Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Bani mai mulţi pentru modernizarea Şoselei Focşani

• diferenţa este de circa 98 mii de lei (980 milioane de lei vechi) • s-a ajuns aici după mărirea salariului minim în domeniul construcţiilor, măsură luată de Guvern în toamna anului trecut • Şoseaua Focşani este doar unul dintre exemple, deoarece toate firmele care aveau contracte cu Primăria Brăila şi Consiliul Judeţean au solicitat indexarea contractelor, pentru a acoperi mărirea de salarii • autorităţile au aprobat, în general, toate cererile, pentru a nu se ajunge la blocarea şantierelor

 

Reabilitarea Şoselei Focşani, pe porţiunea dintre strada Comuna din Paris şi Şoseaua de Centură, costă mai mult decât s-a prevăzut în contractul iniţial, deoarece Primăria a ales să aprobe cererea firmelor care au câştigat lucrarea la licitaţie, de a indexa preţul manoperei cu o sumă care să acopere creşterea salariului minim în domeniul construcţiilor. Iar pentru că recalcularea s-a făcut greşit într-o primă fază, ieri s-a efectuat corectarea necesară, prin intermediul unui proiect supus votului Consiliului Local Municipal. Astfel, consolierii locali au aprobat, prin unanimitate de voturi, un proiect de hotărâre intitulat “Ajustarea preţului manoperei la Contractul de lucrări (...) al obiectivului de investiţii «Modernizare Şoseaua Focşani, între Strada Comuna din Paris şi Şoseaua de Centur㻓.  Conform Raportului de Specialitate, a apărut o eroare materială strecurată de către proiectantul lucrărilor, SC “Add Global Design” SRL Galaţi, în devizul general actualizat, respectiv: la valoarea cu TVA (...) a fost trecută suma de 4.610.986,91 lei cu TVA, în loc de suma de 4.762.964,95 cu TVA, fapt ce a dus la modificarea valorii totale a obiectivului de investiţii. Concret, după cum ne-a explicat directorul Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Brăila, Marius Termegan, a fost vorba despre o eroare de calculator. “În anexele contractului, pe coloana cu manopera era valoarea corectă, pe coloana cu TVA era valoarea corectă, însă, din cauza unei erori a programului informatic, suma finală a fost calculată greşit. Rezulta o sumă mai mică decât cea reală, care ne-ar fi avantajat pe noi, ca beneficiari, însă nu era suma corectă şi a trebuit să facem rectificarea necesară”, ne-a explicat directorul Termegan. În final, după efectuarea acestei corecturi, devizul general actualizat întocmit de către proiectantul lucrărilor are valoarea totală de 5.347.717,53 lei cu TVA, din care capitolul Construcţii plus Montaj reprezintă suma de 4.979.516,21 lei cu TVA.

Iniţial, în primăvara anului 2018, când a fost demarat acest proiect, valoarea totală a contractului câştigat de asocierea de firme “Tancrad” SRL Galaţi, ca executant, şi “Add Global Design” SRL Galaţi, ca proiectant -  era de 5.249.435,60 lei, cu TVA. Diferenţa de 98.281,93 lei (982,81 milioane de lei vechi n.n.) reprezintă banii în plus plătiţi pentru creşterea de salarii în construcţii, impusă de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă. Reamintim că, din toamna anului trecut, în acest domeniu de activitate salariul minim plătit de angajatori a crescut la 3.000 lei, de la 1.950 lei, măsura având drept scop acoperirea deficitului de angajaţi. Imediat după adoptarea respectivei ordonanţe, firmele de construcţii care aveau contracte cu autorităţile publice au solicitat indexarea valorii lucrărilor, în aşa fel încât să nu iasă în pierdere din cauza banilor în plus care trebuie plătiţi salariaţilor. La Brăila, cereri de acest fel au fost formulate atât către Primărie, pentru lucrările derulate în municipiu, cât şi către Consiliul Judeţean, pentru cele care vizau obiectivele judeţene. În general, toate cererile au fost aprobate, deşi ordonanţa dată de Guvern le lăsa autorităţilor publice posibilitatea să aleagă dacă indexează sau nu valoarea contractelor aflate deja în derulare. “Dacă nu indexam tarifele, firmele în cauză ar fi încetat lucrul şi am fi ajuns în situaţia de a ne judeca cu ei şi de a relua din nou procedura de licitaţie, existând posibilitatea să câştige lucrările aceleaşi firme, dar cu valoarea manoperei mai mare. Adică ajungeam la acelaşi lucru, doar că se pierdea cel puţin un an de zile cu şantierele blocate şi toate neajunsurile care rezultă de aici”, ne-a declarat directorul Marius Termegan.

În ceea ce priveşte Şoseaua Focşani, pe tronsonul care a făcut obiectul proiectului de modernizare, lucrările sunt aproape gata în momentul de faţă. Reamintim că partea carosabilă a fost lărgită la patru benzi, de la intersecţia cu Str. Comuna din Paris până la Şoseaua de Centură.




Categorie articol: 

Comentarii