Mergi la conţinutul principal

Furtună în Teatrul "Maria Filotti". UPDATE!

* citeşte mai jos declaraţiile actorilor Mihaela Trofimov, Alin Florea, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, a regizorului Radu Afrim şi apelul la calm al Veronicăi Dobrin, fostul director al Teatrului "Maria Filotti" * astăzi are loc ultima probă a concursului pentru ocuparea funcţiei de director la cea mai importantă instituţie culturală din Brăila

Interviul cu regizorul Radu Nichifor a stârnit un adevărat tzunami în lumea teatrului. Informaţiile circulă cu repeziciune prin reţelele electronice de socializare, paginile de facebook ale actorilor, regizorilor şi iubitorilor de teatru din toată ţara având link-uri către interviul cu Nichifor apărut în ediţia on-line a cotidianului "Obiectiv - Vocea Brăilei". Vineri, ziarul nostru a publicat, în exclusivitate, şi punctul de vedere al actualului director interimar al Teatrului "Maria Filotti", Rodica Antonescu, în legătură cu acuzele formulate de regizorul brăilean. Tot vineri, "Obiectiv" a dat publicităţii şi reacţia primarului Aurel Simionescu, care a promis un concurs corect pentru şefia teatrului. Însă cele două intervenţii au avut mai mult darul de a pune paie pe foc, o parte dintre cei mai importanţi actori din trupa de la "Maria Filotti" exprimându-şi adeziunea faţă de declaraţiile regizorului Radu Nichifor şi teama că pentru scaunul de director al celei mai importante instituţii de cultură din Brăila s-au făcut aranjamente pe sub masă. Principalul argument al lor este faptul că dacă s-ar fi respectat condiţiile de concurs impuse chiar de către autorităţile locale, Rodica Antonescu nu ar fi trebuit să se mai afle în cursa pentru acest post. Concret, explicaţia este următoarea: una dintre condiţii spunea că pentru a fi acceptat în competiţie, candidatul trebuie să aibă 5 ani de experienţă în manageriat artistic. Or, spun actorii, Rodica Antonescu nu întruneşte această condiţie. Citeşte mai jos declaraţiile fierbinţi ale actorilor Mihaela Trofimov, Alin Florea, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, a regizorului Radu Afrim şi apelul la calm al Veronicăi Dobrin, fostul director al Teatrului "Maria Filotti". Astazi are loc ultima probă a concursului pentru ocuparea funcţiei de director la cea mai importantă instituţie culturală din Brăila.

 

28teatru2_Trofimov_Mihaela Mihaela Trofimov "Sudoarea mea a curs pe scândura scenei ani în şir, doamnă, şi nu voi da voie nimănui să-şi bată joc de asta"

 

Actriţa Mihaela Trofimov a declarat pentru "Obiectiv" că Rodica Antonescu a avut timpul necesar să-şi demonstreze competenţa ca director de teatru, dar că în vremea mandatului ei atmosfera s-a degradat, tensiunea a crescut, Consiliul Artistic a fost ignorat ostentativ, transparenţa instituţională şi contactul cu spectatorii au fost afectate prin desfiinţarea paginii de forum de pe site-ul teatrului, actorilor li s-au adus acuzaţii nefondate şi au fost plimbaţi prin comisii de disciplină, vreme în care, deşi a fost anunţată, Primăria nu a ridicat un deget.

"Îmi pare rău că s-a ajuns pâna aici. Dar tocmai pentru că s-a ajuns până aici, nu mai am dreptul să nu spun ce am de spus. Am evitat să ne expunem problemele în presă pentru că am crezut în Cuvântul unui primar. Dovadă stă memoriul pe care l-am înaintat primăriei încă de acum patru luni, în care semnalam lucruri care ni s-au părut grave, în care ceream primăriei organizarea unui concurs care să pună capăt unui interimat în care greşelile, intenţionate sau nu, păreau să nu se mai oprească. Cuvântul unui primar ne-a asigurat că vom avea parte de un concurs corect. Şi am crezut în el", a declarat Mihaela Trofimov, în exclusivitate pentru "Obiectiv - Vocea Brăilei". Actriţa, cunoscută pentru rolurile din "Omul pernă", "Plaja" sau "Sufletul. Puncte de veghere", descrie atmosfera încărcată în care a ajuns să se desfăşoare activitatea în teatru în timpul interimatului Rodicăi Antonescu: "Între timp, atmosfera din teatru continuă să se degradeze, tensiunea creşte, doamna director interimar înţelege să conducă teatrul ignorând ostentativ Consiliul Artistic, taxând drept impertinenţă întrebări legitime privind acest aspect, declarând sus şi tare "îmi asum răspunderea" - ok, ce înseamnă să-ţi asumi răspunderea într-o ţară în care această expresie pare să se fi golit de tot de conţinut este o cu totul altă discuţie, dar mă gândesc că e destul de uşor să-ţi asumi răspunderea când nu e vorba de banii din propriul buzunar şi când ştii că, de fapt, nu vei răspunde niciodată pentru nimic, pentru că arta e subiectivă şi-ţi dă voie să apelezi la argumentele care-ţi convin -, pagina de forum de pe site-ul teatrului este oprită din ordinul doamnei, curg acuzaţii care jignesc bunul simţ, dar pentru care trebuie să dai note explicative în comisii de disciplină, iar dinspre primărie vin semnale că-n teatru lucrurile sunt în regulă, că-i doar o mână de nebuni care se agită şi urlă la lună şi nu se deranjează nimeni să-i întrebe pe nebuni ce-i cu ei, că poate or avea un dram de dreptate. Nebunii continuă să creadă în cuvântul unui primar. Sunt afişate condiţiile concursului care nu dădeau dreptul doamnei director interimar nici măcar să se înscrie, darămite să treacă nişte etape şi să aibă şanse mari să şi câştige concursul. Şi totuşi, doamna este în plină cursă pentru şefia unui post pe care, din punctul meu de vedere, nu îl merită. Nedumerire. Ce fac? Cum ramâne cu un Cuvânt dat de un primar? Ei bine, am decis să continui să cred până la capăt în cuvântul dumneavoastră, domnule primar, pentru că nu mă interesează o lume în care nu mai crezi în nimic. În esenţă, problema e simplă, cred că acest teatru nu doar merită, ci e dator să aibă în fruntea sa un manager capabil, inteligent, curajos, iar doamna Antonescu a avut destul timp să demonstreze că nu poate fi acel manager. De partea mea sunt nişte argumente şi regulile clare ale unui concurs, de partea domniei sale o nestăpânită dorinţă de a fi directoare. Repet, îmi pare rău că s-a ajuns până aici. Actorilor le place pe scenă, nu în scandaluri care nu fac cinste teatrului, pe actori îi vedeţi rar în grevă şi, credeţi-mă, dacă la un moment dat cer ajutorul presei, înseamnă că problema pe care o semnalează e reală şi că nu se mai putea altfel. Fie-mi iertat patetismul, dar sudoarea mea a curs pe scândura scenei ani în şir, doamnă, şi nu voi da voie nimănui să-şi bată joc de asta", a declarat Mihaela Trofimov.

28teatru3_Florea_Alin Alin Florea Actorul Alin Florea califică drept absurdă situaţia în care a ajuns Teatrul "Maria Filotti". "Tot ce se întâmplă în teatru e de domeniul absurdului. Dacă le-aş spune pe toate nu ar încăpea nici în 100 de ziare. Problema principală este doamna Rădiţa Antonescu. Pentru că Rădiţa o cheamă, şi nu Rodica. Nu înţeleg de ce îi e ruşine cu numele dumneaei. A fost angajata P.R. cam în aceeaşi perioadă cu mine, aşa că ştiu istoricul dumneaei în teatru. În toţi aceşti ani a fost un om tolerat pentru incompetenţă într-un post relativ mic. Şi toţi ştim asta. Iar acum sunt stupefiat să constat că are şanse reale să ajungă să conducă teatrul! Dosarul dumneaei nu se încadrează în cerinţele concursului şi totuşi a fost acceptat! Şi toţi ştim că nu urmăreşte decât "sclipiciul" funcţiei şi face orice să-l obţină. Să evoluezi profesional nu înseamnă să calci pe cadavre, să fii cameleonic, să distrugi munca atâtor oameni. Cel puţin în teatru. Întâmplător, eu sunt unul dintre oamenii care au construit ceva în teatru. Mă întreb ce a construit doamna Antonescu". Florea, cunoscut pentru rolurile din "Angajare de clovn", "Identităţi" sau "Sufletul. Puncte de veghere" nu-şi pierde simţul umorului şi compară situaţia Teatrului "Maria Filotti" cu cea a unui măr. "Să fiu scurt, consider ca în acest an teatrul a făcut paraziţi şi trebuie dat cu DTT. Chiar şi un măr frumos mai face, din când în când, viermi", zâmbeşte Alin Florea.

 

 

28teatru4_Pintileasa_Liviu Liviu Pintileasa "Suntem 20 de suflete, 20 de artişti şi-un singur scop: Teatrul «Maria Filotti»"

 

Actorul Liviu Pintileasa face un apel la colegii săi să strângă rândurile în jurul teatrului şi o acuză pe Antonescu că încearcă să dezbine echipa pentru a-şi atinge scopurile. "Mă numesc Liviu Pintileasa şi mă declar vinovat de dragoste faţă de teatru, vinovat de sacrificii pentru acest teatru, vinovat de respect şi admiraţie pentru colegii care-şi înţeleg menirea de actor - şi care şi-au sacrificat concediul de odihnă pentru a repeta -, vinovat de umilinţa faţă de publicul spectator nevoit să asiste în aceste zile la un altfel de spectacol dat de câţiva actori "nebuni", dar cărora le promitem o stagiune care să-i facă mândri că-s brăileni , vinovat că pun mai presus de interesul personal cel comun: interesul teatrului nostru, vinovat că am încredere într-o instituţie publică, "primăria", care ar trebui să mă protejeze şi să-mi asigure minimum de condiţii pentru a crea, vinovat că încă mai CRED în puterea acestui colectiv de a merge mai departe construind cu migală şi pasiune ca şi până acum o imagine frumoasă şi de invidiat a acestui teatru. Vinovat de toate acestea... şi vă acuz pe dumneavoastră, doamna Antonescu Rădiţa, de rea voinţă şi de incompetenţă, de lipsă de personalitate şi viziune artistică. Încetaţi să spuneţi că acest colectiv e în conflict şi încetaţi cu încercarea de a ne dezbina. Suntem 20 de suflete, 20 de artişti şi-un singur scop: Teatrul «Maria Filotti». Al dumneavoastră care e?", întreabă retoric Pintileasa, cunoscut pentru rolurile din "Vânzătorul de iluzii", "Omul pernă" sau "Sufletul. Puncte de veghere".

 

28teatru5_Oprea_Emilian Emilian Oprea La rândul său, Emilian Oprea, aplaudat pentru rolurile din "Adam Geist", "Visul unei nopţi de vară" sau "Omul pernă", compară manageriatul de acum cu sistemul dictaturii comuniste de dinainte de decembrie '89. "Mă simt la capătul puterilor. Nu mi-am imaginat că la 20 de ani de la sfârşitul perioadei comuniste voi ajunge să trăiesc pe propria-mi piele situaţii similare cu persoane ce-au gustat din plin binefacerile sistemului mai sus amintit", spune Oprea. El declară că se simte "jignit şi murdărit" de actuala conducere a teatrului. "Am crezut întotdeauna că-mi respect meseria şi publicul, fiind un actor foarte bine pregătit, instruit şi deschis la noi forme de expresie teatrală. În continuare cred asta! Am lucrat cu majoritatea regizorilor care au montat în acest teatru, multe roluri dificile, frumoase, multe principale. Să-mi fie iertată lipsa de modestie, dar mă simt jignit şi murdărit de doamna director interimar Rădiţa Antonescu, care prin tot ceea ce face lasă impresia că teatrul a început odată cu ea. Intimidări, lucruri scoase din context, obtuzitate şi, mai ales, abuz de putere. Îmi cer scuze că s-a ajuns în presă, dar desele semnale de alarmă trase au rămas fără răspuns. Publicul trebuie să se bucure de ceea ce le oferim pe scenă şi nu să citească despre alte scandaluri, neînţelegeri ş.a.m.d. Bunul simţ şi cei şapte ani de acasă - asta ca să citez unul din acuzatorii mei - respectul real şi nu ipocrit pe care-l port spectatorilor, mă fac să nu intru în detalii sau să apelez la mult uzitatele formule: "am auzit că", "se spune că", "mi s-a comunicat că" de care ne tot lovim în ultimele luni în Teatrul "Maria Filotti". Sper ca în urma concursului de director această stare să se încheie, iar noi, actorii şi publicul, să uităm ce-a fost urât, să ne reîntoarcem la ceea ce ne încântă, ne înfioară şi ne înalţă. La misteriosul nostru dialog!", a mai declarat Emilian Oprea.

Precizam faptul ca, ieri, Rodica Antonescu, directorul interimar al Teatrului "Maria Filotti" a refuzat sa comenteze declaratiile actorilor braileni, insa i-a invitat pe redactorii "Obiectiv", in cursul zilei de azi, la o discutie "pe documente" despre situatia teatrului.

 

28teatru1_Afrim_Radu Radu Afrim Radu Afrim: "Nu vreau să cred că dintr-un teatru cu piese de top, TMF-ul va ajunge un teatru cu piese second hand"

 

Cel mai în vogă regizor român contemporan, Radu Afrim, cel care a montat pe scena de la Brăila piesele "Plaja", "Adam Geist", "Omul pernă" şi "Sufletul. Puncte de veghere" îşi exprimă regretul pentru situaţia în care a ajuns Teatrul "Maria Filotti". "Teatrul Maria Filotti e teatrul în care am făcut 4 din cele mai bune spectacole ale mele, toate sub directoratul doamnei Dobrin. Primul spectacol, "Plaja", l-am făcut sub directoratul artistic al lui Bujor Macrin, "Adam Geist" sub cel al Lilianei Ghiţă. La ultimele două mi-a fost de un real folos Radu Nichifor, angajat atunci ca director artistic. De altfel, un prim semn că lucrurile începeau să se clatine a fost plecarea lui din teatru, în condiţii nu tocmai fericite, se pare. Teatrul a reuşit în timp să îşi facă o bază de actori excepţionali, care ar da bine în trupa oricărui teatru care vrea performanţă. Mă opresc doar la Emilian Oprea, Liviu Pintileasa, Alin Florea, Mihaela Trofimov, Liliana Ghiţă, Bujor Macrin. Îmi cer scuze că nu citez mai mulţi, însă nu despre asta e vorba acum. Nu vreau să îl uit pe Cornel Cimpoae, care a plecat prea repede... E unul din teatrele în care tehnicienii de scenă ştiu foarte bine când lucrează la spectacole de artă care necesită o performanţă tehnică ridicată. Repertoriul TMF a fost în ultimele stagiuni unul de top. Iar publicul pe măsură. Tinerii umpleau la refuz sălile. Ştiau pe de rost piese întregi, şi-au făcut idoli din actorii locali. Asta se întâmplă extrem de rar. Însă cel mai important lucru e că tinerii voiau şi vor să joace pe această scenă... Au fost premii, festivaluri - lumea se înghesuia la Festivalul Naţional de Teatru să vadă spectacolele de aici -, nominalizări UNITER la cele mai importante categorii. Teatrul avea o imagine perfectă. "Omul pernă", spre exemplu, mai are de onorat încă nişte invitaţii la festivaluri străine. Şi totuşi... prea multe sunt acum semnalele îngrijorătoare pe care le primesc de la oamenii din teatrul brăilean. Intuiesc acolo o atmosferă în care nu mi-aş dori să lucrez. Şi nici ei, sunt sigur, nu pot face performanţă într-un mediu care pare a nu mai avea prea multe în comun cu arta. Cel puţin în ultimul an... în care eu am călcat în TMF doar o dată, când s-a jucat ultimul "Adam Geist" în memoria lui Cornel", a declarat, în exclusivitate pentru "Obiectiv - Vocea Brăilei", regizorul Radu Afrim.

Afrim atrage atenţia asupra faptului că se încearcă o schimbare a direcţiei în care se îndreaptă teatrul, o deviere a "drumului estetic" prin schimbarea repertoriului şi adoptarea unui stil "cuminte": "Cel mai şocant lucru pentru mine a fost că într-o şedinţă recentă de consiliu s-ar fi spus că e nevoie de o schimbare radicală de repertoriu, că nu e ok drumul "estetic" pe care a luat-o teatrul, că trebuie schimbat targetul, că, de fapt, ar fi prea mulţi tineri care vin la teatru, că prea îi privea direct şi prea vorbea pe limba lor repertoriul ultimelor stagiuni. Stagiuni fericite, adaug eu. Nu vreau să cred că dintr-un teatru cu piese de top, din dramaturgia de azi a Europei, TMF-ul va ajunge un teatru cu piese second hand... Şi cu actori epuizaţi din cu totul alte motive decât munca la scenă...", atenţionează Radu Afrim.

 

28teatru6_Dobrin_Veronica Veronica Dobrin Veronica Dobrin: L-am propus pe Radu Nichifor ca director interimar, însă primarul a refuzat

 

Fostul director al Teatrului "Maria Filotti", Veronica Dobrin, face un apel la raţiune şi povesteşte pentru cititorii "Obiectiv - Vocea Brăilei" modul în care Rodica Antonescu a fost propusă pentru postul de director interimar.

"Cu sinceritate spun că de la plecarea mea din funcţia de director am încercat să mă detaşez, să "trag cortina" ca după o dragoste pe care o părăseşti. De Teatrul "Maria Filotti" mă leagă amintiri multe din perioada restaurării şi mai ales din perioada celor 10 ani când, străduindu-mă să preiau ce e valoros de la predecesori, am încercat alături de reputatul actor Bujor Macrin să aduc un suflu nou prin promovarea tinerilor - actori şi regizori -, a unor regizori importanţi în teatrul românesc precum şi a unui repertoriu valoros, ceea ce a scos teatrul din anonimat, beneficiind de o evaluare favorabilă în presa culturală şi în festivalurile naţionale şi internaţionale prestigioase. Multe lipsuri s-au strecurat în aceşti ani. Nimeni nu e perfect, întotdeauna este loc de mai bine. Important este sa le conştientizezi", spune Veronica Dobrin.

Fostul director al teatrului explică faptul că atunci când lucrezi cu artiştii, trebuie să-ţi calci pe inimă şi să renunţi la orgoliu pentru a putea detensiona situaţiile conflictuale. "Este drept că mie nu mi-au plăcut niciodată relaţiile tensionate, suspiciunile, anchetele, sancţiunile, chiar cu preţul umilinţelor - şi nu au fost puţine. Situaţiile conflictuale le-am regretat şi m-am întrebat unde am greşit eu. Poate şi-a spus cuvântul experienţa şi - de ce nu? - pedagogul din mine. Am crezut întotdeauna că teatrul este o instituţie specială, în care creaţia trebuie încurajată prin creatorii ei, într-o atmosferă de lucru stimulativă. De aceea l-am încurajat pe regizorul Radu Nichifor să participe la concursul pentru ocuparea postului de director artistic. Deşi avea puţină experienţă, era un om al locului, cunoştea bine spiritul Brăilei, se bucura de încrederea actorilor şi a personalului tehnic de scenă, iar din punct de vedere artistic a avut o prestaţie notabilă - spectacole cu succes la public, invitate şi premiate la festivalurile din ţară şi de peste hotare (Udine-Italia, Chişinău, Sarajevo). Avea încă multe de învăţat, dar cine le ştie pe toate? Să nu uităm că şi noi am fost tineri. Am regretat demisia lui, mai ales că nu m-a consultat. Era un om necesar chiar fără a fi director artistic. Din alt punct de vedere, cred că s-au pripit lucrurile şi s-au analizat mai puţin consecinţele, lăsând un tânăr fără salariu, mai ales în aceste vremuri".

Veronica Dobrin explică faptul că prima sa opţiune atunci când a fost întrebată cine ar trebui să asigure interimatul a fost Radu Nichifor, însă primarul Aurel Simionescu a refuzat această propunere. "Argumentele de mai sus, ca şi prevederile Regulamentului de Organizare al Teatrului Maria Filotti m-au determinat să fac propunerea ca pe perioada limitată de interimat - după lege până la 120 de zile, să i se dea decizie directorului adjunct - Radu Nichifor, propunere cu care domnul primar nu a fost de acord, motivând că trebuie lăsat să se ocupe de problemele artistice. Amintindu-mi de o discuţie anterioară în biroul domnului primar referitoare la posibilii succesori ai postului de director, când printre numele persoanelor despre care m-a întrebat domnia sa atunci, a fost şi numele doamnei Rodica Antonescu, am făcut cea de a doua propunere, cu care a fost de acord. Îmi este greu să mă întorc în timp, îmi este şi mai greu să cred că nu se vor găsi soluţii pentru detensionarea atmosferei. Teatrul are nevoie de credibilitate în rândul opiniei publice, a publicului spectator, a numeroşilor fani pe care actorii, îndeosebi tineri, îi aveau. Aceasta este prioritatea, după părerea mea. Şi nu e deloc o sarcină uşoară. Poate o părere sau un sfat al meu ar fi contat sau poate e mai bine că nu mi s-a cerut. Închei spunând că am făcut şi fac eforturi să mă detaşez, încercând să mă bucur de liniştea ce mi-a lipsit, să cunosc mai puţin din ceea ce se întâmplă ca să sufăr mai puţin", a declarat Veronica Dobrin.

 

UPDATE: Un nou personaj în cursa pentru director. Membru al comisiei, într-o şedinţă de susţinere a Rodicăi Antonescu

Pe ultima sută de metri, jocurile pentru fotoliul de director al TMF par a se complica. Dacă în urmă cu câteva zile, în cursă se aflau patru oameni – Rodica Antonescu, Lucian Chiribuţă, Ion Bălan si Adrian Simion – acum şi numărul, dar şi numele acestora au suferit modificări. Surse demne de încredere ne-au informat că în finala de astăzi, la proba interviului adică, au ajuns actualul interimar Rodica Antonescu, Adrian Simion, fost director al Liceului de Artă, şi – surpriză! – cântăreţul Mircea Bodolan. Bodolan, cunoscut în lumea muzicii folk şi ca unul dintre fondatorii Casei Eliad şi al revistei "Folk Club Casa Eliad", a reintrat în cursa pentru funcţia de director după ce contestaţia sa la respingerea dosarului a fost admisă.
Mai şocantă este însă informaţia că unul dintre membrii comisiei ce urmeaza să desemneze noul director al teatrului a participat alături de unul dintre candidaţi la o şedinţă cu personalul teatrului. Astfel, conform unor surse bine informate, vineri a avut loc o şedinţă ad-hoc la care au fost convocaţi o parte dintre actorii Teatrului "Maria Filotti". Şedinţa a fost prezidată de unul dintre candidaţii la funcţia de director – actualul interimar Rodica Antonescu – şi de viceprimarul Doiniţa Ciocan, reprezentantul administraţiei locale în comisia ce va desemna noua conducere a teatrului. Având în vedere faptul că în cadrul sedinţei s-a discutat despre apariţia în presă a problemelor din teatru, iar prezenţa Doiniţei Ciocan lângă candidatul Rodica Antonescu a avut darul să creeze impresia că administraţia locală îl susţine în cursă pe actualul director interimar, redacţia "Obiectiv" trage un semnal de alarmă în legatură cu imparţialitatea viceprimarului Doiniţa Ciocan în comisia de evaluare a candidaţilor.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro