Mergi la conţinutul principal

Consiliul de Administrație de la CUP «Dunărea», încă patru ani în aceeași formulă

* asta au aprobat consilierii municipali, recent, ca urmare a unei decizii a Comisiei de evaluare a activității celor din Consiliul de Administrație a Companiei de Utilități Publice ”Dunărea” Brăila, pentru mandatul 2016-2020 * cei cinci membri din CA, printre care și directorul general Silviu Mangiurea și directorul economic Ionel Avram au solicitat reînnoirea mandatelor, iar dorința le-a fost îndeplinită * consilierii PNL Brăila au criticat echipa din conducerea CUP ”Dunărea”, ajungându-se din nou la discuții despre prețul prea mare al apei, dar și la taxa pentru apa de ploaie din facturi

 

 

Echipa din Consiliul de Administrație al Companiei de Utilități Publice (CUP) ”Dunărea” Brăila merge mai departe, în aceeași formulă, până în 2024. Asta au stabilit membrii Consiliului Local Municipal, în cadrul celei mai recente ședințe ordinare, ca urmare a unei cereri de reînnoire a mandatelor, în baza prevederilor OUG 109/2011, privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, dar și a unei analize din partea Comisiei de evaluare a activității celor din CA. Pe scurt, este vorba despre directorul Companiei Silviu Mangiurea (administrator executiv în CA), directorul economic Ionel Avram (administrator executiv), Gheorghe Stroe (președinte al CA și administrator neexecutiv), Radu Marius Surdu (cons. juridic, administrator neexecutiv) și consilierul județean PMP Ionel Adetu (economist, administrator neexecutiv). Practic, membrii CLM Brăila au aprobat mandatarea specială a consilierului PSD Sorin Boșneag, ca reprezentant al CLM Brăila în Adunarea Generală a Acționarilor societății, pentru numirea celor cinci ca administratori, prin reînnoirea mandatelor pentru o perioadă de patru ani, începând cu 1 iunie 2020.

 

Cum s-a ajuns la această concluzie și ce punctaje au obținut cei cinci

 

Potrivit raportului final al proiectului, conform actului constitutiv, CUP Dunărea SA este persoană juridică română, organizată ca societate comercială pe acțiuni, cu capital public aparținând autorităților locale, cu obiecte principale de activitate ”Captarea, tratarea și distribuția apei potabile” și ”Colectarea și epurarea apelor uzate”. Structura acționariatului este următoarea: 86,82% - Consiliul Local Municipal Brăila; 13,05% - Consiliul Județean; respectiv, 0,12% - cele 43 de unități administrativ teritoriale ale județului Brăila, membri asociați în ADID Brăila (cota de participare individuală 0,002%). În prezent, așa cum se știe, societatea este administrată de un Consiliu de Administrație, care este format din cinci membri, numiți de Adunarea Generală a Acționarilor, în urma parcurgerii procedurii de selecție, potrivit legislației în vigoare.

Ei bine, cei cinci membri ai Consiliului de Administrație al CUP ”Dunărea”, au solicitat Primăriei aprobarea reînnoirii mandatelor, ținând cont că termenul limită al contractelor de mandat pe care le aveau este 31 mai 2020. Totodată, aceștia au solicitat acest lucru și către AGA, care, potrivit raportului ”a considerat că actualii membri ai CA și-au îndeplinit corespunzător mandatul și au realizat indicatorii de performanță”, astfel că a propus autorității tutelare să inițieze demersurile necesare pentru organizarea procedurii de evaluare. În luna martie, comisia de evaluare și-a început treaba și a luat în primire dosarele de candidatură (care au conținut raportul de activitate 2016-2020 și declarația de intenție pentru următorii 4 ani) ale celor cinci membri CA, termenul limită fiind 19 martie. Analiza dosarelor s-a făcut între 26 - 27 martie, cu precizarea că fiecare candidatură a fost cântărită individual, cât și comparativ.

”În urma analizei dosarelor de candidatură, Comisia de evaluare a concluzionat următoarele: preocuparea CA pentru atingerea obiectivelor din Planul de administrare a fost în concordanță cu așteptările semnificative ale autorității publice tutelare, prin aplicarea principiilor de eficiență economică și profitabilitate în activitatea societății; activitatea desfășurată pe perioada mandatului 2016-2020 de CA a condus la îndeplinirea indicatorilor de performanță anexați la contractul de mandat al administratorilor executivi și neexecutivi; structurile de guvernanță corporativă au o bună colaborare și sunt orientate pe respectarea principiilor unui management transparent; CA are o structură echilibrată din punct de vedere al experienței și pregătirii profesionale ale fiecărui membru”, se arată în raportul proiectului.

Din aceeași sursă aflăm că aspectele urmărite de Comisie în procesul de evaluare a performanțelor membrilor CA în funcție au fost următoarele: analiza gradului de îndeplinire a indicatorilor de performanță; implementarea principiilor guvernanței coroporative; orientarea CA către principiile de eficiență economică și profitabilitate în funcționarea întreprinderii; stabilirea obiectivelor și priorităților pentru mandatul 2020-2024, ”privind îmbunătățirea rezultatelor financiare, realizarea planului de investiții și asigurarea cash-flow-ului necesar desfășurării activității, continuarea programelor de dezvoltare, creșterea calității serviciilor, extinderea ariei de operare, asigurarea unui nivel ridicat de profesionalism prin continua pregătire profesională a angajaților, îmbunătățirea comunicării cu structurile proprii subordonate, îmbunătățirea relației cu clienții”.

Revenind la procedură, interviul candidaților a avut loc în data de 2 aprile, la sediul Primăriei Brăila. Notarea celor cinci s-a făcut cu punctaje de la 1 la 5 pentru criteriile stabilite în cadrul planului de interviu. Punctajele finale acordate de comisie, au fost următoarele: Silviu Mangiurea - 49,48 puncte; Ionel Avram - 49,48 p; Gheorghe Stroe - 48,76 p; Marius Surdu - 48,76 p; Ionel Adetu - 47,96 p. În raport se mai face precizarea că punctajul minim necesar pe care trebuia să îl obțină candidații pentru a li se putea reînnoi mandatele era de 40 de puncte din maximul de 50.

Din comisia de evaluare au făcut parte: Marius Termegan (directorul executiv al Direcției Tehnice a Primăriei) - președinte; Vasilica Gurgu (directorul executiv, Direcția Finanțelor Publice Locale) - membru; Diana Ivanciu (șef serviciu UMMSCUP, direcția tehnică) - membru; Adrian Lujanschi (șef birou Resurse Umane) - membru; Rodica Mocanu (consilier juridic, Direcția Juridic Contencios APL) - Membru; Dorina Dobrea (inspector serviciul UMMSCUP - Direcția Tehnică) - secretar.

 

Critici în ședința CLM din partea reprezentanților opoziției

 

Echipa din Consiliul de Administrație CUP ”Dunărea” nu i-a mulțumit pe toți membrii CLM Brăila, iar o parte dintre aceștia nu au ezitat să își spună public nemulțumirile, în ședință. Cel care a dat tonul a fost liberalul Adrian Tabarac, care a subliniat că în opinia sa, membrii din CA ar fi trebuit schimbați, având în vedere prețul apei plătit în județul nostrul, dar și a faptului că apa de ploaie continuă să fie facturată.

”Acest Consiliu de Administrație, nu cred că are vreun motiv temeinic să mai fie încă o dată învestit. Deoarece Brăila, cu Dunărea care trece prin oraș, are cea mai scumpă apă potabilă, iar serviciile de furnizare a apei potabile, cât și serviciul de canalizare sunt la prețul foarte mari. După doi - trei ani de zile aproape, de la sesizările noastre privind disfuncționalitățile din sistemul de facturare, încă mai sunt oameni care primesc facturi cu servicii de canalizare, deși nu sunt racordați la serviciul de canalizare, plătim apa de ploaie - care pe unii îi bucură, dar pe majoritatea cetățenilor nu îi bucură și consideră că este o prostie să plătească pentru ceva ce curge de la Dumnezeu. Se pare că nu au încurcat pe nimeni cele 15.000 de semnături pe care cetățenii le-au dat. Vă reamintesc că inițiativa cetățenească a fost foarte de puternică pentru eliminarea acestei taxe. Cred că acest Consiliu de Administrație nu merită să rămână în funcție. Ar trebui un alt CA, competent, care să facă tot ceea ce trebuie. Să administreze foarte bine această Companie, astfel încât, prețurile să fie cât se poate de mici și serviciile de calitate maximă. Să investească într-un serviciu de utilitate publică”, a declarat Tabarac.

Primarul Marian Dragomir a intervenit la rândul său pentru a sublinia că lucrurile nu stau chiar așa cum le-a expus liberalul și că prețul apei nu poziționează Brăila în coada unui asemenea clasament la nivel național, ci undeva pe la mijloc. Cât despre eliminarea taxei pe apa de ploaie din facturi, edilul-șef și-a manifestat toată disponibilitatea, invitându-i pe PNL-iști să inițieze un nou proiect legislativ care să permită acest lucru, și nu ”o struțo-cămilă” precum a fost ”Legea Varga”, care nu s-a putut pune în aplicare.

”Aș vrea să corectez afirmația domnului care a vorbit mai devreme. Prețul la apă în Municipiul Brăila este la jumătatea clasamentului național. Nu este nici pe primul loc, nici pe ultimul. În schimb, și eu am fost adeptul eliminării taxei pe apa de ploaie din facturi. Din păcate, unii s-au dat mari și când au venit la guvernare au uitat ce au susținut când erau în opoziție. Deci, stimate coleg, aveți Guvern. Inițiați un proiect de lege. Vă spun că în momentul în care un proiect de lege va fi funcțional, votat de Parlament, îl vom susține necondiționat. S-a mai încercat acea struțo-cămilă, un proiect de lege susținut de PNL și PSD. Nu a rezultat nimic bun. Nu s-a pus în aplicare, pentru că ulterior s-a constatat că nu era aplicabil. Deci, în concluzie, pentru a nu mai avea apa de ploaie în factură, inițiați un proiect de lege, votați-l. Noi suntem de acord și îl vom susține în totalitate. Alte discuții pot face doar deliciul politicului în momentul de față, ca să mai stârnim un pic niște discuții sterile în Consiliul Local. Reglementarea respectivă se poate face doar prin lege!”, a declarat Dragomir.

Tabarac a acuzat că proiectul respectiv a devenit ”o struțo-cămilă” după intervenția parlamentarilor PSD și a dorit să sublinieze că indiferent de acest aspect, chiar și legislația actuală ar permite eliminarea taxei pe apa de ploaie din facturi, precizând că sunt Unități Administrativ Teritoriale în țară care au făcut deja acest lucru.

”UAT-urile la care faceți dumneavoastră referire nu au eliminat taxa pe apa de ploaie ci au introdus-o în costuri, astfel încât să nu mai apară pe factură, ca și apă de ploaie. În concluzie, inițiați un proiect de lege, iar eu o să vorbesc cu parlamentarii PSD de Brăila să îl susțină. Vă rog frumos, inițiați un nou proiect de lege și va fi susținut”, a replicat Dragomir.

La rândul său, consilierul PND Brăila, Bogdan Botea a intervenit pentru a sublinia că în opinia sa Consiliul de Administrație de la CUP ”Dunărea” s-a descalificat în momentul în care membrii CLM au fost puși în fața faptului de a vota o creștere a prețului apei pe viitor, doar pentru atragerea unor fonduri de către Companie.

”Nu uitați că la ședințele trecute, chiar anul acesta, dacă nu mă înșel, am votat o mărire a prețului apei, tocmai pentru că această societate nu era viabilă pentru a primi un împrumut de la BERD, dacă nu mă înșel. Deci acest proiect votat inclusiv de consilierii PSD vorbește de la sine despre activitatea managerială, despre zona în care s-a ajuns. Deci practic nu s-a reușit a se gestiona costurile acestei societăți, încât am fost nevoiți să apelăm la soluția finală, aceea de a mări prețul apei. Și o să o ținem tot așa! Deci eu pentru acest motiv voi vota împotrivă la acest proiect”, a criticat Botea, primind felicitări din partea consilierului municipal PNL Sorin Ioniță.

De cealaltă parte, viceprimarul Alexandru Jantea a ținut să îl contreze pe Botea și să puncteze că de fapt nu este vorba despre niciun împrumut de la BERD, ci accesarea a 208 milioane euro de către CUP Dunărea printr-un proiect european, dar care a fost condiționată de această prevedere. Mai exact, luarea angajamentului că prețul se va majora, dar doar dacă indicatorii tehnico-economici precizați nu vor fi atinși după implementarea proiectului.

”În primul rând nu s-a pus niciodată problema să nu fie CUP Dunărea eligibilă pentru acea finanțare. Așa cum a spus domnul primar, și atunci în ședință, și cum a spus de fiecare dată, prețul la apă nu va crește. Era o impunere în cazul în care, din punct de vedere financiar, în urma implementării acelor fonduri de investiții, nu se va ajunge la un profit. În cazul acela se impune majorarea prețului. Noi nu am votat niciun fel de majorare a prețului, ci un criteriu eligibil obligatoriu pentru a accesa o finanțare europeană”, a conchis viceprimarul.

În cele din urmă, proiectul privind reînnoirea mandatelor celor din Consiliul de Administrație al CUP ”Dunărea” a fost aprobat cu 16 voturi ”pentru” și 9 ”împotrivă” din partea consilierilor PNL, a PND-istului Bogdan Botea și a consilierului municipal independent Lucian Căprariu. De asemenea, PSD-istul Petru Gojan și PND-istul Adrian Traian nu au participat la vot la acest proiect, fiind în incompatibilitate.

Reamintim că și mandatul de director al lui Silviu Mangiurea se apropie de finiș în luna iulie, după cum ne declara chiar acesta, recent, în momentul în care apăruse informația, pe surse, că deputatul PSD Nicu Niță ar aspira la poziția sa. Niță a negat atunci o asemenea variantă, iar Mangiurea a făcut, la vremea respectivă, precizarea că dorește să își ducă mai departe proiectele deja începute.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro