Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Afaceri cu motorină şi nave străine

• au apărut noi detalii despre modalitatea în care membrii grupării Puia din Gropeni făceau contrabandă cu motorină pe Dunăre • potrivit procurorilor, mai multe echipaje ale unor nave sub pavilion străin luau legătura cu inculpaţii şi stabileau să se întâlnească în apropierea insulei Calia pentru a efectua tranzacţia: zeci de butoaie de 200 litri contra unor sume de bani (100 euro/butoi) • în timpul tranzacţiei, digul de la Gropeni era închis cu o barieră şi lacăt, în timp ce alţi membri ai grupării infracţionale supravegheau atent zona pentru a nu fi descoperiţi de autorităţi • ulterior, motorina era revândută către mai mulţi agricultori şi posesori de maşini şi TIR-uri din zonă, cu 750-800 lei/butoiul de combustibil

 

Şase persoane au ajuns în spatele gratiilor, în arest preventiv, şi alte două au fost puse sub control judiciar, la finele săptămânii trecute, în urma unor ample percheziţii efectuate de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) - Biroul Teritorial Brăila. Grupul infracţional destructurat era specializat în contrabandă cu motorină pe Dunăre. Practic, aşa cum au arătat anchetatorii, inculpaţii reuşeau să transporte dintr-o singură “lovitură” cam 8.000 de litri de combustibil de la navele aflate sub pavilion străin, la mal. Mai departe, motorina era vândută către terţe persoane, majoritatea agricultori şi posesori de autovehicule sau TIR-uri, cu circa 4 lei per litru. Ulterior, banii erau împărţiţi între persoanele implicate. Aşa cum v-am informat, inculpaţii primeau un ajutor important din partea unui poliţist de frontieră. Potrivit unor surse, ar fi vorba despre Andrei Angheluţă şi s-ar număra printre cei care au primit control judiciar în acest dosar.

La solicitarea cotidianului “Obiectiv-Vocea Brăilei”, Tribunalul Brăila ne-a pus la dispoziţie încheierea de şedinţă în cadrul căreia cei şase membri ai grupării infracţionale au fost arestaţi preventiv pentru 30 de zile. În faţa judecătorilor, inculpaţii nu au dorit să dea nicio declaraţie. Concret, Alexandru Tudorel, Fluturaş Ionel, Lefter Marius Cătălin, Dumbravă Dănuţ, Vlad Sorin şi Puia Vasilică, acesta din urmă fiind considerat “creierul” grupării, sunt acuzaţi de constituirea unui grup infracţional organizat şi contrabandă calificată, în formă continuată, infracţiuni pedepsite cu închisoarea de la 3 la 10 ani şi, respectiv, de la 5 la 15 ani, potrivit Codului Penal.

 

Dosarul, de la contrabandă cu ţigări, la contrabandă cu motorină

 

Contrabanda cu motorină pe Dunăre nu a fost “mirosită” din prima de către anchetatori. Dosarul a pornit de la o suspiciune de contrabandă cu ţigarete din Ucraina. Asta se arată în actele procurorilor. Poliţiştii din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalităţii Organizate Brăila s-au sesizat din oficiu, în aprilie 2019, suspectându-l pe inculpatul Fluturaş Ionel că a creat un grup infracţional la care au aderat şi alte persoane, neidentificate iniţial, specializat în contrabandă cu ţigări din Ucraina. Au urmat investigaţiile, în timpul cărora poliţiştii SCCO au avut “surpriza” de a constata că implicaţiile sunt mult mai mari, iar ţigările erau cea mai mică problemă: gruparea era implicată în acţiuni ilegale de preluare de la echipajele navelor străine a unor importante cantităţi de motorină.

Potrivit referatului menţionat în încheierea de şedinţă, exista o înţelegere între unele echipaje ale navelor sub pavilion străin şi brăilenii din dosar. “Membrii grupării, conform înţelegerii prealabile cu echipajele mai multor nave sub pavilion străin se întâlneau pe canalul navigabil al Dunării, în dreptul insulei Calia, unde erau încărcate butoaiele cu motorină. Aceştia (inculpaţii - n.r.) se deplasau cu două bărci foarte mari, cu capacitatea de aproximativ 25 de butoaie de motorină (o barcă) şi circa 15 butoaie cea de-a doua barcă, se legau de vasul respectiv şi încărcau butoaiele din tancul vasului cu o pompă electrică. Un butoi are capacitatea de 200 de litri, astfel încât capacitatea totală care poate fi preluată în cele 40 de butoaie este de 8.000 litri”, se arată în documentul menţionat.

 

Tranzacţiile ilegale de pe Dunăre puneau lacătul, la propriu, pe digul Gropeni

 

De aici, inculpaţii lucrau după un plan bine pus la punct, luându-şi măsuri de “securitate” ca-n filmele de acţiune, pentru a nu fi prinşi în flagrant de autorităţi. Înainte de întâlnirea cu vasul străin, un membru al grupării se deplasa cu o barcă în zona denumită “Înalta Tensiune” pentru a supraveghea vizual şi a asigura paza, pentru a nu fi suprinşi de organele de poliţie, au stabilit anchetatorii. “Pentru a nu fi deranjaţi în această perioadă, în zona dig Gropeni de la intrarea în comună era pusă o barieră asigurată cu lacăt”, se menţionează în referatul procurorilor. Apoi, butoaiele de motorină erau transportate la malul comunei Gropeni şi depozitate la domiciliul unuia dintre membrii grupului. Uneori, butoaiele erau lăsate în locuri sigure de pe insula Calia şi supravegheate de o persoană care, permanent, locuieşte la cantonul aflat acolo, au mai stabilit autorităţile. Motorina era transportată de la mal la domiciliu pe digul închis cu barieră, cu ajutorul unor dube.

Cât de bănoasă era afacerea? Suficient cât să se merite riscul: “motorina era cumpărată cu suma de 100 de euro/butoi de 200 de litri (474 lei, conform cursului BNR la zi) şi revândută cu 750-800 lei/butoiul către beneficiari, majoritatea agricultori şi posesori de autovehicule sau autotrailere care consumă foarte mult combustibil. Suma astfel rezultată era împărţită între persoanele participante la această activitate”, potrivit încheierii de şedinţă.

Procurorii anti-mafia au mai stabilit că numai în perioada 31 mai-3 octombrie anul acesta, gruparea lui Puia ar fi preluat carburant din tancurile unor nave sub pavilion străin, cantităţile fiind însemnate, de ordinul miilor la fiecare preluare. Conform interceptărilor telefonice făcute de anchetatori, ar fi vorba despre cantităţi între 1.600 şi 12.000 litri.

 

Înainte de flagrant...

 

Anchetatorii consideră că activitatea infracţională ar fi început în luna mai a acestui an, iar după ce au strâns suficiente dovezi, au trecut la organizarea flagrantului, ce a avut loc în noaptea de 2 spre 3 octombrie. Iată ce s-a întâmplat înainte ca lucrătorii Serviciului Independent de Acţiuni Speciale (SIAS) - cunoscuţi mai degrabă ca “mascaţi” - să le strice planurile inculpaţilor: “Se reţine că, la data de 1 octombrie 2019, în urma monitorizării deplasării navei Kajmakcalan, s-a stabilit că aceasta s-a prezentat pentru controlul de frontieră la PTF Galaţi naval, fiindu-i întocmite formalităţile de frontieră şi navale de intrare în România. Reprezentanţii navei Kajmakcalan au precizat, cu prilejul controlului, că nava va tranzita România şi că destinaţia finală va fi un port din Serbia. La momentul intrării în România, nava de tip împingător, Kajmakcalan, asigura propulsia unui convoi de barje compus din şase unităţi dispuse în două rânduri. Din investigaţiile efectuate de către organele de cercetare penală, a rezultat că marinarii navei Kajmakcalan au contactat membrii români ai grupului infracţional, ce acţionează pe raza judeţului Brăila, în vederea livrării unui număr de 20 de butoaie de motorină de la bordul navei. Din probele administrate, a rezultat că inculpatul (...) l-a contactat pe inculpatul (Fluturaş Ionel - n.r.), astfel încât membrii grupului infracţional au organizat preluarea. (...) Din convorbirile telefonice interceptate şi din prinderea în flagrant a membrilor grupului infracţional, rezultă că a fost preluată cantitatea de 4.000 litri motorină (20 butoaie x 200 litri/butoi)”, se menţionează în încheierea de şedinţă. Mai trebuie menţionat că în acea perioadă, inculpaţii Vasile Puia şi Lefter Marius Cătălin erau plecaţi din localitate, dar au fost informaţi prin telefon despre operaţiunea colegilor contrabandişti. Ulterior, a urmat flagrantul autorităţilor. Pentru că indivizii nu s-au supus somaţiilor, poliţiştii au fost nevoiţi să folosească armamentul din dotare. Au fost puse în executare 21 de mandate de percheziţie atât la domiciliile membrilor structurii infracţionale, cât şi la domiciliile persoanelor care cumpărau motorina provenită din contrabandă.

“Judecătorul de cameră preliminară reţine că martorii audiaţi în cauză...au arătat în cadrul depoziţiilor lor că au cumpărat importante cantităţi de motorină de la inculpaţi, (Vasile Puia - n.r.) fiind liderul acestora, aspect de natură a confirma bănuiala rezonabilă că aceştia se ocupau cu contrabanda de motorină. Este greu de explicat, în mod pertinent, modul în care persoanele fizice sunt în măsură să ofere spre cumpărare motorină la un preţ de maxim 4 lei/litru cât timp preţul pe piaţa oficială a litrului de motorină este de peste 5,5 lei/litru”, se mai menţionează în documentul Tribunalului Brăila.

 

Poliţistul de frontieră Angheluţă, sub control judiciar

 

În faţa judecătorilor, procurorii DIICOT au arătat că, în urma activităţii ilegale desfăşurate de gruparea Puia, statul român a fost prejudiciat cu cel puţin 119.875 lei, bani ce reprezintă accize şi taxă pe valoare adăugată. Aceştia au cerut arestarea preventivă a inculpaţilor Alexandru Tudorel, Fluturaş Ionel, Lefter Marius Cătălin, Dumbravă Dănuţ, Vlad Sorin şi Puia Vasilică, susţinând că faptele comise sunt unele grave, fiind încălcate normele care reglementează atât regimul frontierei de stat, cât şi cele care asigură execuţia bugetului de stat. “Infracţiunile au fost comise în cadrul unei grupări criminale, care dă autorilor o încredere mai mare în reuşita acţiunilor lor ilegale, dar au şi un ecou mai pronunţat în comunitate; în acest sens, arătăm că societatea s-a exprimat constant împotriva flagelului reprezentat de grupurile infracţionale organizate, care tind să se extindă şi să acapareze diferite zone de activităţi care conduc la dobândirea unor importante venituri ilicite”, este un alt motiv pentru care anchetatorii au cerut arestarea preventivă pentru cei şase indivizi. În argumentarea cererii, procurorii au mai menţionat şi modul de comitere a infracţiunilor: “măsurile de prevedere extrem de atent gândite şi luate demonstrează o bună pregătire a acţiunii infracţionale şi o perseverenţă deosebită a inculpatului pentru atingerea scopului ilicit”.

După ce au ascultat argumentele procurorilor DIICOT şi au analizat actele din dosar, judecătorii au constatat că probatoriile administrate până în prezent duc la suspiciunea rezonabilă că inculpaţii au comis faptele pentru care sunt cercetaţi.

Aşa cum v-am informat în ediţiile anterioare ale cotidianului “Obiectiv-Vocea Brăilei”, membrii grupării infracţionale beneficiau de ajutor din partea unui poliţist de frontieră. “Totodată, s-a stabilit faptul că structura infracţională organizată a beneficiat de sprijinul consistent al unui lucrător de poliţie din cadrul Serviciului Poliţiei de Frontieră Brăila, care furniza informaţii despre modul de dispunere a efectivelor însărcinate cu paza şi supravegherea frontierei de stat, precum şi datele unor autovehicule (considerate «suspecte» de membrii grupării) prin accesarea, în acest sens, a bazelor de date”, se menţionează în comunicatul de presă emis de DIICOT în data de 4 octombrie 2019. Se pare că acel poliţist de frontieră ce ajuta inculpaţii la contrabanda cu motorină ar fi Andrei Angheluţă. Potrivit unor surse, Angheluţă a fost pus sub control judiciar, alături de o a doua persoană, de către procurori, astfel că nu a mai ajuns în faţa judecătorilor în ziua în care ceilalţi inculpaţi au fost arestaţi preventiv. Poliţistul de frontieră a mai fost acuzat, în trecut, de alte infracţiuni. A fost chiar trimis în judecată, alături de alţi colegi ai săi, în 2016, pentru abuz în serviciu, fals intelectual şi favorizarea infractorului, după ce au fost denunţaţi de câţiva braconieri. În 2018, agenţii au fost achitaţi de către judecători care au considerat că “nu există probe din coroborarea cărora să rezulte, dincolo de orice îndoială, că inculpaţii sunt vinovaţi”.




Categorie articol: 

Comentarii