Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Debut in forta pentru festivalul "Zile si nopti de teatru european la Braila"

Simbata seara, la Teatrul "Maria Filotti" s-a deschis cea de-adoua editie a festivalului "Zile si nopti de teatru european laBraila". Au fost prezenti directori de festivaluri din tara si dinstrainatate, directori de teatre, actori si regizori importanti aimomentului.Directorul teatrului, Veronica Dobrin, a spus ca aceasta a douaeditie s-a gindit cu multe luni inainte si s-a realizat cu multa truda,dar satisfactia cea mai mare este ca acum, la inceputulevenimentelor se poate spune ca festivalul isi va realizaprogramul. Vor veni la Braila peste 30 de trupe, din tara si dinstrainatate, astfel ca se va initia un dialog est-vest. "Exercitiu deimagine, festivalul urmareste sa valorifice patrimoniul culturalmultietnic si multicultural al stravechiului oras de la Dunare,programind pe linga spectacole care se adreseaza diferitelorcomunitati etnice brailene, o serie de manifestari culturale precumlansari de carte, vizionari de filme documentare, seminarii peteme contemporane. Tin sa multumesc Primariei pentrusprijin si sponsorilor care ne-au ajutat, dar si celor care si-auanuntat intentia de a o face. Ii asteptam, ajutorul lor va fibinevenit", a spus directorul Veronica Dobrin. Presedintele deoanoare al festivalului, cunoscuta regizoare Catalina Buzoianu,fiica a Brailei, a spus ca se simte zdrobita de emotie cind pasestein Teatrul "Maria Filotti", mai ales ca aici a montat "ChiraChiralina" si "Mediterana", experiente interesante, in special pentru ca se identifica intrucitva cu personajul. "Apreciez calitatea teatrului de la Braila, actorii, regizorii care au lucrat aici si cred ca Teatrulpaseste pe un drum ferm, ca este mai mult decit european, fiind deceva vreme integrat in Institutul Mediteraneean de Teatru. Iidoresc sa mearga tot asa mai departe", a spus regizoareaCatalina Buzoianu. Viceprimarul Lucian Tilea a invitat brailenii savina la spectacolele programate in festival, considerindu-ledesavirsite, apoi directorul Directiei pentru Cultura, AnaHarapescu, a declarat ca festivalul se bucura de sustinereaMinisterului Culturii, dar ca are nevoie de sustinerea morala,financiara, fizica si sentimentala a tuturor brailenilor. In final,directorul festivalului, criticul de teatru Doina Papp, laureata aUniter, a invitat pe toata lumea sa urmareasca festivalul, omanifestare de cultura, dar si de suflet la care vor participa teatredin Romania ca Teatrele Nationale din Tg. Mures, Constanta,Craiova, din Bucuresti: Odeon, Bulandra, Comedie, Nottara, trupeindependente si recitaluri extraordinare sustinute de vedeteprecum Ion Caramitru, Horatiu Malaele, Emilia Popescu, AdrianaTrandafir. In festival sint invitate si trupe din: Albania, Polonia,Kosovo, Lituania, Bulgaria, Grecia, Turcia. Festivalul esteorganizat si gazduit de Teatrul "Maria Filotti" cu sprijinul PrimarieiBraila, Ministerului Culturii si Cultelor si Uniter. La deschidere nu au participat si alte oficialitati, semn ca, asa cum a spus si directorul teatrului, Veronica Dobrin, persoanele oficiale nu se confunda cu iubitorii de teatru. "Visul unei nopti de vara" - un spectacol de referinta pentru teatrul romanescFestivalul s-a deschis cu premiera Teatrului "Maria Filotti", "Visulunei nopti de vara" dupa William Shakespeare, directia de scenaapartinind lui Victor Ioan Frunza. Un spectacol surpriza, careaseaza Teatrul "Maria Filotti" si festivalul la cel mai inalt nivel, unspectacol care putea, la fel de bine, sa se joace cu succes peoricare scena a lumii. Directorul de scena Victor Ioan Frunza si scenografa Adriana Grand au reusit sa pastreze esenta shakespeareana a piesei si sa o aduca spre prezent. Povestea lui Shakespeare ramine intacta, dar prin costume, gesturi si replici ea este transformata intr-o comedie actuala, foarte savuroasa, in care se vorbeste despre dragoste si sex. Spectacolul a fost pe gustul majoritatii publicului insa unii pudibonzi au protestat destul de vehement atunci cind se fuma pe scena, dar ce simbol mai usor de perceput decit acesta ar fi fost pentru imaginarea Iadului? S-a ris cu pofta, s-a aplaudat la scena deschisa evolutia lui Richard Balint si a lui Liviu Pintileasa. La final, publicul a aplaudat minute in sir, actorii fiind scosi la rampa de mai multe ori. "Erotismul musteste in tot spectacolul si duce la descoperirea unei sexualitati naturale"La spectacol au fost prezenti directori de teatre si festivaluri, critici, care, duminica dimineata au dezbatut spectacolul vizionat in premiera "Visul unei nopti de vara" dupa William Shakespeare. Criticul Ludmila Patlajoglu a apreciat ca spectacolul pus in scena de Victor Ioan Frunza intra in circuitul valorilor nationale si nu numai, ca nu se poate trai in teatru numai cu asemenea spectacole, dar ele sint vitale pentru viata unui teatru. "Spectacolul este important pentru Victor Ioan Frunza pentru ca il reprezinta. A debutat cu un spectacol genial, "Dragonul", in care era vorba de dublul din noi, iar acum obsesia cu dublul din noi revine, si chiar as numi-o marca Victor Ioan Frunza. Spectacolul "Visul.." este un mit in teatrul romanesc. Au mai fost montari remarcabile puse de Liviu Ciulei, Alexandru Darie si Alexa Visarion, toate fiind premiate, iar acesta se inscrie in aceasta linie. Spectacolul poate fi jucat in orice secol pentru ca insemnele luate din cotidian il modernizeza. Finalul eu il gasesc ambiguu, misterios, pentru ca nu da un raspuns, pune o intrebare. Cuplul format de Victor Ioan Frunza si Adriana Grand este o scoala pentru ca imbina fanatismul si rigoarea, care sint greu de suportat, dar trebuie invatat de la ei pentru ca marii maestri aveau acelasi stil", a spus criticul Ludmila Patlajoglu. Au mai fost amintite de critic si reusitele actoricesti exceptionale ale celor doua cupluri de spectacol - Mihaela Trofimov, Ramona Ginga, Emilian Oprea si Alin Florea, ale cuplului format din Bujor Macrin si Liliana Ghita, dar si interpretarile actorilor din clubul mesterilor care au reusit sa creeze momente exceptionale - Valentin Terente, Zane Jarcu, Bujor Macrin, Liviu Pintileasa, Marcel Turcoianu si Mircea Valentin. Cit despre interpretul lui Oberon, Richard Balint, actor la Teatrul din Oradea, criticul a spus ca este exceptional, concluzia fiind ca festivalul a avut parte de un debut european cu aceasta premiera. Criticul Ion Cazaban a evidentiat apoi noutatea spectacolului montat la Braila, afirmarea unui plan al piesei neglijat pina acum in celelalte montari, planul erotic. "Erotismul musteste in tot spectacolul si duce la descoperirea unei sexualitati naturale. Pe acest fir ar fi trei povestiri care se conjuga. Prima ar fi erotica celor care vor sa se elibereze de interdictii, dar nu de tot, a doua ar fi erotica instinctuala stimulata magic, manipularea erotica a omului si a treia ar fi erotica amuzanta a fictiunii teatrale. Spectacolul se incheaga intr-o conceptie unitara. Simbolurile le intelegem, dar nu intotdeauna reusim sa le percepem. Ceea ce mi-a placut mai putin in spectacol este vocea permanent strigata, cam uniform, as fi preferat niste nuantari", a explicat criticul Ion Cazaban. "Shakespeare trebuie jucat asa cum a fost scris si spectatorul trebuie sa-l actualizeze prin prisma lui"Ca un spectacol relevant a fost caracterizat "Visul unei nopti de vara" si de catre criticul Ion Parhon, care a apreciat si faptul ca desi spectacolul a fost montat de doua ori de aceeasi persoana, exista doua viziuni diferite, nu asa cum se intimpla, ca un regizor monteaza la fel un spectacol in mai multe teatre. "Mi-a placut mult scenografia si interpretarile au fost foarte bune, m-a impresionat Liviu Pintileasa, a demonstrat un umor bine stapinit. Am si citeva rezerve, relatia dintre Oberon si Puck este cam subtire fata de cealalta montare, iar unii actori au un joc incarcat care oboseste si actorul, dar mai ales spectatorul care poate pierde astfel din spectacol", crede criticul Ion Parhon. Aprecieri pozitive aspura montarii si a decorului tehnologic a avut si criticul Mircea Ghitulescu - un spectacol curat, concentrat, la obiect. De asemenea, a precizat ca erotismul nu este unul fara perdea, ca este un spectacol acoperit. "Trupa de la Braila este exceptionala, pe toate virstele si se poate face aici teatru bun, insa eu ramin la parerea mea ca Shakespeare nu trebuie actualizat. Shakespeare trebuie jucat asa cum a fost scris si spectatorul trebuie sa-l actualizeze prin prisma lui. Este o operatie care mi-a fost furata. Acesti autori sint mari pentru ca nu sint actualizati. Cred ca spectacolul este vulnerabil din punct de vedere literar-filozofic. Scenariul este erudit alcatuit, dar intre Sade si Shakespeare este o contradictie, la Sade imaginarul erotic este cantitativ, iar la Shakespeare este calitativ", considera criticul Mircea Ghitulescu. Agenda festivaluluiLuni - "Plastilina" - regia Radu AfrimAstazi, de la ora 18.00, la sala Mare, Teatrul National Tg. Mures prezinta spectacolul "Nora" de H. Ibsen, in regia lui Sorin Militaru. De la ora 20.30, in sala Studio Teatrul Dramatic de Stat Klaipeda din Lituania joaca "Totul despre femei" de M. Gavran, regia Dalia Tamulevichiute, iar de la ora 21.00, in sala Darclee de la Centrul Cultural pentru Tineret se prezinta "Plastilina" de V. Sigarev, regia Radu Afrim. La Clubul festivalului, de la ora 22.30, este programat un recital Wanessa Radu si Cornel Cristei. Marti - Recital extraordinar Ion Caramitru & Johnny RaducanuMarti, de la ora 18.00, in sala Mare este planificat recitalul extraordinar sustinut de Ion Caramitru si Johnny Raducanu sub titlul "Dialoguri". De la ora 22,30, la sala Studio, Aualeu Teatru de Garaj si Curte prezinta "Umbrele pentru lacrimi", in regia lui Ovidiu Mihaita, iar la Clubul festivalului, de la aceeasi ora, se va juca "7 zile din viata lui Simone Labrosse", regia Dan Tudor, Teatrul "Luni" de la Green Hours.




Categorie articol: 

Comentarii