Mergi la conţinutul principal

Ameninţări, intimidări şi presiuni la greva «Braicar»

Oraşul a fost blocat la primele ore ale dimineţii de ieri de greva de avertisment a salariaţilor companiei publice de transport în comun de călători. Brăilenii care au avut nevoie de transport ca să ajungă la schimbul I au aşteptat în zadar în staţii sosirea vreunui autobuz sau tramvai. "Am înţeles că e grevă sau ceva la Braicar. E dreptul lor să protesteze, dar i-aş întreba eu cum ajung acum, dimineaţă, la lucru? Colegul care a fost de noapte aşteaptă să-l schimb şi văd că nici maxi-taxi nu circulă la ora asta", ne-a declarat în timp ce aştepta tramvaiul în staţia de la Telefoane, Dumitru C. salariat la o firmă de construcţii. "ce-o să ne facem când s-o porni greva generală? Cum o să mai circulăm? Am abonament pe care-l cumpăr, nu din acela gratuit, şi dacă vor opri săptămâna viitoare circulaţia o să fiu nevoit să plătesc la maxi-taxi. Nu cred că e normal aşa ceva", l-a completat Costică B.
În curtea depoului "Braicar" din Radu Negru aproape 100 de salariaţi ai companiei au protestat cu începere de la ora 5.00, faţă de refuzul conducerii unităţii de a le soluţiona revendicările: plata sporului de 100% pentru zilele de weekend muncite, implementarea grilei de salarizare cu indicii de ierahizare propuse de sindicat şi reducerea numărului de posturi de conducere. "Nu este normal să apară o creştere cu acelaşi procent la toată lumea. Una înseamnă pentru noi cu salariu mic o creştere de 5% şi alta pentru un şef sau şefuleţ care are salariul dublu. Şi apoi sunt prea mulţi cu funcţii de conducere pe salarii grase care nu fac nimic. Ba mai mult de puţin timp au adus încă un directoraş dat afară de la Termocentrală şi şi-a găsit loc călduţ aici la noi. A venit cu tot cu secretară", comentau protestatarii.

"Cerem demiterea conducerii unităţii!"

"Aceasta este prima mişcare de protest, de mulţi ani încoace, organizată cu respectarea prevederilor legale cu toate cerinţele menţionate în Legea Dialogului Social. Până acum se întâmplau greve spontane care de multe ori rămâneau fără nici un efect. Acum s-a mers pe lege şi s-au urmat toţi paşii. Probabil asta sperie, faptul că suntem în legalitate cu protestele noastre. Din câte am înţeles totuşi conducerea vrea să ne dea în judecată pe motiv de falsuri în semnăturile strânse pentru susţinerea acţiunilor de protest. Câţiva dintre salariaţii care au semnat, au renunţat, cel mai probabil la presiunea conducerii, şi au spus că nu au ştiut ce semnează că li s-a pus în faţă un tabel fără să li să spună despre ce este vorba. Numai că tabelele cu semnăturile au fiecare în parte denumirea completă în sensul că scrie acolo că e vorba de susţinerea micşărilor de protest şi în plus oamenii au scris cu mâna lor numele şi au semnat aşa că nu văd unde este falsul. Plus că s-au făcut presiuni enorme asupra salariaţilor, ameninţaţi că vor fi daţi afară sau că vor avea probleme la serviciu dacă participă la grevă. Avem şi cazuri de salariaţi care au fost înlocuiţi în grafice pe ultima sută de metri", au explicat liderii sindicali ai salariaţilor din companie. "Cerem demiterea conducerii unităţii, dar şi înlocuirea membrilor Consiliului de Administraţie care practic au fost cumpăraţi fiindu-le majorate de aproape 20 de ori indemnizaţiile de şedinţă, ajungând acum la 8 milioane de lei vechi, faţă de nici cinci sute de mii cât aveau cu ceva timp în urmă. Normal că cei din Consiliu le ţin parte celor din conducere", au completat Nicuşor Ionaşcu şi Ionel Badachi, preşedinte şi respectiv vicepreşedinte la Sindicatul Liber "Transloc".

Conducerea "Braicar" spune că protestul este ilegal

De cealaltă parte, conducerea "Braicar" a susţinut că acţiunea de protest este ilegală şi a cerut Judecătoriei să constate acest lucru. "Compania a venit cu propunerea unei creşteri salariale în medie de 5,7%, cel mai mare procent fiind pentru şoferi şi vatmani. Oferta ne-a fost refuzată. Conducerea este salarizată în conformitate cu prevederile OG 109/2011 privind conducerea corporativă a societăţilor de transport, iar şoferii şi restul de personal de la companie sunt salarizaţi în baza contractului colectiv de muncă pe bază de grile. Salariul de încadrare al unui şofer este de 1.044 lei, li s-a propus 1.120 lei. Câştigul salarial mediu brut pe unitate este de circa 2.000 lei, iar cel net de aproximativ 1.500 lei. Acţiunea de protest are din capul locului încălcări ale prevederilor legale vis-a-vis de toate procedurile privind organizarea şi desfăşurarea motiv pentru care am sesizat instanţa de judecată", a subliniat Cornel Săndulescu, directorul SC "Braicar".
Anunţul că unitatea a sesizat Judecătoria că protestul ar fi ilegal, nu i-a luat prin surprindere pe liderii sindicali, însă aceştia s-au arătat contrariaţi de faptul că plângerea conducerii "Braicar" a fost depusă încă de marţi, 29 iulie. "De unde ştia conducerea cu două zile înainte de greva de avertisment că nu ar fi asigurată o treime din activitatea companiei pe perioada protestului? Nici pe departe lucrurile nu au stat aşa. Sindicatul a avut grijă să respecte şi această cerinţă, lucru ce se poate dovedi", a spus Anina Rolea, vicepreşedintele Sindicatului "Transloc".
În mod surprinzător, nici conducerea "Braicar" dar nici vreun reprezentant din partea municipalităţii nu au venit să stea de vorbă cu protestatarii în timpul grevei de avertisment.

Subiect de discuţii în şedinţa Consiliului Local

În schimb, subiectul a fost abordat în cadrul şedinţei de ieri a Consiliului Local Municipal, consilierul PDL Simona Drăghincescu solicitând mai multe informaţii legate de costurile companiei, salarizare şi organizarea unităţii. "Nu este normal ca brăilenii să aibă de suferit de pe urma acestui conflict. Salariaţii companiei sunt pe bună dreptate supăraţi şi trebuie găsită urgent calea de mijloc astfel încât să se stingă acest conflict", a subliniat sursa citată. La rândul său, primarul Aurel Simionescu a comentat pe marginea conflictului de ieri îndemnând partenerii de dialog social din companie să se aşeze la masa discuţiilor. "Nu văd constructivă această poziţie a părţilor în care fiecare spune că este maximul de concesii pe care-l poate face şi nimic altceva nu se mai poate rezolva. Dar dumnealor trebuie să se încadreze şi în prevederile unui buget şi a legislaţiei care reglementează acest aspect. Pornind de la aceste premise, consider că ar trebui rapid conciliat acest conflict", a spus edilul şef.
Ieri dimineaţă, în jurul orei 6.40, autobuzele au ieşit pe poarta depoului pentru a putea intra în trasee începând cu ora 7.00.
Potrivit programului anunţat de organizaţia sindicală, ar urma ca săptămâna viitoare, mai precis marţi, 5 august, să fie declaşată greva generală în cazul în care conducerea şi sindicatul nu ajung la o înţelegere.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro