Mergi la conţinutul principal

Cozile disperarii

Aglomeratia de la cabinetele medicale ii exaspereaza pe brailenii care, fie din cauza unui stadiu avansat al bolii, fie ca nu au timp sa stea ore in sir pe la usile medicilor, renunta sa se mai adreseze medicului de familie sau celui specialist si apeleaza direct la serviciile de urgenta.
In ambulatoriile de specialitate, pacientii stau la coada cu orele in fata usilor cabinetelor medicale pentru a obtine consultatii gratuite. Aceasta, pentru ca numarul consultatiilor zilnice gratuite este limitat prin contractul pe care medicii l-au incheiat cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate. Cei care ajung prea tirziu la consult risca sa plateasca pentru consultatie sau sa fie trecuti pe listele de asteptare. De aceea, multi bolnavi vin de dimineata la medic fie pentru a sta la rind la consultatie, fie pentru a obtine o programare la consultatii in urmatoarele zile, astfel incit sa nu fie pusi sa plateasca pentru acest serviciu.

Sanatatea noastra, calculata in puncte

Pe de alta parte, potrivit legislatiei in vigoare, un medic care lucreaza cu norma intreaga, de 7 ore, poate sa acorde maximum 28 de consultatii pe zi. Aceasta, in situatia in care nu a efectuat si servicii medicale. "Daca un medic face o oscilometrie, daca un chirurg face o mica interventie, acestea sint considerate servicii medicale si, in aceste conditii, numarul total de consultatii se reduce proportional cu numarul acestor servicii. Astfel, medicul specialist cu norma intreaga poate sa dea fie 28 de consultatii, fie maximum 20 de consultatii, plus servicii medicale in cuantum de 150 de puncte pe zi", am aflat de la dr. Mariana Tarachiu, directorul CJAS.
Potrivit sursei citate, fiecare serviciu medical este cuantificat cu un numar de puncte, pe specialitati. La cabinetele unde exista o adresabilitate mai mare, iar numarul de pacienti care se prezinta la consultatii este mai mare decit posibilitatile cabinetului sau ale medicului respectiv, persoanele se trec pe o lista de asteptare sau intr-un sistem de programare. In cazul in care este vorba despre o urgenta medico-chirurgicala, fiecare medic are obligatia de a rezolva urgentele respective. Cert este insa ca pacientul nu este in masura de a aprecia daca este sau nu urgenta, ci acest lucru il stabileste medicul; fie medicul de familie, fie medicul specialist.
"In biletul de trimitere pe care medicul de familie il intocmeste pentru fiecare pacient la cabinetul sau, prin formular, are posibilitatea sa bifeze starea de urgenta sau starea de consultatie normala, programabila. Sint insa si situatii in care pacientul, intr-o stare de urgenta reala, se poate prezenta direct la medicul specialist. In aceste conditii, medicul specialist apreciaza daca este vorba despre o urgenta, o inregistreza si o raporteaza ca si urgenta medico-chirurgicala la Casa de Asigurari de Sanatate, fara a mai fi nevoie de bilet de trimitere de la medicul de familie, daca diagnosticul este de urgenta", a precizat dr. Mariana Tarachiu.

Consultatiile la domiciliu

Consultatiile la domiciliu nu se pot face la orice ora din zi sau din noapte, cind doreste asiguratul, ci sint programabile. Solicitarea pentru vizite la domicilu se face direct sau prin apartinatori, intr-un program pe care il stabileste medicul de familie, in functie de cum isi cunoaste pacientul si care este problema pentru care este solicitarea. Dupa cum ne-a spus dr. Mariana Tarachiu, urgenta medico-chirurgicala de la domiciliu se rezolva prin celelalte sisteme de asistenta de urgenta, daca este urgenta reala. De foarte multe ori insa, se solicita prezenta medicului la domiciliu doar pentru faptul ca la cabinet exista perioade aglomerate. "In situatia in care exista un refuz vadit de neprezentare a medicului la domiciliu, adica acesta, pur si simplu, nu vrea sa se prezinte, aceasta este o problema sanctionabila de catre pacient vizavi de medicul respectiv, iar posibilitatile sint mai multe: fie sesizeaza CJAS, fie, daca nu este multumit de servicii, poate sa prefere un alt medic de familie. Este la latitudinea pacientului de a rezolva aceasta doleanta personala si de a rezolva problema, in functie de solicitudinea cu care a fost intimpinat la cabinetul la care s-a inscris initial".
Practic, in afara orelor de program, medicul de familie nu este obligat sa se prezinte la domiciliul pacientilor, decit daca lucreaza intr-un centru de permanenta, adica intr-un sistem de asistenta de urgenta organizat.

Un singur centru de urgenta

La nivelul judetului Braila, exista un singur centru de permanenta in mediul rural, care este la Insuratei, iar pentru consultatiile de urgenta la domiciliu, in afara orelor de program ale medicilor de familie, in structura Serviciului de Ambulanta exista un compartiment de consultatii la domiciliu, pentru care se deplaseaza ambulante special destinate in acest scop, cu medic pentru consultatii la domiciliu, dar numai in situatii de urgenta.
Dupa cum a mentionat dr.Mariana Tarachiu, medicul de familie nu este platit pentru a se deplasa la domiciliul pacientilor. Exista insa si situatii in care se acorda unele consultatii la domiciliu, dar acestea trebuie sa fie foarte bine justificate si argumentate, in sensul ca deplasarea la domiciliu a medicului de familie a fost strict necesara. Este vorba despre situatiile de urgenta, pentru bolnavii nedeplasabili sau cei pentru care deplasarea la cabinet ar agrava starea de boala .

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro