Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Crestere spectaculoasa a numarului de accidente de munca pe platforma santierului naval brailean

Potrivit unor statistici prezentate de Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Braila, pe platforma santierului naval brailean au fost inregistrate, pina in prezent, nu mai putin de 18 accidente de munca in urma carora 2 salariati au decedat. De altfel, numai in prima decada a acestei luni au fost inregistrate 3 astfel de evenimente, soldate cu vatamarea corporala a doua persoane si decesul altor doua. Raportat la numarul total de accidente inregistrate de la inceputul acestui an si pina in prezent, rezulta ca o treime dintre acestea au avut loc in santierul naval. Potrivit datelor statistice la semestru, in perioada mentionata, au avut loc 14 accidente cu 15 victime, ceea ce reprezinta o pondere de peste 37% din numarul total de accidente inregistrate la ITM Braila in primele 6 luni ale acestui an. Mai trebuie mentionat faptul ca, in cursul anului trecut, la "Aker Braila" au fost inregistrate doar 9 accidente de munca, adica de doua ori mai putin decit numarul evenimentelor inregistrate la data de 15 septembrie, in timp ce in anul 2003 santierul naval a raportat 11 accidente. O succinta trecere in revista a cauzelor care au condus la inregistrarea de accidente la locul de munca reliefeaza ca, in majoritatea situatiilor, evenimentele s-au produs pe fondul neatentiei salariatilor: "s-a deplasat pe o nava aflata in constructie (...), a calcat gresit, a cazut, iar in cadere si-a provocat o entorsa", "a dat comanda de actionare a ghilotinei inainte de a-si retrage miinile", "a facut o miscare neatenta cu mina stinga in zona in care se aflau in miscare componente ale utilajului si a fost lovit la degete", "ridicind capul si privind in sus i-a cazut in ochiul sting o particula de metal ferbinte", "deplasindu-se dintr-un compartiment al navei in altul neiluminat, a evitat o decupare cu o suprafata mai mare, dar a cazut intr-o decupare pe care n-a observat-o", sint doar citeva dintre concluziile consemnate de inspectorii de munca braileni in raportul privind accidentele de munca inregistrate te "Aker Braila". "Se impune o analiza din punctul de vedere al cauzalitatii tuturor accidentelor de munca"Aceasta statistica sumbra a atras atentia organizatiei sindicale a navalistilor braileni care doreste o analiza amanuntita a acestui aspect. "Intr-adevar, numarul de accidente de munca este foarte mare. Recent am avut chiar si un accident mortal. Organizatia sindicala doreste sa se efectueze o analiza din punctul de vedere al cauzalitatii tuturor evenimentelor nefericite petrecute in santier, iar in functie de concluzii sa poata fi dispuse masuri de reducere la minim a acestui fenomen", ne-a declarat liderul organizatiei sindicale a navalistilor braileni, Alexandru Gurgu. In plus, acesta a mai adaugat ca nu este mai putin adevarat ca in ultimii ani, mai precis de la preluarea unitatii de catre grupul norvegian "Aker", au fost investite sume importante pe partea de protectia muncii in domeniul sanatatii si securitatii in munca.Cel mai recent exemplu in acest sens il reprezinta campania "Protectia Muncii - Reguli de Aur" initiata in santier de catre "Aker Kvaerner", avind obiectivul de a se concentra si a atrage atentia asupra principalelor masuri de prevenire a accidentelor de munca. Pe parcursul acestei campanii au fost expuse in incinta santierului naval brailean cele 9 reguli generale de protectia muncii mediatizate si in cadrul sedintelor cu salariatii. La vremea respectiva, Alexandru Munteanu, inspectorul sef adjunct pe probleme de Sanatate si Securitate in Munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Braila, a apreciat ca binevenita aceasta campanie, subliniind ca tinta actiunii este indreptata pe cauze ce tin de executant si sarcina de munca, sector in care este mai mare riscul aparitiei erorii umane. Reamintim ca cel mai grav eveniment petrecut pe platforma santierului naval a fost inregistrat in data de 1 septembrie: Ionel Anton, de 35 ani, salariat al "Braila Ship Repair" si Niculai Dicianu, in virsta de 45 ani, angajat la societatea "Danubiana" SRL - unul dintre subcontractorii firmei de reparatii nave -, au murit din cauza arsurilor suferite in timp ce efectuau o lucrare de demontare a unei valvule, folosind pentru aceasta un aparat de taiere cu flacara oxiacetilenica. La un moment, s-a produs aprinderea echipamentului de lucru al celor doi muncitori. Acestia au reusit singuri sa iasa din compartimentul in care lucrau, echipamentul de lucru fiind stins de colegii aflati in preajma. Initial victimele au fost transportate la Spitalul Judetean de Urgenta - Corp B, cu arsuri de gradul III-IV pe 80-90% din suprafata corpului. In cursul serii de 1 septembrie, au fost transferati la Spitalul clinic de chirurgie plastica reparatorie si arsuri Bucuresti. Cu toate eforturile medicilor, cei doi nu au putut fi salvati, decedind in cursul diminetii de 2 septembrie 2005.




Categorie articol: 

Comentarii