Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Chioşc de 4 miliarde

Brăila nu prea are turism, în schimb deţine un Centru de Promovare şi Informare Turistică, în care s-au investit aproape 4,5 miliarde de lei vechi. Concret, 438.169,77 lei noi, atât a costat chioşcul rotund, din lemn şi sticlă, amplasat pe Calea Galaţi, în apropierea cinematografului "Central". Construcţia nu impresionează nici prin dimensiuni şi nici prin aspect, iar multe voci se întreabă deja pe ce anume s-a "dus" o sumă atât de mare, ce ar fi ajuns lejer pentru ridicarea unei case impunătoare din cărămidă, parter plus cel puţin un etaj. "Cei cărora li se pare o sumă exagerată trebuie să ştie că investiţia iniţială, alocată de Autoritatea Naţională pentru Turism, se ridica la 602.000 lei, iar costul final a fost de 438.169,77 lei, deci s-a făcut o economie substanţială. Aceşti bani nu s-au cheltuit doar pentru construirea centrului de informare, ci au mers şi către audit, publicitatea de proiect şi dirigenţia de şantier. De asemenea, au acoperit şi costurile realizării unui site dedicat pe internet, precum şi dotările centrului de informare", precizează Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Strategii şi Programe Europene din cadrul Primăriei Brăila.
Dar de unde şi până unde ideea de a face un astfel de centru de informare turistică la Brăila? Directorul Neagu spune că în Programul Operaţional Regional, prin care au fost finanţate cu bani europeni diverse proiecte de investiţii, a fost prevăzută, la Axa 5, şi realizarea unor astfel de centre de promovare şi informare turistică. Mai multe oraşe din ţară au achiesat la acest proiect de care s-a ocupat Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Turism. Brăila a semnat contractul de finanţare în septembrie 2014. Ulterior, a fost organizată şi o licitaţie pentru desemnarea constructorului. Câştigătoare a fost firma "Promotas" SRL Brăila, al cărei patron este nimeni altul decât consilierul judeţean PSD Marcel Motoc. "Promotas" este una dintre firmele implicate în scandalul montării centralelor termice în şcolile brăilene. Asta după ce, în calitate de consilier judeţean, patronul Motoc a pus mâna pe mai multe contracte cu şcolile, contracte plătit cu bani din bugetul Consiliului Judeţean condus pe vremea aceea de fostul baron Gheorghe Bunea Stancu.
În ceea ce priveşte Centrul de Informare Turistică, a cărui arhitectură a fost concepută în cadrul unui proiect-tip, la nivel naţional, reprezentanţii Primăriei Brăila se declară mulţumiţi de calitatea execuţiei firmei "Promotas". "Au folosit materiale de calitate, iar finisajele sunt bune, nu avem ce să le reproşăm", spune directorul Iuliana Neagu. Ceva-ceva tot i se poate reproşa, totuşi, firmei "Promotas", şi anume că a început lucrarea târziu şi a terminat-o târziu, depăşind termenul final de execuţie. Astfel, deşi ar fi trebuit să înceapă în toamna anului 2014, şantierul a fost deschis abia în vara lui 2015, iar chioşcul din lemn şi sticlă, aşa simplu cum este el, nu a fost dat în folosinţă în decembrie 2015, cum era prevăzut în perioada de implementare a proiectului. Abia acum, la sfârşit de februarie 2016, Centrul de Informare este funcţional şi are toate dotările înscrise în proiect. Cu toate astea, încă se mai fac pregătiri pentru inaugurarea oficială, prevăzută pentru 8 martie a.c.
La capitolul dotări se specifică: sistem fotovoltaic şi sistem antiefracţie şi supraveghere; centrală electrică încălzire şi apă caldă; aparat de climatizare; ventilator ferestre; o masă rotundă cu diametrul de 1,4 m; şase scaune tapiţate; două birouri cu scaun ergonomic; un infodesk vertical cu led, din sticlă sablată; trei standuri pentru pliante; o hartă turistică de 140 x 200 cm; un flipchart; jaluzele în suprafaţă de 36 mp; un dulap; două calculatoare cu licenţe Windows Microsoft şi antivirus; o imprimantă multifuncţională; un televizor LED; un fax; un ploter pentru imprimări la mari dimensiuni. "Toate acestea sunt incluse în costul final de 438.169 lei", ţine să precizeze directorul Iuliana Neagu, adăugând că cea mai mare parte a investiţiei a fost acoperită cu bani europeni, contribuţia Primăriei Brăila fiind de doar 2%, deci circa 8.763 lei.

Publicitate turistică oarecum înşelătoare

Situat, după cum vă informam mai sus, pe Calea Galaţi, între Muzeul Brăilei şi cinematograful "Central", Centrul de Informare Turistică nu reuşeşte prea uşor să "sară" în ochii vizitatorilor străini de oraşul nostru. Asta deoarece a fost plasat în vechea parcare existentă în zonă, motiv pentru care este tot timpul înconjurat de maşini. Mai mult, nici măcar nu există indicatoare prin oraş care să îndrume eventualii turişti spre acest centru ce ar trebui să-i informeze.
Apariţia noii clădiri nu prea i-a încântat pe locatarii zonei, tocmai pentru că ocupă cam jumătate din suprafaţa parcării care funcţiona acolo de ani de zile. "Sunt maşini foarte multe aici. Există spaţiile comerciale, mai sunt şi locatarii blocului unde se află cinematograful. Parcarea era foarte utilă, iar acum s-a redus la jumătate. Sincer, nu prea văd rostul acestui centru de informare. La câte obiective turistice are Brăila, centru de informare ne trebuia...", ne spunea, în iulie 2015, la scurt timp după deschiderea şantierului, Ştefan Dumitrescu, care s-a recomandat ca fiind proprietarul vechiului imobil aflat în vecinătatea cinematografului "Central", la intersecţia Căii Galaţi cu Str. Goleşti.
Reprezentanţii Primăriei explicau, tot atunci, că această locaţie a fost cea mai potrivită pentru construirea centrului de informare. "Arhitectul şef al municipiului a indicat câteva posibile locaţii, iar aceasta a fost cea mai bună alegere. Condiţiile de finanţare a proiectului impuneau ca sediul să fie obligatoriu în centrul oraşului, într-o zonă intens circulată, vizibil din mijloacele de transport în comun, astfel încât să poată fi găsit cu uşurinţă de turişti", ne declara, în iulie anul trecut, directorul Iuliana Neagu.
Aşa cum prevede proiectul finanţat de Uniunea Europeană, centrul de informare este însoţit de un partener virtual: site-ul www.cniptbraila.ro, care încearcă să prezinte, prin texte şi fotografii, ce are Brăila de arătat turiştilor. Ca şi clădirea fizică a centrului de informare, site-ul a fost realizat tot de "Promotas" SRL şi, cel puţin deocamdată, se remarcă prin imagini foto destul de slabe calitativ. Cât priveşte unele informaţii transmise eventualilor turişti interesaţi să ne viziteze municipiul şi zonele adiacente, brăilenii mai informaţi, care ştiu prea bine cum stau lucrurile, le pot găsi pline de umor involuntar. De exemplu, la capitolul "Obiective turistice", subcapitolul "Resurse turistice antropice", turiştii sunt trimişi să viziteze un monument de arhitectură situat în zona periurbană a municipiului Brăila, şi anume conacul Orezeanu, din comuna Traian. Cunoscătorii ştiu că acest conac a fost, într-adevăr, o adevărată bijuterie arhitectonică, însă acum e o biată ruină, cu zidurile dărâmate pe jumătate de hoţii de cărămizi. La "oferta balneoclimaterică" a împrejurimilor Brăilei site-ul centrului de informare trimite turiştii spre lacul sărat Movila Miresii, pe care îl descrie ca având "apă clorurată, bromurată, sulfurată, sodică şi magneziană cu concentraţie mare, şi cu nămol sapropelic, cu certe calităţi terapeutice". Toate bune şi frumoase, numai că la lacul respectiv turiştii nu vor găsi nicio facilitate de cazare sau tratament. Vor da, în schimb, peste un câmp plin de mărăcini şi cu vaci scoase la păscut, fiindcă nici autorităţile comunei Movila Miresii şi nici cele judeţene n-au fost capabile, în ultimii 25 de ani, să pună temelia unei baze de tratament lângă această adevărată comoară naturală.
Şi în ceea ce priveşte municipiul Brăila, informaţiile de pe site-ul de turism dedicat pot părea forţate, pline de jumătăţi de adevăr, fără temei în lumea reală. Cu alte cuvinte, publicitate mincinoasă! Turiştii sunt îndemnaţi, de exemplu, să viziteze strada Mihai Eminescu, pentru a admira clădirile cu arhitectură specifică secolului XIX. În ce hal arată multe dintre aceste clădiri, culminând cu fostul CEC sau fostul hotel "Pescăruş" rămâne ca turistul să se convingă la faţa locului... La monumentele de for public sunt menţionate fântânile arteziene ale Brăilei. Într-adevăr, fântâna din Piaţa Traian este reprezentativă pentru oraşul nostru...

Planurile Primăriei

Primăria Brăila dă asigurări, totuşi, că acest Centru de Informare şi Promovare Turistică nu e o investiţie derizorie, făcută doar de dragul de a se cheltui nişte bani. Mulţi bani! După ce a fost finalizat de constructor, obiectivul a fost preluat de Direcţia pentru Cultură din cadrul Primăriei, care în prezent îl pregăteşte pentru inaugurarea oficială din 8 martie. "Site-ul, aşa cum arată acum, este varianta luată în primire de la firma care l-a realizat. Urmează să fie actualizat, cu imagini foto şi informaţii mai complete. Turiştii trebuie să ştie unde pot găsi cazare şi unde pot servi masa. Toate firmele din domeniu sunt invitate să trimită materiale de promovare, ca să le postăm pe site şi să le folosim pentru tipărirea unor pliante ce le vor fi oferite gratuit tuturor turiştilor care vor trece pragul centrului de informare. La centru se va afla în fiecare zi un angajat al Direcţiei pentru Cultură, care le va oferi informaţii despre ofertele turistice tuturor celor interesaţi. În plus, centrul de informare de la Brăila va fi un centru atipic faţă de cele existente în alte oraşe. Asta pentru că vom organiza mai multe acţiuni de promovare, pe parcursul anului. Pentru anul în curs avem trei tematici: Sărbătoarea cafelei, cu specificul locului - de exemplu, cafeaua turcească la nisip care se servea pe vremuri la Brăila; Bucătăria brăileană, cu preparate culinare specifice diverselor etnii care convieţuiesc în Brăila; Expoziţie de fotografie. Toate aceste tematici vor avea câte două manifestări pe parcursul anului. Pe 8 martie, la inaugurarea oficială, ne vom axa pe Sărbătoarea cafelei", ne-a informat Camelia Guşatu, directorul Direcţiei pentru Cultură a Primăriei Brăila.
De la bugetul local s-au alocat anul acesta 20.000 lei, pentru acţiunile de promovare organizate de Centrul de Informare şi Promovare Turistică. Alţi 60.000 lei au fost alocaţi, tot de la bugetul local, pentru tipărirea de pliante şi hărţi turistice care le vor fi oferite gratuit turiştilor. Acestea vor fi gata peste câteva săptămâni, deoarece urmează să se organizeze o licitaţie pentru stabilirea firmei care le va concepe şi tipări, pe hârtie lucioasă, în condiţii de calitate deosebite. Deocamdată, pentru ca nimeni să nu plece cu mâna goală, Direcţia pentru Cultură le-a pregătit primilor turişti ce vor intra în Centrul de Informare câteva zeci de pliante scoase la imprimantă, pe hârtie normală.

 




Categorie articol: 

Comentarii