Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Cititul si intelesul european

Comisia Europeana a dat publicitatii un raport privind progresele
inregistrate pe continent in domeniile educatiei si formarii profesionale. Studiul arata ca pe ultimele doua locuri sint doua tari celebre: Romania si Bulgaria. In aceste tari, spune studiul, 50% din totalul adolescentilor in virsta de 15 ani au probleme mari cu cititul si intelegerea unui text. Comisarul European pentru educatie, Jan Figel, se declara ingrijorat. De ce, domnu' Figel, va declarati ingrijorat? Eu sint bucuros si optimist. Si nici macar nu sint Comisar European pentru educatie.
Pai daca restul de 50% din totalul adolescentilor din Romania pot
citi si intelege un text inseamna ca-i extraordinar. E mai mult decit
suficient. Asta presupune ca, peste 15 ani, jumatate din populatia
tinara a Romaniei, tot citind si intelegind texte, isi va da seama ca
nu era nevoie de o ditamai Uniune Europeana ca sa se poata
circula si comunica liber in spatiul european. Ba, mai mult,
bacalaureatul romanesc de anul acesta ne arata ca absolventii de
liceu se pricep la "texte", dovada fiind faptul ca le-au copiat cu mina
sigura sub directa obladuire a profesorilor. Nu acesta e modelul?
Nu sint pline universitatile europene de viitori "specialisti" care abia
silabisesc zece cuvinte ce anunta o idee si pina sa inteleaga ideea
adorm cu capetele pe banca? Nu studentul mileniului III este masat
la timple si gidilat in talpa ca sa mearga bine afacerea cu
invatamintul superior? Nu Uniunea Europeana ne-a invatat cum
masteratele si doctoratele pot deveni bagatele ce se pot absolvi
dind doua pirturi lesinate? Nu "educatorii" europeni ne-au
demonstrat ca Diploma este o bucata de carton trasa la xerox cu
care iti faci vint dupa ce ai tras cele doua pirturi lesinate? Nu
"instructorii" europeni ne-au invatat ca profesorul de istorie, de
pilda, trebuie sa predea dupa manuale imbecile si fanteziste? Nu
modelul european ne demonstreaza ca nu-i nici o diferenta intre
Andreea Esca si Nicolae Iorga, intre Mutu si Nae Ionescu, intre
Tolea Ciumac si Stefan cel Mare, intre Gregorian Bivolaru si
parintele Dumitru Staniloaie? Cum ramine cu intelesul "textului" prin
care s-a hotarit ca un delegat european, trait toata viata lui prin
avioane, camere de hotel si restaurante, sa se pogoare in ograda
romaneasca si sa arate cum se baga termometrul in fundul primei
gaini vii pe care a vazut-o in viata lui? Si cum de s-a intimplat ca
termometrul cu pricina sa coste mai mult decit toata ograda
romaneasca? Pai, lucrurile astea se intimpla din cauza "textelor" de
neinteles pentru adolescentul roman, nu-i asa?
Ceausescu, in vanitatea lui, dupa ce lua o scurta pauza de la
macelarit intelectuali prin puscarii, se ocupa de invatamint. Nu putea
concepe sa conduca o natiune care sa nu fie geniala. Numai ca
limitase genialitatea romaneasca la zece clase. Uniunea
Europeana vrea mult mai mult, vrea sa ne dea sa citim texte pina la adinci batrineti, vrea "performanta".
Iar acum, dupa ce ne-a indopat cu toate hoiturile ramase prin propriile-i santuri, Europa se plinge ca sintem prea grasi si inceti la citit si inteles. Dar adolescentul roman nu-i atit de prost pe cit crede Jan Figel. De fapt, pe el nu-l intereseaza nici cititul, nici intelesul unui text. Pe el il intereseaza valoarea suprema a Europei: banul. Cum il va obtine? In nici un caz citind texte.




Categorie articol: 

Comentarii