Mergi la conţinutul principal

Dictionar de ginduri

CRACIUN. In Statele Unite, Craciunul incepe devreme. Foarte devreme. Imediat ce a trecut Halloween, la sfirsitul lui octombrie, atmosfera Craciunului pluteste in aer. Mai intii incep marile reduceri de preturi de Ziua Recunostintei (Thanksgiving). La o zi dupa Thanksgiving, marile orase aprind luminile de Craciun si impodobesc brazii imensi care vor sta luminati pina la sfirsitul oficial al sarbatorilor de iarna. Ceea ce mie unul mi se pare foarte interesant este ca, desi initial considerate a fi simboluri ale Craciunului, bradul, Mos Craciun, ba chiar steaua, sint in Statele Unite ale zilelor noastre simboluri lipsite de valoare religioasa. Sau mai bine zis, nu mai au valoarea initiala, aceea a Craciunului religios, simbol al nasterii lui Iisus Christos. Ca data de 25 decembrie in sine nu inseamna prea mult din punct de vedere istoric si ca specialistii in domeniu ne spun ca Iisus s-a nascut probabil in aprilie, iar decizia sarbatoririi nasterii sale in decembrie apartine Consilului Ecumenic de la Niceea din 325 nu e o noutate. Ceea ce poate fi o noutate pentru multi este ca sarbatoarea care are loc in Statele Unite, desi continua sa foloseasca simbolurile Craciunului, nu pare sa mai aiba nimic de a face cu el. Cuvintul "Christmas" in sine nu mai poate fi folosit nicaieri tocmai pentru ca are incarcatura religioasa. "Merry Christmas!" a disparut, inlocuit fiind de "Happy Holidays!" samd. Personal nu am nimic de criticat la decizia inlocuirii motivelor religioase din sarbatoarea Craciunului cu altele laice. Ceea ce mi se pare ciudat este ca simbolurile sint pastrate (daca ne gindim la ce reprezinta ele din punct de vedere psihologic, decizia pastrarii lor e de inteles), dar numai ca unelte in uriasul show de marketing care are loc pe strazile marilor orase americane la fiecare sfirsit de an. Cu alte cuvinte, bradul, steaua, ba chiar jovialul-bonom Mos Craciun si-au lepadat toate straiele religioase mai vechi (pre-crestine) sau mai noi si s-au transformat in masini de produs bani. Craciunul e prin excelenta sarbatoarea cadourilor pentru intreaga familie, dar, din pacate, substratul religios pe care este cladit nu mai cadreaza cu cerintele ideologice ale noii societati americane. Drept pentru care, corifeii marketingului american au decis sa pastreze numai coaja si sa elimine miezul. Dar despre efectele mutilante ale acestei decojiri semiotice si manifestarile lor hilare intr-o societate de consum ne-crestina, precum Japonia, intr-unul dintre textele mele viitoare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro