Mergi la conţinutul principal

Gata cu abuzurile în şcoli şi licee

• peste 40.000 de copii şi elevi se întorc astăzi la clase • acest an şcolar aduce schimbări atât pentru elevi, cât şi pentru profesori • este vorba despre scăderea ponderii mediei claselor V-VIII de la 25% la 20% la admitere la liceu şi organizarea de concursuri de directori pentru toate unităţile de învăţământ • dar poate cea mai importantă noutate o reprezintă adoptarea Statutului Elevilor, document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor, după ce mai bine de patru ani s-a aflat pe masa Ministerului Educaţiei

Astăzi sună din nou clopoţelul! Vacanţa de vară s-a sfârşit, iar elevii sunt aşteptaţi la clase. La Brăila, peste 40.000 de copii şi elevi, alături de părinţi şi bunici, vor participa la festivităţile de deschidere de an şcolar.

Iniţial, cursurile trebuia să înceapă cu o perioadă de “Şcoală altfel”, între 12-15 septembrie, dar schimbările de miniştri în Educaţie au determinat o adevărată brambureală în ceea ce priveşte acest program. Cu doar două săptămâni înaintea începerea şcolii Ministrul Mircea Dumitru a decis ca “Şcoala Altfel” să se desfăşoare în timpul semestrelor, timp de 5 zile consecutive, iar perioada desfăşurării programului va fi aleasă de fiecare unitate de învăţământ. 

Această schimbarea reprezintă doar una din multele noutăţi ce îi aşteaptă pe elevi şi profesori în acest an, printre care se mai numără scăderea ponderii mediei claselor V-VIII de la 25% la 20% la admitere la liceu şi organizarea de concursuri de directori pentru toate unităţile de învăţământ.

Dar poate cea mai importantă noutate în învăţământ o reprezintă adoptarea Statutului Elevilor, document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor, după ce mai bine de patru ani s-a aflat pe masa miniştrilor care s-au perindat prin Educaţie.

Statutul Elevului, un subiect controversat?

Din această toamnă, oficial, elevii au propriul statut. Statutul Elevului este un document care reglementează drepturile şi îndatoririle tuturor elevilor din România, pe care aceştia trebuie să le cunoască şi să le respecte. 

În articolele sale se stipulează dreptul acestora de a contesta rezultatele la lucrările scrise, dreptul de a oferi feedback profesorilor în mod anonim, dreptul de a folosi telefoane mobile în scop educativ, dreptul la protest, dreptul de a avea acces la actele şcolare proprii sau dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru mijloacele de transport în comun. De asemenea există noutăţi şi în ceea ce priveşte sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor. Astfel, este interzisă sancţionarea elevilor sub forma mustrării în faţa colectivului clasei sau al şcolii, precum şi aceea sub forma agresiunii fizice de orice fel a elevului sau a aplicării unor sancţiuni colective. În plus, retragerea sacţiunii se poate face după 8 săptămâni sau la încheierea semestrului sau a anului şcolar dacă elevul se comportă exemplar cel puţin 8 săptămâni de şcoală.

Acest Statut a atras diferite păreri atât din partea elevilor cât şi a profesorilor. Pentru a vedea cum văd ei acest document am cerut opinia mai multor elevi, Consiliului Naţional al Elevilor şi profesorilor de la Colegiul “Bălcescu” şi Liceul “Moisil”. Precizăm că am încercat să aflăm şi părerea conducerii Colegiului “Murgoci”, dar din motive legate de pregătirile pentru începerea anului şcolar nu ne-a putut răspunde într-un timp scurt.

“Pentru elevi acest statut este un prilej bun de a-şi evidenţia drepturile şi în primul rând să şi le cunoască, dar nu trebuie să îşi uite îndatoririle. Pentru profesori nu este tocmai ok pentru că tratează altfel elevii şi consideră că aceştia au prea multe drepturi şi nu îşi asumă obligaţiile deşi fiecare drept are o obligaţie”, ne-a declarat Ana Podgoreanu, vicepreşedinte Consiliul Naţional al Elevilor. 

“Normal că mi se pare ok pentru că toţi suntem elevi şi avem nevoie de drepturi mai bine puse la punct că până acum era la latitudinea profesorului cum se comportă cu tine”, este de părere Luisa B. “Părerea mea e că lucrurile vor merge cum trebuie dacă elevul va şti să distingă, să facă diferenţa între abuz şi a-şi cere drepturile”, crede Melisa G. “Consider că acest statut este o modalitate prin care ori se va crea o distanţă şi mai mare între elevi şi profesori, ori într-adevăr se va stabili un contact mai avansat decât este la momentul actual”, spune Andrei B. “Sincer, e bine că s-a adoptat acest statut pentru că mi-am pierdut de mult speranţa cu profesorii. Deja mă săturasem de ego-ul lor şi de faptul că trebuie ei să fie mai deştepţi”, consideră Georgiana N.

Declarativ, şi profesorii susţin drepturile elevilor şi speră într-o mai bună relaţie.

“E bine că a apărut. Până la urmă marea majoritate a prevederilor din Statut existau şi până acum, atât că erau împrăştiate în 7 alte normative. Sunt şi lucruri noi, dar marea majoritate existau deja. Atâta timp cât toată lumea tratează serios Statutul ăsta şi nu cădem dintr-o extremă într-alta să ajungem la tot felul de manifestări dintr-astea extreme este foarte ok acest statut”, susţine Cristian Toncea, director al Colegiul “N. Bălcescu”. 

“E bine venit. Vine cu nişte noutăţi care ar schimba un pic mediul de abordare a activităţii în şcoală din punctul de vedere al cadrelor didactice şi al elevilor.  Rezultatele urmează să se vadă în timp”, este de părere Alexandru Diţă, director al Liceului “G. Moisil”.

Dreptul de a contesta rezultatele lucrărilor scrise

Unul dintre cele mai importante drepturi prevăzute în Statut este acela de a contesta rezultatele lucrărilor scrise şi de a cere recorectarea acestora. Astfel, în termen de 5 zile de la comunicarea notei, elevii, însoţiţi de părinţi sau reprezentantul legal acolo unde este cazul, pot cere profesorului să îi justifice rezultatul lucrării. Dacă argumentele profesorului nu sunt satisfăcătoare, elevul poate solicita, în scris, reevaluarea lucrării, alte două cadre didactice de specialitate vor recorecta, iar media notelor acordată separat va reprezenta nota finală.

Ce spun elevii?

Luisa B: “De multe ori se întâmplă să crezi că mai meritai puţin sau că profesorul a fost strict cu tine din anumite motive. Mi se pare o idee ca tu să ai acest drept, fără scandal, fără niciun fel de problemă, să afli cu adevărat dacă e nota pe care o meriţi tu”. Andrei B: “Există o şansă de 50-50. Ori acel profesor o să strâmbe din nas ori va stabili o conexiune mult mai importantă cu tine care se bazează pe argumentare”. Ana Podgoreanu, vicepreşedinte Consiliul Elevilor. “Nu cred că elevii vor avea curajul necesar pentru că se gândesc că sunt profesorii prieteni între ei şi îi vor taxa la următoarele lucrări”, susţine Ana Podgoreanu.

Ce spun profesorii?

“Până acum, la majoritatea colegilor, se discuta nota respectivă cu ei, mai apăreau şi modificări de notă dacă se constata că n-a fost interpretată foarte ok prima dată. Eu zic că toată lumea o să trateze serios acest subiect. Sper să nu se ajungă în multe situaţii cu recorectările”, afirmă directorul Colegiul “Bălcescu”.

“În principiu merg pe ideea că profesorul îşi evaluează corect elevul. Din câte am eu cunoştinţă la liceele noastre evaluarea se face corect. Deci nu ne va afecta foarte mult şi nici contestaţii de note nu au fost. E binevenită. Dar dacă practica asta se generalizează şi duce până la desconsiderarea actului de evaluare făcut de profesori, iarăşi nu este bine. Şi aici vina nu o are elevul ci profesorul pentru că trebuie în timp să îşi facă actul de evaluare de aşa manieră încât elevul să fie ferm convins că profesorul nu doar evaluează corect ci evaluează în favoarea elevului”, susţine directorul Liceului “Moisil”.

Dreptul de a oferi feedback profesorilor

Lucrul care ar putea stârni poate cele mai multe controverse este dreptul elevilor de a oferi feedback semestrial dascălilor, prin fişe de feedback anonime.

“Asta chiar îmi place pentru că aşa cum profesorii au voie să ne dea nouă un feedback, nu scris, dar o fac în orice moment vor ei, consider că avem şi noi dreptul să o facem în limita pertinenţei. Sincer, nu ştiu cât o să ţină cont de ele”, spune Melisa G. “Feedback-ul mi se pare un lucru foarte important. Eu am fost pusă în situaţia să dau feedback. Nu ştiu cât de mult iau ei în considerare acest lucru, dar mie mi se pare important ca elevul să poată spună ce crede despre profesor în cel mai obiectiv mod”, afirmă Luisa B.

“Profesorii nu au reacţionat destul de ok deşi mi se pare absurdă reacţia lor pentru că feedback-ul ăsta nu schimbă cu nimic atitudinea direcţiunii faţă de ei sau atitudinea altor profesori faţă de colegii lor pentru că feedback-ul îl fac copiii pe o foaie, nu îşi scriu numele şi o dau profesorului, atât. Mi se pare că atitudinea lor este prea agresivă faţă de acest drept al nostru, pentru că li se pare absurd ca un elev să îşi dea cu părerea faţă de profesor. Oricum, evaluările nu vor ajunge mai departe de profesor”, declară Ana Podgoreanu.

Cristian Toncea, director Colegiul “Bălcescu”: “Existau şi până acum site-uri pe care elevii dădeau note profesorilor, adică apare chestia asta pusă pe hârtie cumva şi reglementată. Niciodată un elev care nu e foarte înclinat spre o materie şi nu îi place lui să înveţe foarte mult la materia respectivă nu o să dea un feedback bun respectivului profesor, e clar. Are ceva profu' cu mine. Asta e lozinca. Sper ca elevii să fie corecţi. Există riscul să apară exagerări ca la orice chestie nou apărută”.

Alexandru Diţă, director Liceul “Moisil”: “În general feedback-ul îl primeşte în mod subtil cadrul didactic şi cadrul de conducere prin atitudinea manifestată de elev vizavi de el. În general, ştim cu toţii că sunt profesori iubiţi, sunt profesori indiferenţi, sunt profesori detestaţi şi sunt profesori urâţi de elevi. E cel mai bun feedback”.

Telefoanele mobile pot fi folosite în scop educativ

Din acest an şcolar este permisă folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, dar numai în scop educativ şi cu acordul cadrului didactic. Desigur, elevii pot folosi mobilul şi în situaţii de urgenţă.

Andrei: “Este o simplă oficializare a unui lucru care se întâmplă de când s-au inventat telefoanele mobile. Acum poţi folosi liber nişte căi mai noi şi este o şansă de a creşte eficienţa.

Melisa: “Trebuie să recunoaştem că foarte mulţi elevi folosesc telefonul în timpul orelor de curs şi nu tocmai în scop educativ. Poate înainte să adopte o atitudine destul de vulcanică profesorul ar trebui să îşi pună întrebări în legătură cu acei elevi care stau pe telefon la ora lor. Înseamnă că nu fac ceva bine, că nu îi captează şi i-a pierdut de la începutul semestrului”.

Alexandru Diţă: “Eu nu am nicio garanţie că telefonul este folosit în scopul lecţiei.  Ce să-l foloseşti, ca şi calculator? Am uitat tabla înmulţirii? Hai să fim serioşi. Că nu se fac calcule cu algoritmi, logaritmi, funcţii trigonometrice care să necesite folosirea unui calculator performant. În principal n-ar deranja dacă n-ar fi folosit într-un mod care ar provoca distragerea atenţiei de la oră”.

Cristian Toncea: “Folosirea lor în scop educativ e în regulă. Dacă acolo profesorul consideră că se pot folosi nu e nicio problemă. Nu înseamnă urgenţă, însă, a avea ceva de pus pe Facebook”.

Ce alte noutăţi îi aşteaptă pe elevi

Adoptarea Statutului Elevului nu este singura noutate de anul acesta. Eliminarea pragului de 0,5 pentru modificarea notei de la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională în urma unei contestaţii, scăderea ponderii mediei claselor V-VIII de la 25% la 20% la admitere şi repartizarea elevilor în licee într-o singură etapă computerizată, decontarea integrală a navetei elevilor, organizarea în luna octombrie a concursurilor de directori pentru toate unităţile de învăţământ, de la grădiniţă la liceu, reprezintă modificări importante făcute cu doar două săptămâni în urmă de Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro