Mergi la conţinutul principal

Bătălia pe proiecte. Lucian Căprariu: “Drumul către Brăila nouă trece prin Centrul Istoric”

• candidatul la Primărie din partea alianţei PNL-Brăila Nouă s-a înscris în campania “Bătălia pe proiecte” lansată de cotidianul “Obiectiv” cu un prim proiect ce vizează regenerarea urbană a arealului dintre Moara Violatos şi Moara Lichiardopol • proiectul are ca scop revitalizarea turistică, socială şi economică a zonei istorice a Brăilei pentru a crea oportunităţi de dezvoltare a micilor afaceri, de petrecere a timpului liber şi crearea de noi locuri de muncă

 

Lucian Căprariu, candidatul alianţei PNL-Brăila Nouă la Primăria Municipiului Brăila, s-a înscris în campania “Bătălia pe proiecte” lansată de cotidianul “Obiectiv” cu un prim proiect. Acesta se numeşte “Drumul către Brăila nouă trece prin Centrul Istoric” şi vizează regenerarea urbană a arealului dintre Moara Violatos şi Moara Lichiardopol. Proiectul trimis, însoţit de fotografii, are ca obiective dezvoltarea echilibrată în întreg Centrul Istoric, îmbunătăţirea aspectului general al oraşului şi creşterea atractivităţii pentru turişti. Sursa de finanţare identificată de candidat pentru realizarea proiectului sunt fondurile europene, iar durata implementării este de 24-36 luni de la obţinerea finanţării.

Reamintim că ziarul “Obiectiv - Vocea Brăilei” a luat decizia de a relansa, începând cu 10 august, campania “Bătălia pe proiecte”, prin care le propunem cititorilor şi candidaţilor la Alegerile Locale din 2020 o platformă de dezbatere axată pe PROIECTE REALIZABILE. Termenul final până la care candidaţii ne pot trimite proiectele lor este 17 septembrie. Mai multe detalii despre campanie pe site-ul obiectivbr.ro.

Iată cum arată proiectul propus de Lucian Căprariu:

 

DENUMIRE PROIECT

Drumul către Brăila nouă trece prin Centrul Istoric!

Proiect de Regenerare Urbană a Arealului dintre Moara Violatos şi Moara Lichiardopol

 

PREZENTARE GENERALĂ

Suntem campioni în resurse neexploatate sau exploatate insuficient. Centrul Istoric al Brăilei este ceea ce ne defineşte, lucrul nostru cel mai de preţ, care ne deosebeşte de celelalte comunităţi. Este principala noastră sursă de mândrie locală.

Iubim Brăila pentru moştenirea sa culturală, în mare parte arhitecturală. Vizitatorii Brăilei rămân, nu de puţine ori, uimiţi de ceea ce găsesc aici. Vedem asta pe site-urile internaţionale de călătorii, pe platformele de social media şi de travel, unde suntem surprinşi să citim recenzii extraordinare lăsate de oamenii care au trecut pe aici.

Din păcate, nu este suficient. Centrul Istoric este prea puţin exploatat şi istoria, cultura, elementele care ne fac să fim mândri de ce am fost odată, zac abandonate, în loc să fie sursa noastră de motivaţie şi determinare către progres şi dezvoltare.

Oraşul care i-a dat umanităţii pe Sebastian, Maria Filotii, Istrati, Ana Aslan, Johnny Răducanu, Alifantis şi mulţi, mulţi alţii, se sufocă acum sub povara neputinţei, a delăsării şi a ignoranţei. Obiective turistice avem, poveşti sunt de spus cu sutele. Trebuie doar să le creăm contextul favorabil, să începem să devenim activi şi atractivi pe harta intereselor turistice naţionale şi internaţionale şi să fim pregătiţi să primim oaspeţi cărora să le dăm la schimb experinţe unice şi amintiri pentru o viaţă.

Din fericire din ce în ce mai mulţi oameni văd o mare oportunitate şi şansă în transformarea turistică a Brăilei.

Proiectul pe care îl propun este unul dintre principalele proiecte suport ale  proiectului general “Visit Brăila”, ce va fi gestionat de Organizaţia de Management al Destinaţiei şi al cărui pilon principal este Centrul Istoric al Brăilei.

Zona include, pe lângă cele două mori istorice, monumente de arhitectură industrială, Grădina Mare, zona magaziilor, alte clădiri istorice sau cu arhitectură industrială de valoare.

Reorientăm astfel oraşul şi oamenii către Dunăre şi dezvoltăm o zonă cu multiple atracţii atât pentru brăileni, cât şi pentru vizitatori.  

 

SCOP

Revitalizarea turistică, socială şi economică a zonei istorice a Brăilei, pentru a crea oportunităţi de dezvoltare a micilor afaceri, petrecut timpul liber şi crearea de noi locuri de muncă.

 

OBIECTIVE

- Dezvoltarea echilibrată în întreg Centrul Istoric;

- Îmbunătăţirea aspectului general al oraşului;

- Creşterea atractivităţii pentru turişti.

 

IMPACT SOCIAL

Printr-o abordare unitară, efort concertat, un proiect la cel mai înalt nivel, realizat de urbanişti prestigioşi, cu parteneriate public-privat, acest proiect va aduce beneficii directe şi indirecte tuturor brăilenilor, dar şi zonei metropolitane extinse. Prin acest proiect zona capătă valenţe noi, comerciale, locative, edilitare,  culturale, turistice, prin renovarea şi reconversia spaţiilor actuale.

Este un demers esenţial pentru valorificarea potenţialului turistic şi este parte a revitalizării Centrului Istoric alături de reproiectarea funcţională a Falezei.

Proiectul general cuprinde, desigur, mai multe proiecte. Unele sunt în sarcina Primăriei, altele în sarcina partenerilor privaţi, altele vor fi parteneriate public-privat. 

Rolul administraţiei publice este de a coordona, facilita şi asigura cadrul de acţiune.

Cel mai important lucru este elaborarea unui Plan General, care să includă reguli, un calendar şi un set de acţiuni şi măsuri concrete, precum şi instrumentele de susţinere financiară a partenerilor privaţi (facilitare la finanţare pe termen lung şi cu dobânzi reduse prin credite bancare accesorii proiectului general).

Aceasta va fi sarcina principală a Administraţiei Publice pentru susţinerea proiectului.

 

COSTURI

80-120 de milioane de euro. Cifrele exacte vor fi cunoscute în momentul în care este finalizat studiul de fezabilitate. Aceasta este partea minimală pentru investiţiile din partea administraţiei locale. La acestea se adaugă investiţiile din zona privată, care pot fi substanţial peste 10 milioane euro în cazul complexului morii Lichiardopol sau chiar la moara Violatos. 

 

SURSE DE FINANŢARE

Oportunitatea majoră de finanţare cu fonduri europene nerambursabile în perioada 2021-2027, şi care nu trebuie în niciun caz ratată, se regăseşte în Programul Operaţional Regional, în Obiectivul Strategic Regional - OSR6  Creşterea atractivităţii Regiunii Sud-Est prin valorificarea patrimoniului cultural şi natural.

Pentru partea de finanţare nerambursabilă, administraţia publică va facilita, prin protocoale cu băncile comerciale, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii, accesul entităţilor private, persoane fizice şi juridice la credite pe termen lung şi cu dobândă minimă.

Sunt explorate şi modalităţile legale prin care dobânda ar putea fi  subvenţionată, având în vedere şi aportul substanţial la bugetul local în urma realizării proiectului.

 

PERIOADA DE IMPLEMENTARE (Specificaţi punctual etapele şi termenul de finalizare)

- Salubrizarea zonei şi aplicarea legilor, regulamentelor şi hotărârilor de consiliu. De exemplu, aducerea terenului la starea iniţială, conform legii – în primele şase luni de mandat;

- Formarea unei UIP – Unitate de Implementare a Proiectului, sub coordonarea  unui architect urbanist extern – în primele trei luni de mandat;

- Identificarea tuturor proprietarilor din zonă, înştiinţarea acestora în legătură cu obiectivele proiectului şi integrarea acestora în proiect  – în primele şase luni de mandat;

- Selectarea, prin concurs, de către UIP a echipei de urbanişti care va realiza proiectul tehnic;

- Dezbaterea publică a proiectului;

- Finanţarea - 24-30 de luni de la începerea proiectului până la obţinerea finanţării;

- Implementarea – 24-36 de luni de la obţinerea finanţării.

 

Acest proiect va trebui să completeze în mod fericit proiectele de refacere ale străzii Mihai Eminescu – Regală, Pieţei Traian şi a Falezei – care trebuie să fie subiect al unui concurs internaţional de arhitectură, pentru realizarea unui spaţiu public cu semnătură de autor – un arhitect celebru pentru spaţii publice – pentru a deveni o zonă de atracţie şi prin prisma acestui lucru.

Pe final, exemplificăm cu imagini dintr-un proiect al tânărului arhitect Răzvan Guzganu cum ar putea fi abordată zona. Extrapolând, ne putem imagina ce zonă valoroasă pentru toată Brăila vom putea obţine.

Este posibil, au dovedit multe alte comunităţi care au realizat proiecte de regenerare urbană, este fezabil şi finanţabil, este nevoie doar de curajul asumării unei viziuni pentru Brăila!

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro