Mergi la conţinutul principal

Fenomenul muncii la negru afecteaza sistemul asigurarilor sociale

In momentul de fata, in Braila exista aproape 80.000 de contribuabili la bugetul asigurarilor sociale de stat, un fel de "finantatori" ai celor peste 100.000 de pensionari. O imagine de ansamblu a situatiei dezvaluie realitatea mai mult decit cruda a sistemului public de pensii, care trebuie sa suporte, lunar, cheltuieli mai mari decit incasarile la buget. Aceasta problema nu este deloc una noua, dar rezolvarea ei implica o serie de masuri ce trebuie luate pentru ca sistemul public de pensii sa nu intre in colaps.
Cel mai important factor care duce la acest deficit bugetar il reprezinta fenomenul munca la negru, cit si metoda de a incadra in munca cu salariul minim pe economie, dar de a plati angajatului si alte sume, ce nu sint luate in evidentele contabile. "Aceasta este o realitate ce ne ridica mari semne de intrebare asupra posibilitatilor de rezistenta a bugetului asigurarilor sociale in timp. Chiar proportia dintre numarul de contribuabili si cel al pensionarilor indica faptul ca bugetul este in deficit. Dintre cei 80.000 de contribuabili, un procent foarte mare este incadrat cu salariul minim pe economie, ceea ce inseamna ca incasarile lor nu acopera valoarea pensiilor. La ora actuala se practica fenomenul de a incadra in munca cu salariul minim pe economie, dar de a plati angajatul cu mai mult decit este scris in contract, ceea ce este in dezavantajul bugetului. Acestei situatii i se adauga una si mai grava, respectiv acele persoane care lucreaza, efectiv, la negru. Se depun eforturi pentru ca angajatorii sa fie depistati si obligati sa incheie contracte de munca, dar si de constietizare a celor care realizeaza venituri, dar nu sint asigurati ai sistemului", a precizat Sorin Enache, director executiv al Casei Judetene de Pensii (CJP) Braila.
La ora actuala, institutia mai sus amintita are 3.388 de asigurati, dintre care 1.892 sint pe baza de declaratii, iar 1.496 cu contract de asigurare. Conducerea CJP Braila este de parere ca un pas important ar fi constientizarea celor care realizeaza venituri, dar care nu au contract de munca sau de asigurare. Conform statisticilor, ponderea cea mai mare a acestora este reprezentata de tineri si de persoanele din mediul rural, care nu constientizeaza faptul ca vor ajunge la virsta pensionarii si nu vor primi nimic, pentru ca nu sint asigurati. Conform prevederilor in vigoare, suma minima ce poate fi asigurata este de 269 RON, pentru care asiguratul plateste 79 RON.
Conform datelor prezentate de Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Braila, pe parcursul anului 2005 au fost controlati 4.056 agenti economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul judetului Braila. Pentru neregulile constatate in timpul controalelor s-au aplicat sanctiuni contraventionale in valoare totala de 553.500 RON, din care 396.000 RON in domeniul relatiilor de munca si 157.500 RON in domeniul securitatii si sanatatii in munca. "Din Programul Cadru in domeniul relatiilor de munca au fost initiate, urmarite si realizate 7 actiuni. Principalele obiective avute in vedere au fost identificarea si combaterea cazurilor de munca fara forme legale. Una dintre cele mai frecvente nereguli constatate ca urmare a controalelor efectuate a fost primirea la lucru a persoanelor fara a li se intocmi forme legale de angajare. Astfel, s-au aplicat sanctiuni contraventionale in valoare totala de 133.500 RON, fiind depistate 94 de persoane fara forme de angajare", ne-a precizat Dumitru Vaduva, inspector sef al ITM Braila.

Datorita lacunelor legislative, sistemul de pensii private nu a putut fi aplicat

Intre anii 1997 - 2000, la solicitarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, o firma de consultanta a intreprins un studiu amplu privind sistemul asigurarilor sociale din Romania, care s-a soldat cu o propunere de proiect de lege ce stipula introducerea a trei piloni in sistemul public de pensii. Primul dintre ele viza sistemul de asigurari cu caracter obligatoriu, administrat de stat, care sa asigure un minim de siguranta pentru cetateni. Al doilea se referea la un sistem de asigurari sociale de stat cu caracter obligatoriu, dar administrat privat prin intermediul unor societati de administrare a unor fonduri private de pensii, iar ultimul la un sistem de asigurari privat, administrat de societati private. "Datorita rigiditatii modului de aplicare a respectivelor acte normative, ce nu au permis punerea lor in aplicare datorita lacunelor, actele normative au fost sistate. Astfel, a mai ramas varianta asigurarilor de viata, cu acumulare de fonduri, care nu sint garantate de stat deoarece exista o clauza contractuala care prevede ca plasamentul facut de asigurator, in fonduri pe piata de capital, se face pe riscul clientului. Aceasta este cu atit mai rentabila cu cit perioada de fructificare este mai lunga (15-20 ani). Exista societati care au intrat pe piata din Romania tocmai pentru a vinde aceste produse, dar care, pina la momentul de fata, nu au putut sa obtina garantia Guvernului datorita riscului pe care nu si-l asuma decit clientul", a mai adaugat Sorin Enache, director executiv al CJP Braila.
Conducerea CJP Braila a mai precizat faptul ca, pentru ca sistemul public de pensii sa nu intre in colaps, trebuie luate mai multe masuri. Unele dintre ele ar fi depistarea persoanele care lucreaza la negru, sau partial la negru si incadrate cu contract de munca, astfel incit sa-si plateasca obligatiile catre stat si reanalizarea legilor privind sistemul de pensii private, ca o alternativa la sistemul public de pensii. O masura ce a ajutat bugetul a fost externalizarea platilor indemnizatiilor pentru cresterea si ingrijirea copilului si a concediilor medicale. Primele rezultate se vor vedea dupa primele 6 luni de neplata a acestor doua prestatii cind, probabil, se vor gasi niste solutii pentru spijinirea celor care nu au cistigat in urma procesului de evaluare in vederea recalcularii pensiilor.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro