Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Atenţie cu cine vorbiţi pe telefonul fix!

• în ultimele două săptămâni, poliţiştii au înregistrat noi cazuri de înşelăciune prin metodele „accidentul”, „premiul”, „ajutoare” • chiar dacă acţiunile de prevenire au avut efect, iar brăilenii au început să nu mai cadă aşa des în plasa infractorilor, unii tot au mai dat bani după vestea falsului accident • numai în ultimele trei zile, poliţiştii au înregistrat 6 cazuri de înşelăciuni prin metoda “accidentul”, din care două tentative

 

Poliţiştii luptă permanent cu indivizii specializaţi în comiterea de înşelăciuni prin metoda “Accidentul” şi prin acţiunile preventive i-au determinat pe mulţi brăileni să le dea “cu flit” celor care îi sună pe telefonul fix şi le cer bani. Din păcate, mai există însă cazuri când oamenii, de cele mai multe ori bătrâni, sar cu sume importante atunci când aud că fiul sau fiica au avut accident.

În ultimele două săptămâni, Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Brăila a înregistrat noi cazuri de înşelăciune prin metodele “accidentul”, “premiul”, “ajutoare” şi altele. Concluziile poliţiştilor brăileni sunt îngrijorătoare în ceea ce priveşte vulnerabilitatea populaţiei la cea mai mediatizată dintre infracţiunile comise de infractori: metoda „accidentul”. Numai în primele trei zile din această săptămână, poliţiştii au înregistrat 6 cazuri de înşelăciuni, din care două tentative.

Miercuri, 21 decembrie, o femeie de 75 de ani a fost anunţată telefonic, de un individ care a pozat în poliţist, despre faptul că fiica sa a avut un accident grav şi că trebuie să dea suma de 30.000 lei pentru a fi dusă cu elicopterul la spital în Bucureşti. Ajunsă efectiv pe marginea prăpastiei, bătrâna a dat 2.000 lei şi 1.000 euro unei persoane necunoscute, pentru a-şi salva copilul. Prea târziu şi-a dat seama că era vorba despre o înşelăciune. În aceeaşi zi, unui bătrân octogenar i s-a cerut suma de 50.000 de dolari, de către apelantul care l-a anunţat că fiul său a avut un grav accident. Din fericire, bătrânul şi-a dat seama ce i se pregăteşte, a luat legătura cu fiul şi nu a dat vreun ban. A înţeles că urma să fie ţepuit şi un bătrân de 76 de ani căruia i se ceruse tot o sumă record, respectiv 80.000 lei. Nici el nu a picat în plasă.

 

Infractorii se recomandă ca fiind avocaţi, poliţişti, medici sau chiar ambasadori

Poliţiştii revin cu recomandări şi îi atenţionează pe oameni să fie extrem de atenţi la apelurile telefonice pe care le primesc, să nu dea crezare la orice aud şi să îşi păstreze calmul. Infractorii încearcă să câştige încrederea celor pe care îi sună, recomandându-se ca fiind persoane importante, cu anumite funcţii. Persoanele apelate, impresionate fiind de calitatea interlocutorului, “avocat”, “poliţist”, “consul”, “ambasador”, “medic” sau “director de firmă de telefonie”, cad imediat în plasa infractorilor şi oferă sume importante de bani unor necunoscuţi. Asta pentru că individul aflat la celălalt capăt al firului vine şi cu o poveste bine ticluită.

Sumele pe care suspecţii le-au cerut în aceste cazuri recente au fost de la 10.000 lei până la 50.000 de dolari.

 

Cum acţionează infractorii

Poliţiştii reamintesc brăilenilor metodele folosite de escroci. Aceştia sună pe telefonul fix, se recomandă a fi rude apropiate (fiu, ginere, nepot) şi anunţă că au fost implicaţi într-un accident de circulaţie grav, soldat cu victime. Spun că au nevoie urgentă de bani pentru plata serviciilor medicale, a unui avocat, pentru despăgubirea victimelor sau chiar pentru a-i da unui poliţist sau procuror care i-ar putea scăpa de răspundere. Uneori, în loc de bani, cer să le fie transmise coduri de reîncărcare a cartelelor telefonice. Trimit apoi o persoană “de încredere” pentru a prelua banii sau cer viitoarei victime să trimită banii prin poştă sau sisteme de transfer rapid - Money Gram, Western Union. Infractorii solicită păstrarea secretului cu privire la convorbirea telefonică şi distrugerea  documentelor care dovedesc trimiterea banilor.

Vestea implicării unei rude apropiate într-un accident rutier grav este transmisă uneori de un aşa-zis avocat, care cere bani pentru despăgubirea victimelor sau a familiilor acestora, ori pentru a “aranja” o scăpare de pedeapsă a rudei care a produs accidentul.

Infractorii mai folosesc şi alte metode de înşelat oameni creduli. Fie se prezintă la uşa omului şi îi spun că a câştigat vreun mare premiu, recomandându-se ca fiind angajat al vreunei firme, lucru dovedit cu legitimaţii false, fie se “împrietenesc” cu bătrânii în stradă  şi le spun că îi ajută să încaseze subvenţii sau ajutoare. Escrocii le explică apoi victimelor că, pentru a beneficia de respectivele sume, trebuie să plătească anumite taxe sau contravaloarea impozitului. După ce primesc banii ceruţi, infractorii se fac nevăzuţi.

Se mai trag ţepe şi prin metoda “Coletul”. Sub pretextul că este trimis de administratorul blocului sau de vecini, infractorul se prezintă la domiciliul persoanei vătămate cu un colet şi îi cere o anumită sumă de bani pentru a-i preda respectivul pachet.

Ca să nu devină victime, poliţiştii îi atenţionează pe brăileni, ca atunci când primesc vreo veste a accidentului, premiului sau coletului, să se intereseze dacă informaţiile transmise se confirmă. În niciun caz nu trebuie să dea bani. Anunţaţi poliţia, apelând gratuit 112, în cazul în care sunteţi victima unei astfel de înşelăciuni sau cineva a încercat să vă înşele! “.




Categorie articol: 

Comentarii