Mergi la conţinutul principal
Brand ambasador pentru Anastasia Soare, “Regina sprâncenelor”

Artist împlinit în Ţara Lalelelor

• Ioana Burlacu are 21 de ani şi este o tânără din Brăila care a avut curajul să îşi urmeze visul • după ce a absolvit Colegiul “Bălcescu”, profilul matematică-informatică, ea a ales să meargă pe un drum total diferit, plecând în Olanda pentru a studia Ilustraţie şi Animaţie • în prezent este în anul III şi deja s-a remarcat prin lucrările sale • însă talentul Ioanei nu se rezumă doar la desene, picturi sau animaţii • ea cochetează şi cu make-up-ul, având colaborări cu branduri internaţionale în materie de machiaj

 

“Cândva îmi era teamă de lume, apoi am început să desenez. Cândva îmi era teamă de necunoscut, apoi am început să fac animaţie. Cândva mă temeam de angajamente, apoi am început să pictez. (...) Mă joc cu stiluri, medii şi materiale. Nu am un background în artă. Am experimentat doar pe cont propriu până în acest punct. Vă rog să îmi cumpăraţi creaţiile înainte să ajung să mor. Van Gogh nu mai are astăzi nevoie de bani”.

Aşa se descrie brăileanca Ioana Burlacu pe site-ul ei, cuvintele acestea fiind totodată şi introducerea portofoliului cu care a fost acceptată la Academia Minerva's Design din Olanda, acolo unde studiază Ilustraţie şi Animaţie. Ce o face însă pe Ioana specială? Felul în care a ales să îşi trăiască viaţa: frumos, liber, asumat, fără teama că va greşi dacă îşi va urma adevărata pasiune şi nu o meserie “stabilă”, care să o “umple de bani”. Şi se pare că alegerea ei a fost una câştigătoare, cunoscând aprecierea atât pe partea de Ilustraţie şi Animaţie, cât şi pe cea de make-up. Iar asta pentru că Ioana este renumită pe Instagram pentru machiajele ei, având colaborări cu branduri de renume.

 

“Eu de mică tot ce am făcut a fost să desenez”

Aşa îşi începe povestea Ioana Burlacu, o tânără de 21 de ani din Brăila care a ales să îşi urmeze visul în ciuda prejudecăţilor că “artiştii mor de foame”. După patru ani de matematică-informatică la “Bălcescu”, Ioana ar fi putut alege o “facultate sigură” din care să iasă apoi cu o “meserie bănoasă”, însă a refuzat să urmeze acest tipar şi să lase pasiunea pentru desen să se stingă încet în ea. Aşa că a mers pe Ilustraţie şi Animaţie, în Olanda, în prezent ea fiind studentă în anul III la  Academia Minerva's Design din cadrul Universităţii de Ştiinţe Aplicate Hanze.

“Părinţii mei au avut o mică speranţă că poate ajung la Drept. Nu s-a întâmplat asta. Întotdeauna am vrut să fac ceva cu desenul şi am mers câţiva ani pe ideea de Arhitectură, de aceea şi mate-info, dar spre sfârşit, în a XI-a, m-am hotărât să mă uit cam ce ar fi în străinătate, care sunt opţiunile şi cam care e bugetul. Şi am găsit Ilustraţia şi Animaţia, care mi-a plăcut mult mai mult decât Arhitectura. Iar părinţii m-au susţinut, cum o fac de fiecare dată”, ne-a mărturisit Ioana.

Tânăra ne-a spus că nu a urmat niciodată cursuri de specialitate pe desen. Însă acest lucru nu a însemnat că este mai prejos decât alţii, dovadă fiind admiterea la facultate, care s-a făcut pe baza unui portofoliu cu lucrări.

Ajunsă în Olanda, Ioana a descoperit o lume nouă şi frumoasă, o facultate în care poţi să experimentezi mai multe domenii artistice, un loc în care profesorii te încurajează să faci fix ceea ce îţi place.

“Studenţii au libertate de a-şi alege ce vor să studieze. În primul an se fac cinci tipuri de Design diferit, de la Arhitectură la Grafic Design, iar apoi îţi alegi specializarea. Eu am optat pentru Ilustraţie şi Animaţie. În anul II nu ai cursuri şi seminarii aşa cum le cunoaştem noi, ci lucrezi cu profesorii la diverse proiecte. De exemplu, în anul II a venit cineva la noi cu o carte de poezii pentru copii la care aveau nevoie de ilustraţie. Şi fiecare dintre noi a primit câte un poem şi a făcut o ilustraţie în stilul lui, ulterior acestea fiind publicate. Unii dintre noi, printre care şi eu, am fost aleşi să facem câte un poster pentru expoziţia când s-a lansat cartea. Tot aşa, am mai avut un proiect în care trebuia să facem o animaţie pe baza unei poezii. L-am făcut, profesorului i-a plăcut şi am primit şi o mică sumă de bani pentru asta. Practic, aici la facultate ţi se dau proiecte, profesorii te îndrumă, însă eşti pus să înveţi mai mult singur, să experimentezi”, ne-a povestit Ioana.

Mai mult, la această facultate nu există clasicele manuale. Totul e pe creativitate. 

“Sunt tot felul de proiecte. La începutul anului III am mers la o prezentare unde era un tip care vorbea despre «Cum internetul distruge democraţia». Aceasta era tema. Şi tu stai acolo 2-3 ore cât vorbeşte omul respectiv, îţi iei notiţe şi ulterior faci ceva, ce vrei tu, o ilustraţie sau o animaţie pe tema respectivă. Însă trebuie să transmiţi un mesaj, lucrarea ta să aibă o identitate. Dar contează şi procesul, nu numai ideea finală. Profesorii vor să vadă şi cum ai ajuns la ideea respectivă”, susţine aceasta.

Bineînţeles, fiind o facultate de Arte, examenele constau în prezentarea proiectelor pe care studenţii le-au făcut de-a lungul semestrului.

“La sfârşit de semestru îţi agăţi lucrările pe perete şi profesorii vin şi te întreabă ce ai făcut la proiectul ăsta, deşi oricum ei în mare ştiu ce ai făcut. Sistemul de notare e la fel, însă rar pun 9 sau 10. Însă ei vor să vadă şi dacă eşti în stare să te critici singur şi dacă eşti în stare să progresezi ca artist. Cam asta notează ei, că nu poţi să notezi artă. Nu poţi să zici desenul ăsta e de 10, desenul ăsta e de 5. Ei notează şi omul şi cum te descurci tu ca artist şi ca viitor profesant al acestei meserii”, susţine Ioana.

Practic, profesorii te pregătesc pentru piaţa muncii şi te ajută să îţi cunoşti valoarea.

“Ca artist, auzi mereu că nu prea o să faci mulţi bani şi că o să te chinui mai mult. Avem însă un profesor care ne spune: «35 euro cel puţin pe ora de muncă. Nu cereţi mai puţin! Asta de început». Am avut profesori care ne-au spus că ei fac şi 4.000 euro pe lună, ceea ce e foarte decent. Şi noi ne gândeam «Wow, se poate atât de mult?». Profesorii ne spun clar: «Băi, nu cereţi mai puţin decât valoraţi că o să ieşiţi de aici cu o diplomă pentru care aţi studiat cel puţin 4 ani, dacă nu şi mai mult şi cu anii dinainte. Nu te vinzi cu 10 euro un poster». Lumea crede că e uşor, faci un desen, îţi dă 5 lei şi eşti fericit. Nu! Tu trebuie să te impui şi să le aduci aminte oamenilor că ce ai făcut şi ce faci presupune un efort. Iar faptul că tu faci un proiect repede şi bine e pentru că ai studiat. Meseria asta e la fel de valoroasă ca oricare altele. Nu îmi spune că dacă voiam să câştig bani trebuia să mă duc la Drept sau la Medicină”, este de părere Ioana.

 

Make-up-ul, pasiunea ce i-a adus colaborări cu branduri celebre

Ioana Burlacu ne-a spus că îi place să experimenteze cu tot ce ţine de artă. Iar asta include şi make-up-ul, o “mini-pasiune” din liceu. La insistenţele colegilor, ea şi-a făcut anul trecut o pagină de Instagram - Ioana HQ - şi de atunci postează  machiajele făcute de ea, specificând produsele pe care le foloseşte. În opt luni de zile, look-urile frumoase realizate de aceasta au atras peste 17.000 de urmăritori pe contul ei de Instagram. Nu a durat mult şi Ioana a fost remarcată de reprezentanţii unor branduri celebre, cum ar fi Anastasia Beverly Hills, linia de make-up semnată de românca Anastasia Soare, cunoscută în Statele Unite ca “Regina sprâncenelor”.

“Da, un machiaj costă, însă eu am început cu produse ieftine, la preţuri accesibile tuturor femeilor. De Crăciun mi-am cumpărat prima paletă de la Anastasia Beverly Hills şi am făcut un look utilizând paleta respectivă. Cei care folosesc pagina ei au observat look-ul, l-au repostat, şi ulterior, la câteva ore, am primit mail de la şefa PR-ului lor dacă aş dori să fiu pe lista lor de PR şi să primesc toate produselor lor gratis, să le testez. Adică un fel de brand ambasador neoficial”, ne-a spus Ioana.

Au urmat apoi colaborări şi cu alte branduri străine (Milani, Rituel de Fille) iar în paralel Ioana a început să colaboreze pe partea de make-up cu fotografi locali din Olanda pentru diverse şedinţe foto. Ba chiar a jucat şi rolul de model, fotografiile respective ajungând în paginile revistei canadiene “Imirage”, publicaţie ce promovează artiştii şi munca lor. Însă “totul e meritul fotografului”, susţine tânăra.

Cum machiajul i-a adus o oarecare notorietate, Ioana se gândeşte să continue şi cu acest domeniu, visul ei fiind să obţină un intership pe make-up. Deja a obţinut un intership pe animaţie, anul acesta ea urmând să lucreze la un studio ucrainian.

 

“Imaginează-ţi o lume fără artă şi spune-mi apoi că nu m-ai plăti...”

Ioana ne-a spus că este foare încântată de alegere ei şi de ceea ce vrea să facă pe viitor. “Şi ce o să faci mai exact?”, “Ce ieşi din facultate?”, sunt întrebări pe care le aude foarte des. Răspunsul ei: posibilităţile sunt numeroase.

“Poţi să te duci pe ideea de freelancer sau poţi să mergi pe ideea de companie. Poţi să mergi pe ideea de reclame, pe filme animate, pe ilustraţie pentru copii, în funcţie de stilul şi de cum te adaptezi. Sunt multe variante. Hai să punem altfel problema. Imaginează-ţi tu o lume în care nu ai nimic la televizor, nu ai niciun ziar, nu ai nicio carte, nu ai muzică, nu ai desene, nu ai picturi pe stradă, nu ai nimic. Nu ai nici culori pe pereţi. Imaginează-ţi lumea aia şi pe urmă spune-mi că nu m-ai plăti...”, declară aceasta.

Tănăra brăileancă susţine că în Olanda şi-a găsit locul, mai ales că acolo oamenii sunt mari iubitori de artă, la fiecare colţ de stradă fiind câte o mini-galerie. Însă acest lucru nu înseamnă că va rămâne în Ţara Lalelelor după facultate. Dar nici în România nu se vede profesând, deşi recunoaşte că dorul de casă o apasă.

“După trei ani de stat acolo se vede o diferenţă pe care o simţi. N-ai cum să n-o simţi. M-am dus într-un loc în care arta e apreciată. M-am dus într-un loc în care am posibilitatea să fac foarte multe lucruri, cum ar fi Digital Art. Lumea aici nu prea înţelege cum e cu asta. Oamenii au impresia că iei trei elemente, le pui în photoshop şi în 5 minute ai terminat. E altceva când te duci într-un loc în care lumea înţelege cât de greu este. Acolo simţi că artiştii sunt respectaţi şi simţi că mai găseşti şi alţii ca tine, care înţeleg ceea ce faci şi care te apreciază pentru asta”, susţine Ioana.

Aprecierile pe care Ioana le primeşte se văd şi prin numărul de comenzi pe care le primeşte de la oameni, fie că vorbim de un design de tatuaj, de picturi digitale sau machiaje. Iar despre Ioana Burlacu cu siguranţă vom mai auzi, indiferent în ce colţ al lumii o vor purta cărările vieţii. Ea va avea grijă să ne ţină la curent cu activitatea sa prin intermediul site-ul ei www.ioanaburlacu.com şi a reţelelor sociale: Facebook - Ioana's Art Studio, Instagram - Ioana HQ, HQ Illustration.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro