Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Dealer-ii auto braileni, accidentati in plin de criza financiara

Reprezentantele auto brailene se numara printre cele mai afectate firme de actuala criza financiara. Obisnuiti, in ultimii ani, cu vinzari bune sau chiar foarte bune, dealer-ii auto se confrunta acum cu o cerere extrem de scazuta. "Am vindut, in lunile cele mai bune, pina la 100 de masini. In luna decembrie 2008, vinzarile au scazut la 15 unitati, iar ianuarie a inceput foarte modest. Daca anul trecut, in ianuarie, cind oricum volumul de vinzari este mai redus, ca la orice inceput de an, s-au dat 40 de masini, luna aceasta doar in cel mai favorabil scenariu am putea comercializa 15", ne-a spus Ana Maria Donosa, ofiter marketing in cadrul "Gold and Platin Danubius", reprezentanta a marcilor Opel si Chevrolet. Donosa a precizat ca, in lunile obisnuite, "Gold and Platin" vindea, in total, pina la 70 de unitati dar ca, in contextul actual, cind conditiile de creditare sint atit de drastice iar cursul euro este trecut de 4 lei, o asemenea performanta a devenit foarte greu de atins. Ca mai toti dealer-ii, si "Gold and Platin" incearca sa atraga clientii cu oferte promotionale, astfel ca, de exemplu, un Opel Astra Classic II, cu un pachet bun de echipari suplimentare, care in septembrie costa 12.000 de euro, acum costa 11.000 euro, avind exact aceleasi dotari. O astfel de oferta ar fi avut sanse sa-si atinga scopul daca dealer-ul se lupta doar cu conditiile drastice de creditare impuse de banci. Dupa ce a intrat in scena si deprecierea accentuata a leului, o scadere de pret cu 1.000 de euro a devenit insignifianta, deorece, la cursul actual, de 4,2 lei per euro, masina costa mai mult in lei, la pretul de 11.000 euro, decit costa in septembrie, cind pretul afisat era de 12.000 euro iar cursul euro se cifra in jurul valorii de 3,6 lei.
Din cauza dificultatilor generate de criza, "Gold and Platin Danubius" ar putea apela la disponibilizari de personal. "Deocamdata nu se pune problema de asa ceva, insa, daca vinzarile nu isi revin, s-ar putea ajunge si la disponibilizari, la departamentele care nu mai necesita acelasi volum de personal".
Laurentiu Manole, administratorul "Auto Global", dealer Hyundai, este de parere ca, pe linga faptul ca brailenii pot obtine mai greu un credit in banca, iar cursul euro a luat-o razna, de vina pentru stagnarea vinzarilor este si situatia incerta a programului "Rabla". "S-a tot vorbit, pe la sfirsitul anului trecut, ca, in 2009, programul de reinnoire a parcului auto prin acordarea unei prime pentru masinile vechi duse la casat, va debuta inca din ianuarie. Numai ca ianuarie a venit iar deocamdata nu s-a dat drumul la program. Din cite am inteles si prima de casare urmeaza sa creasca, de la 3.000 lei, la 3.800 lei, si probabil ca posesorii de masini vechi, care vor sa isi ia ceva nou, inca stau in expectativa asteptind sa vada ce se intimpla cu programul "Rabla"", ne-a spus Laurentiu Manole. Potrivit acestuia, si "Auto Global" se confrunta cu o scadere drastica a vinzarilor: doar 5 autoturisme vindute in decembrie, fata de 20-25, cite se vindeau in lunile normale, iar in ianuarie nici un contract incheiat pina acum. "Avem doar discutii, cu 2-3 clienti, care nu s-au hotarit inca", ne-a informat reprezentantul firmei in cauza, adaugind ca, din cauza vinzarilor slabe, a trebuit sa disponibilizeze doi angajati, astfel ca, in loc de 11 braileni, doar 9 mai iau acum o leafa de la "Auto Global".

Investitie de 3 milioane de euro foarte greu de amortizat

In actualul context, investitorii care s-au orientat anul trecut, cind treaba mergea foarte bine, spre afacerile cu masini, acum sint foarte ingrijorati. Cei de la "Ada Motors", care au deschis o reprezentanta Ford in satul Varsatura, recunosc ca planurile de asta vara, cind s-a turnat fundatia show-room-ului, nu mai corespund deloc cu situatia actuala. "Ne propusesem, pentru anul 2009, sa vindem cel putin 450 de masini. Daca lucrurile ramin cum sint acum, e putin probabil sa dam mai mult de 250, tot anul", ne-a spus Daniel Ureche, directorul de vinzari al firmei. Intrebat de reporterul nostru cit de repede se mai poate amortiza investitia in show-room si service, daca situatia nu isi revine, Ureche a precizat: "In planul de afaceri initial, era prevazuta amortizarea completa a investitiei in cel mult 5 ani. Daca lucrurile nu se schimba in bine, va fi nevoie de cel putin 7 ani ca sa acoperim cele 3 milioane de euro".
"Ada Motors" si-a deschis portile pentru public pe 24 decembrie 2008, iar pina la sfirsitul lunii a reusit sa comercializeze patru autoturisme. De la inceputul lui ianuarie, s-au dat 3 unitati. Este ceva decit nimic, dar pentru a obtine aceste rezultate dealer-ul Ford a trebuit sa umble foarte serios la preturile masinilor. Astfel, daca, in vara anului trecut, un model "Fiesta" destul de bine echipat, cu aer conditionat, air bag, geamuri electrice fata si ABS, costa 10.000 euro, acum aceeasi masina poate fi achizitionata cu 7.950 euro. E adevarat ca diferenta de curs valutar, face ca discount-ul sa fie, de fapt, cam 1.000 de euro, insa, chiar si asa, oferta este destul de generoasa.
Directorul Daniel Ureche ne-a spus ca, deocamdata, "Ada Motors" nu ia in calcul disponibilizari de personal. De fapt, se poate spune ca reducerile de personal s-au facut inca inainte ca oamenii sa fie angajati efectiv. "Initial, s-a luat in calcul un numar de 50 de salariati. Criza a inceput sa se manifeste inainte de a deschide noi afacerea, asa ca, tocmai pentru a evita sa ajungem in situatia de a da oamenii afara la scurt timp dupa ce i-am angajat, ne-am limitat din start la doar 35 de salariati, un minim care sa asigure functionarea show-room-ului si service-ului", ne-a spus directorul de vinzari al "Ada Motors".




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii