Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Agenţia Naţională a Medicamentului: «Epoetina, reacţii adverse cutanate severe!»

• un avertisment cu privire la medicamentele care conţin epoetină a fost emis de către Colegiul Farmaciştilor din România, având la bază un acord între Agenţia Naţională a Medicamentului şi Agenţia Europeană a Medicamentului referitor la reacţiile adverse severe • de regulă, epoetina este prescrisă în cazul pacienţilor cu anemie severă şi care urmează un tratament cu citostatice • la Brăila, nu s-a înregistrat niciun caz în care pacienţii să prezinte reacţii adverse cutanate severe

 

Colegiul Farmaciştilor din România a emis o atenţionare cu privire la efectele adverse severe ale medicamentelor pe bază de epoetină. Avertismentul are la bază un acord între Agenţia Europeană a Medicamentului şi Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale (ANMDM) pentru informarea în legătură cu acest risc, şi se referă la pacienţii trataţi cu darboepoetină alfa, epoetină alfa, epoetină beta, epoetină teta, epoetină zeta şi metoxi-polietilenglicol epoetină beta. Totodată, se face un apel către personalul din sistemul sanitar de a raporta astfel de reacţii adverse chiar şi către deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă, pentru următoarele medicamente: “Aranesp”, “Retacrit”, “Binocrit”, “Mircera”, “NeoRecormon” şi “Eprex”, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Colegiului Farmaciştilor din România.

Concret, conform aceleiaşi surse menţionate, reacţiile adverse cutanate severe au inclus cazuri de sindrom Stevens-Johnson (SSJ) şi necroliză epidermică toxică (NET), dintre care unele au fost letale. Efectele adverse au fost mai severe în cazul epoetinelor cu durată de acţiune lungă. Totuşi, acestea apar foarte rar.

“Pacienţii trebuie sfătuiţi cu privire la următoarele semne şi simptome ale reacţiilor cutanate severe la începerea tratamentului cu un produs care conţine epoetină: erupţie cutanată tranzitorie extinsă, cu înroşirea şi apariţia de vezicule la nivelul pielii şi mucoasei orale, ochilor, nasului, gâtului sau zonei genitale, care este urmată de simptome asemănătoare gripei, incluzând febră, oboseală, dureri musculare şi articulare. Acestea conduc deseori la exfoliere şi descuamare a pielii afectate, cu aspect asemănător unei arsuri severe”, se arată în informare.

Pacienţii care prezintă asemenea simptome şi semne trebuie să se adreseze medicului şi să oprească tratamentul cu epoetină.

 

La Brăila nu există niciun pacient cu astfel de reacţii adverse

Pentru că aceste medicamente sunt folosite adesea în tratarea anemiilor severe la pacienţii care urmează un tratament cu citostatice, am stat de vorbă cu medicul specialist oncolog Cosmin Boldeanu, medic şef de secţie Oncologie în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila. Acesta ne-a declarat că nu a întâlnit până în prezent un pacient care să prezinte asemenea reacţii adverse severe. “În experienţa mea de 10 ani de folosire a eritropoetinelor sau epoetinelor, nu am întâlnit nicio reacţie adversă cutanată. Suntem conştienţi că ele există, dar, ca orice alt medicament, toate au şi efecte adverse care pot apărea sau nu. De asemenea, modalitatea de prescriere a epoetinelor la noi în Oncologie este foarte strictă şi noi respectăm întru totul regimul produsului şi protocolul de prescriere. Nu se modifică, acum, practica noastră în prescrierea acestui medicament”, ne-a spus dr. Boldeanu.

Am cerut şi opinia unui farmacist vizavi de această avertizare. Bogdan Constantinoiu ne-a declarat că această informare nu înseamnă retragerea de pe piaţă a medicamentelor pe bază de epoetină, doar că medicii trebuie să urmărească cu atenţie evoluţia pacienţilor cărora le prescriu asemenea tratamente. “Acestea sunt medicamente folosite destul de rar, din câte ştiu eu. Nu cred că avem acum vreun pacient cu epoetină. Epoetina este folosită de ciclişti ca o substanţă care le măreşte cantitatea de oxigen care circulă prin sânge, crescând numărul globulelor roşii. Se mai foloseşte la stimularea producţiei de eritrocite, în tratarea anemiei la adulţii aflaţi sub tratament chimioterapic pentru diverse tipuri de cancer. Este un antianemic, practic, folosit la adulţii cu anemii severe.Nu am primit înştiinţare de retragere de pe piaţă, care vine, de obicei, din partea producătorului sau a distribuitorului, ca urmare a unor reacţii adverse care fie au fost mai grave decât au fost preconizate, fie nu se ştia de ele, nu erau trecute în prospect şi s-a constatat, totuşi, că apar. Nu am primit aşa ceva şi nici această avertizare nu spune că se retrag de pe piaţă aceste produse, ci doar că apar şi aceste reacţii adverse care se pare că ar fi mai grave decât se prevedea, dar nu suficient de grave încât să se dispună retragerea de pe piaţă. Deja s-a sesizat cineva la Agenţia Europeană de au făcut acest avertisment. În principal, medicii prescriptori trebuie să fie foarte atenţi, dar şi pacienţii aflaţi sub acest tratament în prezent. Noi avem posibilitatea să raportăm la Agenţia Medicamentului dacă pacientul reclamă astfel de reacţii adverse”, a precizat farmacistul Bogdan Constantinoiu.




Categorie articol: 

Comentarii