Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Biroul CFR Mesagerie Braila, inchis pe perioada nedeterminata

De citeva luni, biroul de mesagerie al statiei CFR Braila este nefunctional, la fel ca toate birourile care deservesc statiile arondate Regionalei CFR Galati. In aceasta situatie, intregul sector de activitate pe partea de expeditii, mesagerie, bagaje, coletarie, valori banesti si corespondenta este blocat. De altfel, vagoanele de mesagerie nu mai sint introduse, de luni de zile, in componenta garniturilor de tren, fiind sechestrate in contul unor datorii catre societatea care a efectuat reviziile tehnice periodice ale vagoanelor. Pentru ca CFR Mesagerie nu le mai preia coletele, brailenii apeleaza la serviciile "nasului".
Regionala CFR Calatori Galati a deschis procedurile de executare silita a societatii de mesagerie pentru recuperarea unor datorii de miliarde de lei. Dincolo de litigiul comercial, salariatii Societatii Comerciale de Expeditii, Mesagerie, Bagaje, Coletarie, Valori Banesti si Corespondenta nu si-au mai primit de luni de zile salariile, bonurile de masa si tichetele de calatorie gratuita pe calea ferata, situatie in care se gindesc cu groaza la perspectiva disponibilizarii. Cu privire la situatia creata, Ionel Filimon, directorul CNCF CFR SA, companie din care Mesageria CFR s-a desprins prin privatizare, in 2004, a declarat presei centrale: "Pentru noi sint doar o firma privata care nu si-a onorat datoriile contractuale, drept urmare suporta consecintele". Astfel, garile Braila, Galati, Focsani, Marasesti, Adjud, Onesti, Tecuci, Faurei, Buzau si Rimnicu Sarat, statii ce apartin Regionalei CFR Galati, au ramas fara birouri de mesagerie.

Creditorii bugetari si cei comerciali au declansat executari silite in avalansa

Pachetul de actiuni la Mesagerie CFR a fost adjudecat de catre SC "Monalisa Investiments" SRL, a cetateanului de origine araba Hassan Awdi, pe 10 decembrie 2004, cu pretul de 7, 27 miliarde de lei vechi, respectiv 25.000 lei vechi/actiune. Aceasta nu este singura achizitie a societatii "Monalisa Investments" SRL intrucit a mai cumparat de la stat, pe linga CFR Mesagerie, si SC "Rodipet" SA. Conform contractului de vinzare-cumparare, noul patron se angaja, printre altele ca, pe o perioada de 5 ani, sa nu bage CFR Mesagerie SA in faliment si sa nu faca disponibilizari de personal. Or, la acest moment, data fiind situatia economico-financiara a mesageriei, coroborata cu actiunile disperate ale creditorilor de a-si recupera creantele, tocmai spre acest deznodamint sumbru se indreapta unitatea. Concret, potrivit informatiilor prezentate pe pagina de web a Ministerului Finantelor, societatea CFR Mesagerie a inregistrat pe anul financiar 2004 o pierdere neta de 2,54 miliarde lei vechi, adica peste 254.000 RON, la o cifra de afaceri de 166 miliarde lei vechi, cu un numar de aproape 700 de salariati in toata tara. Important de mentionat este ca Mesagerie CFR nu are datorii la bugetul de stat insa a acumulat peste 11 miliarde lei vechi datorii catre bugetele de asigurari, din care 4,75 miliarde stopaj la sursa (retineri din salariu ale angajatilor pentru contributia la diferite forme de buget de asigurari, nevirate insa). Concret, la bugetul asigurarilor sociale de stat, societatea are datorii de 6,31 miliarde lei vechi, din care 2,7 miliarde ROL stopaj la sursa, la bugetul asigurarilor pentru somaj - 1,05 miliarde ROL, din care 183,3 milioane ROL stopaj la sursa, iar la bugetul asigurarilor de sanatate - 3,91 miliarde ROL din care 1,86 miliarde ROL stopaj la sursa. De mentionat, ca pentru recuperarea acestor sume, potrivit mentiunilor facute de Ministerul de Finante, s-au demarat deja procedurile de executare silita.
Aceleasi proceduri au fost initiate si de catre Regionala Galati a CFR Calatori care are de recuperat datorii in suma totala de 4,5 miliarde lei vechi. In plus, compania mama - CFR Calatori Bucuresti - care a vindut societatea de mesagerie omului de afaceri arab, a anuntat ca valoarea neta de recuperat se cifreaza la aproape 7 miliarde lei vechi.
De cealalta parte, SC "Monalisa Investments" cu un singur salariat, a incheiat anul 2004 cu un profit de 391 milioane lei vechi, raportat la o cifra de afaceri de 30,4 miliarde lei vechi. La capitolul datorii, potrivit bilantului depus pentru anul financiar 2004, suma totala se cifreaza la peste 106 miliarde lei vechi.

Salariatii Mesagerie CFR au cerut in instanta rezilierea contractului de privatizare

Nici nu au apucat sa se dezmeticeasca dupa vinzarea pachetului de actiuni catre "Monalisa Investments", ca angajatii societatii de mesagerie CFR au simtit pe propria piele "binefacerile" privatizarii. La inceput nu au mai primit prime de sarbatori, apoi nu au mai primit drepturile salariale, iar in cele din urma, angajatii risca sa ramina fara locuri de munca si sa fie evacuati din spatiile ocupate in garile Regionalei CFR Galati. Ca o solutie disperata, acestia au ales sa-si caute dreptatea in Justitie. Concret, in cazul celor 5 salariati ai punctului de lucru Braila al societatii de mesagerie, acestia au actionat in instanta angajatorul Mesagerie CFR pentru recuperarea drepturilor salariale, restante din luna august anul trecut, si au obtinut cistig de cauza fiind in posesia unor hotariri judecatoresti definitive irevocabile si executorii. Desi au cerut angajatorului, in repetate rinduri, punerea in aplicare a deciziilor instantei, acest lucru nu s-a intimplat, drept pentru care au sesizat Parchetul cu privire la acest fapt.
La nivel central, salariatii societatii de mesagerie au cerut in instanta si anularea contractului de privatizare prin care compania a fost vinduta firmei "Monalisa Investments" SRL, detinuta de omul de afaceri arab Hassan Awdi. Angajatii acuza nerespectarea contractului de vinzare-cumparare de catre actualul patron, neplata salariilor, refuzul conducerii de a plati toate sporurile de care ei beneficiaza, nevirarea la buget a contributiilor retinute pe state pentru fondurile de sanatate, pensii si somaj.
La rindul sau, cumparatorul a dat in judecata compania CFR Calatori, invocind ca, la semnarea contractului de privatizare, i-au fost ascunse date esentiale despre societate.
In cazul in care se constata incalcarea prevederilor contractului de privatizare, atunci "CFR Calatori" SA ar trebui sa preia Societatea Comerciala de Expeditii Mesagerie, Bagaje, Coletarie, Valori Banesti si Corespondenta CFR si sa restituie cumparatorului 50% din pretul vinzarii.

"SNTFC nu este de acord cu preluarea Birourilor de Mesagerie"

In incercarea de a atrage atentia asupra problemelor grave cu care se confrunta, in septembrie anul trecut, peste 300 de persoane angajate la CFR Mesagerie SA au protestat in fata Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Singura solutie oferita de reprezentantii Ministerului a fost deschiderea unui proces atit impotriva conducerii SC "Monalisa Investments" SRL, cit si impotriva CFR Calatori SA. Cu toate aceste probleme, compania CFR nu este dispusa sa rascumpere societatea. Alina Predescu, purtator de cuvint al CFR Calatori, a declarat ca "SNTFC nu este de acord cu preluarea Birourilor de Mesagerie, deoarece aceasta survine in urma unei interpretari a unui paragraf din contractul de vinzare-cumparare care nu se incadreaza in procedura. Articolul respectiv nu este clar, lasa loc de interpretari". Intrebata care este modalitatea prin care compania CFR Calatori are de gind sa recupereze de la mesagerie datoria impresionanta, sursa citata a precizat: "O varianta de recuperare se refera la perspectiva compensarii prin prestarea de servicii de informare", prin prisma faptului ca tot Mesagerie CFR se ocupa si de serviciul informare in statiile CFR.
Reporterii "Obiectiv" au incercat sa ia legatura cu reprezentantii conducerii Mesagerie CFR pentru a afla ce masuri se vor lua pentru a remedia situatia, insa nimeni din conducere nu a fost disponibil pentru o discutie in acest sens.




Categorie articol: 

Comentarii