Mergi la conţinutul principal

Afacerea Săndulescu

SC "Braicar" SA, societatea de transport local de călători din subordinea Primăriei Brăila, este executată silit de Finanţe în contul unor datorii către bugetul de stat general consolidat de circa 9,8 milioane lei, adică 98 de miliarde lei vechi. Obligaţia fiscală a "Braicar" este veche de peste 5 ani şi reprezintă, în principal, datorii către bugetul asigurărilor sociale de stat. Pentru recuperarea acestor sume, Finanţele au programat mâine derularea unei licitaţii pentru a valorifica o parte din activele imobiliare ale firmei. Este vorba despre un teren situat pe Şoseaua Râmnicu Sărat şi construcţiile aferente, toate evaluate la peste 155 miliarde lei vechi (130,5 miliarde lei vechi plus TVA). Municipalitatea a propus ANAF darea în plată a grupului de active, ca variantă de soluţionare, însă agenţia a răspuns că procedura este inoportună, dat fiind faptul că autoritatea locală este acţionar unic al "Braicar".

Potrivit anunţului de licitaţie publicat pe pagina de web a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), acţiunea de vânzare este programată pentru mâine, 7 august, la sediul DGFP din strada Delfinului. Obiectul licitaţiei îl face garajul auto al "Braicar", situat chiar în apropierea Oborului de pe Râmnicu Sărat. Cele mai valoroase active ce urmează a fi scoase la licitaţie sunt terenul cu o suprafaţă de 32.288 mp, al cărui preţ de pornire la licitaţie este aproape 95 miliarde lei vechi fără TVA, precum şi hala de reparaţii şi garaje cu suprafaţă de aproape 2.600 mp, cu preţ de pornire de 13,8 miliarde lei vechi fără TVA. Alături de construcţia principală mai sunt scoase la vânzare şi alte 21 de construcţii, precum şi gardurile, căile de acces şi reţelele de utilităţi publice (termic, apă - canal, electricitate). Aşa cum se arată în anunţul de licitaţie, cei interesaţi să cumpere bunurile la licitaţie au fost invitaţi să prezinte oferta până în ziua precedentă termenului de vânzare, adică până astăzi, ora 12,00, însoţită de dovada plăţii taxei de participare, reprezentând 10% din preţul de pornire a licitaţiei.

"Rămâne de văzut dacă se va prezenta cineva la licitaţie"

Din statisticile Ministerului de Finanţe, actualizate la finele primului semestru, privind restanţele la plata obligaţiilor fiscale ale SC "Braicar", unitatea înregistrează cel mai mare debit la bugetul asigurărilor sociale de stat, circa 7,73 milioane lei, din care 4,2 milioane reprezintă contribuţia angajatorului, la care se adaugă dobânzi şi penalităţi în cuantum de peste 3 milioane lei. În cazul datoriei la bugetul de stat, adică 1,59 milioane lei, suma este compusă doar din dobânzi şi penalităţi. De asemenea, cea de a treia menţiune apare şi la capitolul bugetul asigurărilor de sănătate, unde "Braicar" mai apare cu un debit de 0,63 milioane lei, din care 0,1 milioane sunt dobânzi şi penalităţi.
"Aceste datorii sunt mai vechi, iar în anii trecuţi societatea a făcut un efort şi a achitat cea mai mare parte din debite, mai puţin dobânzi şi penalităţi. Astfel, s-a ajuns în prezent ca mare parte din sumele pentru care se face executarea silită, să reprezinte penalităţi la penalităţi, calculate la acea datorie iniţială. O parte din vină o poartă totuşi şi municipalitatea, întrucât societatea avea de încasat subvenţii pentru anumite servicii, bani care nu au venit la timp şi de aceea s-au acumulat şi datoriile. Dincolo de cauzele care au condus la acumularea datoriei, societatea resimte în prezent probleme, în sensul că nu se poate angaja în proiecte investiţionale pe forţe proprii, fie prin surse atrase, fie prin accesarea de fonduri europene, pentru că apare cu datorii. Din nefericire, cei de la Finanţe nu au fost de acord cu propunerea noastră privind darea în plată, considerând soluţia ca neoportună, dat fiind faptul că municipalitatea este acţionar unic la «Braicar» şi au ales varianta scoaterii la licitaţie a activelor. Rămâne de văzut dacă se va prezenta cineva la licitaţie şi, dacă va cumpăra acele active, la ce preţ. Oricum, există alte spaţii pe care «Braicar» le poate utiliza pentru gararea autobuzelor cum ar fi, de exemplu, depourile de tramvaie", a explicat primarul municipiului, Aurel Simionescu.

Contactată de repoterii "Obiectiv", conducerea SC "Braicar" a subliniat că scoaterea la vânzare a garajelor de pe Râmnicu Sărat nu va afecta în niciun fel activitatea de transport. "Circulaţia mijloacelor de transport în comun se va derula în condiţii normale, iar pentru gararea autobuzelor s-au găsit deja soluţii, în sensul utilizării altor spaţii, proprietatea societăţii. Ca orice alt operator economic din România ne confruntăm cu efectele nedorite ale crizei economice şi financiare şi facem toate eforturile să depăşim cu bine această perioadă dificilă", ne-a declarat în urmă cu două zile directorul general al SC "Braicar", Cornel Săndulescu.

De la înfiinţare, "Braicar" a obţinut profit doar în 2005 şi 2006

Societatea "Braicar" a luat fiinţă în 1998, odată cu SC "ECO" SA, prin divizarea fostei Regii Autonome "Transport în Comun şi Gospodărire Locală" (RATCGL) Brăila. La propunerea primarului de la acea vreme, Anton Lungu, conducerea noii societăţi de transport a fost încredinţată lui Cornel Săndulescu, fostul director al RATCGL Brăila, până la reorganizarea aprobată de Consiliul Local Municipal Brăila în şedinţa din aprilie 1998. De la momentul înfiinţării şi până în prezent, sub conducerea lui Săndulescu, societatea a înregistrat pierderi, cu excepţia anilor 2005 şi 2006 când "Braicar" a raportat profit. Potrivit datelor prezentate de Ministerul Finanţelor, unitatea a încheiat primul an de activitate, adică 1999, cu o pierdere de 0,23 milioane lei, în 2000 pierderea a fost de 0,38 milioane lei, iar în 2001 a crescut la 2,28 milioane lei. Următorii 3 ani, rezultatul final a fost tot pierdere, dar în descreştere de la 1,41 milioane în 2002 la 1,25 milioane în 2004. În schimb, anul 2005 a fost primul în care societatea a ieşit pe plus (0,47 milioane lei), la fel ca şi în 2006, când a raportat un profit de doar 25.472 lei. Cea mai recentă raportare în acest sens este aferentă activităţii din 2007, an pe care "Braicar" l-a încheiat cu o pierdere de 1,29 milioane lei. "Directorul societăţii de transport are un contract de management cu indicatori de performanţă. Până acum, din câte cunosc, din analiza activităţii aferentă mandatelor precedente au rezultat plusuri şi minusuri care s-au compensat, mai ales că, aşa cum am mai spus, o parte de vină pentru situaţia în care a ajuns societatea a avut-o şi municipalitatea, dar au primat de fiecare dată experienţa dumnealui şi eforturile depuse pentru a îmbunătăţi activitatea. Oricum, la sfârşitul fiecărui an, Consiliul de Administraţie al societăţii face o informare către municipalitate, în fapt, o analiză privind activitatea managerului. Să vedem care vor fi concluziile după acest an şi, în funcţie de acestea, va fi luată o decizie legată de o eventuală schimbare", a declarat Simionescu, referindu-se la managementul SC Braicar.

De menţionat este faptul că perioada în care societatea a înregistrat profit se încadrează în mandatul fostului primar, în prezent parlamentar din partea PNL, Constantin Sever Cibu. Cu privire la acest aspect, fostul primar a explicat că nu a fost o formulă minune pe care a aplicat-o la "Braicar": "La vremea respectivă unitatea doar ce primise noile autobuze marca BMC. În plus, am insistat foarte mult pe reducerea cheltuielilor societăţii în raport cu veniturile", a spus Cibu. Cert este că primii doi ani din mandatul lui Cibu au fost singurii cu profit de la înfiinţarea "Braicar".

Mincinosul Săndulescu

Deşi executarea silită a societăţii pentru o datorie uriaşă acumulată la bugetul statului este o treabă cât se poate de serioasă, stupefiantă este atitudinea manifestată ieri de directorul SC "Braicar". Astfel, Cornel Săndulescu le-a servit o gogoaşă la fel de uriaşă ca datoria acumulată de societatea condusă de el reporterilor "Obiectiv" care au revenit telefonic ieri, pentru completarea informaţiilor necesare în vederea realizării acestui material. În încercarea de a-i convinge să nu mai publice acest articol, Săndulescu a declarat că a vândut grupul de active pentru care Finanţele au organizat licitaţia, ceea ce schimba radical datele problemei. "Am vândut garajele cu 300 miliarde de lei! Am găsit cumpărător şi am vândut", a punctat pe un ton cât se poate de serios Săndulescu. "Dacă mai aşteptam un pic, poate obţineam un preţ mult mai bun, pentru că ulterior am primit o ofertă de 500 miliarde de lei. Nu mai are rost materialul cu executarea silită pentru că nu mai are obiect şi, în plus, face mai mult rău societăţii", a completat sursa citată. Venind din partea directorului SC "Braicar", informaţia a fost cotată cu maxim de credibilitate, drept pentru care s-a încercat obţinerea unui punct de vedere şi din partea Finanţelor locale. Surpriză! Declaraţia directorului "Braicar" s-a dovedit a fi doar o încercare de "intoxicare" pentru că Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Brăila nu avea cunoştinţă de o astfel de tranzacţie. Iar aceasta în contextul în care, potrivit procedurilor, debitorul, adică "Braicar", avea obligaţia de a obţine acordul ANAF pentru perfectarea unei astfel de tranzacţii.

Din punctul nostru de vedere, încercarea de intoxicare a presei, venită din partea unui director al unei societăţi comerciale susţinute cu bani publici este inadmisibilă, cu atât mai mult cu cât Cornel Săndulescu este singura persoană abilitată să ţină legătura cu presa, iar dialogul cu jurnaliştii de la "Obiectiv" a avut loc în timpul programului domniei sale.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro