Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Angajaţii Braicar. Un nou scandal

• conducerea Sindicatului “Liber Transloc” ne-a sesizat mai multe probleme ale societăţii de transport public în comun, printre care grafice întocmite fără a se lua în calcul valorile de trafic actuale şi numărul de călători, prea puţine autobuze pe anumite trasee, şoferi care sunt nevoiţi să-şi ia pauza de masă în gară, deşi nu acolo este capătul de linie, maşini stricate trase pe dreapta cu lunile, supraaglomerarea din autobuze din cauza capacităţii reduse şi a numărului tot mai mare de pasageri, după eliminarea firmelor private • sindicaliştii ne-au mai spus că, deşi au încercat să aibă un dialog cu conducerea societăţii pentru rezolvarea problemelor, s-au lovit de refuz de fiecare dată • pe de altă parte, directorul Cornel Săndulescu, al cărui mandat a fost recent reînnoit, respinge aceste acuzaţii şi susţine că programul de transport a fost stabilit de Consiliul Local şi orice modificare este efectuată tot prin hotărâre a consilierilor locali

 

Cornel Săndulescu rămâne director la “Braicar”, singurul operator de transport public în comun din Brăila, după ce mandatul i-a fost prelungit pentru următoarele 6 luni. Asta, în timp ce problemele de la această societate sunt din ce în ce mai vizibile, iar siguranţa cetăţenilor are semne de întrebare. Maşina a cărei roată s-a rupt în timpul mersului, în luna februarie a acestui an, zace şi acum în service, pentru că piesele defecte nu au fost înlocuite. Timpul de aşteptare în staţii a crescut considerabil, la fel şi numărul persoanelor care folosesc transportul public în comun, după ce firmele private au fost eliminate pentru că nu şi-au respectat contractele. Aşa s-a ajuns la situaţia ca şoferii de la “Braicar” să fie mustraţi, prin cuvinte dure, de către cetăţeni pentru aceste aspecte negative. Pare-se că paharul s-a umplut, iar angajaţii au răbufnit. Conducerea sindicatului “Liber Transloc” ne-a sesizat cu privire la mai multe probleme pentru siguranţa călătorilor: grafice întocmite defectuos, cu timpi de aşteptare de câte 20-60 de minute, maşini defecte trimise pe traseu până când cedează de tot, autobuze noi care zac în depou, pentru că cei din conducerea societăţii ar refuza să le scoată pe traseu, în vederea înlocuirii maşinilor care se strică, reparaţii care durează luni de zile, pentru că nu există piese în atelierul mecanicilor. Sindicaliştii ne-au mai spus că graficele întocmite în 2014, pe valorile de trafic de la acea vreme şi numărul de călători, nu au fost actualizate potrivit noilor date, ba din contră, noul angajat de la compartimentul “Exploatare” însărcinat cu trasarea graficelor este acuzat că ar face “experimente pe cetăţeni”. Probleme majore se înregistrează pe linia 17, 41, 8. “Am depus eforturi grele pentru ca noul grafic să nu fie implementat! Astăzi, dacă un cetăţean ne cere programul de plecare de la capetele de linie pentru traseul 17, nu avem ce să-i dăm, pentru că şoferii circulă după un traseu făcut de mână de către dispeceri. (...) Am cerut suplimentarea cu încă o maşină pe traseu şi am fost refuzaţi”, ne-au spus reprezentanţii sindicatului “Liber Transloc”. Pe de altă parte, directorul “Braicar”, Cornel Săndulescu, susţine că graficele şi numărul de autobuze aferente fiecărui traseu se aprobă în Consiliul Local, prin hotărâre, şi respinge celelalte acuzaţii aduse de sindicalişti.

Vicepreşedinţii sindicatului “Liber Transloc”, Emanoil Chirilă şi Ionel Gavrilă, şi membrul de sindicat Nicolae Jorăscu sunt cei care au ales să nu mai tacă şi să facă publice problemele din “Braicar”, majoritatea dintre ele fiind vizibile şi pe care călătorii le simt pe pielea lor.

 

Sindicat: Suplimentarea traseelor cu maşini, refuzată de conducerea societăţii

 

“În data de 30 ianuarie 2019, am făcut o şedinţă cu conducerea societăţii şi membrii de sindicat. Având în vedere că cei mai mulţi membri din sindicat sunt conducători de vehicule, am ridicat la acea şedinţă problema suplimentării traseelor «Braicar» cu maşini, ca să eliminăm nemulţumirea cetăţenilor de a aştepta în staţii mult timp. Suplimentarea cu maşini poate reduce timpul de aşteptare în staţie de către cetăţean. Faptul că au adus maşini ar ajuta la rezolvarea acestei probleme. De exemplu, traseul 17 este prevăzut cu 6 maşini, dar pot fi introduse 7 maşini. Graficele de circulaţie au fost întocmite în urmă cu 4-5 ani, au fost făcute pe anumite valori de trafic, pe un anumit tip de maşini, un anumit număr de călători pe care-l aveam la data respectivă. Acum, călătorii sunt mai mulţi, pentru că suntem singurii care oferim transport în comun, valorile de trafic au crescut”, ne-a declarat vicepreşedintele “Liber Transloc”, Emanoil Chirilă. Acesta şi-a continuat ideea spunând că şoferii sunt cei care au contact cu călătorii nemulţumiţi şi “strâng” reproşurile. “Noi ne dorim să se termine o dată cu reproşurile la adresa noastră, pentru că nu se duce nimeni la sediu să spună nemulţumirile, cetăţenii vin, în faţă, la şoferi. Şoferii trebuie lăsaţi să fie atenţi la condus. Ei nu sunt poştaşi, nu au putere de decizie. Dar cu cât am cerut noi rezolvarea problemelor, cu atât mai tare ne lovim de zid”, a mai afirmat sursa citată.

“Au venit maşinile noi. Pe linia 4 au fost construite graficele pe un anumit tip de vehicul. Acum, maşinile noi au capacitate mai mare şi, automat, şoferul nu se mai poate încadra în acel timp. Pentru traseul 17, graficul a fost calculat pentru maşini de capacitate mai mică, acum nu poţi să alergi cu un autobuz mai mare pe străduţele alea care şi aşa sunt vai mama lor, cum mergeai cu maşina mai mică. Îi omori pe călători! Vrem maşini mai multe”, ne-a declarat celălalt vicepreşedinte al sindicatului, Ionel Gavrilă.

Cei doi reprezentanţi ai “Liber Transloc” au mai adus în discuţie şi faptul că maşinile nu sunt întreţinute corespunzător, nu sunt reparate la timp, iar când o maşină ajunge la atelier, reparaţia durează extrem de mult timp. “Inclusiv maşinile noi sunt stricate. Asta pentru că nu o repari la timp şi mergi cu ea până îi cad roţile...Au fost chiar şi peste 10 maşini stricate într-o zi, pentru că nu le întreţin, starea drumurilor este foarte proastă şi mai e şi supraaglomerarea”, a mai afirmat unul dintre ei. În autobuzele noi ar exista o plăcuţă cu numărul maxim de călători, număr care nu este respectat.

 

Şeful compartimentului «Exploatare», acuzat de experimente pe călători

 

“Avem un nou şef la compartimentul Exploatare din septembrie 2018. Una dintre atribuţiile sale de serviciu este să întocmească grafice de circulaţie. Pe linia 17 au introdus ca tip de vehicul o maşină de capacitate mai mare, graficul a fost întocmit pe maşină de capacitate mai mică. Graficul de circulaţie este întocmit defectuos, se fac experimente pe cetăţeni. Noi ne-am dus la domnul Săndulescu şi i-am spus că graficul întocmit de acest şef nu este bun. «Dumneata faci experimente pe călători?» l-am întrebat, iar el ne-a răspuns “Nu e treaba voastră! Voi sunteţi aici ca să munciţi!”. Ce să înţelegem, că cine gândeşte şi are idei sau dă soluţii, nu e bun? Nu acceptă nici măcar sprijin. Uitaţi un exemplu din graficul defectuos: la pauza de masă sunt 28 de minute timp de aşteptare. Seara, alte 52 de minute, pentru că nu există maşină. Alte 64 de minute pauză mai târziu. Nu trebuie să existe atâta timp de aşteptare. Într-adevăr, trebuie să acorzi pauza de masă şoferilor, dar cetăţeanul nu trebuie să simtă acest lucru. Cu greu am reuşit să împiedicăm implementarea acestui grafic. Pe urmă, am lăsat aşa, a dat drumul la graficul pe linia 34. Am solicitat suplimentarea traseului”, ne-a mai declarat Chirilă. Vicepreşedintele sindicatului a mai afirmat că pe linia 41 sunt doar 4 autobuze şi că ar mai trebui cel puţin o maşină. “Am solicitat suplimentare şi pentru acest traseu, dar şi pentru linia 8”. Necesitatea a motivat-o printr-un exemplu potrivit căruia şoferii opresc în staţia de la gară şi iau pauza de masă, timp în care călătorii aşteaptă să treacă cele 15 minute pentru a-şi continua drumul.

“Am avut grafice defecte şi până le-am semnalat că nu e în regulă, erau două maşini pe acelaşi capăt de linie. Conform graficului făcut de domnul şef de la Exploatare, maşinile se întâlneau la capăt de linie. Domnul respectiv a dat concurs, a luat, e salariat la noi de 20 de ani, a ştiut la ce se înhamă. Unii din conducere sunt depăşiţi profesional, nu mai este ce a fost acum 20 de ani!”, şi-a continuat ideea Emanoil Chirilă.

 

Săndulescu susţine că graficele şi numărul de maşini pe fiecare traseu este stabilit de Consiliul Local

 

Acesta ne-a mai spus că autobuzul a cărui roată s-a rupt în mers, în luna februarie, este şi acum în service, pentru că mecanicii nu au piese să o repare. “Apoi, avem situaţii când noi avem maşini lipsă pe traseu, dar în parcul auto există vehicul bun care ar putea intra să deservească traseul. Să răspundă cei care conduc de ce este această situaţie. Probabil o fi o economie la carburanţi şi la orele de muncă ale conducătorilor auto. Pentru că de la protestul care a fost anul trecut, ei şi-au propus ca şoferii să nu mai facă ore suplimentare, au redus orice cheltuială. Preferă să ţină în garaj o maşină decât să o scoată pe traseu”, ne-a spus şi Ionel Gavrilă.

Am încercat să aflăm şi opinia directorului Cornel Săndulescu despre aspectele sesizate de sindicalişti, numai că acesta a fost rezervat în declaraţii. S-a rezumat la a arunca “pisica moartă” în curtea consilierilor locali. “Programul de transport îl stabileşte Consiliul Local. Orice alte modificări de trasee sau grafice se aprobă de către Consiliul Local”, ne-a declarat Săndulescu. Întrebat punctual de noul şef de la compartimentul “Exploatare” şi de graficele despre care angajaţii susţin că sunt întocmite prost, directorul “Braicar” ne-a răspuns că “Se ocupă de fiecare dată un compartiment specializat pe treaba asta, Exploatare se numeşte. E compartimentul nostru, păi da' unde poate să fie? Nu au nicio legătură cu realitatea aceste afirmaţii. N-aţi înţeles că acest program cu numărul de maşini se aprobă de către Consiliul Local prin hotărâre? Există un serviciu de transport public local care se ocupă de astfel de chestiuni, noi suntem nişte executanţi”. În schimb, Săndulescu a recunoscut că autobuzul a cărui roată s-a rupt în timpul mersului este încă în service. “Aşteptăm toate piesele care au fost constatate ca fiind defecte şi au produs evenimentul. Le primim în termen de garanţie”, a mai spus sursa citată.

În loc de concluzie despre acest război din curtea “Braicar”, spunem doar că aşteptăm ca brăilenii care aleg să circule cu autobuzele operatorului de transport în comun să fie puşi mai presus de orice orgolii, interese. Nu numai de “Braicar”, ci şi de alte autorităţi care ar putea lua măsuri în consecinţă: Poliţia Rutieră, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Autoritatea Română Rutieră...




Categorie articol: 

Comentarii