Mergi la conţinutul principal

De astăzi, Braicar intră pe 16 şi 17

• operatorul de transport a primit sarcina să asigure, până la noi ordine, cu 8 autobuze cele două trasee la o frecvenţă de maxim un sfert de oră • microbuzele s-au retras vineri seară de pe traseele 16 şi 17, iar de sâmbătă dimineaţă au intrat în circulaţie autobuzele „Braicar” • reprezentanţii „TCF Imex” au încercat în şedinţa CLM de vineri să-i sensibilizeze pe consilieri cu privire la un presupus abuz săvârşit de municipalitate prin rezilierea contractului pentru cele două trasee • „Braicar” a încheiat licitaţia pentru 12 autobuze şi urmează să le recepţioneze în 2 tranşe: 8 maşini până pe 15 octombrie şi restul, la finalul lunii

 

E oficial: de astăzi, 1 octombrie, nu mai circulă maxi-taxi pe liniile 16 şi 17! „Braicar” preia acum cele două trasee în regim de urgenţă şi bagă în circulaţie autobuzele. Fiind vorba de maşini mari, a fost nevoie de modificarea circuitului în zona centrului istoric. Fiecare traseu va fi deservit de 4 autobuze, care vor avea o frecvenţă de 15 – 16 minute. Cam aceştia sunt termenii cu care au fost de acord consilierii municipali reuniţi, vineri, 30 septembrie, în şedinţă ordinară a mini-Parlamentului local, pentru a decide în privinţa celor două trasee secundare. Prezenţi la dezbateri au fost şi reprezentanţii operatorului maxi-taxi „TCF Imex”, inclusiv o parte dintre şoferi, în încercarea de a-i sensibiliza pe consilieri şi de a obţine eventual clemenţă. În zadar acest demers, votul acordat de aleşii locali a fost unanim: Afară cu hârburile maxi-taxi!

Problema este că abia la mijlocul lunii în curs vor sosi la Brăila 8 din cele 12 mini-autobuze cumpărate de „Braicar”, ceea ce înseamnă că brăilenii mai au de îndurat încă cel puţin 2 săptămâni calvarul transportului în sistemul public, adică aşteptat în staţii cu zecile de minute şi mijloace de transport supra-aglomerate la orele de vârf. Abia pe final de lună sunt şanse să se remedieze cât de cât situaţia, odată cu sosirea şi a restului de 4 autobuze, promite autoritatea locală. 

8 autobuze pentru liniile 16 şi 17

Brăilenii care s-au obişnuit să circule pe traseele 16 şi 17 vor avea o supriză când vor vedea că în staţie opresc acum autobuzele „Braicar”, în loc de microbuzele operatorului în regim maxi-taxi SC „TCF Imex”. Vineri, 30 septembrie, a fost ultima zi în care „TCF” a mai asigurat serviciul de transport pe aceste două linii, cunoscut fiind faptul că, în iunie, Primăria Brăila a notificat compania cu privire la rezilierea celor două contracte în baza cărora circulau microbuzele. Motivul: vechimea mai mare de 10 ani a maşinilor din trasee şi imposibilitatea „TCF” de a le înlocui cu altele mai noi. Locul lăsat liber este preluat chiar de sâmbătă, 1 octombrie, de către operatorul public de transport, SC „Braicar”, companie care a primit sarcina să asigure serviciul până la organizarea unei licitaţii pentru atribuirea celor două trasee. Dar cum, până acum, la licitaţiile pentru celelalte trasee abandonate de operatorii maxi-taxi nu s-a prezentat nimeni, este de aşteptat ca starea de provizorat să continue mult şi bine. Sau până când această problemă va fi tranşată într-o viitoare şedinţă de Consiliu. Până atunci însă, aleşii locali s-au întrunit vineri, 30 septembrie, în şedinţă ordinară pentru a stabili, printre altele, termenii şi condiţiile în care „Braicar” va executa serviciul de transport pe aceste două trasee. Astfel, fiecare linie este deservită de 4 autobuze care vor circula la un interval de 15 – 16 minute. De asemenea, s-a pus problema necesităţii modificării, în zona Centrului Istoric, a traseelor astfel încât să poată circula fără probleme autobuzele mari de la „Braicar”.

Iată cum apare acum, în formă modificată, itinerarul traseului 16: Dispecerat Vidin, Calea Galaţi, ANL Brăiliţa, Calea Galaţi, intersecţia cu bulevardul Dorobanţilor, Blocul Turn, Piaţa Traian de unde se întoarce din nou pe Calea Galaţi pentru a intra spre bulevardul Al. I. Cuza, magazin Winmarkt, Calea Călăraşilor, Piaţa Concordia, Barieră, Ciocârlia, Pistruiatu, strada Chişinău,şoseaua Buzăului, Şcoala „Fănuş Neagu”, Spitalul Judeţean, Bariera Călăraşilor, Piaţa Concordia, Telefoane, bulevardul Al. I Cuza, magazin Winmarkt, Calea Galaţi, intersecţia cu bulevardul Dorobanţilor şi, mai departe, pe acelaşi itinerar, până la capătul de linie – Dispecerat Vidin. 

Pe traseul 17 autobuzele circulă astfel: capăt de linie cartier Vidin, Calea Galaţi, Podul de la Brăiliţa, intersecţia cu bulevardul Dorobanţilor, Blocul Turn, bulevardul Al. I Cuza, magazin Winmarkt, Calea Călăraşilor, Piaţa Concordia, Barieră, şoseaua Buzăului, Spitalul Judeţean, strada Chişinău, Calea Călăraşilor, Ciocârlia, Barieră, Piaţa Concordia, Telefoane, b-dul Al. I Cuza, magazin Winmarkt, Calea Galaţi şi pe acelaşi itinerar până la capătul de linie Dispecrat Vidin.

„TCF Imex”: „Nu se impune aruncarea la gunoi a acestor mijloace de producţie!”

Revenind la şedinţa CLM de vineri, 30 septembrie, de menţionat faptul că în momentul când s-a ajuns pe ordinea de zi la punctul privitor la liniile 16 şi 17, au cerut să-şi exprime punctul de vedere şi reprezentanţii „TCF Imex”, mai precis directorul economic al societăţii, Nicolae Cimbrola. Consilierii au stabilit prin vot să-i dea cuvântul la final de şedinţă, la punctul „Diverse”. „Încerc să conving că această denunţare a contractelor de transport pe acest criteriu al vechimii mijloacelor de transport este una neîntemeiată legal şi bazată pe o clauză contractuală care excede logicii economice. Nu este legală întrucât legea concurenţei interzice orice acţiune a administraţiei publice centrale sau locale care poate avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, în special prin luarea unei decizii prin care se limitează libertatea comerţului sau autonomia agenţilor economici, şi stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor economici. Ori, tocmai acest lucru s-a şi întâmplat. Noi am făcut obiecţiuni la momentul semnării contractului respectiv, tocmai cu privire la clauza privind vechimea maşinilor, dar şi cu privire la alte câteva aspecte. (...) La acest moment nu se impune aruncarea la gunoi, scoaterea din uz a acestor mijloace de producţie”, a spus sursa citată.

În replică, primarul Marian Dragomir a subliniat că la momentul licitaţiei ofertanţii participanţi şi-au asumat condiţiile şi cerinţele din procedura respectivă şi din caietul de sarcini, inclusiv acea clauză privind vechimea maşinilor în traseu. „Cred că la momentul la care Consiliul Local a introdus această cerinţă s-a gândit că astfel cetăţenii urbei vor beneficia de servicii de transport cu mijloace moderne. Poate că, într-adevăr, este aşa cum spuneţi dumneavoastră şi un mijloc de transport poate opera până la 40 sau 50 de ani, că şi în Brăila avem un tramvai de epocă. Dar pentru a face servicii regulate de transport este absolut necesar ca acestea să se încadreze în anumite standarde şi să nu le cadă uşile pe drumurile publice din municipiu aşa cum presa locală ne-a semnalat de mai multe ori. Este ilegal să modificăm înainte de expirarea contractului orice clauză, având în vedere faptul că acest contract a fost câştigat în urma unei licitaţii publice cu clauze, termene, caiete de sarcini asumate prin semnătură. Sunt convins că toţi transportatorii care rămân în continuare sunt priviţi de primăria brăila ca parteneri contractuali serioşi”, a spus sursa citată, subliniind că prin serioşi înţelege respectarea termenilor contractuali, inclusiv în ce priveşte plata redevenţei şi vechimea maşinilor din trasee.

Operatorii maxi-taxi, datori la bugetul local

Un alt aspect al problemei se leagă de faptul că operatorii maxi-taxi au acumulat datorii consistente la plata redevenţei cuvenită bugetului local: aproape 1,5 milioane lei, echivalentul a peste 320.000 euro. Mai mult, în unele situaţii municipalitatea a fost nevoită să meargă în instanţă pentru a-şi recupera banii cuveniţi, ajungându-se inclusiv la solicitarea încuviinţării sechestrului asigurător asupra bunurilor debitorilor, inclusiv asupra microbuzelor pe care le au în tresee.

Iată în detaliu cum se prezintă situaţia datornicilor. Pe primul loc este

“Gebamy Trans” (administrator George Baba) care figurează cu o restanţă de 1,28 milioane lei, din care 0,96 milioane - redevenţă şi 0,32 milioane lei - majorări.

Pe locul II, cu 154.648 lei (din care 73.249 lei - datoria de bază şi 81.399 lei majorări de întârziere) apare “Minibus 2002” (administrator Cornel Pungă).

Lista datornicilor maxi-taxi continuă cu “TCF Imex” (asociat unic Dănel Goleanu) companie care înregistrează o datorie de 12.431 lei reprezentând doar majorări de întârziere.

În fine, cea mai mică datorie apare în cazul “Mantrans”SRL (administrator Nelu Manolescu) - 1.145,93 lei reprezentând penalităţi.

Abandon după abandon

Reamintim că în primăvara acestui an, Primăria a trimis adrese către cele 4

firme care operează pe traseele secundare (“Gebamy Trans Junior” pentru liniile 8, 31 şi 41; “Mantrans” pentru liniile 33 şi 34; “Minibus 2002” pentru liniile 13, 35 şi 40; “TCF Imex” pentru liniile 16 şi 17) cărora le învederează obligaţia expresă privind asigurarea serviciului cu maşini nu mai vechi de 10 ani, sub sancţiunea rezilierii contractelor în baza cărora au primit traseele secundare. Au reacţionat şi s-au retras din trasee Minibus 2002 care a renunţat la traseele 13 şi 35 (a mai rămas cu traseul 40) şi “Mantrans” care a renunţat la traseul 34 (a mai rămas cu traseul 33). De asemenea, şi cei de la „Gebamy Trans Junior” au renunţat la traseul 31. Întrucât „TCF Imex”, operatorul cu cele mai multe microbuze mai vechi de 10 ani, nu a schiţat nici un gest să le înlocuiască ori să renunţe, Primăria Brăila a ales varianta de a denunţa unilateral contractul pentru liniile 16 şi 17.

Coşmarul mai durează câteva săptămâni

Nu trebuie trecută însă cu vederea o problemă care a devenit stringentă şi care-i supără pe brăilenii care călătoresc cu mijloacele de transport ale „Braicar”: faptul că trebuie să aştepte cu zecile de minute în staţii un autobuz care ajunge deja arhi-plin la orele de vârf, adică dimneaţă când pleacă elevii la şcoală şi în jurul prânzului când se reîntorc acasă. Dacă pe perioada verii ieşirea din trasee a operatorilor maxi-taxi şi predarea  prestării serviciului către „Braicar” nu s-a cunoscut prea tare, odată cu începerea noului an şcolar, limitele parcului auto ale operatorului public au devenit extrem de supărătoare.

Cotidianul „Obiectiv” a semnalat în repetate rânduri aceste aspecte, iar singura speranţă care se întrevede răzbate dinspre achiziţia publică făcută de „Braicar” pentru un lot de 12 autobuze de capacitate mică. După cum ne-a declarat primarul municipiului, Marian Dragomir, achiziţia a fost încheiată, adjudecatar fiind „Anadolu”, firma care a mai livrat în trecut loturile de autobuze Isuzu şi Karsan, aflate acum în circulaţie. „La mijlocul acestei luni, urmează să sosească primul lot de autobuze, mai precis 8 maşini, iar spre finalul lunii vor veni şi restul de 4 autobuze”, a spus sursa citată. 

Cu alte cuvinte, brăilenii mai au de îndurat cel puţin 2 săptămâni până la recepţia noului lot de autobuze cumpărate de „Braicar”. Abia atunci ar putea să crească frecvenţa mijloacelor de transport astfel încât problemele reclamate de călători să se rezolve, măcar în parte, iar autobuzele să nu mai fie arhi-pline.

Evaziune de milioane în piaţa maxi-taxi

• aproape 1 leu din 2 lei plătiţi de brăileni la maxi-taxi alimentează piaţa neagră a evaziunii fiscale

O analiză marca “Obiectiv Vocea Brăilei” a arătat că dimensiunea fenomenului evaziunii fiscale în piaţa locală este îngrijorătoare: aproape fiecare 1 leu din 2 lei încasaţi de şoferi ocolea zona ficalităţii. Un calcul simplu arată că, la nivelul lui 2014, cei 4 operatori maxi-taxi au declarat o cifră de afaceri netă cumulată la 7,9 milioane lei, ceea ce înseamnă încasări medii zilnice pe fiecare maşină undeva la 230 lei. De cealaltă parte, şoferilor de microbuze li se impune o normă zilnică de încasări care, în funcţie de traseu, pleacă de la 300 lei şi ajunge chiar şi la 600 lei. Numai dacă am lua în calcul o normă estimată de 300 lei/zi ar rezulta o diferenţă nefiscalizată de peste 2 milioane lei anual.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro