Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Braicar, economie pe nervii noştri

• compania a decis reducerea, per total, cu 20% a numărului de autobuze şi tramvaie care circulă prin oraş pentru a face economie la combustibil şi ore suplimentare la şoferi şi vatmani • procentul este şi mai mare odată cu retragerea la garaj, pentru reparaţii, a autobuzelor care au probleme tehnice • conducerea operatorului respinge ipoteza şi spune că, de fapt, au fost scoase doar o parte dintre autobuzele care fac curse speciale la fabricile din municipiu unde salariaţii sunt acum în vacanţă • cu toate acestea, brăilenii au înroşit de câteva zile liniile de telefon ale dispeceratului ca să reclame că autobuzele nu mai vin în staţii la orele pe care călătorii le învăţaseră deja • cert este că, de exemplu, marţi, pe linia 17 au circulat doar 4 maşini în loc de 6 cât era normal, iar pe linia 35 a fost un singur autobuz, după cum ne-au asigurat surse din cadrul companiei de transport    

 

Deşi cu greu făcea faţă cerinţelor de transport din municipiu, mai ales la orele de vârf când aglomeraţia în mijloacele de transport este de-a dreptul infernală, în mod ciudat “Braicar” a decis să reducă numărul autobuzelor şi tramvaielor din trasee. Măsura s-a aplicat chiar de luni, 27 august, şi a presupus, per total, reducerea cam cu 20% a capacităţii de transport implicată direct în prestarea serviciului public. Dacă, de exemplu, săptămâna trecută, pe trasee consacrate operatorul avea în circulaţie 7 autobuze, mai nou sunt doar 5 maşini alocate, iar acolo unde erau 6, acum au mai rămas doar 5. Până şi numărul tramvaielor pe singura linie funcţională a fost redus de la 6 la 5 mijloace de transport. Surse din cadrul companiei ne-au explicat că în spatele acestei măsuri ar fi, de fapt, dorinţa operatorului de a face economie la cheltuiala curentă, însemnând combustibili, energie electrică, cheltuieli de personal pentru ore suplimentare. Dincolo de astfel de raţiuni, brăilenii se declară revoltaţi de efectul direct al acestei măsuri: prelungirea timpilor de aşteptare în staţii şi aglomeraţia din mijloacele de transport. Aşa că au înroşit liniile telefonice ale dispeceratului “Braicar” în dorinţa, pe de o parte, de a se informa cu privire la noile grafice de circulaţie a mijloacelor de transport, iar, pe de altă parte, pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de calitatea serviciului local de transport. Conducerea “Braicar” a explicat că, de fapt, este doar o măsură temporară, mai precis în perioada 15 - 31 august, pe perioada vacanţei la firmele cărora compania le asigură transportul prin curse speciale. Ca idee însă, marţi, de exemplu, pe linia 17 au circulat toată ziua doar 4 maşini, în loc de un normal de 6, în timp ce pe linia 16 au circulat doar 5 maşini. Pe linia 35 a fost o singură maşină.

 

Nemulţumiri cu cârdul

“Braicar” întinde la maxim nervii călătorilor: de câteva zile a redus cu circa 20%, per total, numărul mijloacelor de transport aflate în circulaţie pe traseele din municipiu, ceea ce s-a tradus automat prin creşterea timpului de aşteptare în staţii şi supraaglometarea mai ales a autobuzelor, dar şi a tramvaielor. Evident acest lucru a stârnit nemulţumirea brăilenilor care circulă în mod frecvent cu mijloacele publice de transport, iar asta în contextul în care oricum erau supăraţi că aşteptau prea mult în staţii. Zeci de telefoane şi mesaje în acest sens au sosit în primele două zile ale săptămânii din partea cititorilor “Obiectiv”. 

“Circul în mod frecvent cu linia 40 şi 41 şi învăţasem orele din graficele de transport în intervalul orar în care plecam sau veneam de la serviciu la schimbul I sau schimbul II. Brusc, luni dimineaţă am constatat că maşina care ştiam că trebuia să ajungă la o anumită oră în staţie n-a mai sosit. Evident că s-au strâns mai mulţi călători în staţie, nedumeriţi de întârziere. Peste 15 minute când a venit în sfârşit un autobuz lumea a sărit nemulţumită pe şofer reproşându-i că întârzie la muncă din cauza lui. Omul s-a apărat şi a explicat că n-are nicio vină că, de fapt, s-a redus numărul de maşini în traseu. Vreau să vă spun că am asistat apoi la aceeaşi scenă la fiecare staţie în care ajungea autobuzul: călătorii se răzbunau pe şofer. Sincer, deşi şi eu făcusem la fel, mi s-a făcut milă de bietul om”, ne-a povestit Stelian C. (42 ani, muncitor calificat la o firmă de construcţii).

“Toată vara a fost groaznic cu transportul cu autobuzul: aşteptatul mult în staţii şi aglomeraţia. Acum, de luni, am observat că lucrurile s-au înrăutăţit şi mai mult. Am stat marţi în staţie la Dunărea vreo 24 de minute, ştiu sigur asta pentru că atunci când am ajuns în staţie pleca un autobuz pe linia 13 şi am mai prins încă unul până au venit în staţie, în cârd, maşinile 10, 4, 16 şi 40. Nu exagerez cu nimic: au venit 4 autobuze deodată şi s-au umplut imediat pentru că oricum n-au venit goale şi era multă lume care aştepta la Dunărea”, ne-a povestit Dumitra M. (37 ani, salariat la un magazin alimentar de cartier).

“Marţi am întârziat la muncă după ce pe linia 13 din Chercea spre Centru nu a mai venit autobuzul la ora la care ştiam că ajunge la noi, în staţie. Au fost practic doar 2 autobuze pe acest traseu pentru că la un moment dat maşina în care eram s-a intersectat cu cea care venea din sens opus, pe acelaşi traseu, iar şoferii s-au oprit şi au discutat prin geamurile deschise şi aşa am aflat că erau doar ei doi. Nu vreţi să ştiţi cum am stat înghesuiţi ca sardelele până la Piaţa Mare, ce mirosuri erau acolo şi ce căldură!”, ne-a povestit Valentina B. (48 ani, secretară la o firma de curierat).

“Am stat ieri la capătul de la Viziru şi am tot aşteptat autobuzul, iar cand a venit s-a umplut de lume. Mi-am sunat un prieten care este şofer la «Braicar» şi omul mi-a spus că se face economie la combustibil şi la banii de ore suplimentare pentru şoferi şi de aceea, de luni, 27 august, începând, s-a redus cu 20% numărul de maşini din trasee. Nu ştia cât va dura această perioadă de economie, dar şi el era disperat de câte reproşuri îşi luase de la călătorii care aşteptaseră în staţii”, a explicat Gabriel C. (32 ani, muncitor calificat la o firmă din domeniul agricol).

Deşi, la prima vedere, părea greu de crezut informaţia acestuia din urmă, legat de reducerea globală cu 20% a numărului de maşini din trasee pentru a face economie la buget, ea s-a confirmat când reporterii “Obiectiv” au apelat la sursele proprii din cadrul companiei de transport public în încercarea de a lămuri lucrurile. Sursele respective au precizat că în urma unei dispoziţii verbale a directorului general Cornel Săndulescu, încă de săptămâna trecută s-ar fi lucrat la refacerea graficelor de circulaţie cu aplicabilitate de luni, 27 august. Mai precis, dacă pentru trasee precum 2, 4, 5 sau 10 până acum erau în circulaţie câte 7 maşini, din această săptămână numărul de grafice s-a redus la 6 sau chiar la 5. Cel mai grav a fost marţi, 28 august, pe liniile 16 şi 17, unde în loc de 6 mijloace de transport au circulat doar 4 pe linia 17 şi 5 pe linia 16. Mai mult, pe linia 35 a circulat un singur autobuz. Şi numărul de tramvaie s-a redus de la 6 la 5, lungind astfel timpul de aşteptare. Una peste alta, numărul total de maşini în trasee s-a redus cu circa 20%. Numai că peste acest procent se aplică şi cazurile de maşini în circulaţie, pe trasee, care suferă defecţiuni şi trebuie să se retragă la garaj pentru intervenţie şi reparaţii, plus cele scoase din traseu pentru a efectua curse speciale. Sursele citate au punctat că nu există zi fără maşini care să cedeze din punct de vedere tehnic şi în cazul cărora se impune retragerea la garaj, context în care peste cei 20% de mai devreme se mai adaugă încă 10 procente din cauza maşinilor care suferă defecţiuni. De aici apar cazurile în care pe anumite trasee, imediat după astfel de incidente, se aşteaptă cu zecile de minute sosirea unui autobuz.

 

Săndulescu: “Nu există aşa ceva!”

Pus în faţa acestor explicaţii, directorul general al SC “Braicar” SA Brăila, Cornel Săndulescu, a negat categoric. “Nu există aşa ceva! A fost vacanţă la firmele care făceau activităţi şi normal că acele vehicule care făceau acele curse speciale nu au mai fost o perioadă, timp de 2 săptămâni, mai precis perioada 15 - 31 august, cât durează vacanţa pe la firme. Unele dintre maşinile care făceau curse pentru aceste firme asigurau şi suplimentar anumite trasee, dar nu mai sunt de actualitate pe perioada aceasta, de vacanţă”, a precizat Săndulescu, adăugând că peste câteva zile, mai precis din luna septembrie, se va ieşi din perioada de vacanţe şi astfel se va reveni la normal.

Reamintim că în ultimii ani, cu sprijinul direct al municipalităţii, operatorul public de transport şi-a lărgit flota cu 37 de autobuze noi mărcile Isuzu, Karsan şi BMC, existând în plan, şi pentru anul în curs, continuarea achiziţiilor de autobuze de medie capacitate. De asemenea, recent, consilierii locali au aprobat două proiecte de hotărâri de Consiliu Local Municipal care vin să perfecteze achiziţia, de data aceasta prin accesarea de fonduri europene nerambursabile, a unei flote de 11 autobuze electrice, cu tot cu 14 staţii de încărcare, şi a 10 tramvaie. Bugetul estimat pentru modernizarea transportului electric public în oraşul nostru este de aproape 125,1 milioane lei, inclusiv TVA.




Categorie articol: 

Comentarii