Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Brailenii se inghesuie sa scape de rable, pentru a-si lua masini noi

Ca si in alte judete, actuala etapa a programului guvernamental de reinnoire a parcului auto merge si la Braila cu motoarele turate in plin. Foarte multi braileni au decis sa isi duca la fier vechi masinile mai "batrine" de 12 ani, pentru a primi un ajutor de 30 milioane de lei vechi, suma ce va fi data ca avans, la achizitionarea unui autoturism nou. Judetului nostru i-au fost repartizate, insa, doar 80 de masini, dupa cum ne-a informat Gigel Closca, inginer mecanic in cadrul "Miorita Com" SRL, singura firma braileana autorizata, in 2006, sa preia masinile uzate pentru casare. In aceste conditii, au fost destui soferi care n-au mai prins loc pe listele dealer-ilor de autoturisme, urmind sa isi mai incerce norocul o data, la etapa din toamna. Tot Closca ne-a informat ca, dupa cum a observat la intocmirea actelor de predare a rablelor la fier vechi, soferii care s-au inscris in program au preferat, de aceasta data, Logan-uri si Renault-uri, fiindca dealer-ul acestor marci a avut cea mai buna oferta de pret. Alte marci vizate, dar cu mai putine unitati, au fost Daewoo, Fiat si Peugeot.Dintre masinile predate la fier vechi, cele mai multe sint Dacii fabricate in anii '70-'80. Au mai fost predate, ieri si alaltaieri, si Trabant-uri, Warburg-uri si Lada. Unele mai ruginite, altele cit de cit ingrijite, toate masinile duse in centrul de preluare al "Miorita Com", din incinta fostului combinat, au aceeasi soarta: vor fi golite de uleiuri, de tapiterie si elementele de material plastic, apoi vor fi taiate, presate si vindute ca fier vechi. Acest destin necrutator ii induioseaza pe unii dintre fostii proprietari. Luni seara, un copil si mama lui au plins cu lacrimi amare, cind au venit cu Dacia din 1975 la casat, in ciuda pledoariei tatalui, care incerca sa ii convinga, aratindu-le mai multe pliante, ca Loganul pe care il vor cumpara in rate va fi mult mai aratos si mai performant. "A fost nemaipomenita dar o dam, ca a imbatrinit!"Marti dimineata, printre soferii veniti cu masinile la fier vechi, se afla si Constantin Zabaloteanu, posesorul unui Warburg vechi de 16 ani. Acesta ne-a spus ca a primit autoturismul imediat dupa schimbarea de regim din decembrie '89, de la o verisoara din Germania. "Era nou si, pentru vremea aia, chiar a fost o masina buna. De cind o am, n-am ajuns cu ea decit la 55.000 km, dar nu a trebuit sa ii fac nici o reparatie majora. O schimb, totusi, fiindca scoate prea mult fum si nu mai corespunde cerintelor de mediu actuale. Ne vom lua un Renault Clio, o masina care ne place si mie, si sotiei" ne-a spus fostul posesor al Warburgului, care nu parea foarte impresionat de faptul ca masina lui urmeaza sa fie taiata si vinduta la fier vechi. Afectat parea, in schimb, Gheorghe Boboc, un brailean ce adusese o Dacia din '82. "A fost nemaipomenita! Am facut cu ea peste 200.000 km si abia dupa 70.000 km a trebuit sa umblu la motor, ca benzina nu era tocmai buna, pe vremea aia. Ne-a ajutat mult masina asta, dar acum a imbatrinit si a venit vremea sa o schimbam. O sa ne luam un Renault, ca n-am mai prins loc pe lista la Logan", ne-a spus Gheorghe Boboc. SC"Miorita Com" le plateste fostilor proprietari doar 700.000 lei vechi, pentru masinile aduse la casare. Bucurosi ca au fost inclusi in programul guvernamental, soferii nu au nimic de obiectat in privinta acestei sume. Asta desi anul trecut, cind la Braila mai erau si alte firme autorizate sa preia asa-numitele rable, "Miorita" platea cel mai bun pret: 1,3 milioane de lei vechi. Acum, insa cind nu mai exista concurenta pretul a cam intrat la apa... "Nu doar lipsa concurentei a dus la acest pret de achizitie. Noi platim, ca peste tot, 3.000 lei per kilogramul de tabla-fier, iar masinile cintaresc cam 800 kg, din care se scade greutatea uleiului din motor si cutie de viteze si anexele, adica scaunele, bordul, volanul, cauciucurile etc. Deci cam asta este pretul pietei!" s-a justificat reprezentantul firmei, Gigel Closca. Tot acesta ne-a explicat ca soferii intirzie citeva ore, pina reusesc sa scape de masina veche, deoarece trebuie completate cu foarte mare atentie actele de preluare si de distrugere. Asta pentru ca nu cumva dosarele sa fie respinse, de catre dealeri si sa fie nevoie de pierderea altor citeva ore, pentru refacerea acestora. Gigel Closca ne-a declarat ca operatiunile de preluare a celor 80 de masini vechi vor fi finalizate, cu siguranta, pina la sfirsitul acestei saptamini. Odata ce dosarele de predare-distrugere a rablelor sint gata, soferii pot incepe demersurile de achizitionare a noilor autoturisme.




Categorie articol: 

Comentarii