Mergi la conţinutul principal

Coşmarul patronilor: Split TVA, lovitura Guvernului Tudose

• plata defalcată a TVA este obligatorie de la 1 ianuarie 2018 • opţional, firmele o pot aplica de la 1 octombrie anul acesta şi vor primi facilităţi pentru asta • mediul de afaceri însă critică la unison noile măsuri în privinţa TVA, spunând că, de fapt, sunt doar bani blocaţi în conturile statului, în timp ce firmele se confruntă cu lipsa de lichidităţi • în plus, oamenii de afaceri atrag atenţia asupra pericolului de a se forma cozi la ghişeele Trezoreriei în contextul în care informatizarea ANAF nu este una tocmai performantăun sondaj realizat de Consiliul Naţional pentru Întreprinderile Private Mici şi Mijlocii arată că 97,5% dintre respondenţi nu susţin plata defalcată a TVA

 

Plata defalcată a TVA va fi aplicată obligatoriu începând cu 1 ianuarie anul viitor, după cum a aprobat Guvernul Tudose, prin ordonanţă de urgenţă, în şedinţa publică de zilele trecute. Opţional, firmele pot să aplice sistemul şi de la 1 octombrie anul acesta, lucru pentru care vor primi facilităţi fiscale. Numai că seismul provocat în mediul de afaceri de anunţul şoc privind noua regulă la TVA vine să ridice un MARE SEMN DE ÎNTREBARE cu privire la oportunitatea dar şi eficienţa implementării ca regulă generală, pentru toţi întreprinzătorii, a unei astfel de măsuri. De fapt, mediul de afaceri s-a arătat de-a dreptul ostil noii reguli şi este revoltat de faptul că nu a fost consultat înainte pe acest subiect. Chiar dacă patronilor li se promit o serie de facilităţi fiscale, ca o linie generală a punctelor de vedere colectate din mediul privat, se distinge clar teama că noua regulă a TVA-split nu va face altceva decât să complice şi mai mult birocraţia, dar şi efortul firmelor pe partea de management a TVA.

 

Opţional de luna viitoare, obligatoriu de la 1 ianuarie 2018

“Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligaţia, de la 1 ianuarie 2018, de a deţine şi gestiona un cont de TVA pentru încasarea şi plata TVA aferente operaţiunilor taxabile (achiziţii de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). De asemenea, instituţiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligaţia, începând cu aceeaşi dată, de a deţine un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate. Măsura este în avantajul contribuabililor corecţi, care îşi achită sumele datorate cu titlu de TVA către bugetul de stat, întrucât va contribui la reducerea semnificativă a concurenţei neloiale din partea acelor contribuabili care nu îşi plătesc datoriile către stat şi utilizează resursele financiare din TVA pentru alte scopuri”, se arată într-un comunicat de presă remis presei centrale, document în care, de asemenea, se estimează că prin aplicarea noii măsuri vor fi obţinute venituri suplimentare bugetare de circa 6 miliarde lei până în anul 2020.

Revenind la facilităţile promise firmelor care aplică anticipat noul sistem split-TVA, potrivit actului normativ adoptat de Executiv, acestea vor beneficia, printre altele, de anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiţii, dar şi acordarea unei bonificaţii de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.

Actul normativ mai prevede, printre altele, instituirea obligaţiei persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a îşi vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA  aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opţional mecanismul, înfiinţarea unui Registru al persoanelor care aplică plata defalcată a TVA organizat de ANAF şi în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea anticipată a plăţii defalcate a TVA, precum şi instituirea unor contravenţii şi sancţiuni specifice pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în cadrul actului normativ. Mai detaliat, se stabileşte o perioadă de graţie, de 7 zile lucrătoare, în interiorul căreia să se corecteze orice eventuale erori, iar în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de 7 zile, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile. După termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.

Firmele vor avea deschis gratuit un cont de TVA în lei la trezorerie, începând de la 1 ianuarie 2018, în baza mecanismului “split TVA”, iar acest cont nu va genera comisioane sau alte costuri. Plătitorii de TVA pot deschide aceste conturi şi la bănci, dar ele vor fi deschise în mod automat la unităţile Trezoreriei.

 

Consiliul Investitorilor Străini: “Va avea un impact deosebit de grav”

Împovărarea administrativă şi birocratică a contribuabililor oneşti cu măsuri ca plată defalcată a TVA nu este, pe termen lung, o bună strategie de combatere a evaziunii fiscale, apreciază organizaţia, care reprezintă peste 130 de companii multinaţionale. Potrivit acesteia, măsura va cauza blocaje operaţionale majore în activitatea tuturor părţilor implicate – companii, care în faza iniţială va trebui să efectueze toate demersurile necesare implementării noului sistem, unităţi ale trezoreriei statului, care vor fi asaltate de un număr foarte mare de cereri privind conturile de TVA, precum şi ANAF care va trebui să aprobe un număr semnificativ de solicitări de transfer din contul de TVA în contul curent într-un interval de timp cât mai scurt posibil. În opinia FIC, ar fi necesară consultarea în prealabil a Comisiei Europene, precum şi întocmirea unui studiu de impact care să evidenţieze efectul asupra evaziunii fiscale şi costurile pentru mediul de afaceri.

O măsură alternativă, spun cei de la FIC, ar fi implementarea acestui sistem doar ca proiect pilot şi numai în anumite sectoare de activitate care implică un grad ridicat de evaziune fiscală sau neconformare în ceea ce priveşte plata la timp a TVA la bugetul de stat, cu posibilitatea extinderii în cazul în care se dovedeşte eficienţa sistemului.

 

Consiliul naţional pentru IMM-uri: întreprinzătorii nu susţin noua regulă la TVA

Un sondaj realizat, pe site-ul propriu, de către Consiliul Naţional pentru Întreprinderile Private Mici şi Mijlocii, la care au răspuns un număr de 818 firme, arată că, întrebaţi dacă susţin modificarea Codului fiscal şi instituirea plăţii defalcate a TVA în mod obligatoriu, 97,5% dintre respondenţi au răspuns că nu susţin această modificare. De asemenea, aceştia au apreciat că instituirea plăţii defalcate a TVA va avea efecte negative asupra activităţii lor.

Printre cele mai importante dificultăţi ori efecte negative considerate de respondenţi că vor fi generate de plata defalcată a TVA, 97,5% au menţionat creşterea birocraţiei, prin dublarea numărului de plăţi, măsuri suplimentare de verificare şi de management pentru TVA cum ar fi obligaţia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligaţia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achiziţiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA şi de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor.

Alte efecte negative identificate cu ocazia acestui sondaj mai sunt afectarea cash-flow-ului şi blocarea banilor (89,9% dintre respondenţi au menţionat acest efect), costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare (86,2%), costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informative contabile (85,5%), efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare (81%).

Întrebaţi dacă au fost consultaţi sau informaţi de către autorităţi privind intenţia de implementare anoii reguli TVA-split, 91,9% dintre cei care au participat la sondaj au răspuns negativ, doar 8,1% menţionând că au fost informaţi din alte surse, precum mass-media sau internet.

“20% din banii pe care îi deţine o firmă vor fi blocaţi într-un cont. Gândiţi-vă la un chioşc care vinde de 100 de lei. 19 lei din acei bani vor trebui depuşi într-un cont de TVA, în speranţa că, în termen de 5 zile va veni cineva de la ANAF şi îi va da voie să facă decontul de TVA. O să vedeţi că această măsură va bloca economia”, spune şi fostul ministru Florin Jianu, în prezent preşedinte al Consiliului Naţional al IMM-urilor, citat de presa centrală.

 

Ştefan Fusea: “Va fi un blocaj de timp”

Oamenii de afaceri brăileni au primit cu oarecare reticenţă vestea noilor reguli în ce priveşte plata TVA. Ei şi-au manifestat nemulţumirea faţă de split-TVA arătând că, de fapt va fi o problemă de timp pierdut la cozi de către firmele mici pentru a-şi depune banii în conturile de TVA. “Se pare că din contul de TVA din care va trebui să plătim separat, se vor putea face plăţi mai departe, adică nu ţi-l ţine blocat cu toţi banii în el, ceea ce ar fi un lucru îmbucurător, aş zice. Problema este că totuşi se vor decapitaliza firmele în acest sistem de plată a TVA. Iar a doua problemă este că sistemul de trezorerie al statului nu este încă performant informatizat şi va fi o mare nenorocire la plăţi de TVA şi la solicitarea de rambursare de TVA. Se vor forma iarăşi cozi. Firme micuţe, care încasează bani în numerar, vor sta la coadă cu ordinul de plată în mână să-şi depună banii în decontul de TVA, în termenul acela scadent. Vor sta la rând cu banii în mână pentru că sistemul nu este informatizat şi va fi o crimă. Va fi un blocaj de timp, după părerea noastră, pentru că sistemul nu este performant informatizat şi va fi, până la urmă, şi un blocaj de bani pentru că va trebui să-ţi ţii o rezervă de bani pe care nu-i vei putea folosi. Mulţi puţini, nu contează, sunt blocaţi”, a explicat Ştefan Fusea, reprezentantul grupului “Titan Holding”.

De altfel, în linii mari aceleaşi argumente şi temeri sunt invocate, respectiv, împărtăşite şi de către alţi patroni locali cu care reporterii “Obiectiv Vocea Brăilei” au discutat. “Nu înţeleg de ce trebuie tot eu, ca firmă, să muncesc în plus pentru TVA-ul lor? Adică să stau tot timpul să bat drumul Fiscului şi al Trezoreriei să duc ordinele de plată pentru TVA? Şi dacă o să găsesc coadă la ghişee cum o să procedez? Stau cu banii-n mână să plătesc sau cum? (...) Mi se pare o imensă pierdere de timp pentru mine, ca antreprenor. De ce nu face eforturi statul pe parte de încasare TVA, în loc să ne pună pe toţi pe drumuri? (...) Ar fi trebuit ca regula TVA split să se aplice la început numai pentru anumite categorii de întreprinderi, acolo unde riscul de fraudă pe parte de TVA este crescut. Abia apoi, după ce şi-ar fi dovedit eficacitatea, ar fi putut fi extins ca regulă generală”, s-au plâns oamenii de afaceri.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro