Mergi la conţinutul principal

Festivalul de film care aduce bani

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) generează un impact economic de 7,5 milioane de euro, la Cluj-Napoca, potrivit unui studiu realizat de Facultatea de Business din Universitatea „Babeş-Bolyai".
Studiul a analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele şi impozitele locale generate de activităţile în directă legătură cu festivalul, dar şi banii cheltuiţi de participanţi, informează tiff.ro, potrivit news.ro.
„TIFF a stabilit noi standarde în organizarea de evenimente la un nivel profesionist şi a pus pe harta oraşului noi spaţii pentru desfăşurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante în comunitate şi prin educaţie, şi prin implicarea în proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al oraşului şi unul din cele mai apreciate şi respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioşi să vedem efectele TIFF asupra oraşului dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitaţi români şi străini, precum şi turişti, care vin anual la festival", a declarat Tudor Giurgiu, preşedintele festivalului.
Potrivit acestuia, studiul permite evaluarea, în mod obiectiv, a valorii pe care festivalul o aduce oraşului în care se desfăşoară.

15-20% turişti

Documentul arată că ponderea clujenilor în totalul participanţilor la TIFF se situează între 81% şi 85%, restul participanţilor fiind turişti din alte judeţe sau din străinătate.
Conform studiului, turiştii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri şi pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopţi, la un tarif mediu de 94,8 lei pe noapte.
În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turişti văd cel puţin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puţin 3 filme. Opt procente dintre vizitatori fac cumpăraturi şi alte 57,9 ies în oraş alături de prieteni - ceea ce înseamnă că 66% dintre turiştii atraşi de festival la Cluj-Napoca reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraş. Ei cheltuiesc, în medie, 57,6 lei de persoană pentru mâncare, la care se adaugă costul biletului la film şi transportul.
În plus, aproximativ 20% dintre turişti sunt public nou, veniţi pentru prima dată la Cluj datorită TIFF.
La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenţi. Clujenii participă, în medie, la cinci zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente pe zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează şi alte activităţi cu prilejul ieşirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri şi servicii, ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.

Simbol cultural

Peste 50% dintre respondenţi afirmă că TIFF este un simbol cultural pentru Cluj-Napoca, însă este covârşitoare proporţia, de 90%, a celor care au o impresie bună sau foarte bună despre festival, în urma participării.
Cei mai mulţi participanţi la TIFF sunt din categoria de vârstă 26 - 35 de ani, cu venituri peste medie şi cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii cu vârste sub 25 de ani reprezintă 27% din publicul festivalului, iar pe toate grupele de vârstă, 86% dintre spectatorii TIFF sunt persoane care au cel puţin studii universitare.
Cercetarea Facultăţii de Business din cadrul UBB a fost realizată pe un eşantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanţi la TIFF, cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca, în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenţi, şi 178 de participanţi proveniţi din alte oraşe şi din străinătate.
Lucrul la acest studiu, realizat de o echipă formată din membrii departamentului de Servicii de Ospitalitate al Facultăţii de Business, a durat doi ani (2014 - 2015).

110.000 de participanţi

La ediţia din 2015, la TIFF au fost vândute 73.000 de bilete, au participat 110.000 de persoane (incluzând toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansările, expoziţiile, concertele, petrecerile), au fost invitaţi 850 de profesionişti din lumea filmului, au avut loc 400 de proiecţii a 223 de filme din 60 de ţări.
Cea de-a 15-a ediţie a TIFF va avea loc la Cluj-Napoca, între 27 mai şi 5 iunie. Festivalul este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Ministerului Culturii şi Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro