Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Drumul banilor

Speranțe de îmbogățire pentru unii dintre proprietarii terenurilor situate între Brăila și Galați. După ani buni de când se vorbește despre realizarea drumului expres Galați-Brăila-Slobozia-Drajna cu fonduri sau cu garanții guvernamentale, mai nou, se pare că există șanse mari pentru a se bate palma cu firme străine, dispuse să investească în acest proiect, fără garanții. Președintele Consiliului Județean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, a vorbit ieri dimineață despre interesul manifestat de o companie portugheză, în cadrul conferinței de presă săptămânale a PSD: "Săptămâna trecută am purtat o discuție destul de consistentă cu o delegație din Portugalia, la care am fost împreună cu domnul primar, pe tema drumului expres Galați-Brăila-Slobozia-Drajna și voi prezenta și o scrisoare de intenție consilierilor județeni. Este vorba despre o investiție privată, care se va realiza pe etape, din punctul lor de vedere. Noi avem datoria să le dăm tot concursul, pentru a realiza această investiție". Tot în cursul dimineții de ieri, la Galați, Marius Necula (PDL) anunța într-o conferință de presă despre succesul pe care este pe cale să-l obțină în găsirea unor investitori, pentru realizarea unei inițiative personale, respectiv drumul expres Galați-Brăila- Slobozia -Drajna. Conform lui Necula, costul ar fi de circa 100 de milioane de euro, terenul va fi concesionat pentru cel puțin 40 de ani, timp în care firma își va recupera investiția prin taxele care vor fi plătite de cei care îl vor tranzita. Apoi autostrada va intra în posesia statului.
"O firmă a început să facă proiectul pentru autostradă. Va fi în două etape: Galați-Brăila și Brăila-Drajna. Deja se proiectează pe baza proiectului de drum expres și se trece la proiectul de autostradă. În principiu, traseul este cam același, urmează să mai studiem exact parcursul, tocmai pentru că vrem să vedem limitele de proprietate și ca să fiu mai exact, nu vrem să expropriem foarte multe persoane fizice în același timp. Cei care s-au gândit să facă o afacere din aceste exproprieri probabil vor fi dezamăgiți. Vom face astfel traseul ca să nu existe tentația de a începe tranzacționările cu terenuri exact în această perioadă", a declarat Necula, care a adăugat: "Am găsit firma care va face această investiție, deci nu este cu bani de la stat. Este cu bani privați. Acesta este elementul de noutate, iar firma care va investi, compania, fondul de investiții care va investi, va și opera această autostradă. Va fi după modelul occidental, inclusiv cu partea de taxare de trecere pe autostradă".
Necula a precizat că, după finalizarea proiectului, lucrările la tronsonul Galați - Brăila nu vor dura mai mult de un an.

Ședință cu ușile închise la Brăila

După-amiază, subiectul a fost abordat din nou, la întâlnirea consilierilor județeni brăileni. Interesant este însă că președintele CJ nu a vorbit despre acest proiect în cadrul ședinței de Consiliu, ci după închiderea acesteia și, mai ales, după ce a cerut presei să părăsească sala. Stancu le-a prezentat, apoi, aleșilor, proiectul de principiu, inclusiv o hartă cu traseul viitorului drum expres. Abordat de ziariști, după această discuție cu ușile închise, șeful CJ a precizat: "Această autostradă va fi în regim de concesiune, adică pe bani privați, cu barieră. Terenul dintre Galați și Brăila, între 60 și 70%, este al județului Brăila. Fiind autostradă este de interes național, va trebui să dăm o Hotărâre de Consiliu Județean, după ce se fac calcule efective și îl dăm în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor. Urmează ca pentru partea privată care rămâne, până la 100%, să se treacă la varianta scurtă, prin Hotărâre de Guvern, cu expropriere. Așa, pe zona Brăila-Galați am rezolvat problema terenului. Mai sunt însă și alte firme interesate. De exemplu, am vorbit cu o delegație din Austria, pe această temă. Nu avem însă siguranța că se va realiza această autostradă, sunt discuții deocamdată, e o scrisoare de intenție și atât".
În ceea ce-l privește, consilierul liberal Vasile Datcu ne-a declarat că, de principiu, orice investiție în Brăila este binevenită, cu atât mai mult una în infrastructură. El a precizat însă că pe traseul ce le-a fost prezentat ieri consilierilor, mare parte din terenul străbătut de șosea este al particularilor, nicidecum al județului: "Există o problemă, din punctul meu de vedere: pe unde trece acum autostrada sunt mai ales terenuri private, care trebuie expropriate. Ale cui sunt aceste terenuri? Ei, asta e o întrebare bună! Ideea este că dacă se mută drumul expres cu circa 200 de metri mai încolo, 80% din terenurile străbătute sunt ale Consiliului Județean, deci se rezolvă mult mai ușor problema preluării suprafețelor respective și va fi și mai puțină bătaie de cap cu exproprierile. În plus, astfel, se și scurtează drumul, pentru că se ocolește mai puțin. Vom vedea exact ce se va hotărî, când se va pune în discuția Consiliului Județean un proiect de hotărâre concret, pe această temă".
Surse care au dorit să-și păstreze anonimatul ne-au declarat că o parte din terenurile peste care ar putea trece drumul expres, conform actualului proiect, aparțin unor politicieni și oameni de afaceri locali. Vom reveni.




Like / Share

Comentarii