Mergi la conţinutul principal

Autostrada minciunilor

Proiectul de autostradă anunţat, marţi, în Parlament, de premierul Victor Ponta, care ar fi trebuit să pornească de la Buzău şi să ajungă la Galaţi, via Brăila, a avut o viaţă extrem de scurtă. Doar o zi a durat până când harta pe care apărea viitoarea autostradă, trasată cu culoarea galbenă, a fost înlocuită cu altă variantă. De data aceasta, autostrada ar trebui să pornească de la Focşani, să meargă până la Galaţi, apoi să facă un ocol, oprindu-se la Brăila. Noul tronson este colorat tot cu galben, deci, ca şi în varianta veche, ar trebui să aibă ca sursă de finanţare banii obţinuţi la bugetul de stat prin indexarea accizei pe carburanţi cu 7 eurocenţi pe litru.
Lipsa de consecvenţă a Guvernului USL condus de Victor Ponta, ce schimbă strategia referitoare la autostrăzi de pe o zi pe alta, nu poate decât să întărească scepticismul celor care au privit de la bun început proiectul propus pentru Brăila ca fiind o simplă propagandă electorală. Situaţia este cu atât mai hilară cu cât, în timpul discursului ţinut marţi în Parlament, Victor Ponta şi-a început pledoaria cu următoarele cuvinte: "Voi face o scurtă prezentare a unei anumite strategii realiste şi serioase, de construcţie de autostrăzi". Pe parcursul discursului, primul ministru avea să facă referire şi la tronsonul de autostradă care ar fi urmat să vizeze şi Brăila: "Din bugetul de stat din 2014, am propus construcţia, finalizarea segmentului de autostradă Borş - Suplacu de Bacău şi, de asemenea, finanţarea pentru unirea a ceea ce este un pol important, o aglomerară urbană Galaţi - Brăila, de autostrada inclusă pe Coridorul 9".
Aşa cum v-am mai informat, pe harta prezentată marţi în parlament de premierul Ponta figura un tronson de autostradă pe ruta Buzău - Brăila - Galaţi, care ar fi trebuit să fie finanţat cu bani de la bugetul de stat. Problema e că sursa de finanţare era reprezentată de taxa pe carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, pe care Guvernul Ponta intenţiona să o impună de anul viitor. După cum se ştie, respectiva taxă a fost vehement respinsă de preşedintele Traian Băsescu, care, din cauza sa, a refuzat să semneze bugetul pe 2014. Această situaţie arunca, din start, în derizoriu proiectul de autostradă care ar fi urmat să înglobeze Brăila. Pentru ca penibilul să fie complet, după numai o zi, adică miercuri, 4 decembrie, Guvernul Ponta a venit cu o altă variantă de autostradă, care nu mai leagă direct Buzăul de Brăila şi Galaţi, ci face un ocol până la Focşani. Evident, că imediat au apărut speculaţii legate de faptul că aceste aşa-numite autostrăzi desenate cu carioca pe hartă nu sunt decât nişte "gogoşi" electorale, puse la dispoziţia baronilor locali, pentru a avea cu ce să amăgească populaţia. Prin comentariile postate pe site-urile de presă se speculează aşadar că, prin devierea tronsonului de autostradă, "baronul" brăilean Gheorghe Bunea Stancu a pierdut, din nou, în faţa mult mai versatului Marian Oprişan de la Vrancea.

Tunelul incompetenţei

Noua "gogoaşă" cu iz electoral, numită autostrada brăileană, vine să completeze un lung şir de deziluzii de care am avut parte în ultimii 20 de ani. Pentru ca spectacolul să fie şi mai grotesc, mai nou nu se mai vorbeşte despre eternul "pod peste Dunăre", ci despre un măreţ "tunel pe sub Dunăre". De această dată, ideea nu-i aparţine Guvernului Ponta ci a fost ticluită de autorităţile gălăţene. Cel puţin asta se poate deduce din articolele apărute într-o publicaţie online din Galaţi. Se vorbeşte acolo despre un proiect prezentat de o firmă elveţiană ca fiind perfect realizabil. Ar exista şi un studiu de prefezabilitate potrivit căruia lungimea noului sistem rutier şi al tunelului ce va subtraversa Dunărea pe axa principală este de 8,96 km. Nu se ştie deocamdată dacă este vorba despre un parteneriat public-privat sau concesiune, cert este că valoarea acestui "moft" subacvatic ar costa nici mai mult, nici mai puţin de 229.355.000 de euro fără TVA iar durata de realizare a investiţiei ar fi de 48 de luni (!). Potrivit presei din oraşul vecin şi prieten, proiectul va fi introdus pe ordinea de zi a viitoarei şedinţe CLM Galaţi, fiind nominalizat pe lista "celor mai importante obiective din perioada 2013-2016 votate de consilierii locali gălăţeni".
Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, actualmente deputat PDL de Brăila se arată sceptic atât faţă de proiectul fantomaticei autostrăzi, despre care spune că este "o păcăleală", cât şi faţă de tunelul pe sub Dunăre, catalogat drept "o idee tembelă ce nu are nicio legătură cu realitatea înconjurătoare."
"Poate or să vină şi cu soluţii de teleportare a maşinilor de pe un mal pe celălalt al Dunării... Cred că ăsta este ultimul lucru pe care nu l-au promis. Avem nevoie de tuneluri? Nu suntem în stare, ca ţară, să terminăm primul tunel de autostradă din România, cu ministerul marilor minciuni, şi ei vor să facă primul tunel pe sub Dunăre?!", a comentat Nazare. Pe de altă parte, fostul ministru al Transporturilor a propus ca şefii municipiului şi judeţului Brăila să-şi îndrepte atenţia spre vechiul proiect al podului peste Dunăre care, în opinia pedelistului, chiar este realizabil. Concret, acesta şi-a luat angajamentul să facă lobby pentru aprobarea rapidă a proiectului la Bruxelles şi, mai mult, să-l susţină în faţa directoratului de politici regionale din capitala europeană. Totul este să se vrea şi să se urmeze anumiţi paşi, mai spune Nazare. "Avem un studiu de fezabilitate pentru pod. Podul este cuprins pe harta europeană a drumurilor, este finanţabil din fonduri europene şi este obligatoriu să fie făcut pe fonduri europene. Numai că trebuie respectaţi câţiva paşi, şi anume includerea podului în proiectele prioritare finanţabile din fonduri euroepene de la 1 ianuarie 2014, scrierea cererii de finanţare, lobby pentru aprobarea proiectului rapid la Bruxelles. Apoi, după ce se aprobă proiectul, se începe licitaţia lui", a încheiat deputatul, subliniind că orice altă soluţie de proiect nu este realistă.

Purtătorul de cuvânt al guvernului şi transparenţa pe Facebook

În încercarea de a găsi o explicaţie pentru motivele care au stat la baza schimbării de pe o zi pe alta a strategiei în privinţa autostrăzilor, redactorul şef al cotidianului "Obiectiv" l-a contactat pe Facebook pe Mirel Palada, purtătorul de cuvânt al Guvernului. "Dragă Mirel Palada, aş vrea să-mi explici şi mie, dacă este posibil, cum Dumnezeu se schimbă strategiile astea cu autostrăzile de la o zi la alta. Le faceţi cu carioca pe holurile guvernului? Ieri era autostrada Buzău - Brăila - Galaţi, astăzi avem Buzău - Focşani - Galaţi - Brăila", a fost întrebarea adresată de Marian Coman. Rezultatul? După câteva minute, responsabilul cu imaginea şi transparenţa guvernului Ponta, Mirel Palada, a restricţionat accesul jurnalistului brăilean la pagina sa de Facebook.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro