Mergi la conţinutul principal

Autocarul morţii. Final de anchetă

• prim-procurorul adjunct al Parchetului de pe lângă Tribunalul Brăila, Fănel Mihalcea, l-a trimis în judecată pe Sevinc Cemil, şoferul firmei Ortadogu din Istanbul, implicat în carnagiul rutier de la Baldovineşti • în august 2015, aflat la volanul unui autocar plin cu moldoveni de peste Prut, Sevinc a provocat un grav accident de circulaţie, soldat cu trei morţi şi un rănit grav • alţi 26 de pasageri au fost răniţi în groaznicul accident • părinţii copilului de 5 ani ucis pe DE 87 solicită 1.000.000 de euro despăgubiri, iar o persoană rănită grav 50.000 de euro • Sevinc Cemil a fugit din România, pe numele său fiind emis mandat de arestare în lipsă • acuzaţiile puse pe seama turcului de 29 de ani: ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă

 

După un an şi jumătate de anchetă, şoferul implicat în carnagiul rutier de la Baldovineşti, din august 2015, a fost dat pe mâna instanţei de judecată.

Sevinc Cemil, de 29 de ani, va fi judecat în lipsă, pentru că a fugit din România imediat după ce a provocat tragedia de pe DE 87. Acuzaţiile puse pe seama turcului care are pe conştiinţă trei suflete de copii sunt: ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă. Anchetatorii îl consideră pe Sevinc Cemil singurul răspunzător de tragedia rutieră, după ce a gonit cu peste 100 km/h prin localitatea Baldovineşti, ignorând indicatoarele rutiere şi punându-i în pericol pe cei 38 de moldoveni care se îndreptau spre Chişinău, bărbaţi, femei şi copii. Ancheta a fost coordonată de prim-procurorul adjunct al Parchetului de pe lângă Tribunalul Brăila, Fănel Mihalcea.

 

“Autocarul morţii” gonea cu 105 km/h în Baldovineşti

Potrivit dosarului penal instrumentat de prim-procurorul adjunct Fănel Mihalcea, autocarul firmei turceşti “Oz Ortadogu Turizm” cu numărul de înmatriculare 34-YIG-06, din Istanbul, a plecat în “cursa morţii” în ziua de 18 august 2015, având la bord 46 de persoane - bărbaţi, femei şi copii - majoritatea cetăţeni moldoveni. Era condus, succesiv, de inculpatul Sevinc Cemil şi de colegul său Kara Erdal, ambii cetăţeni turci, şi urma să ajungă în Chişinău, Republica Moldova. Sevinc efectua cursa Istanbul - Chişinău de circa un an şi îl avea partener pe Kara de vreo 5-6 luni.

În dimineaţa zilei de 19 august 2015, autocarul turcesc a intrat pe teritoriul României, la volan aflându-se Kara Erdal. După o escală la Giurgiu, autovehiculul s-a îndreptat către Bucureşti, unde au coborât primii pasageri, continuându-şi apoi deplasarea spre Galaţi, având 38 de pasageri la bord. Autocarul a făcut un mic popas pe Şoseaua de Centură a Brăilei, la benzinăria OMV Petrom, unde conducătorii auto au făcut schimb de locuri: Sevinc a trecut la volan, iar Kara s-a dus să se odihnească. Inculpatul a oprit la scurt timp, la benzinăria Lukoil, ca să completeze recipientul cu apă de la motor.

“Autocarul morţii” şi-a continuat deplasarea pe DE 87, către municipiul Galaţi, iar la scurt timp avea să fie implicat într-un adevărat carnagiu rutier. Procurorul de caz precizează:

“În jurul orelor 8:50-9:00, ploua torenţial, iar partea carosabilă era acoperită cu apă, din abundenţă. Înainte de a ajunge la Baldovineşti, inculpatul Sevinc Cemil a condus autocarul cu viteză ridicată (peste 100 km/h), neadaptată condiţiilor meteo şi de drum. Ignorând total semnificaţia indicatoarelor de atenţionare şi avertizare, acesta a menţinut o viteză nadecvată şi mult superioară valorilor impuse (circa 105 km/h) chiar şi după intrarea în localitate”.

Pe fondul vizibilităţii scăzute datorate ploii, dar şi neatenţiei în conducere, şoferul autocarului a sesizat prea târziu curba la stânga, de pe DE 87. A fost nevoit să acţioneze sistemul de frânare pentru a putea rămâne pe drum, dar autocarul plin cu oameni şi bagaje a derapat către marginea din dreapta, din pricina vitezei necorespunzătoare şi a apei de pe carosabil. Atunci s-a produs nenorocirea.

 

Trei copii striviţi de autocarul Ortadogu

“Autocarul a părăsit carosabilul cu roţile din dreapta şi a pătruns pe acostamentul acoperit cu pietriş şi nisip, ajungând apoi la nivelul benzii de intrare pe DC 10, cu care se intersecta DE 87 (...) Autocarul şi-a pierdut în totalitate aderenţa, înclinându-se mult spre dreapta şi apoi răsturnându-se, în zona benzii de ieşire a DC 10 în DE 87. Pasagerii s-au lovit şi au suferit leziuni, cei mai expuşi fiind ocupanţii locurilor din partea laterală dreapta, care a luat contact, prin frecare, cu suprafaţa carosabilă”, precizează prim-procurorul adjunct Mihalcea.

După tragedie, autorităţile au intrat în alertă, iar la faţa locului au sosit mai multe echipaje ale SAJ, SMURD, SML şi Poliţiei, care au acordat îngrijiri medicale răniţilor, i-au transportat la spital şi au efectuat cercetări la faţa locului. Autorităţile au declarat cod roşu de intervenţii şi a fost solicitat sprijinul colegilor din judeţul vecin, Galaţi, din pricina numărului mare de răniţi.

Serviciul Rutier din cadrul IPJ Brăila a fost sesizat despre carnagiul rutier de la Baldovineşti în jurul orei 9:05. Anchetatorii sosiţi la faţa locului au observat că, în zona în care s-a produs accidentul, erau amplasate indicatoarele de avertizare “Curbă dublă, prima la stânga” (cu 80 de metri înainte de locul faptei) şi cel de restricţie “Limitare viteză până la 70 km/h”. La intrarea în Baldovineşti erau alte două indicatoare: atenţionarea referitoare la reducerea vitezei până la 50 km/h şi “Drum cu prioritate”. Şoferul turc le-a ignorat pe toate.

Echipele de descarcerare sosite la locul tragediei au identificat trupurile strivite a trei copii, în timp ce multe alte persoane au fost rănite. În accidentul de la Baldovineşti au murit fraţii Elena şi Vladimir N., de 16 respectiv 14 ani, precum şi Borislav C., de numai 5 ani, toţi din Republica Moldova.

Alte 26 de persoane au fost rănite, iar Ivanova F., în vârstă de 65 de ani, a suferit leziuni deosebit de grave ce au necesitat 90 de zile de îngrijiri medicale, rănile suferite în accident punându-i viaţa în primejdie. Bătrâna s-a constituit parte civilă în procesul penal cu suma de 50.000 de euro, în timp ce părinţii copilaşului de 5 anişori solicită despăgubiri record, de 1.000.000 de euro.

Natalia, mama celor doi fraţi ucişi în accident, a refuzat să se prezinte la Poliţia Brăila. Oamenii legii au contactat-o telefonic de mai multe ori, iar femeia le-a spus că este stabilită în Turcia, că a apelat la o firmă de avocatură şi a discutat cu firma “Ortadogu Turizm” despre despăgubiri şi că nu se constituie parte civilă în procesul penal.

 

“Inculpatul ar fi putut evita evenimentul dacă circula cu atenţie”

Raportul de expertiză tehnică auto efectuat pe parcursul derulării cercetărilor a stabilit că, în momentele premergătoare accidentului de la Baldovineşti, autocarul Mercedes rula cu o viteză de 105 km/h, iar în momentul în care s-a răsturnat avea 40 de km/h. Cu doar două secunde înainte să se răstoarne pe marginea şoselei, “autocarul morţii” circula cu 60 km/h! “Viteza de deplasare a autocarului condus de inculpat a fost neadaptată la condiţiile meteo-rutiere, în toate fazele accidentului. Ea s-a situat peste nivelul maxim admis pentru circulaţia autovehiculelor în localităţi (...) Cauza principală a producerii accidentului a constituit-o neadaptarea vitezei  la condiţiile meteo-rutiere. O altă cauză a fost neatenţia inculpatului în conducerea autovehiculului. Inculpatul ar fi putut evita evenimentul dacă circula cu atenţie după ce a intrat în localitatea Baldovineşti şi dacă respecta viteza impusă, de 50 km/h”, precizează prim-procurorul adjunct al PT Brăila.

Potrivit acuzării, acţionarea violentă a sistemului de frânare, de la 105 până la 60 km/h, efectuată de turcul Sevinc Cemil, a creat un pericol ridicat pentru stabilitatea autocarului, conducând, în final, la derapare şi la răsturnarea mastodontului pe roţi.

Audiat imediat după producerea accidentului rutier, cetăţeanul turc Sevinc Cemil a declarat că, la intrarea în Baldovineşti, a redus viteza de deplasare, de la 70 la 45-50 km/h (!). El a mai spus că, înainte de intersecţia DE 87 cu un drum secundar, a observat un autoturism care se apropia cu viteză, din dreapta. Apariţia autoturismului respectiv i-a produs teamă, crezând că-l poate acroşa. În asemenea condiţii, afirma şoferul, a fost nevoit să frâneze progresiv, virând, totodată, spre stânga. Cu toate acestea, autocarul a intrat în derapaj, apoi s-a răsturnat pe partea dreaptă. Anchetatorii îi contrazic afirmaţiile.

“Din declaraţiile tuturor persoanelor audiate, martori sau persoane vătămate aflate în autocar, rezultă că inculpatul Sevinc Cemil a condus cu viteză excesivă, nepotrivită în condiţiile ploii torenţiale ce cădea în momentele respective şi, implicit, a vizibilităţii scăzute (...) Circulând cu viteză în condiţii de vizibilitate redusă datorate ploii torenţiale şi nefiind suficient de atent, a fost surprins de curba la stânga, din interiorul localităţii. A reacţionat frânând, dar nu progresiv, aşa cum a declarat, ci violent. Manevra, total nepotrivită, a dus imediat şi inevitabil, la deraparea autovehiculului. Celelalte manevre efectuate ulterior în încercarea de a redresa autocarul şi de a-l readuce pe direcţia de deplasare au fost, de asemenea, bruşte şi, în acelaşi timp, inutile”, precizează procurorul de caz.

 

Epilog. Sevinc Cemil se ascunde în Turcia

În ziua de 20 august 2015, autorul carnagiului rutier de la Baldovineşti, Vădeni, a fost reţinut pe ordonanţă emisă de procuror, pentru 24 de ore, sub acuzaţia de ucidere din culpă (ulterior, avea să fie acuzat şi de vătămare corporală din culpă).

Pe 21 august - după ce a făcut cunoştinţă cu temniţele româneşti, chiar şi pentru o noapte - turcul Sevinc Cemil a fost prezentat instanţei de judecată, cu propunere de arestare preventivă, însă judecătorul de drepturi şi libertăţi a respins propunerea, iar inculpatul a fost pus în libertate. Nemulţumiţi, procurorii au contestat măsura, însă era, deja, prea târziu: imediat ce s-a văzut liber, Sevinc Cemil a fugit din România mâncând pământul şi dus a fost.

Pe data de 1 septembrie 2015, judecătorii Tribunalului Brăila au admis contestaţia procurorilor şi au dispus arestarea preventivă a lui Sevinc Cemil, şoferul “autocarului morţii”, care a băgat în pământ trei copii. Cum respectivul nu mai era de găsit, a fost emis mandat de arestare în lipsă, valabil 30 de zile de la data prinderii şi încarcerării. La un an şi jumătate de la tragedia de la Baldovineşti, şoferul “autocarului morţii” se ascunde încă în Istanbul, oraşul natal, ştiind că este vânat de autorităţile române.    

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro