Când am intrat pentru prima dată în această clădire am constatat cu suprindere că are WC-urile pe mijloc şi că nu există nicio aerisire, iar la duşuri nu există sifon de pardoseală. Păi, când se spală jucătorii unde se duce apa? O adună cu buretele femeia de serviciu sau cum? Clădirea dată în folosinţă de aproape 2 ani deja se degradează atât la interior, cât şi la exterior. Şi altă chestiune: tribuna e făcută din 2 dulapi de lemn şi 3 corniere şi în acte costă aproape 60.000 lei. Am înţeles că o firmă din Chiscani poate realiza o tribună cu 200 de locuri cu scaune pentru 41.000 lei", a mai spus Stoian.
Şi Nicuşor Râpan, patronul unei firme de construcţii, susţine că rezultatul investiţiei în vestiare este unul dezamăgitor: "Dacă în alte comune lucrările la stadioane s-au efectuat în cadrul unor proiecte finanţate prin programe guvernamentale, gândite integral, la Cazasu s-a făcut la început împrejmuirea, apoi tribunele şi în final vestiarele".
Contactat de reporterii "Obiectiv", Laurenţiu Vărgatu, preşedintele Asociaţiei Judeţene de Fotbal Brăila, organizatoarea competiţiilor de Liga a IV-a şi a V-a în care activează şi echipa locală de fotbal - Victoria Cazasu, a explicat că, din punctul său de vedere, problemele la vestiare ţin, până la urmă, de logica bunului simţ: "Problema acolo este că WC-urile n-au o aerisire. Dacă îşi face nevoile careva, tot mirosul se răspândeşte în clădire. Eu i-aş întreba pe cei care au făcut investiţia, dacă era pentru la ei acasă, la fel ar fi acceptat să se construiască?"

Şantierul parcului este părăsit

La doi paşi de noul dispensar, vizavi de şcoala din comună, se vede şantierul zonei de recreere pentru localnici: o înşiruire de borduri care schiţează traseul viitoarelor alei. La final, parcul va costa 275.650 lei, bani de la bugetul comunei şi care vor intra în conturile SC "Conselmin", selectată să se ocupe de proiect prin achiziţie directă. Consilierul local Bardaş Florenţiu a explicat că şi aici au fost probleme în achiziţia publică: "A existat un studiu de fezabilitate pentru acest proiect aprobat de consiliul local în 2012, cu o valoare de 600 milioane de lei vechi. Nu a fost pus în aplicare, aşa că după 3 ani a expirat. S-a făcut un alt proiect, cel actual, cu o valoare de 4 ori mai mare decât ce s-a gândit iniţial. S-a trecut la execuţia lucrărilor şi chiar pe 29 şi 30 decembrie anul trecut, muncitorii erau pe şantier. După aceea nu s-a mai făcut nimic acolo şi a rămas la stadiul la care se vede acum. Executant este una dintre firmele care au tot prins lucrări la noi în comună pe modalitatea achiziţiei directe".

Iluminat public direct în câmp

Despre lucrarea de extindere a iluminatului public tocmai pe uliţa din spatele gospodăriei primarului, un alt proiect important al comunei, nu se pot spune prea multe: este vorba despre câteva zeci de stâlpi de iluminat, nici măcar plasaţi liniar, de-a lungul unui drumeag pietruit, de la care începe un ogor arat pe câteva parcele. Lămpile de iluminat sunt îndreptate spre câmp. Investiţia a fost începută în 2014, a costat 114.548,63 lei, din care aproape 39.000 lei - efortul bugetului comunal Cazasu, iar contractul a fost atribuit fără licitaţie firmei "Ben Electroserv".
"O altă problemă, extinderea iluminatului public şi pietruirea unui drum care trece prin spatele curţii domnului primar şi de unde practic începe câmpul. La vremea repectivă, un grup de consilieri locali am atras atenţia că prioritară ar fi fost o lucrare în Cartierul Tineretului, să le tragă curent şi să le facă străzile, nu să pietruiască şi să înşire stâlpi la marginea comunei. Şi dacă tot am amintit de acest cartier, şi la asigurarea utilităţilor publice sunt semne de întrebare pentru că alimentarea cu apă a zonei s-a făcut prin conducte de diametre mici, în loc să fi fost pozată în pământ o conductă de dimensiune mare, din care apoi să se racordeze fiecare gospodărie. Grupul nostru de consilieri am sesizat această problemă în Consiliu, dar ni s-a răspuns că se va reveni cu o altă lucrare de extindere, când va fi cazul. De altfel, şi la căminele de apă ale celor racordaţi s-au pus un fel de bidoane din plastic, similare celor în care-şi ţine lumea varza la murat", a comentat consilierul Florenţiu Bardaş.
De asemenea, sursa citată a explicat că are obiecţiuni şi în ce priveşte bugetul comunei pe acest an deoarece nu ar fi fost respectată procedura premergătoare votului în Consiliu: "Pe final de ianuarie 2016 a fost introdus pe ordinea de zi un punct privitor la bugetul local, iar documentele ne-au fost date spre studiu consilierilor cu doar 2 zile înainte. Potrivit Legii transparenţei decizionale, astfel de acte normative trebuie făcute publice pe site-ul primăriei cu 30 de zile înainte, afişate la avizierul primăriei şi ţinute în dezbatere publică, astfel încât toţi cetăţenii să ştie pe ce urmează să se cheltuie banul public. Un număr de cinci consilieri i-am făcut în scris domnului primar să retragă de pe ordinea de zi proiectul de buget şi să intre cu el în legalitate. Secretarul comunei a fost de acord cu acest punct de vedere şi a spus că n-o să-şi pună semnătura de legalitate pe o eventuală hotărâre, în schimb ceilalţi consilieri, la îndemnul primarului, au continuat dezbaterea şi au votat bugetul pe care funcţionează şi acum Primăria Cazasu", a mai spus Bardaş.

Vărul primarului, tratament preferenţial

Neregulile semnalate nu se opresc aici pentru că şi la concesionarea clădirii fostei brutării a comunei sunt probleme, în sensul că de la o redevenţă de 500 lei lunar s-a redus la nici 50 de lei, prin act adiţional la contract. În clădirea respectivă funcţionează un cafe-bar situat la o zvârlitură de băţ de actualul dispensar al comunei, de şcoală şi de parcul în curs de amenajare.
"Conform contractului de concesiune din 2010, redevenţa trebuia plătită lunar şi era în cuantum de 500 lei pe lună, majorată anual cu indicele de inflaţie. În actul adiţional ulterior semnării acestui contract, care n-a fost trecut prin Consiliul Local Comunal aşa cum trebuia să se întâmple, s-au schimbat lucrurile în sensul că redevenţa se plăteşte anual şi este în cuantum de 561,16 lei, atenţie, pe an. Adică s-a redus la nici 50 de lei lunar. Nu este altceva decât o diminuare a veniturilor primăriei, iar primarul Anton Tudorel apare ca semnatar pe acel act adiţional. Interesant pe punctat că aici concesionar ar fi vărul primarului", a punctat Nicuşor Râpan.
Reporterii "Obiectiv" au încercat să obţină un punct de vedere şi din partea primarului Tudorel Anton. Acesta a acceptat iniţial dialogul, însă cu rugămintea să revenim cu un telefon, motivând că la acel moment era într-o discuţie. Ulterior n-a mai răspuns apelurilor noastre telefonice. Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro