Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Elevi brăileni ași în robotică

* în anul care s-a încheiat, membrii echipei de robotică “Helix” a Bibliotecii Județene “Panait Istrati” au arătat din nou că sunt făcuți pentru performanță * la Concursul Național de Inovație Tehnică și IT “DaVinci Contest”, Cristian Soiu a obținut premiul I, jurizarea fiind realizată online de profesorul Alexandru Mironov și cosmonautul Dumitru Prunariu * proiectul lui a vizat realizarea unui dispozitiv de recunoaștere facială care citește temperatura persoanei după ce o identifică * la același concurs, juriul a apreciat și invenția lui Sebastian Roșioru, un dozator de medicamente pentru persoanele care uită să își ia pastilele la anumite ore sau care au mai multe pastile de luat * în anul 2021, Biblioteca Județeană dorește să doteze cu kit-uri (materiale și piese necesare construcției) o parte dintre bibliotecile comunale pentru a acorda șanse egale la educația STEM copiilor din mediul rural

 

Era o vreme când lumea asocia cuvântul “robot” sau “robotică” cu celebrele filme “RoboCop” sau “Terminatorul”. Astăzi, dacă scriem pe Google “robotică”, printre răspunsurile generate vom găsi cuvintele “tehnologie”, “mecanică”, “automatizare”, “inteligență artificială”, “inovație”, “educație”. Cu alte cuvinte, robotica a încetat să mai fie ceva de domeniul SF și a devenit știința viitorului, fiind tot mai accesibilă pentru elevi. Astfel, nu e de mirare că tot mai mulți copii și adolescenți sunt atrași de robotică și caută să se înscrie în cluburi dedicate studierii acestei discipline complexe, unde aceștia au ocazia de a învăța și perfecționa noi abilități, de la inginerie și programare la căutarea de soluții și lucrul în echipă. Iar ceea ce astăzi e o pasiune, mâine poate deveni o meserie, mai ales că, așa cum reiese dintr-un sondaj, doi din trei elevi consideră că joburile viitorului vin din domeniile robotică, inteligență artificială și biomedicină. Iar în județul nostru există deja, de câțiva ani, elevi care studiază robotica, s-au dezvoltat foarte mult în acest timp și au reușit să obțină recunoaștere pentru invențiile lor. Vorbim despre elevii pentru care Makerspace-ul Bibliotecii Județene “Panait Istrati” a devenit a doua casă, copii extrem de pasionați de ceea ce descoperă în fiecare zi, încât au reușit chiar să-și depășească mentorii. Ca o paranteză, makerspace-ul este un spațiu de lucru unde elevii se întâlnesc pentru a crea, proiecta, învăța și împărtăși idei. Spre exemplu, anul trecut, doi elevi ai Makerspace-ului au impresionat juriul unei competiții cu invențiile lor. Primul este un dispozitiv de recunoaștere facială care citește temperatura persoanei după ce o identifică, iar al doilea este un dozator de medicamente pentru persoanele care uită să își ia pastilele la anumite ore sau care au mai multe pastile de luat. Makerspace-ul de la Biblioteca Județeană “Panait Istrati” este și locul unde a luat naștere echipa de robotică “Helix”, care a făcut performanță încă de la prima mare competiție la care a participat.

 

Micii inventatori brăileni au cunoscut succesul și în pandemie

Așa cum bine știți, toate competițiile școlare au fost anulate în 2020. Iar în contextul actual al pandemiei de coronavirus, tot mai puțini copii s-au îndreptat spre atelierele organizate la Makerspace-ul Bibliotecii, părinții fiind precauți. Însă cum găsirea de soluții noi pentru dificultățile care apar este una dintre abilitățile pe care le deprinzi prin robotică, mentorul Silviu Octavian Gheorghe, bibliotecar la Makerspace, a identificat câteva competiții la care copiii din “Helix” au participat cu proiecte individuale, conferindu-le astfel șansa afirmării muncii depuse.

Unul dintre acestea a fost Concursul Național de Inovație Tehnică și IT “DaVinci Contest”, la care au participat Sebastian Roșioru (la secțiunea destinată liceenilor) și Cristian Soiu (la secțiunea celor de gimnaziu). Cristian Soiu a obținut premiul I din cele 5 proiecte din finala națională la această secțiune, jurizarea fiind realizată online de profesorul Alexandru Mironov și cosmonautul Dumitru Prunariu.

Proiectul lui Cristian a vizat realizarea unui dispozitiv de recunoaștere facială care citește temperatura persoanei după ce o identifică, păstrând informațiile despre ora citirii temperaturii, numele persoanei, temperatura ca atare, pe care le poate stoca într-o anumită bază de date sau transmite ca mesaj sau e-mail. Aplicația este utilă și în cadrul unităților școlare, datele culese putând fi transmise părintelui care află astfel ora la care copilul a ajuns la școală și temperatura pe care o avea în acel moment.

Cristian Soiu și Silviu Octavian Gheorghe cred că acest proiect are multiple posibilități de utilizare, cum ar fi la evidența angajaților dintr-o firmă, o instituție publică, dar și în aeroporturi sau gări.

“Cristi a reușit să demonstreze că poate să obțină tot ceea ce își dorește. Proiectul a fost început la debutul pandemiei și este aproape integral ideea și meritul muncii lui. În 2019, Cristi a obținut locul III la aceeași categorie. Nimic nu a fost întâmplător. A muncit foarte mult, este un tânăr ambițios de la care și eu am multe de învățat și cu siguranță numele lui va fi auzit tot mai frecvent la competiții”, spune mentorul Silviu Octavian Gheorghe, cu mândrie și bucurie.

Dacă îl întrebi pe Cristi cum se simte în această postură și ce reprezintă Makerspace-ul pentru el, îți răspunde cu sinceritate și modestie: “Șansa mea de a face tot ceea ce îmi doresc, o oportunitate de a-mi depăși limitele, de a învăța ceva nou cu și de la oameni care mi-au fost alături necondiționat. Este ocazia pe care orice adolescent cu pasiune pentru robotică nu trebuie să o rateze”. Cristian Soiu intenționează să implementeze practic proiectul său, motiv pentru care a avut discuții în acest sens cu conducerea Colegiului Național Pedagogic „D. P. Perpessicius” Brăila.

Proiectul cu care Sebastian Roșioru a participat la același concurs a avut în vedere un dozator de medicamente pentru persoanele care uită să își ia pastilele la anumite ore sau care au mai multe pastile de luat. Dispozitivul nu este un simplu dispenser de medicamente deoarece, pe lângă dozajul programat, poate anunța un aparținător/membru al familiei în cazul în care persoana în cauză nu a luat pastilele la timp. O persoană alimentează dispozitivul, care la ora indicată emite un semnal sonor specific de atenționare. Dacă persoana nu își ia medicamentele, dispozitivul va trimite un e-mail sau mesaj apropiaților care află astfel că pacientul nu a luat doza indicată pentru ora respectivă. Bolnavul va putea fi contactat telefonic de cel desemnat să aibă grijă de el pentru a fi atenționat asupra medicamentelor sau chiar va primi vizita celui care îl îngrijește.

Pentru Sebastian Roșioru, Makerspace-ul a fost locul în care a reușit să își descopere abilitățile și pasiunea pentru modelare și simulare 3D: “Am învățat de la cei mai mari din echipa Helix, dar și ei au mai învățat câte ceva de la mine. Aici am avut ocazia să lucrez cu echipamente deosebite pe care altfel nu aveam cum să le descopăr”. Proiectul lui Sebastian Roșioru va intra în cursa pentru competiția InfoEducație, un concurs la care premianții care câștigă faza națională vor avea posibilitatea să intre la facultate fără admitere.

O altă competiție la care au participat elevii de la Makerspace-ul Bibliotecii Județene a fost “Code Kids Fest”, organizat de Fundația Progress, unde echipa

“CtrlTeam3”, alcătuită din Cristian Soiu, Dragoș Prodan, Mihai Chirovan și Mihai Șcheaua, mentor Silviu Octavian Gheorghe, s-a înscris cu proiectul “Pill Dispenser”. Deși nu au ocupat un loc pe podium, copiii din echipa “CtrlTeam3” Brăila au primit aprecierea juriului, dar și a multor vizitatori (peste 1.000 de oameni s-au înregistrat pe platformă). Fundația Progress, împreună cu partenerul principal al evenimentului - Societe Generale European Business Services, au decis să le ofere micilor programatori încredere să meargă mai departe și un premiu de încurajare. Iar pentru ca ei să continue să arate că pot schimba lumea linie cu linie, au trimis un kit robotic makerblock MBOT-S V1.1 bluethooth. Echipa mulțumește organizatorilor și promite că se pregătește mai intens pentru următoarea competiție Code Kids Fest 2021.

 

Fenomenul “Helix”

Nu putem să vorbim despre Makerspace-ul de la Bibliotecă fără să amintim de “fenomenul” Helix, echipa de robotică care a avut succes încă din primul an de la înființare. Iar acum că 2021 este la început, echipa și-a făcut și un scurt bilanț al realizărilor obținute până în prezent. Astfel, în toamna anului 2018, când a apărut ideea înființării unei echipe de robotică la Bibliotecă, mentorul Silviu Octavian Gheorghe a propus conducerii instituției înscrierea echipei la First Tech Challenge, o competiție dedicată celor care vor mai mult decât să construiască roboți. A fost și anul în care echipa “Helix” a câștigat premiul “Collins Aerospace Innovate Award”. Cu multă muncă de informare, dar și fizică în spațiul Makerspace-ului, membrii echipei au reușit să arate că totul este posibil. În mijlocul primului sezon competițional s-a alăturat echipei și Alin Roșioru, cel care a devenit al doilea mentor al echipei, tot un pasionat al noilor tehnologii.

Următorul sezon competițional a adus mai multă presiune pe umerii membrilor și mentorilor “Helix”, de o parte și de cealaltă existând ideea că experiența sezonului anterior trebuie depășită. Și de această dată “Helix” a primit recunoaștere, obținând Premiul I la categoria IT și Robotică la Gala de Excelență a Comunității Brăilene organizată de Forumul Tinerilor din România – Brăila în 2019. Chiar dacă pandemia a adus o sistare a activităților față în față, “Helix” a participat la regionale online și a reușit să își adjudece încă un premiu - “Innovate Awards” (Inventivitate).

Sezonul nou competițional a început în toamna lui 2020, iar regionala se prefigurează a fi online, filmările meciurilor fiind transmise direct organizatorilor First din SUA. Membrii echipei sunt Mădălina Ștefu, Wiliam Toader, Denis Chiriac, Sebastian Roșioru, Ionuț Cristian Soiu, Sebastian Arbunea, Andreea Mocănescu, Alexandru Popa, alături de mentorii Silviu Gheorghe și Alin Roșioru, se pregătesc pentru orice variantă de competiție, echipa fiind puternică.

 

Proiecte noi la Makerspace. Robotica va ajunge și la sate

Biblioteca brăileană a conceput o strategie prin care să includă în proiectele sale și comunitățile din județ în cadrul activităților care vor avea loc pe viitor aici, mai ales că în mediul rural accesul la noile tehnologii este dificil. Pentru anul 2021, Biblioteca Județeană dorește să doteze cu kit-uri (materiale și piese necesare construcției) o parte dintre bibliotecile comunale pentru a acorda șanse egale la educația STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică) copiilor din mediul rural. În plus, o parte dintre aceștia își vor continua studiile liceale în oraș, iar atunci vor putea, firesc, să se alăture Makerspace-ului. Pentru acest proiect vor fi identificați mentori și voluntari locali care să se alăture bibliotecilor comunale, coordonator fiind bibliotecarul Silviu Octavian Gheorghe.

Mai trebuie punctat și că de la înființare, din 2017, Makerspace-ul a evoluat în același ritm cu cei care lucrează zilnic în cadrul său, iar abilitățile copiilor și tinerilor dezvoltate aici se îndreaptă firesc către noi teritorii de cucerit. Și ca să vă oferim doar un exemplu, îl vom numi pe Cristian Soiu, care a început de la zero iar acum se îndreaptă ușor, dar sigur, către inteligența artificială și machine learning.

“Dacă un copil își arată disponibilitatea și interesul pentru a evolua aici o poate face. Eu mereu spun: Dacă pot eu, poate oricine! Acum la Makerspace avem nivele diferite: începător, mediu, avansat. Eu am început să învăț de la Cristi, m-a depășit. Vreau să țin pasul cu el, ca pe viitor să pot îndruma următoarele generații. În ziua de astăzi sunt copii care își depășesc profesorii și acest lucru nu este recunoscut. Noi, adulții, putem fi depășiți de copii, avem ce învăța de la ei. Este un lucru normal, să învățăm unii de la alții și împreună pentru a ne dezvolta și pentru a putea realiza lucruri noi, creative, împreună, explică, cu pasiune, Silviu Octavian Gheorghe, adăugând că atât copiii cât și părinții trebuie să înțeleagă că la Makerspace au posibilitatea să se dezvolte, să evolueze, să învețe lucruri noi.

De altfel, al doilea mentor al echipei, Alin Roșioru, voluntar în acest proiect al Bibliotecii Județene, spune că Makerspace-ul este un loc perfect pentru ca elevii să își poată pune în aplicare în mod practic ideile și teoria învățată la școală: “Practica efectivă și aplicarea teoriei pe module reale este semnificativă pentru stimularea creativității copiilor, rezultatul fiind acela că acești copii vor înțelege mai bine partea teoretică”.

Așadar, putem spune că din 2017, de la înființare, primul Makerspace dintr-o bibliotecă publică românească și singurul din Brăila își atinge scopul de a promova educația STEM, dar și a tinerilor valoroși din cadrul comunității brăilene.




Categorie articol: 

Comentarii