Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Cum s-au topit 6 milioane de euro

Un institut de cercetare specializat in domeniul constructiilor va analiza in amanunt esecul proiectului "Parc Industrial Braila". Inginerii specialisti au fost tocmiti chiar de Ministerul Dezvoltarii si Lucrarilor Publice (MDLP) care se chinuie de mai multi ani sa afle dintr-o sursa autorizata cine se face vinovat de sucombarea celui mai mare proiect regional cu finantare auropeana. De altfel, a trecut aproape un an de la initierea de catre MDLP a procedurilor pentru tragerea la raspundere a celor vinovati de esecul proiectului "Parc Industrial Braila" si abia acum se poate vorbi despre actiuni concrete. Aceasta pentru ca in tot acest rastimp, ministerul a orbecait pe calea instantei, deoarece nu a stiut si nu stie inca foarte sigur pe cine sa traga la raspundere. Nici acum lucrurile nu sint mai clare, dar un recent anunt al MDLP creeaza premise optimiste. Concret, ministerul, care este angajatorul acestui proiect investitional a anuntat ca a fost gasit un expert care sa stabileasca vinovatii. In plus, a punctat ca s-au facut si primii pasi la Curtea de Arbitraj din Franta, unde ar urma sa fie transat proiectul-fiasco din Zona Libera Braila. In paralel a fost stabilita si componenta Tribunalului Arbitral din Franta care va analiza amanuntit intreg istoricul acestui proiect fiasco. Asadar, intr-un viitor relativ apropiat ar trebui sa aflam adevarul in ceea ce priveste lamentabilul esec al unui proiect atit de ambitios, asa cum a fost Parcul Industrial Braila.
Problema recuperarii prejudiciului creat prin nefinalizarea proiectului Parc Industrial Braila in valoare de 6 milioane de euro, cu finantare comunitara, se transeaza in Franta, la Curtea de Arbitraj International. Ministerul Dezvoltarii a ales firma de avocatura Ratiu & Ratiu care sa-i reprezente interesele, insa nu a demarat procedurile internationale pentru ca, oficial, nu exista vinovati. Asa cum am spus, ministerul nu stie clar impotriva cui sa se indrepte din simplul motiv ca nu exista nici o expertiza tehnica menita sa lamureasca foarte clar cine se face vinovat de esecul proiectului. Dupa mai multe esecuri in selectarea unui expert, MDLP a anuntat ca a incheiat un contract de servicii cu Institutul de Cercetare pentru Echipamente si Tehnologii in Constructii - ICECON SA. Protocolul a fost semnat la finele lunii iunie si are o perioada de derulare de 150 de zile. "In momentul de fata, consultantul lucreaza la studierea documentelor suport in vederea intocmirii expertizei solicitate prin caietul de sarcini", ne-a comunicat ministerul. Contactata de reporterii "Obiectiv", conducerea ICECON Bucuresti a explicat ca expertii desemnati pentru aceasta lucrare au avut deja primele contacte cu Administratia Zonei Libere (AZL) Braila si au vizitat si locul unde s-a construit o parte din cladirile din ansamblul Parcului Industrial: "Practic, expertii nostri vor verifica in amanunt fiecare act legat de acest proiect, pas cu pas evolutia constructiilor realizate acolo si documentele insotitoare in baza carora au fost efectuate platile catre antreprenor. Nu in ultimul rind vor stabili daca solutia aleasa pentru constructia cladirilor pe terenul tasabil din zona a fost corecta. Finalitatea muncii ICECON va fi un raport tehnico-financiar legat de acest proiect, pe care il vom preda contractantului, adica Ministerului Dezvoltarii". De asemenea, conducerea institutului de cercetare a punctat ca acest raport va fi finalizat si inaintat ministerului spre finele lunii noiembrie, cind expira perioada de derulare a contractului de expertizare.

Un roman, membru al Tribunalului Arbitral de la Paris

Tot la solicitarea "Obiectiv", Ministerul Dezvoltarii a anuntat ca in ceea ce priveste procedurile legate de Curtea de Arbitraj de pe linga Camera de Comert si Industrie de la Paris, au mai fost facuti citiva pasi: "In ceea ce priveste arbitrajul, va informam ca Tribunalul Arbitral a fost constituit, reprezentantul partii romane fiind domnul dr. Victor Tanasescu. Ulterior constituirii tribunalului arbitral au fost transmise partilor documente specifice unui arbitraj (termeni de referinta sau intimpinari)".
Victor Tanasescu este senior partener al firmei de avocatura "Tanasescu Leaua Cadar & Asociatii" si este specializat in Drept international privat, investitii straine, arbitraj comercial international si diverse proceduri de mediere si solutionare alternative a disputelor, dreptul comertului international si dreptul comercial roman, drept societar, faliment si reorganizare judiciara, privatizari, dreptul concurentei comerciale, dreptul proprietatii intelectuale, dreptul mediului inconjurator intern si international. In calitate de avocat, Tanasescu a fost implicat in diverse cazuri de arbitraj comercial intern si international, precum si in diferite proceduri de mediere. El este arbitru la Curtea de Arbitraj International Bucuresti, Curtea de Arbitraj de pe linga Camera Internationala de Comert (CCI) Paris, London Court of International Arbitration (LCIA), Curtea Permanenta de Arbitraj Haga, precum si la Centrul International de Reglementare a Disputelor privind Investitiile de pe linga Banca Mondiala (ICSID).

Casa de Avocati "Ratiu&Ratiu" va reprezenta Ministerul Dezvoltarii in litigiul Parc Industrial Braila

In ceea ce priveste pregatirile pentru declansarea procedurilor la curtea de arbitraj international din Franta, MDLPL a raspuns ca a ales deja casa de avocati "Ratiu&Ratiu" pentru a-i reprezenta interesele.
Important de mentionat este ca anul trecut, Comisia Europeana a transmis ministerului o nota de debit in valoare de 1,24 milioane euro, prin care se solicita restituirea sumelor avansate, pe considerentul ca proiectul nu si-a atins scopul, lucrarile nefiind finalizate la termenele solicitate. "Mentionam ca restituirea s-a facut de la bugetul de stat. Totodata, MDLPL urmeaza sa restituie Ministerului Economiei si Finantelor si sumele aferente cofinantarii proiectului de la bugetul de stat", se subliniaza in raspunsul primit de la MDLPL. In acelasi material se puncteaza ca pentru a recupera prejudiciile suferite, MDLPL va actiona in instanta persoanele vinovate. Instanta competenta sa judece cauzele este Curtea de arbitraj international de pe linga Camera de Comert si Industrie de la Paris, asa cum stabilesc regulile de adjudecare a contractelor, precum si Regulamentul Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti.

Parcul Industrial Braila, un dosar penal din care nu a ramas mai nimic

Amintim ca proiectul de infrastructura regionala "Parc Industrial Braila" finantat din fonduri PHARE a fost intocmit de Administratia Zonei Libere Braila, impreuna cu autoritatile locale si regionale, sub indrumarea Agentiei de Dezvoltare Regionala S-E. Contractul de executie pentru realizarea obiectivului s-a semnat in noiembrie 2002 cu grupul de firme turcesti "Alke", iar lucrarile propriu-zise au inceput in aprilie 2003. La inceputul anului 2005, insa, lucrarile au fost sistate din cauza deturnarii unei parti importante din banii europeni. Pe de alta parte, a fost invocat drept cauza fenomenul de tasare generala instalat, ce depasea valorile prognozate si studiul geodezic initial. Oricum, termenul de finantare (noiembrie 2005) a expirat si era necesara semnarea unui act aditional, la contractul initial, de catre beneficiar, respectiv AZL Braila. Valoarea totala a proiectului care acum ar fi trebuit sa fie functional, era de circa 6 milioane euro. In ceea ce priveste suspiciunile de devalizare a proiectului, trebuie precizat ca din intreg dosarul instrumentat de catre ofiterii braileni de la Investigarea Fraudelor si care ii viza chiar pe actorii principali ai proiectului "Parc Industrial": antreprenorul, consultantul financiar, evaluatorul si beneficiarul - au ramas doar citeva fapte contraventionale. Asta dupa ce dosarul a ajuns pina la DNA si s-a intors spre cercetare tot la Braila, nu inainte insa de a fi sterse "petele" penale.

Primaria ar vrea sa preia investitia neterminata, insa cu anumite conditii
* "se dorea ca parcul sa fie luat de primaria Braila neconditionat, lucru cu care nici eu si nici domnul Cibu nu am fost de acord", explica actualul primar Simionescu *

Autoritatile locale vor sa continue investitia din Parcul Industrial, astfel incit ce s-a construit pina la momentul blocarii proiectului sa nu se piarda. Ca si predecesorul sau, actualul primar al municipiului, Aurel Simionescu, a explicat ca isi doreste preluarea investitiei in stadiul actual, dar nu in orice conditii si nici inainte de lamurirea situatiei juridice a Parcului care, in prezent, constituie subiectul de disputa intre stat si contractorul general turc. Lucrarile la Parcul Industrial au fost blocate acum trei ani din cauza tasarii terenului, dar si a suspiciunilor de fraudare, iar Uniunea Europeana, principalul finantator, a cerut inapoi sumele investite. Ministerul Dezvoltarii si Lucrarilor Publice, angajatorul acestui proiect investitional, a achitat nota de plata de aproape 4 milioane de euro, banii investiti de UE pina la momentul blocajului, dar vrea sa recupereze acesti bani alocati de la bugetul de stat. De asemenea, a sustinut in repetate rinduri ca este de acord cu predarea lucrarilor catre autoritatile locale, dar in acelasi timp vrea finalizarea intocmai a proiectului pe schema si destinatia initiale. "In perioada de mandat parlamentar am avut o serie de intrevederi pe aceasta tema cu ministrul dezvoltarii si ulterior am facilitat o intrevedere cu factorii implicati in acest proiect la care a participat si domnul Sever Cibu. Pe tema parcului industrial discutia a fost ca Primaria Braila sa preia acest proiect in conditiile in care ministerul da in judecata constructorul, dar se dorea ca parcul sa fie luat de Primaria Braila neconditionat, lucru cu care nici eu si nici domnul Cibu nu am fost de acord. Ba chiar am avut o discutie cu domnul ministru si am spus ca atunci cind cumperi o casa primesti cartea constructiei si astfel iti asumi ca, de exemplu, acoperisul nu este ignifugat, ca exista crapaturi in peretele din stinga, cu alte cuvinte stiu ce cumpar si imi asum responsabilitatea asupra problemelor existente, dar nu sint eu vinovat ca acoperisul nu este ignifugat sauca sint crapaturi in perete. Pentru ca nu ar fi corect, revenind acum la cazul concret in discutie, ca municipalitatea sa plateasca pentru ca nu a avut nici o implicare in esec", a punctat Simionescu. El a estimat ca exista totusi sanse reale ca dupa finalizarea expertizei tehnico-financiare din partea ICECON Bucuresti sa fie perfectate conditiile de transfer, astfel incit Parcul Industrial sa poata fi preluat de Primaria Braila. Mai mult, el a punctat ca exista potentiali investitori interesati sa continue proiectul, dar ca acestia nu pot fi cooptati intr-un astfel de proiect pina cind statutul juridic tehnic si financiar al proiectului nu se lamureste. "In opinia mea, acolo ar putea fi create locuri de munca la cel putin 200 de oameni, cu niste salarii relativ bune. Mi-as dori ca in primavara sa inceapa o activitate acolo, dar asta depinde de modul si perioada in care se deruleaza expertiza tehnico-financiara", a mai spus sursa citata.
Referitor la modalitatea prin care Parcul Industrial ar putea fi preluat de municipalitate, directorul RA Administratia Zonei Libere, Radu Petrescu, a punctat: "Potrivit legislatiei in constructii, dar si a prevederilor FIDIC, lucrarile aflate in actualul stadiu tehnic trebuie receptionate de angajator, adica de catre minister. Acesta, la rindul sau, trebuie sa-l predea pe baza de proces-verbal beneficiarului local, adica noua, dar cu certificat de receptie partiala din partea inginerului de proiect. Acesta este traseul legal, in opinia noastra, care ar permite preluarea locala a proiectului".

Istoricul unui proiect cu finantare europeana

Scopul proiectului in valoare de circa 6 milioane de euro, in majoritate contributie a comunitatii europene, era acela de a se construi in Zona Libera Braila o cladire administrativa de 1.900 mp, un pavilion expozitional de 1.100 mp, patru depozite a cite 4.000 mp fiecare pentru incubatoare de productie, facilitati de stocare, un centru logistic si sali de conferinte, plus facilitati de infrastructura. Lucrarile au fost "inghetate" in momentul in care au fost semnalate fisuri generate de tasarea terenului pe care este amplasat Parcul Industrial. Trebuie mentionat ca un semnal de alarma in acest sens a rezultat chiar din faptul ca fostul Minister al Integrarii Europene (MIE), autoritatea contractanta in proiect, care a organizat licitatia internationala, a prevazut posibilitatea unor fenomene de scufundare, dar a continuat sa supervizeze continuarea lucrarilor. Cind tasarile au dus la aparitia unor fisuri cu deschidere de 1-3 mm la fundatia Depozitului nr. 2, Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) a solicitat oprirea imediata a lucrarilor. S-a efectuat imediat o expertiza tehnica care, finalizata in mai 2005, a prezentat solutii ce nu se incadrau insa in bugetul proiectului. Cu toate acestea, in august 2005, ISC a deblocat lucrarile, dar contractorul turc si-a anuntat brusc intentia de a rezilia contractul.




Categorie articol: 

Comentarii