Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Deputatul Tudose cere demiterea directorului teatrului brailean

Deputatul PSD Mihai Tudose a cerut ieri demiterea directorului Teatrului "Maria Filotti", dupa ce a aflat ca mai multor liceeni le-au fost vindute cu pret redus bilete la o piesa pe care el o considera complet nepotrivita pentru virsta acestora, ca sa nu spunem deocheata. Tudose a precizat ca intelege punerea in scena a unor spectacole cu un limbaj licentios si cu actori dezbracati, ca forma de arta, dar i se pare complet nelalocul ei promovarea acestui tip de manifestari in rindul unor adolescenti de 14-15 ani: "Simbata, a avut loc o piesa pusa in scena la Teatrul "Maria Filotti", "Omul-perna" la care au fost vindute bilete in licee, la pret redus. Deci, un spectacol pentru elevi, pentru copii, unde au fost foarte multi elevi de clasa a IX-a, de 14 ani. Tema piesei a fost urmatoarea: o familie de parinti care isi schingiuiau copilul cu handicap, la care alt copil si-a omorit parintii, toata scena a abundat de un limbaj licentios, imposibil de reprodus intr-o conferinta de presa si cu niste tinute sumare, in conditiile in care chilotii erau maximum de imbracaminte.

Daca de regula, in cazuri mai deosebite, pina acum solicitam demisia, in cazul celor care au facut nebunia aceasta, nu cred ca este cazul sa mai fie rugati sa-si dea demisia, ci trebuie sa fie demisi de catre cei competenti, pentru ca nu se poate asa ceva! Ne intrebam de ce este violenta in scoli, ne intrebam de ce se comporta tinerii asa cum se comporta, deci a fost un program oferit de teatru la pret redus, adica sa nu cumva sa ratati piesa! Absolut inacceptabil, la Teatrul dramatic "Maria Filotti"! Demiterea cred ca ar fi doar un pas in ceea ce inseamna pedepsirea celor vinovati. Am vorbit cu profesori care erau stupefiati, nu stiau cum sa reactioneze, sa scoata copiii din sala, sa faca scandal, sa se prefaca, mai bine, ca nu s-a intimplat nimic... La Timisoara, la un spectacol de teatru de acest tip, au pus bulina "Interzis minorilor"; aici, dimpotriva, s-a promovat in rindul tinerilor. Pe de alta parte, autoritatile locale se chinuie sa faca la Braila cultura, iar copiii sint invatati cum sa-si omoare parintii cu perna pe fata, la teatrul dramatic "Maria Filotti". Nu se poate pune in scena o piesa de Caragiale, care este studiat la liceu? Iertati-ma, nu sintem sfinti acum, dar nu toate fetitele de 14 ani ramin gravide la aceasta virsta. Un act de cultura facut prin scoala, in care profesorii habar n-au avut la ce spectacol duc elevii. Este incredibil! O piesa ca asta, cu bulina, e altceva, e o forma de arta, asta-i viata, dar a o promova la copii, e altceva. Cine a facut acest lucru va trebui sa zboare din cultura".

"Trebuie sa avem un echilibru, din punctul meu de vedere, in actul de cultura educativ pe care trebuie sa-l faca teatrul si actul comercial"

Presedintele Consiliului Judetean, Gheorghe Bunea Stancu, a fost de acord ca trebuie luate masuri impotriva directorului teatrului, care a promovat spectacolul in licee: "Asta este un subiect care ar trebui chiar sa ne irite. Daca isi permite conducerea teatrului, aceasta vesnica directoare, ca se pare ca teatrul a inceput cu dinsa si trebuie sa se termine cu dinsa - deci, daca a facut lucrul asta, o sa facem chiar o discutie, ca sa luam masuri urgente, pentru ca menirea teatrului este sa faca educatie, nu sa instige la fel de fel de violente si la scene de-astea deocheate. Am inceput sa cred ca o fac premeditat".
In ceea ce-l priveste, primarul Aurel Simionescu a comentat ca personal, a vazut piesa, la debutul festivalului "Zile si Nopti de teatru european" si a avut oarece rezerve, din motivele amintite, cu privire la oportunitatea prezentarii ei, chiar la inceputul manifestarii: "Aceasta a fost piesa cu care s-a deschis Festivalul de Teatru la Braila si am fost atunci cu primarul din Bursa; noroc ca nu intelegea el tot ce se vorbea pe scena. Vom face o analiza la teatru, asa cum fiecare institutie din subordinea Primariei este analizata si va trebui sa discutam si despre acest lucru, pentru ca trebuie sa avem un echilibru, din punctul meu de vedere, in actul de cultura educativ pe care trebuie sa-l faca teatrul si actul comercial. Eu nu cred ca actul comercial trebuie sa primeze in fata actului de cultura, mai ales ca acest act de cultura este facut pe banul public".

Profesorii din scoli hotarasc daca elevii pot vedea sau nu un spectacol

Pe de alta parte, conducerea teatrului spune ca responsabilitatea pentru spectacolele pe care le vizioneaza elevii o au profesorii care vind aceste bilete in scoli. "Acesti profesori vin la teatru, vad spectacolul si apoi hotarasc ce elevi pot viziona spectacolul sau nu. Noi nu facem distributie de bilete in scoli. Profesorii stabilesc criteriile de acces. Adevarul este ca afisele pentru "Omul perna" au aparut tirziu si nu am avut cind sa punem o bulina pentru a interzice spectacolul copiilor sub 15 ani, insa daca acei elevi au luat bilete din scoli nu sintem noi vinovati. Noi nu acuzam scoala, dar stim ca se recomanda o piesa abia dupa ce o vede profesorul. Daca profesorul constata ca nu merge, nu da bilete elevilor, nu o recomanda. Eventual, daca mesajul este mai greu de inteles de catre unii copii se poate discuta cu artistii pentru a lamuri lucrurile. La noi, la casa de bilete atunci cind sint copii care vor sa vina la un spectacol nepotrivit li se explica faptul ca nu este pentru ei. Aceasta piesa insa nu are situatii explicite care sa puna in pericol copiii, limbajul licentios nu abunda si nu este gratuit, iar expresiile vulgare au fost scoase din text pe cit a fost posibil. Aceasta piesa a fost montata de cel mai bun regizor din Romania, Radu Afrim, care a fost premiat si in Franta in acest an. Textul, pus in premiera in Romania, ii apartine unuia dintre cei mai apreciati dramaturgi la nivel european, Martin McDonagh", a spus directorul teatrului, Veronica Dobrin.

"Biblia o intelegi daca mergi la biserica. Asa e si teatrul"

Desi nici deputatul Mihai Tudose, nici presedintele CJ Gheorghe Bunea Stancu nu au vazut spectacolul pe care-l blameaza, iar primarul Aurel Simionescu a vazut doar o parte de la inceput ei au spus ca productia "Omul perna" instiga la fel de fel de violente si la scene deocheate. Referitor la faptul ca in repertoriul teatrului ar fi prea multe productii comerciale in dauna actelor de cultura educative, asa cum considera primarul Aurel Simionescu, directorul Teatrului "Maria Filotti", Veronica Dobrin, a declarat: "Sint in primul rind dascal cu state vechi in activitatea la catedra si am si condus institutii de invatamint. Sint mama si am suficient discernamint ce sa prezint la teatru. Repertoriul trebuie privit in context national si international si trebuie sa se tina cont de faptul ca dramaturgia contemporana e solicitata de tineri. Apoi, spectacolul "Omul-perna" trebuie vazut cap-coada ca sa fie inteles mesajul, sa ajunga la inima si nu sa te fure limbajul licentios. Daca cronicarii, si tineri si virstnici, care scriu la publicatii de prestigiu au avut cuvinte de lauda, cred ca montarea acestui spectacol nu a fost un pas gresit. Astept acea analiza a Primariei pentru ca multe dintre spectacolele noastre sint de top si merg din festival in festival. Avem spectacole si pentru adulti, si pentru tineri. Nu poti sa te asezi contra curentului, iar dramaturgia contemporana este o cerinta a tinerilor. Altfel, tinerii se vor indrepta spre alte zone. Cred ca meritam o audienta de cinci minute pentru a discuta despre acest spectacol care trebuie inteles. Biblia o intelegi daca mergi la biserica. Asa e si teatrul", a spus directorul Veronica Dobrin.
Criticul de teatru Magdalena Boiangiu a apreciat in "Adevarul literar si artistic" ca spectacolul lui Radu Afrim este unul echilibrat. "Element indispensabil pe traseul de la realitate la inventie si invers, Omul perna este tot un personaj de poveste: fiinta fara anexe agresive isi sfatuieste interlocutorii, ajunsi pe diversele trepte ale disperarii, sa se sinucida: moartea e preferabila chinurilor. Piesa are o structura inelara: inelul ultim, invizibil si implicit, ar putea fi marele monolog al lui Ivan Karamazov despre suferinta copiilor. (...) Demonstratia regizorului Radu Afrim este extrem de convingatoare pentru ca nu-si asuma rolul judecatorului, ci pe acela al povestitorului implicat. (...) Oamenii normali si psihoticii, copiii si adultii, inspectorii de politie si arestatii, povestitorii si ascultatorii sint angrenati impreuna intr-o poveste plina de dezordine si de ura. (...) Spectacolul lui Afrim merge in echilibru pe linia atit de fragila dintre realitatea din Bihor si legenda baiatului din Hamelin. Energia tinerei echipe actoricesti functioneaza omogen, pe masura ce se clarifica subiectul si se complica mizga motivatiilor, regizorul izbuteste sa-si pastreze miinile curate in modelarea unui succes. Succesul e al lui si al Teatrului "Maria Filotti" din Braila". (Cristina DOSULEANU)




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii